Ja, jag har gjort det pÄ mÄnga G-shock klockor. ( har inget val dÄ jag har spinkiga handleder och stÄr inte ut med att det sticker ut sÄ mycket )
För min del Àr det sÄ att om jag inte klipper bandet kommer jag att riskera att inte anvÀnda klockan.
Beroende pÄ hur original formen ser ut pÄ Àndan av bandet, i det flesta fall bruka klippa och slipa bandet för att behÄlla original formen. Försöker klippa bandet sÄ lite som möjligt.
Ibland fÄ jag till det perfekt och det syns inte alls och ibland Àr jag nöjd med att det syns lite grann, för jag orka inte hÄlla pÄ för lÀnge ( Àr lite av en perfektionist )
Kör lite högre hastighet med Dremel sÄ att man "försegla" ytan och sedan kör lite lÄngsamma hastighet sÄ att ytan inte blir för blankt och för att efterlikna original ytan.
( pÄ min Dremel 4000, kör jag hastigheter mellan 10-20, obs kör inga större hastigheter )
Var försiktig Dremel "Àter upp" plasten ganska snabbt om man kör för snabbt.
Bruka ibland lÀgger det originala Àndan över det klippta och slipa tillsammans.
Men det Àr klart att nÀr man har tex en vintage G-shock som Àr svÄr att fÄ tag pÄ vill man inte klippa bandet.
Dessa verktyg anvÀnder jag: sax, nagelfil, dremel. ( om jag rÄka klippa/slipa fel och mÄste fÄ det rakt igen anvÀnder jag en större fil )
Bild pÄ Dremel och de tillbehör jag anvÀnder.