• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Mmm, I'm loving it 😀
casio-g-shock-dw-6900-mcdonalds-big-mac-collaboration-watch_jrElA8a.jpg
mcdonalds-x-g-shock-dw-6900.jpg
casio-g-shock-dw-6900-mcdonalds-big-mac-collaboration-watch-3.0d66b71fdc17.jpg

Lite udda. MÄste ju vara för att man vill kunna fÄ bezeln sliten lÀttare för en cool look. Det gÄr ju att fÄ DLC blankt om man vill.
Nu vet jag ju inte sÀkert hur det ligger till i det hÀr fallet, men vid andra Casio-slÀpp tycks en del info blivit "lost in translation", Àven pÄ Casios egna sidor. Exempelvis sades TCF-2 (blÄ camo) vara DLC i specarna pÄ en del sidor. Det som gör mig lite fundersam Àr att pÄ lÀnken Àr sidorna och "vinklade" ytan pÄ utsidan polerade och resten matt. Skulle de ha blandat IP och DLC pÄ varje lÀnkbit ocksÄ?

Inte för att det har sÄ stor betydelse för mig, jag planerar inte att simma i grustag med den. I alla fall inte sÄ ofta. :)

Det Ă€r bara ett par veckor sedan jag fick hem G-shock Tokyo twilightmodellen, och försĂ€krade att det definitivt skulle bli Ă„rets sista klocka. Nix, blev inte sĂ„. Ännu en till hann med. En klocka jag funderat pĂ„ lĂ€nge. En riktigt rolig klocka, kul med lite variation frĂ„n svarta och enfĂ€rgade klockor. Men den har ju inte tough solar...
Jag gjorde ett avsteg frÄn min princip och bestÀllde den ÀndÄ.

Och tidigare i veckan sÄ pekade Postnords spÄrning pÄ att klockan skulle hinna komma precis innan julafton. Jag var dock beredd pÄ att det skulle kunna bli fördröjt i julruschen. Och mycket riktigt: i förrgÄr Àndrades leveranstiden frÄn 1 till 5 dagar. Och igÄr stod det 4 dagar, vilket betyder tidigast pÄ mÄndag.
Men tro att jag blev förvÄnad nÀr jag idag fick avisering att paketet finns att hÀmta pÄ min Coopbutik!
Ibland "levererar" Postnord minsann!
Vilken julklapp!

20211224_152359.jpg

Vilka fÀrger! Man fÄr ju flashbacks frÄn sin barndoms jular!

20211224_160906.jpg

20211224_161020.jpg

Mitt i "glÀdjeruset" upptÀckte jag en liten sak. Den övre vÀnstra knappen Àr mycket mer intryckt Àn normalt. Det hÀnder heller ingenting om jag trycker in den helt. Och jag lyckas heller inte fÄ den att gÄ ut till normalt lÀge.
Verkar som jag första gÄngen har fÄtt en defekt G-shock.

20211224_152512.jpg

20211224_152530.jpg

Ett litet problem dock, eftersom jag ju kan fÄ den utbytt.

Önskar alla G-shockare en riktigt God Jul! ☃

Senast Àndrad:
Mitt i "glÀdjeruset" upptÀckte jag en liten sak. Den övre vÀnstra knappen Àr mycket mer intryckt Àn normalt. Det hÀnder heller ingenting om jag trycker in den helt. Och jag lyckas heller fÄ den att gÄ ut till normalt lÀge.
Det Àr normalt pÄ en hel del modeller för att man inte ska komma Ät "Adjust"-knappen av misstag. Tryck och hÄll den inne en kort stund.

Det Ă€r bara ett par veckor sedan jag fick hem G-shock Tokyo twilightmodellen, och försĂ€krade att det definitivt skulle bli Ă„rets sista klocka. Nix, blev inte sĂ„. Ännu en till hann med. En klocka jag funderat pĂ„ lĂ€nge.
Och tidigare i veckan sÄ pekade Postnords spÄrning pÄ att klockan skulle hinna komma precis innan julafton. Jag var dock beredd pÄ att det skulle bli fördröjt i julruschen. Och mycket riktigt: i förrgÄr Àndrades leveranstiden frÄn 1 till 5 dagar. Och igÄr stod det 4 dagar, vilket betyder tidigast pÄ mÄndag.
Men tro att jag blev förvÄnad nÀr jag idag fick avisering att paketet finns att hÀmta pÄ min Coopbutik!
Vilken julklapp!

Denna modell har jag funderat pÄ lÀnge. Vilka fÀrger! Man fÄr ju flashbacks frÄn sin barndoms jular!
Men den har ju inte tough solar...

20211224_152359.jpg

Vilken rolig klocka, blir kul med lite variation frÄn svarta och enfÀrgade klockor.

20211224_160906.jpg

20211224_161020.jpg

Mitt i "glÀdjeruset" upptÀckte jag en liten sak. Den övre vÀnstra knappen Àr mycket mer intryckt Àn normalt. Det hÀnder heller ingenting om jag trycker in den helt. Och jag lyckas heller fÄ den att gÄ ut till normalt lÀge.

20211224_152512.jpg

20211224_152530.jpg

Hade samma "problem" pÄ kretskortssquaren DWE-5600CC-3 men fick tacksamt förklarat för mig att vissa moduler Àr sÄdana. I detta fallet 3229 som vÄra klockor verkar dela.

Det Ă€r bara ett par veckor sedan jag fick hem G-shock Tokyo twilightmodellen, och försĂ€krade att det definitivt skulle bli Ă„rets sista klocka. Nix, blev inte sĂ„. Ännu en till hann med. En klocka jag funderat pĂ„ lĂ€nge. En riktigt rolig klocka, kul med lite variation frĂ„n svarta och enfĂ€rgade klockor. Men den har ju inte tough solar...

Och tidigare i veckan sÄ pekade Postnords spÄrning pÄ att klockan skulle hinna komma precis innan julafton. Jag var dock beredd pÄ att det skulle kunna bli fördröjt i julruschen. Och mycket riktigt: i förrgÄr Àndrades leveranstiden frÄn 1 till 5 dagar. Och igÄr stod det 4 dagar, vilket betyder tidigast pÄ mÄndag.
Vilken julklapp!

20211224_152359.jpg

20211224_160906.jpg

20211224_161020.jpg

Mitt i "glÀdjeruset" upptÀckte jag en liten sak. Den övre vÀnstra knappen Àr mycket mer intryckt Àn normalt. Det hÀnder heller ingenting om jag trycker in den helt. Och jag lyckas heller inte fÄ den att gÄ ut till normalt lÀge.

20211224_152512.jpg

20211224_152530.jpg

Standard fyrkants design som redan pĂ„pekats MEN knappen ska ju sĂ„klart fungera Ă€ndĂ„ Ă€ven om det Ă€r svĂ„rt att trycka in den. 👍

Vilken julklapp!

20211224_152359.jpg

20211224_160906.jpg

20211224_161020.jpg

20211224_152512.jpg

20211224_152530.jpg

Det Àr normalt pÄ en hel del modeller för att man inte ska komma Ät "Adjust"-knappen av misstag. Tryck och hÄll den inne en kort stund.
Äsch, jag kan vĂ€l offra mig och köpa klockan billigt av dig, det Ă€r ju trots allt jul 😁

Tack för information och responser!
Jag har provat att hÄlla inne knappen men det hÀnder ingenting Àven om jag hÄller inne den 10 sekunder. SÄ det gÄr inte att justera varken tid eller alarm. Kronografen gÄr att starta men inte nollstÀlla...

Uppdatering: jag har lyckats stĂ€lla in tid och datum rĂ€tt. Knappen fungerar ibland, men oftast inte. Och de gĂ„nger den funkar sĂ„ Ă€r det om jag trycker in den snabbt. Men det funkar i regel inte heller. ..đŸ€”

Kronografen gÄr att nollstÀlla med adjustknappen.

Uppdatering igen efter ett tags ytterligare försök: undrar om den funkar som den ska ÀndÄ. Den har lite annorlunda anvÀndargrÀnssnitt Àn mina tough solar squares. Lyset Àr pÄ nedre knappen till höger istÀllet för övre. Det gÄr bara att justera siffrorna framÄt och inte bakÄt. Jag lyckas dock inte hitta hur jag aktiverar alarmet.

Ska man behöva lÀsa manualen? Efter ett dussin G-shocks till vilka man knappt behövt manulerna till sÄ tÀnker man ju att man ska klara sig utan Àven med denna...

Senast Àndrad:

Vilken julklapp!

20211224_152359.jpg

20211224_160906.jpg

20211224_161020.jpg

20211224_152512.jpg

20211224_152530.jpg

"InstÀllningsknappen" ska vara vara sÄ för att man inte rÄka trycka in den.

"InstÀllningsknappen" ska vara vara sÄ för att man inte rÄka trycka in den.

Jag förstÄr det nu. Och detta Àr pÄ grund av att den aktiveras med ett kort tryck istÀllet för ett lÄngt. Den Àr dock lite knixig att trycka rÀtt för det krÀvs ibland flera försök för att lyckas.
Jag hÄller nu pÄ att försöka förstÄ hur alarmet funkar. Fick det att ringa en gÄng och dÄ bara tvÄ korta pip. Vid tvÄ andra försök ringde det inte. Det gÄr att stÀlla in en siffra frÄn 1 till 12 och gissar att det Àr lÀngden pÄ alarmet. Information om det saknas i den medföljande manualen.

Jag förstÄr det nu. Och detta Àr pÄ grund av att den aktiveras med ett kort tryck istÀllet för ett lÄngt. Den Àr dock lite knixig att trycka rÀtt för det krÀvs ibland flera försök för att lyckas.
Jag hÄller nu pÄ att försöka förstÄ hur alarmet funkar. Fick det att ringa en gÄng och dÄ bara tvÄ korta pip. Vid tvÄ andra försök ringde det inte. Det gÄr att stÀlla in en siffra frÄn 1 till 12 och gissar att det Àr lÀngden pÄ alarmet. Information om det saknas i den medföljande manualen.
Jag bruka aldrig lÀsa pappersmanualen. Titta pÄ modulnummer pÄ baksidan och titta pÄ manualen hÀr istÀllet:

Har sÄ mÄnga G-shock nu att jag knappt behöver titta pÄ manual lÀngre. :happyhappy:

Äsch, jag kan vĂ€l offra mig och köpa klockan billigt av dig, det Ă€r ju trots allt jul 😁

HĂ„ller pĂ„ att prova ut den nu. Om det visar sig att den Ă€ndĂ„ funkar som den ska sĂ„ behĂ„ller jag den. Om den inte gör det sĂ„ fĂ„r du köpa den för samma pris som jag köpte den för! 😉

Jag bruka aldrig lÀsa pappersmanualen. Titta pÄ modulnummer pÄ baksidan och titta pÄ manualen hÀr istÀllet:

Har sÄ mÄnga G-shock nu att jag knappt behöver titta pÄ manual lÀngre. :happyhappy:

Tack för tipset! Dock avser den manual jag fĂ„r fram genom att slĂ„ in de 4 siffrorna en annan klocka! Inte bara att knapparna har annan mĂ€rkning Ă€n pappersmanualen men knappen för att öka siffran Ă€r i pdf-manualen angs som den nedre till höger nedan det Ă€r den övre till höger pĂ„ klockan. đŸ€”

TvÄ korta pip Àr inte alarm, det Àr heltimmespip.

Prova trycka in adjust med nageln. Mkt lÀttare.

Tillbaka
Topp