• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

inte helt sÀker pÄ vad du menar med "fula solcellspaneler"?
Jag menar den lite lilaaktiga ytan innanför det röda, jag tycker att det skÀr sig med resten av displayen.
serveimage(26).jpg

tror du svarade dig sjÀlv pÄ andra frÄgan. alla paneler Àr av exakt samma storlek, det enda som skiljer Àr hur polariseringsfiltret Àr vridet.
tror inte man kan göra större siffror dÄ sjÀlva lcd-modulen Àr sÄ stor den kan vara redan. ;)
Jo, jag menade bara att man hade kunnat haft en större panel pÄ denna modell dÄ det ser lite fÄnigt ut men förstÄr att man inte vill frÄngÄ deras massproducerade standardpanel för enstaka modeller av kostnadsskÀl.

Det finns dock modeller med större paneler och med tanke pÄ att 5600BB Àr Japans bÀst sÀljande modell och lÀr produceras i rÀtt skapliga upplagor vore det vÀl inte helt orimligt att ta fram en egen panel till den istÀllet för att lÀmna halva rutan tom.

men nÀr det gÀller storleken pÄ displayen tror jag du missförstÄr lite. lcd displayen Àr redan maxad vad gÀller fysisk storlek. om du gör en större lcd display mÄste du göra en större klocka helt enkelt. eller skippa g-shock delen förstÄs. men det vill vi ju inte! ;)
Det ser ut att finnas rÀtt gott om plats att anvÀnda till större siffror... ;)
g-shock-neg-6.jpg

I och med att modeller som 5600BB inte behöver ha varken text, solpaneler eller annat skit runt omkring skulle det inte vara nÄgra problem att nyttja en större del av displayen istÀllet för att göra som idag, att man anvÀnder samma storlek som i alla andra modeller men tÀcker över överbliven yta med plast.

Det kan i och för sig vara ett medvetet designval och att man anser att större siffror skulle se fult eller konstigt ut men jag tror bara att det handlar om lathet och/eller snÄlhet, det Àr enklare att bara tillverka en enda display till alla modeller.

det enda jag möjligen kan se Àr att man anvÀnder högre siffror, om det Àr det du tÀnker pÄ. men det ser alltid knasigt ut med konstiga proportioner tycker jag.
Ja, det var det jag menade. Det Àr möjligt att det skulle se konstigt ut men det finns en del modeller som har högre siffror utan att det sÀrskilt knasigt ut (t.ex. GD350 för att nÀmna ett exempel). Visserligen aningen bredare siffror ocksÄ men jag tycker inte att det ser allt för tokigt ut och man skulle dessutom kunna Àndra layouten för att nyttja ytan maximalt genom att t.ex. ha en separat sekundrÀknare som i GPR-B1000 dÀr sekunderna visas under klockslaget eller en variant liknande just GD350 eller GW6900.

Men det var inte meningen att kapa trÄden med den hÀr diskussionen, jag undrade bara om det fanns nÄgon anledning till att man inte nyttjar en större del av ytan och antar att det inte finns nÄgot riktigt svar pÄ det. :)

MzkVC9B.jpg

G-GPR-B1000-1JR_a_1200x.jpg

mycket bra trÄd att prata g-shock i om du frÄgar mig! :D
den dÀr "fonten" sÄg ju helt ok ut. Àr den verkligen lika bred?
Visst Àr det sÄ men jag vill inte verka dryg eller skapa en massa tjafs och drama och trÄka ut folk genom att hÀnga kvar vid samma diskussion sida upp och sida ner. Jag har inte mÀtt i verkligheten men baserat pÄ bilden sÄ ser HHMM pÄ GD350 ut att vara lite mindre Àn HHMMSS pÄ 5600 sÄ det vore fullt möjligt att ha samma eller Ànnu större storlek om man Àndrar layouten lite genom att t.ex. flytta pÄ sekunderna men dels Àr det kanske för mycket jobb enligt Casio och dessutom kanske jag till och med Àr ensam om att vilja ha större siffror, en sÄn modell kanske skulle tokfloppa eftersom det inte passar in i resten av samlingen. :D

en annan variant vore ju att ha en display som Àr helt uppbyggd av pixlar och som man sjÀlv kunde designa som man ville i en extern editor! :D
Hehe, fan vad frÀckt det skulle vara! Det kÀnns faktiskt inte allt för orealistiskt nu nÀr en del modeller till och med har BT men det skulle sÀkert missbrukas Ä det grövsta.
VÀldigt enkel operation att byta utseende pÄ en square, en liten stjÀrnmejsel och ett bandstiftsverktyg sÄ Àr det gjort pÄ nÄgra minuter.
DÀr ser man, dÄ kanske man skulle köpa lite delar och försöka sig pÄ ett byte. :)

Äh vad fan, vi testar vĂ€l en till negativ G-shock sĂ„ fĂ„r vi se om det Ă€r lika hemskt som jag minns det. Jag hittade en grym fĂ€rgkombo med de funktioner jag ville ha men den fanns bara att bestĂ€lla frĂ„n Japan sĂ„ omdöme kommer vĂ€l om typ en mĂ„nad... ;)

Senast Àndrad:
  • Like
Reactions: :-)
Ja, det var det jag menade. Det Àr möjligt att det skulle se konstigt ut men det finns en del modeller som har högre siffror utan att det sÀrskilt knasigt ut (t.ex. GD350 för att nÀmna ett exempel). Visserligen aningen bredare siffror ocksÄ men jag tycker inte att det ser allt för tokigt ut och man skulle dessutom kunna Àndra layouten för att nyttja ytan maximalt genom att t.ex. ha en separat sekundrÀknare som i GPR-B1000 dÀr sekunderna visas under klockslaget eller en variant liknande just GD350 eller GW6900.

Men det var inte meningen att kapa trÄden med den hÀr diskussionen, jag undrade bara om det fanns nÄgon anledning till att man inte nyttjar en större del av ytan och antar att det inte finns nÄgot riktigt svar pÄ det. :)

MzkVC9B.jpg

G-GPR-B1000-1JR_a_1200x.jpg

HÀr Àr en G-5600 och GW-5000.
Siffrorna pÄ 5600 Àr bÄde fetare och mer avlÄnga Àn 5000 och det ser lite mÀrkligt ut. Som en Doro telefon med megastora siffror.

IMG_20190420_085635.jpg

HÀr Àr en G-5600 och GW-5000.
Siffrorna pÄ 5600 Àr bÄde fetare och mer avlÄnga Àn 5000 och det ser lite mÀrkligt ut. Som en Doro telefon med megastora siffror.

IMG_20190420_085635.jpg
Jag tycker faktiskt att det ser bÀttre ut men det verkar som att jag Àr rÀtt ensam om det... :D
Kul att det visade sig finnas en square med större siffror.

Ja det funkar fint.
FÄr vÀl se hur lÀnge det dröjer innan hon vill ha en egen.
Om jag förstÄtt rÀtt sÄ varierar det en del pÄ omfÄnget, iaf hur stort det kan bli.
Har botaniserat en hel del i olika modeller innan den hÀr fastnade och dessutom lÀgligt nog dök upp pÄ tradera.

Mvh Erace

Tillbaka
Topp