• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Jag var rÀdd att denna skulle sticka utanför armen pÄ samma sÀtt som Frogman gör men det Àr inte en millimeter över nÄgonstans. :cool:
PSX_20200506_200343.jpg

PSX_20200506_200321.jpg

PSX_20200506_200405.jpg

Bara en frÄga ang barometern, jag har att för mig att vid bra vÀder, sÄ ska barometern gÄ upp, och vid dÄligt vÀder sÄ ska den gÄ ner.. verkar som att min klocka gör motsatsen, var Àr korrekt eller hur kan jag korrigera detta? :/

IMG_20200506_142656.jpg

Bara en frÄga ang barometern, jag har att för mig att vid bra vÀder, sÄ ska barometern gÄ upp, och vid dÄligt vÀder sÄ ska den gÄ ner.. verkar som att min klocka gör motsatsen, var Àr korrekt eller hur kan jag korrigera detta? :/

IMG_20200506_142656.jpg
Den visar vÀl hög eller lÄgtryck? PÄ sommaren Àr högtryck = bra vÀder medans det pÄ vintern Àr tvÀrt om

Den visar vÀl hög eller lÄgtryck? PÄ sommaren Àr högtryck = bra vÀder medans det pÄ vintern Àr tvÀrt om

Det berör pĂ„... Har man badat med klockan, varit inomhus, i köpcentret, i bilen en lĂ€ngre stund eller nĂ„n annanstans som kan orsaka för snabbt tryckfall eller uppgĂ„ng kan göra att barometerpunkter ”nollstĂ€ller sig” och det visas bara en eller tvĂ„ punkter Ă€ven om det Ă€r stadigt vĂ€der hela dagen. Inget att oroa sig för, om nĂ„n timme visar den rĂ€tta vĂ€rden ;)

@Dan1jel vad visar barometer för lufttryck?

Senast Àndrad:
Barometern förvarnar ju lite om dÄligt vÀder och det Àr inte per automatik som vÀdret blir dÄligt vid ett tryckfall. PÄ söndag ska det dra in ett rejÀlt lÄgtryck över Sverige, dÄ kan du hÄlla koll pÄ om den stÀmmer. En altimeter fungerar precis tvÀrtom som en barometer, dvs om trycket stiger minskar höjden med ca 30 fot per hPa. För att en barometer ska vara pÄlitlig sÄ ska den vara pÄ samma position hela tiden och för att en altimeter ska vara pÄlitlig bör lufttrycket vara konstant under mÀtperioden.

Senast Àndrad:

IMG_20200506_142656.jpg
Casio barometer Àr inte sÄ pÄlitliga ifall man rör sig i höjd mycket.

Det berör pĂ„... Har man badat med klockan, varit inomhus, i köpcentret, i bilen en lĂ€ngre stund eller nĂ„n annanstans som kan orsaka för snabbt tryckfall eller uppgĂ„ng kan göra att barometerpunkter ”nollstĂ€ller sig” och det visas bara en eller tvĂ„ punkter Ă€ven om det Ă€r stadigt vĂ€der hela dagen. Inget att oroa sig för, om nĂ„n timme visar den rĂ€tta vĂ€rden ;)

@Dan1jel vad visar barometer för lufttryck?
Just nu visar den 1015, tog Àven bild samt pÄ hur vÀdret Àr just nu...(vÀÀldigt soligt ute) :)

Bilagor

• 15888449215817708982192064171571.jpg
    15888449215817708982192064171571.jpg
    224.3 KB · Visningar: 1
  • Screenshot_20200507-114930.png
    Screenshot_20200507-114930.png
    117.5 KB · Visningar: 3
Senast Àndrad:
Just nu visar den 1015, tog Àven bild samt pÄ hur vÀdret Àr just nu...(vÀÀldigt soligt ute) :)
GÄ in pÄ följande sida och leta upp en flygplats i din nÀrhet. PÄ METAR:n stÄr lokalt lufttryck kalibrerat till MSL, dvs om du stÀller in lokalt lufttryck i din altimeter sÄ ska höjden i instrumentet visa flygplatsens höjd över havet. Om du befinner dig nÀra havsytan sÄ kan du kalibrera lufttrycket i klockan till det som stÄr i din lokala METAR men om flygplatsen befinner sig betydligt högre Àn MSL sÄ ska lufttrycket i klockan vara mindre Àn ca 1 hPa per 30 fot som klockan befinner sig över havet. Ett exempel: Du Àr nÀra en flygplats som befinner sig 300 fot över havet och flygplatsens METAR rapporterar ett tryck pÄ 1023 hPa. DÄ ska din klocka om den Àr korrekt kalibrerad visa ett tryck pÄ ca 1013 hPa. Om du befinner dig nÀra havsnivÄ i nÀrheten av en flygplats ska trycket i din klocka vara detsamma som rapporteras i din lokala METAR.

Jag har nyss bestĂ€llt en full metal i guld. Är man dum i huvet dĂ„ och bör byta till en silver? nĂ„gon som vet hur tuff coatingen Ă€r? Det kommer inte vara en vardagsklocka.

tankegĂ„ngen var, ”ska jag ha en i metall kan den lika gĂ€rna vara guld”

HÀr sitter man i möte en timma sÄ har det hunnit försvinna Ànnu en stÄlis pÄ K&S :sorry:

Tillbaka
Topp