1/4: Enicar MRO
2/4: Pierce ChronoDiver
3/4: Pierce Automatic Super Compressor
4/4: Nivada Automatic Compensamatic
5/4: Nivada Antarctic Aqua Line
6/4: Enicar Graphomatic
7/4: Enicar Automatic Digital Jump Hour
8/4: Enicar Automatic 25 Jewels DD
9/4: Enicar Sherpa Super-DIVETTE
10/4: Enicar Sherpa Guide
11/4: Enicar Super Quartz
12/4: Enicar Sherpa 330 Lady
13/4: Enicar Sherpa Graph MKIII
14/4: GUL ChronoDiver, typ
15/4: Enicar 25 Jewels
16/4: Enicar Sherpa Date
17/4: Enicar Sherpa Electric
18/4: Longines Présence
19/4: Enicar Sherpa 350 NOS
20/4: Heuer Camaro 9220T
21/4: Apple Watch Series 4
22/4: Enicar Sherpa GMT MK I
23/4: Silvana Automatic Lady Diver
24/4: Enicar Sherpa Super-JET MK II
Dag 24 och Keeperlördag!
De flesta av mina klockor jag har samlat på mig under det senaste året är faktiskt keepers så den här dagen är lätt att väja til!
Jag köper bara de klockor jag verkligen vill ha och tänker inte att flippa dem direkt, en svaghet eller styrka....det får andra avgöra!
Idag tar jag dock fram en klocka som inte kommer att lämna mig i första taget av flera anledningar men av de främsta är att jag tycker att den lätt hamnar i topp tio över några av världens absolut vackraste vintageklockor överhuvudtaget!
Stora ord och inte helt objektiva, självklart...men tittar man på utseendet med den rutiga GMT-visaren, sekundvisaren med sin lollipop och storleken på 40 mm, ex kronor, så känns den fortfarande modern och spännande trots sina 54 år! Många av mina icke klockkunniga kompisar tycker den känns supermodern och den klart snyggaste klocka de sett, vilket kanske inte är värt så mycket i sammanhanget men det säger lite om den tidlösa design som Enicars formgivare lyckades med redan på 60-talet!
Detaljarbetet är riktigt bra och SuperCompressorbotten i helstål från EPSA är verkligen gedigen med bandhornen som är grafiskt fulländade.
Kombinationen av GMT och riktigt dykarboett gör den perfekt för den aktive och resande och var också riktad till piloter och liknande när den lanserades.
Att den dessutom inte gör bort sig vid den sena kvällsmiddagen på den fina restaurangen heller gör ju inte saken sämre direkt!
Det egna verket AR 1146B med 24 jewels är ett konstverk i sig och det spårade rotorn blir således kronan på verket!
Det bajonett-skruvade boettlocket är på klassiskt Enicar-vis vackert och fyllt med data och som på de flesta Sherpa-modeller försett med ett serienummer.
Den bärs idag på ett ovanligt original Enicar Bor men jar har lite andra band jag byter med då klockan klarar lite av varje tycker jag!
Enicar Sherpa Super-Jet MK II från 1967