• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

30WGApril

Kan ju vinkla det som att 30 klockor på en månad ÄR en livsstil
241159ED-11B5-45EF-9BE3-CCC828C898A0.gif

Det skulle det säkert. men på slutet så blir det kvantitet istället för kvalité 😁!

Har en och en halv dag att ta ett beslut, det enda som känns lite tveksamt är att jag bara får bära min fredagsklocka en gång i april bara 😜💩🤣
Här är det inte så hårda regler, du kan säkert byta till fredagsklockan varje fredag efter att du postat den nya klockan för dagen. Inget krav att man bär den hela dan.

Det skulle det säkert. men på slutet så blir det kvantitet istället för kvalité 😁!

Har en och en halv dag att ta ett beslut, det enda som känns lite tveksamt är att jag bara får bära min fredagsklocka en gång i april bara 😜💩🤣
Om jag inte missminner mig från fredagstråden så kör du en guld DD på fredagar? Jag förstår isåfall att valet är svårt 😻

I denna tråd jobbar vi för att både kvantitet och kvalitet ska få sin chans att synas. Så varför inte starta fredagarna med fredagsguldet i den tråden. Sen framåt eftermiddagen dra fram något annat skoj och joina denna tråd.

Essensen i denna tråd är att många klockor ska få sin chans. Sen om man vill byta flera ggr om dagen så är det ju bara än bättre.

Månaden planerad.
30 klockor på 30 dagar

För att pressa mig att använda hela registret av klockor jag lyckats samla på mig så kommer jag själv köra temadagar.
Ett tema för varje veckodag.

Funkymåndag = Udda ur. Boetter eller funktioner som är lite ovanliga
Chronotisdag = Kronografer. Har för nävarande ingen Speedy så kan ändå inte köra Speedytisdag ;)
Digihumpdag = Digitalur.
Gubbklockstorsdag = Lagom gubbiga bruksur från 50-70tal
Dykarfredag = Dykarur i olika former.
Keeperlördag = Klockor som betyder lite extra för mig. ( Finns ifs ett par till utspridda i övriga månaden oxå)
Svensksöndag = Klockor med Svenskt påbrå.

Ser fram emot att verkligen tvinga mig att köra hela bredden under en begränsad tid.
Sitter på en väldigt spretig samling.

Månaden planerad.
30 klockor på 30 dagar

För att pressa mig att använda hela registret av klockor jag lyckats samla på mig så kommer jag själv köra temadagar.

Chronotisdag = Kronografer. Har för nävarande ingen Speedy så kan ändå inte köra Speedytisdag ;)
Digihumpdag = Digitalur.
Keeperlördag = Klockor som betyder lite extra för mig. ( Finns ifs ett par till utspridda i övriga månaden oxå)

Ser fram emot att verkligen tvinga mig att köra hela bredden under en begränsad tid.
Kul med temadagar, ska försöka haka på så gott jag kan. :)

Månaden planerad.
30 klockor på 30 dagar

Digihumpdag = Digitalur.

Bra idé med temadagar. Dina funkar inte riktigt för mig. Har tex inga med svensk koppling. Ska fila på egna versioner.

/B

Har försökt följa @TibbeTabb, med vissa justeringar. Mina temadagar blir:

Swatchmåndag
Chronotisdag = Kronografer. Kan bli problem, har för få. Möjlighet att köpa?
Digihumpdag = Digitalur
Gubbklockstorsdag = Lagom gubbiga vintageur
Keeperlördag = Klockor som betyder lite extra för mig.
Minnessöndag = Klockor från min ungdom eller ärvda klockor.

/B

Edit gör om gör rätt. Byter G-shock och Swatch

Senast ändrad:
Kul tråd! Jag är på, skall bli kul att rotera friskt i samlingen, speciellt klockor som inte visas upp. Jag hänger ej med på tema. Kommer bli mycket dykare från mig. Tänkte berätta kort om klockan och varför den köptes. Om någon har sneglat på något liknande.

1 april.

Tema GubbklocksTorsdag. Just detta med gubbklocka på torsdagar startade jag med i februari. Insåg att jag hade massa kul gamla bruksur som aldrig riktigt fick chansen. Det var nog i det hela denna månad har sitt ursprung. Ge alla ur en chans.

Startar upp riktigt mögligt.
Tissot antimagnetique med riktigt möglig patina. Svårfotad klocka som gör sig bättre i verkligheten än på bild.

IMG_20210401_081759__01.jpg

Kör så länge det håller!

Gubbklockstorsdag, det är sen gammalt.

Kan vara så att denna kom till mig i nåt byte med @TibbeTabb ? Har alltid gillat tavlan på dessa och var bara tvungen att ha en i samlingen. Tror t o m att den håller tiden bra :) För övrigt min enda klocka med svensk text på tavlan.

image.jpg

Senast ändrad:
1/4: Enicar MRO

Bra start känner jag och här kommer mitt bidrag som jag inte bara kallar gubbklockstorsdag utan även gubbkalsongstorsdag då allt hänger...😂
...men öppna sexor och nior finns med i alla fall!

⌚ Enicar MRO Star Jewels
25FE3A2C-DB7A-4E39-84D6-4EDDB26F4C60.jpeg

Senast ändrad:
Kul.
Hänger mig på denna.
Underbart att måste använda klockor man inte gillar och bli tvungen till panikköp mot slutet av månaden när man ser att "samlingen" inte räcker till :)
Tänker inte köra enligt något tema men kommer nog försöka skriva en rad eller två och motivera (om möjligt) varför just denna klockan finns hos mig.

1 april: Christopher Ward Super Compressor

Första nyutvecklade äkta kompressorboett sen 60/70-talet.
Supercool enligt mig :)

1617260253230.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp