Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Här kommer en liten jämförelse i storlek.
36-39-42![]()
Certinan är 39 och speedyn är 42, så tre mm skiljer.Intressant det där. Speedyn ser betydligt större ut än certinan, men visst skiljer det bara 1 mm. Har för mig speedyns glasring är 40 mm och de extra två millimetrarna kommer av den assymetriska boetten som utgör kronskydd.
Certinan är 39 och speedyn är 42, så tre mm skiljer.
Ja, och mäter du urtavlan får du ett ännu mindre mått.Ta fram linjalen och mät speedyn från ena sidan av tachyskalan till den andra![]()
Ja, och mäter du urtavlan får du ett ännu mindre mått.
Håller inte med, Speedmastern är stor både på pappret och i verkligheten. Speedmastern har nästan en riktig diameter, rysligt nära.Ja exakt. Min poäng är att måtten 39 eller 42 blir att jämföra äpplen med päron när det i fallet speedy/certina jämför en assymetrisk boett med en symmetrisk. De flesta tolkar antagligen måtten som syftandes på cirkeldiametern.
Håller inte med, Speedmastern är stor både på pappret och i verkligheten. Speedmastern har nästan en riktig diameter, rysligt nära.
Finns fler mått på ett ur. Sedan ser du då istället för mycket av andra boettsidan så skulle säg att det inte spelar någon större roll. Vi tänker alla lite olika.Visst, och det är exakt det jag säger i min första kommentar. Eftersom man inte ser de två millimetrarna som utgör kronskyddet på bilden utan endast tachyskalan som är 40 mm i diameter så är det lustigt att speedyn ser så pass stor ut fast det bara skiljer en millimeter mot certinans boettmått.
Finns fler mått på ett ur. Sedan ser du då istället för mycket av andra boettsidan så skulle säg att det inte spelar någon större roll. Vi tänker alla lite olika.
Läser man rätt mått hamnar man rätt i de flesta fallen. Som på Speedmastern tex.Ja. Man ska inte hänga upp sig på millimetrar utan tolka storleken utifrån hur helheten upplevs.
Klockans diameter mäts väl i regel där den är som minst. Inte vid kronan eller kronskydd med andra ord (se bild). Jag kan ta fram skjutmåttet imorgon och kontrollmätaVisst, och det är exakt det jag säger i min första kommentar. Eftersom man inte ser de två millimetrarna som utgör kronskyddet på bilden utan endast tachyskalan som är 40 mm i diameter så är det lustigt att speedyn ser så pass stor ut fast det bara skiljer en millimeter mot certinans boettmått.
Ibland får jag för mig att jag ska skaffa en speedmaster. Med den här bilden och med tanke på att jag mestadels har min Explorer-etta på 36mm på armen så inser jag att det aldrig kommer bli verklighet..Här kommer en liten jämförelse i storlek.
36-39-42![]()
Man har sett den många gånger, men den är rysligt fin, just den DJn...Krävs en "riktig" man för att kunna bära 36mm på armen.Haft större klockor förut men 36mm är perfekt storlek. Iallafall på mig (18cm runt handlederna).
Inga problem och bära större men 36mm är väldigt smidigt och mer diskret. Gillade 44-45mm förr men nu känns det bara klumpigt. MAX 42mm för mig. Men 36 känns på nåt sätt perfekt..![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Läser man rätt mått hamnar man rätt i de flesta fallen. Som på Speedmastern tex.
Och detta var nytt för mig att på alla Omega vintage sitter det en liten "Omega" symbol i mitten av glaset/plexit om det är orginal glas.
Aha visste faktiskt inte. Man lär sig nåt nytt varje dag..Sitter på nya Speedy oxå
Ibland får jag för mig att jag ska skaffa en speedmaster. Med den här bilden och med tanke på att jag mestadels har min Explorer-etta på 36mm på armen så inser jag att det aldrig kommer bli verklighet..
Köööp. Gillar man vintage finns riktigt prisvärda DJ strax över 20k...Är på jakt efter min första riktiga klocka och har insett att det är en DJ 36mm som gäller. Love dat size
Jäkligt fin, congrats! Upplevs kronan som hanterbar?Bump! Länge leve 36mm
Har äntligen kommit till insikt!
![]()
Och JA, det landade i en BB36 tillslut. Ruskigt nöjd![]()
Kommer ihåg att jag störde mig på krontuben som fan när jag såg den på bilder. Och jag avfärdade den pga detta också under lång tid.Jäkligt fin, congrats! Upplevs kronan som hanterbar?
Jag överväger att köpa BB36 och precis som du gjorde tidigare, så har jag klurat en del på kronan/krontuben. Härligt att det inte stör dig! Och så kan jag planera vidare.Kommer ihåg att jag störde mig på krontuben som fan när jag såg den på bilder. Och jag avfärdade den pga detta också under lång tid.
Nu när jag äger den och har den på så stör den inte de minsta. Visst hade jag fått välja skulle den gärna få utebli men det är inte alls en dealbreaker som jag trodde.
Inte heller upplever jag att den gräver in i handen alls som jag var lite nervös för.
Hehe ja vi har verkligen helt samma smak på klockor du och jagJag överväger att köpa BB36 och precis som du gjorde tidigare, så har jag klurat en del på kronan/krontuben. Härligt att det inte stör dig! Och så kan jag planera vidare.![]()