• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

40 årspresent till min man - Rolex dykarklocka?

Jag tycker det låter som bra alternativ som du tänker TS, definitivt en begagnad skulle jag säga.
Fundera även på storleken på uret, beroende på hur smala handleder han har.

Rent kalendermässigt skulle du kunna vara min fru. KL, om det är du, gå på Yacht Master!

Edit: blå tavla, tack!
Hahaha nej han hänger inte här, och han är ganska grön på klockor så tror inte att han tycker att en sub är tråkig, men bra att höra det från er. ok, så många anser att en yacht master är ett roligare alternativ... tack!
Det är ju en rolig tråd i sig, om ni fick önska er en klocka i 40-års present, vad skulle ni önskat?

Hahaha nej han hänger inte här, och han är ganska grön på klockor så tror inte att han tycker att en sub är tråkig, men bra att höra det från er. ok, så många anser att en yacht master är ett roligare alternativ... tack!
Det är ju en rolig tråd i sig, om ni fick önska er en klocka i 40-års present, vad skulle ni önskat?
Just Yacht-Mastern är ju inte för alla.

Tror fortfarande att det hade hjälpt om du förklarade vad det är för person som ska få klockan, så får du lite mer kvalificerade gissningar!

Är han en hipster? Gillar han blommiga skjortor? Stryker han pressveck på brallorna? Gillar han psykedeliska ringar? Då kan en datejust vara aktuell! ;):D

IMG_3567 (1).JPG

Är han en hipster? Gillar han blommiga skjortor? Stryker han pressveck på brallorna? Gillar han psykedeliska ringar? Då kan en datejust vara aktuell! ;):D

IMG_3567 (1).JPG

Ingen är väl hipster idag?
Om din man inte är så inne i klocksvängen @FruUR , så tycker jag du ska beskriva hans klädsel, arbete och leverne lite mer, så blir det lättare att rekommendera en passande klocka.
Om din man arbetar i kostym så känns det rätt osmidig att köpa en dykare som "förstaklocka". Då våren en datejust kanske ett bättre alternativ?
Dykare till kostym är i mina ögon inte snyggt nånstans när man har fyllt 25. :)

Om din man inte är så inne i klocksvängen @FruUR , så tycker jag du ska beskriva hans klädsel, arbete och leverne lite mer, så blir det lättare att rekommendera en passande klocka.
Om din man arbetar i kostym så känns det rätt osmidig att köpa en dykare som "förstaklocka". Då våren en datejust kanske ett bättre alternativ?

Hehe, de kanske är förklädda men jag ser dem allt! ;)

Tror inte jag skulle köpa en såpass dyr present utan att blanda in min respektive i processen. Det är så mycket tycke och smak in i detalj inblandat, t ex prova på armen, så det gäller att komma prick rätt om det skall bli stor glädje. Att köpa klocka ihop kan vara minst lika kul som att överraska. Men det är klart, jag gillar ju inte överraskningar. :)

• Like
Reactions: PNM
Är sekundvisaren lös och liggandes på tavlan? Det ser ut så men är kanske en synvilla.

TS: en sen 14060M är lite roligare och fås inom budget. Servad och klar inom budget.
Det är ju bara att infästningen på visaren inte är lackad men själva visaren på båda sidor om infästningen är det. Fattade inte först vad du menade men när jag läst det och kollade igen så såg jag det också på det sättet :)

Hej,

Skulle vilja slå ett slag för nya SBGV247 som kommer snart. Lagom mått, lär sitta grymt runt handleden.
Lyspasta, datum, badtålig (200m), grym finish och något annorlunda. Dessutom billigare. Kommer i andra färger också.
Quartz (gångavvikelse 10 sekunder per år, löjligt skönt/bra).

All heder till Rolex, grymma klockor ur en grym fabrik, men denna känns mer hantverk och tilltalar hjärtat på ett annat sätt, om man inte är helt varumärkessåld, (Varit där själv).
Klockmaster Globen samt Fältöversten som gäller för känn & kläm.
34982391_215755199239551_5322732998334873600_n.jpg

SBGV247-7.jpg

Tack alla för ert engagemang!! ❤️
Ok, tänk Filippa K, enkel stilren klädsel. Har ofta skjorta på jobbet, men inte kostym. Ganska slank och har bra scandinavisk stil
Det förklarar nog hans stil ganska bra!

Ok, tänk Filippa K, enkel stilren klädsel. Har ofta skjorta på jobbet, men inte kostym. Ganska slank och har bra scandinavisk stil
114060 blir perfekt alternativt en 214270, jag hade det på känn. Håll det enkelt och rent. Nu kan vi sluta oroa oss för mismatch till kostym. Bilder från nätet som är lite missvisande då det inte skiljer så mkt i storlek.
m114060-0002.png
m214270-0003.png

Grand Seiko är ett bra mycket roligare val än Rolex om vi snackar ny eller nästan ny klocka. Om absolut Rolex, så skulle jag nog valt en Explorer i det prissegmentet. Alternativet är ju en Rolex tillverkad samma år som han föddes, så blir det kanske lite roligare? Kan kräva en hel del jobb att hitta ett bra exemplar från rätt år, men tror nog att det kan uppskattas!

Grand Seiko är ett bra mycket roligare val än Rolex om vi snackar ny eller nästan ny klocka. Om absolut Rolex, så skulle jag nog valt en Explorer i det prissegmentet. Alternativet är ju en Rolex tillverkad samma år som han föddes, så blir det kanske lite roligare? Kan kräva en hel del jobb att hitta ett bra exemplar från rätt år, men tror nog att det kan uppskattas!
Med all respekt för att GS är väldigt fina klockor Jag har ägt och äger flera GS. Är hennes make inte insnöad på klockor så skulle jag undvika en GS. Han kommer garanterat uppskatta en klassisk rolex mer än ngn GS han aldrig hört talas om.

Vad gillar han att göra på fritiden.. Vilka hobbies och intresse har han? Kommer att spela en roll också..

Låter som att han kan vara en presumtiv vintage-snubbe? Tudor Snowflake?

Ja men dåså, klart grabben ska ha en 214270. Den kan han gott plaska runt med i poolen/havet också!

img_2317-jpg.840409

img_0511-jpg.812578

Snygg! Ja en sån hade blivit bra, eller den där 114060 är ju också snygg, gillar nog svart platta bäst. Kollade in Yacht Master också, men tycker nog själv att den är lite ”busy” och många är i guld/stål kombo som inte riktigt är mitt förstahandsval...
Vad tycker ni om Daytona då?
Har själv en Datejust, så vill inte köpa en likadan till honom...

Snygg! Ja en sån hade blivit bra, eller den där 114060 är ju också snygg, gillar nog svart platta bäst. Kollade in Yacht Master också, men tycker nog själv att den är lite ”busy” och många är i guld/stål kombo som inte riktigt är mitt förstahandsval...
Daytona vore ett grymt val men en i stål hittar du inte under 100, om ens 120

Snygg! Ja en sån hade blivit bra, eller den där 114060 är ju också snygg, gillar nog svart platta bäst. Kollade in Yacht Master också, men tycker nog själv att den är lite ”busy” och många är i guld/stål kombo som knte riktigt ät mitt första handsval...
114060 är ett mycket säkrare kort en Yatchmaster. Daytona är absolut en fin klocka! Dock lär du höja din budget för en sådan. Jag tycker däremot att 114060 är bättre alternativ i detta syfte även om du skulle höjt budgeten :)

Tillbaka
Topp