• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

A.Stenberg

Breitling
Hej!
Väldigt novis på gamla klockor men kan detta vara en seastar från 50-talet? Hittade den hemma hos min morfar. Den fungerar
IMG_2561.JPG IMG_2566.JPG
 

Psykel

Patek
Hej!
Väldigt novis på gamla klockor men kan detta vara en seastar från 50-talet? Hittade den hemma hos min morfar. Den fungerar
IMG_2561.JPG IMG_2566.JPG
Mja, ja och nej. Är det en Seamaster så står det Seamaster, men det där kan mycket väl vara motsvarande klocka från innan Seamaster kom. Har du möjlighet att lägga upp en bild på baksidan?
 
Detta avhandlar min seamaster men tycker mod att den hamnat fel så flytta gärna.
Hej.
Jo jag lyckades komma över en 50-tals automatic calendar. Ägaren var sonen till ursprungliga ägaren som köpte den av urmakare Sigfrid Arnold Adlervalt i V.Skrävlinge.
Då såg den ut så här efter att ha legat i en byrålåda i 30 år. Den låg nog också på annat ställe med tanke på hur smutsig den var.
Resized_20170428_173238.jpg

Efter en vända hos Mcgyver så blev den så här.
20170824_102103.jpg

Och
20170824_102225.jpg

Modellen är 2627-12C.
Jag valde att inte polera.
Vid servicen så upptäcktes det att själva hammarautomatdelen var borta. Tydligen var det brukligt att ta bort den när den fungerade dåligt enligt information.
Men vad säger ni som kan och vet. Är det lönt att sätta dit en ny eller acceptera klockans öde? Det verkar som att en annan krona sitter där eller var dom släta?
Det går ju aldrig att få tillbaka den delen och av vad jag förstått så sitter serienummret på den delen?
Vet ni om det går att spåra information hos Omega utifrån var den såldes?
Tacksam för svar och gärna input hur ni skulle göra i samma sits?
Mvh
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Detta avhandlar min seamaster men tycker mod att den hamnat fel så flytta gärna.
Hej.
Jo jag lyckades komma över en 50-tals automatic calendar. Ägaren var sonen till ursprungliga ägaren som köpte den av urmakare Sigfrid Arnold Adlervalt i V.Skrävlinge.
Då såg den ut så här efter att ha legat i en byrålåda i 30 år. Den låg nog också på annat ställe med tanke på hur smutsig den var.
Resized_20170428_173238.jpg

Efter en vända hos Mcgyver så blev den så här.
20170824_102103.jpg

Och
20170824_102225.jpg

Modellen är 2627-12C.
Jag valde att inte polera.
Vid servicen så upptäcktes det att själva hammarautomatdelen var borta. Tydligen var det brukligt att ta bort den när den fungerade dåligt enligt information.
Men vad säger ni som kan och vet. Är det lönt att sätta dit en ny eller acceptera klockans öde? Det verkar som att en annan krona sitter där eller var dom släta?
Det går ju aldrig att få tillbaka den delen och av vad jag förstått så sitter serienummret på den delen?
Vet ni om det går att spåra information hos Omega utifrån var den såldes?
Tacksam för svar och gärna input hur ni skulle göra i samma sits?
Mvh
Är glasringen solid? Har aldrig sett den där boettformen på en seamaster även om det ser ut som en sådan rakt framifrån.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej Eriksson850.
Den är tvåfärgad med metall och guld.
Det är inte ett ursprungaglaset som sitter på. Det är väl det jag förstått.
Jo jag ser att den är guld/stål, boetten (bandhornen) är väl guld på stål, men det såg ut som att glasringen (den externa, ej spännringen i glaset) kunde vara solid?

Oavsett, fin klocka! :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Är glasringen solid? Har aldrig sett den där boettformen på en seamaster även om det ser ut som en sådan rakt framifrån.
Måste instämma i den undran. Liknande visserligen, men har aldrig sett just den utformningen som den verkar se ut från sidan på bilden. Måste vara ovanlig om den är autentisk? Glasringen brukar nog dock vara solid.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Måste instämma i den undran. Liknande visserligen, men har aldrig sett just den utformningen som den verkar se ut från sidan på bilden. Måste vara ovanlig om den är autentisk? Glasringen brukar nog dock vara solid.
Lite snabbt googlande på referensen så dyker det iaf upp ett par i vad som ser ut att vara samma boett och seamaster på tavlan.
 
Måste instämma i den undran. Liknande visserligen, men har aldrig sett just den utformningen som den verkar se ut från sidan på bilden. Måste vara ovanlig om den är autentisk? Glasringen brukar nog dock vara solid.
Tack för ditt svar.
Jag är ju som sagt helt nybörjare och detta är min första seamaster.
När ni pratar glasring vad pratar ni om då? :)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Detta avhandlar min seamaster men tycker mod att den hamnat fel så flytta gärna.
Hej.
Jo jag lyckades komma över en 50-tals automatic calendar. Ägaren var sonen till ursprungliga ägaren som köpte den av urmakare Sigfrid Arnold Adlervalt i V.Skrävlinge.
Då såg den ut så här efter att ha legat i en byrålåda i 30 år. Den låg nog också på annat ställe med tanke på hur smutsig den var.
Resized_20170428_173238.jpg

Efter en vända hos Mcgyver så blev den så här.
20170824_102103.jpg

Och
20170824_102225.jpg

Modellen är 2627-12C.
Jag valde att inte polera.
Vid servicen så upptäcktes det att själva hammarautomatdelen var borta. Tydligen var det brukligt att ta bort den när den fungerade dåligt enligt information.
Men vad säger ni som kan och vet. Är det lönt att sätta dit en ny eller acceptera klockans öde? Det verkar som att en annan krona sitter där eller var dom släta?
Det går ju aldrig att få tillbaka den delen och av vad jag förstått så sitter serienummret på den delen?
Vet ni om det går att spåra information hos Omega utifrån var den såldes?
Tacksam för svar och gärna input hur ni skulle göra i samma sits?
Mvh
Väldigt fin. Vi kanske skall nämna att den svarta honeycomb tavlan typ dubblerar värdet, så även om vi bortser från det höga nöjet med en sådan klocka kan du budgetera rätt generöst för att återställa.
 
Senast ändrad:

tdn-dk

Panerai
Detta avhandlar min seamaster men tycker mod att den hamnat fel så flytta gärna.
Hej.
Jo jag lyckades komma över en 50-tals automatic calendar. Ägaren var sonen till ursprungliga ägaren som köpte den av urmakare Sigfrid Arnold Adlervalt i V.Skrävlinge.
Då såg den ut så här efter att ha legat i en byrålåda i 30 år. Den låg nog också på annat ställe med tanke på hur smutsig den var.
Resized_20170428_173238.jpg

Efter en vända hos Mcgyver så blev den så här.
20170824_102103.jpg

Och
20170824_102225.jpg

Modellen är 2627-12C.
Jag valde att inte polera.
Vid servicen så upptäcktes det att själva hammarautomatdelen var borta. Tydligen var det brukligt att ta bort den när den fungerade dåligt enligt information.
Men vad säger ni som kan och vet. Är det lönt att sätta dit en ny eller acceptera klockans öde? Det verkar som att en annan krona sitter där eller var dom släta?
Det går ju aldrig att få tillbaka den delen och av vad jag förstått så sitter serienummret på den delen?
Vet ni om det går att spåra information hos Omega utifrån var den såldes?
Tacksam för svar och gärna input hur ni skulle göra i samma sits?
Mvh

Mycket fin!

Her er min 2627-10 SC :)

IMG_4732.JPG
IMG_4740.JPG
IMG_4742.JPG
 
Mycket fin!

Her er min 2627-10 SC :)
IMG_4732.JPG
IMG_4740.JPG
IMG_4742.JPG
Mycket fin!

Her er min 2627-10 SC :)

IMG_4732.JPG
IMG_4740.JPG
IMG_4742.JPG
Oj. Din är ju jättefin. :).
Är din polerad? Sedan när jag tittar så ser din krona annorlunda ut. Är det originalkronan som sitter på din? Min är ju slät och inte alls som din.
Jag kan tänka mig att man kanske satt dit den jag har när man tog bort hammarautomaten på min klocka. För din är väl i original?
 

tdn-dk

Panerai
Oj. Din är ju jättefin. :).
Är din polerad? Sedan när jag tittar så ser din krona annorlunda ut. Är det originalkronan som sitter på din? Min är ju slät och inte alls som din.
Jag kan tänka mig att man kanske satt dit den jag har när man tog bort hammarautomaten på min klocka. För din är väl i original?

Jeg vet inte om den er polerad eller den bara er anvendt :) Det er original kronan. Min hammerautomat fungerar bra :)

upload_2017-8-25_7-26-41.png
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Kan du ta närbilder på tavlan? Är inte Swiss Made ocentrerat? Hur ser Omega, Automatic texten ut? Skarp och fin?

Försökte fota genom en lupp. Blev sådär!

Texten tycker jag ser skarp och fin ut.

Hela tavlan har patina i form av nåt som jag bedömer som krackelering i lack.

Har bildgooglat en del och det tycks vara tämligen vanligt att sista S-et i SWISS sitter lite snett till vänster nedanför index kl 6 och så tycker jag att det ser ut på detta exemplar också.

IMG_5620.JPG
IMG_5621.JPG
IMG_5622.JPG
IMG_5623.JPG
IMG_5624.JPG
IMG_5625.JPG
 
Senast ändrad:
Topp