• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Riktigt bra! Det är trevligt när dom finns kvar :)
FOTO_20190225_104218.jpg
Det gör faktiskt väldigt, väldigt mycket för mig. Har varit barnsligt förtjust i denna typen av fasningar på boetter sen jag såg reklamannonser för gamla sportrollar från 60/70-talet.

Typ;
09238DBC-8A58-4CF2-AC86-6DE4E8CDE9B6.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
:pompus:
Kan vara en fördel med svenska i det fallet då så slipper man göra den distinktionen; fasning:pompus:

(Det borde snart göras en ordlista för svenska ord som ofta förekommer i klocksammanhang eftersom färre och färre verkar använda dem och till slut inte vet vad det heter.
Inte fel, låter ofta så konstigt när jag översätter det engelska till svenska då man aldrig ser det någonstans annars.
 

Blomqvist

Breitling
Hej!

Mitt första inlägg här. :)

Jag har ärvt en Omega Seamaster av min far.
Han var född 1934, och jag kan tänka mig att han fick klockan av familjen när han blev färdig ingenjör, det borde datera den till någonstans i mitten/slutet av 50-talet, kan det stämma?
Klockan tickar och går men har inget armband och urtavlan ser missfärgad ut, men i övrigt syns det att han har varit väldigt rädd om klockan, han kom från väldigt fattiga förhållanden så jag kan tänka mig att det här var en oerhörd utgift för familjen på den tiden.

Jag har några frågor om klockan som ni kanske kan svara på:

Vilken tidsperiod kommer klockan från?
Har den något mer modellnamn än bara Seamaster?
Är det ett automatiskt urverk eller måste man vrida upp den med jämna mellanrum?
Ska jag lämna in klockan för uppfräschning, eller ska jag behålla den som den är?
Var hittar jag ett passande armband som gör klockan rättvisa?
Är det något ekonomiskt värde i klockan?

-Tack på förhand.
 

Bilagor

  • XIhj033kRP++dm8B5K0L1g.jpg
    XIhj033kRP++dm8B5K0L1g.jpg
    173.6 KB · Visningar: 3
  • Uw3X3YOuQ3ihK2AQQmTp1Q.jpg
    Uw3X3YOuQ3ihK2AQQmTp1Q.jpg
    152 KB · Visningar: 2
  • Ade1Ly9hRCGPOyql8JxihQ.jpg
    Ade1Ly9hRCGPOyql8JxihQ.jpg
    332.5 KB · Visningar: 4

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej!

Mitt första inlägg här. :)

Jag har ärvt en Omega Seamaster av min far.
Han var född 1934, och jag kan tänka mig att han fick klockan av familjen när han blev färdig ingenjör, det borde datera den till någonstans i mitten/slutet av 50-talet, kan det stämma?
Klockan tickar och går men har inget armband och urtavlan ser missfärgad ut, men i övrigt syns det att han har varit väldigt rädd om klockan, han kom från väldigt fattiga förhållanden så jag kan tänka mig att det här var en oerhörd utgift för familjen på den tiden.

Jag har några frågor om klockan som ni kanske kan svara på:

Vilken tidsperiod kommer klockan från?
Har den något mer modellnamn än bara Seamaster?
Är det ett automatiskt urverk eller måste man vrida upp den med jämna mellanrum?
Ska jag lämna in klockan för uppfräschning, eller ska jag behålla den som den är?
Var hittar jag ett passande armband som gör klockan rättvisa?
Är det något ekonomiskt värde i klockan?

-Tack på förhand.
Tidsperioden stämmer nog ungefär det du antar. På verket finns serienummer. När urmakaren öppnar den kan du se på ett par år när när den är tillverkad.

Den har referensnummer men modellnamnet är Seamaster.

Det är en manuell klocka; att dras upp varje dag.

Utseendemässigt ser den bra ut som den är tycker jag, men en service av verket kan den vara värd och bör säkert göras om det inte är gjort senare år.

Band finns lite överallt. Både i klockaffärer, på nätet och även hos några som figurerar här på forumet.

Visst finns det ett ekonomiskt värde i den. Väl värd att serva som sagt, då blir den värd ännu mer.
 
Senast ändrad:

Blomqvist

Breitling
Tidsperioden stämmer nog ungefär det du antar. På verket finns serienummer. När urmakaren öppnar den kan du se på ett par år när när den är tillverkad.

Den har referensnummer men modellnamnet är Seamaster.

Det är en manuell klocka; att dras upp varje dag.

Utseendemässigt tycker jag den ser bra ut som den är tycker jag, men en service av verket kan den vara värd och bör säkert göras om det inte är gjort senare år.

Band finns lite överallt. Både i klockaffärer, på nätet och även de som figurerar här på forumet.

Visst finns det ett ekonomiskt värde i den. Väl värd att serva som sagt, då blir den värd ännu mer.

Tack!
Nej, servad tror jag inte att den är någonsin. Den har nog mest bara fått ligga då den "varit för fin att använda", skulle jag tro.
Vet du vad den är gjord i för material? ovandelen på klockan är gulare än underdelen.
Det vore roligt att på ett ungefär veta värdet på den. Törs du säga mellan tummen och pekfingret vad den kan vara värd? -Inte för att jag någonsin kommer att göra mig av med den, men ändå.
Vad kostar en service på en sådan klocka?
Angående armband, ska man köpa ett original Omega-armband, eller spelar det ingen roll?

Återigen, tack för svar.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tack!
Nej, servad tror jag inte att den är någonsin. Den har nog mest bara fått ligga då den "varit för fin att använda", skulle jag tro.
Vet du vad den är gjord i för material? ovandelen på klockan är gulare än underdelen.
Det vore roligt att på ett ungefär veta värdet på den. Törs du säga mellan tummen och pekfingret vad den kan vara värd? -Inte för att jag någonsin kommer att göra mig av med den, men ändå.
Vad kostar en service på en sådan klocka?
Angående armband, ska man köpa ett original Omega-armband, eller spelar det ingen roll?

Återigen, tack för svar.
Det är guld på stål. En mer påkostad boett än bara stål.

Jag vet inte riktigt vad den är i för skick, inte heller utseendemässigt är så lätt att se på bilderna men i runda slängar 3,5 - 4k går nog att få om den är i ordning.

Det är en smaksak vad man vill ha för band. Bara att välja mellan olika läderband. Själv gillar jag inte för stoppade band på vintage. Skulle ta ett tunnare tidstypiskt band. Originalband till dessa är inte lätt att hitta. Kanske spänne om man vill ha det och har tur men det kan man leta i efterhand och montera på. Kolla så det inte är kopior bara isf. Omegaspänne och Omegaband skulle jag inte bry mig om ifall det ändå inte hör ihop med klockan tidsmässigt.

Servicekostnad beroende på var du lämnar in den. Själv skulle jag undvika nutida Omega AD om inte kostnaden är oväsentlig och det måste till delar.Omkring ett par tusen borde du få en rengöring för om det enbart är det som behövs. Skulle välja nån som är van vid vintage.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Stiligt och stabilt, gillar bandet och är på bandjakt till en liknande jumbobumper. Är det ett ostoppat band du har där, ca 2,5mm tjockt?
Tack och helt korrekt! Detta är Rios Springfield i shell cordovan. Fluco har också ett liknande som jag tror är marginellt tunnare. De finns båda på ebay.
 

Blomqvist

Breitling
Det är guld på stål. En mer påkostad boett än bara stål.

Jag vet inte riktigt vad den är i för skick, inte heller utseendemässigt är så lätt att se på bilderna men i runda slängar 3,5 - 4k går nog att få om den är i ordning.

Det är en smaksak vad man vill ha för band. Bara att välja mellan olika läderband. Själv gillar jag inte för stoppade band på vintage. Skulle ta ett tunnare tidstypiskt band. Originalband till dessa är inte lätt att hitta. Kanske spänne om man vill ha det och har tur men det kan man leta i efterhand och montera på. Kolla så det inte är kopior bara isf. Omegaspänne och Omegaband skulle jag inte bry mig om ifall det ändå inte hör ihop med klockan tidsmässigt.

Servicekostnad beroende på var du lämnar in den. Själv skulle jag undvika nutida Omega AD om inte kostnaden är oväsentlig och det måste till delar.Omkring ett par tusen borde du få en rengöring för om det enbart är det som behövs. Skulle välja nån som är van vid vintage.

Tack för svar.
En service ska jag absolut kosta på den.
Har du något bra tips på var man kan hitta ett tidsenligt originalspänne? Jag har inte ens en susning om hur det ser ut.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Tack och helt korrekt! Detta är Rios Springfield i shell cordovan. Fluco har också ett liknande som jag tror är marginellt tunnare. De finns båda på ebay.
Tack för tipset, hittade Rios-bandet men inte Flucon i annat än svart och mörkbrun - den där cognac-tonen lockar. Får leta på...
 
Topp