• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

hejsam

Patek
2-Faktor
Nu hämtad.
IMG_20190306_142243.jpg

Lite "Meh" men rätt fin...
Ja lite tråkig kanske, blir nog roligare efter glasputs och nytt band och krona. Ser ju fin ut i boetten, men ja lite tråkig tavla.
Menmen den var väl billig vill jag minnas? :)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ja lite tråkig kanske, blir nog roligare efter glasputs och nytt band och krona. Ser ju fin ut i boetten, men ja lite tråkig tavla.
Menmen den var väl billig vill jag minnas? :)
Jag tyckte det - 4500. Men blir trött på mig själv. Visste att jag inte skulle tycka den var kul nog. Fine om jag då var lite semi-dealer och krängde dyrare, men det orkar jag inte ens göra. Klantskalle
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag tyckte det - 4500. Men blir trött på mig själv. Visste att jag inte skulle tycka den var kul nog. Fine om jag då var lite semi-dealer och krängde dyrare, men det orkar jag inte ens göra. Klantskalle
Hehe ja tyvärr leder inte alla spontanköp till lycka. Men väljer du att inte behålla den får du ju iallafall tillbaka pengarna alla dagar, man har ju gjort värre köp som både är tråkiga och värde-lösa :D
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Vad tycker ni om denna? Inte toppskick direkt, men tycker den var fin ändå. Cal 285 har den.
MP4mOYj.jpg
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Fick precis hem denna, vad tror ni om tavlan?
Jag ser inga solklara tells på att något ser galet ut, men vad är fläckarna runt texten. Är det försök till ommålning, oxidering?
Ser inte ut som färgfläckar utan snarare som färglossning med lupp. Kan de va samma som @Ariste några sidor bak? Lysmassan ser rejält åldrad ut också.
Bilderna är såklart tagna i mycket starkt ljus :)
IMG_9584.JPG
IMG_9585.JPG
IMG_9586.JPG

IMG_9587.JPG
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Fick precis hem denna, vad tror ni om tavlan?
Jag ser inga solklara tells på att något ser galet ut, men vad är fläckarna runt texten. Är det försök till ommålning, oxidering?
Ser inte ut som färgfläckar utan snarare som färglossning med lupp. Kan de va samma som @Ariste några sidor bak? Lysmassan ser rejält åldrad ut också.
Bilderna är såklart tagna i mycket starkt ljus :)
IMG_9584.JPG
IMG_9585.JPG
IMG_9586.JPG

IMG_9587.JPG
Ser inte ut som att den är fixad. Rätt cool patina!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Fick precis hem denna, vad tror ni om tavlan?
Jag ser inga solklara tells på att något ser galet ut, men vad är fläckarna runt texten. Är det försök till ommålning, oxidering?
Ser inte ut som färgfläckar utan snarare som färglossning med lupp. Kan de va samma som @Ariste några sidor bak? Lysmassan ser rejält åldrad ut också.
Bilderna är såklart tagna i mycket starkt ljus :)
IMG_9584.JPG
IMG_9585.JPG
IMG_9586.JPG

IMG_9587.JPG
Ser ut som den börjat utvecklas som min i 14K.
20190309_125103-01.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tänkte köpa en original-krona till klockan ovan och hittade denna länken tidigare i tråden, är jag rätt ute då?
https://www.cousinsuk.com/product/omega-waterproof-crowns-05mm-over?code=42023SX

Hur svårt är det att byta själv? Tar man bara av krona+kronhals från verket, skruvar av krona från kronhalsen och skruvar på den nya sedan sätta tillbaka på verket igen?

Skärmavbild 2019-03-10 kl. 21.09.56.png
Kronhalsen lär du inte behöva ta av men förmodar du menar bommen/kronaxeln? Den måste du ta av tillsammans med kronan. Du kommer även behöva gänglåsning för bra resultat. Ibland kan det ta mer än ett försök att så den i perfekt läge, men inte speciellt svårt.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Kronhalsen lär du inte behöva ta av men förmodar du menar bommen/kronaxeln? Den måste du ta av tillsammans med kronan. Du kommer även behöva gänglåsning för bra resultat. Ibland kan det ta mer än ett försök att så den i perfekt läge, men inte speciellt svårt.
Yes det var precis det jag menade, är inte så hajj på vad alla delar heter :D
Stort tack för hjälpen!
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Fin och jag tänkte köpa den, men lite stor och bandhornen lite smala och de saknar fasning.
De smala bandhornen beror väl på vad man jämför med, mot alla andra klockor från 50-talet utanför denna tråd är de riktigt tjocka ;)

Jag kan nog tycka att storleken är helt perfekt för mig på min 17cm handled, att den är tunn och bärs ”lågt” gör nog mycket att den ligger så bra på armen :)
 
Topp