Tydligen?2576 tydligen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tydligen?2576 tydligen.
Öppnade och tittade efter, har inte koll på referenserna.Tydligen?
Fin. Riktigt breda bandhorn.Öppnade och tittade efter, har inte koll på referenserna.
Wow! Den tål att visas mer. Skriv upp mig på listan om den får lämna ngn gång...Länge sedan den fick glänsa här, skruvboett på elefant:
Jo, det är ju denna boett jag håller högst. Platt skruvat lock gör ju att den sitter bättre. Bredare bandhorn än jumbo samt att jumbon är lite stor för mig. Tyvärr rätt repad så funderat på att polera ovansida bandhorn, men man tappar ju lite skärpa då.Fin. Riktigt breda bandhorn.
Den boetten saknar jag. Letat ett tag, dyker inte upp så ofta. Jag hade nog skippat att polera om den inte är väldigt repig.Jo, det är ju denna boett jag håller högst. Platt skruvat lock gör ju att den sitter bättre. Bredare bandhorn än jumbo samt att jumbon är lite stor för mig. Tyvärr rätt repad så funderat på att polera ovansida bandhorn, men man tappar ju lite skärpa då.
Tycker det är charm.Jo, det är ju denna boett jag håller högst. Platt skruvat lock gör ju att den sitter bättre. Bredare bandhorn än jumbo samt att jumbon är lite stor för mig. Tyvärr rätt repad så funderat på att polera ovansida bandhorn, men man tappar ju lite skärpa då.
Vanliga ytrepor brukar vara ok, detta är något annat. Om jag orkar kommer jag polera. Det återstår dock att se.Tycker det är charm.
Har du ett hum om hur många olika tavelfigurationer det fanns/finns på 36mm modellerna ?Vanliga ytrepor brukar vara ok, detta är något annat. Om jag orkar kommer jag polera. Det återstår dock att se.
Nej, vet tyvärr inte. Nu är ju även detta en 34 mm.Har du ett hum om hur många olika tavelfigurationer det fanns/finns på 36mm modellerna ?
Tack för att du delar, bra info och imponerande samling! Har dina jumbos (ref 2657) verkligen snäpplock?Och på temat tavlor är ju variationen oändlig; våfflor eller ej, zon, blank, matt osv. Index finns applicerade i olika varianter och siffror (om de finns) i såväl applicerade ”vanliga” som Breguet, som spegel såväl silver som guld, ”art deco” stuk eller mer ”sirliga.
Hej hopp...förvirrad och för sent uppe; 2767 är den ref jag menade ovan, nu korrigerat. Och när vi ändå är på temat ”jumbo”; Ref 2657 (sub sekund) eller 2494 (centrum sekund) kom också 1949 (-48) och har skruvboett. Luggarna har inte fasning, är genomborrade, och liknar mer den andra varianten av 2577/2576 ovan, exempel:Tack för att du delar, bra info och imponerande samling! Har dina jumbos (ref 2657) verkligen snäpplock?
Tack för ännu ett informativt inlägg om dessa härliga referenser!Hej hopp...förvirrad och för sent uppe; 2767 är den ref jag menade ovan, nu korrigerat. Och när vi ändå är på temat ”jumbo”; Ref 2657 (sub sekund) eller 2494 (centrum sekund) kom också 1949 (-48) och har skruvboett. Luggarna har inte fasning, är genomborrade, och liknar mer den andra varianten av 2577/2576 ovan, exempel:
För dessa har jag inte sett svarta tavlor eller Breguet index, annars finns en uppsjö varianter av tavlor.
Mer ovanlig är den andra generationen av ”jumbo”, 2856/2857. Dessa har full rotor och snäppboett. Bilder här från omegaforums och @ConElPueblo IG:
Oj, dessa visste jag inte att de fanns. Ser ut att vara lite kortare bandhornspets till bandhornspets?Mer ovanlig är den andra generationen av ”jumbo”, 2856/2857. Dessa har full rotor och snäppboett. Bilder här från omegaforums och @ConElPueblo IG
Min har hammarautomat, betyder det då att den är tillverkad före '56 ?Därefter (1956) kom fullrotor referenserna, 2848 (sub sekund) och 2846 (center sekund). Dessa har snäppboett. Exempel:
Det lär den vara, du har inte antecknat serienumret på verket?Min har hammarautomat, betyder det då att den är tillverkad före '56 ?
Nej, jag får ta den till min urmakare så får han öppna klockan.Det lär den vara, du har inte antecknat serienumret på verket?
Inte jag heller innan @ConElPueblo visade upp en på IG...lär vara ovanliga...Oj, dessa visste jag inte att de fanns. Ser ut att vara lite kortare bandhornspets till bandhornspets?
Oj, dessa visste jag inte att de fanns. Ser ut att vara lite kortare bandhornspets till bandhornspets?