• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

WatchM

Panerai
2-Faktor
Tycker det är charm.

C89680A7-BDF9-4DA2-8F22-0C6496CBA7CD.jpeg

B3487E5C-9B48-4209-BC80-34A1E1E8989D.jpeg
Vad är det för band som sitter på?
 

Dreammastr

Breitling
Någon som har erfarenhet av Omega certifierad service i motsats till icke-certifierad? Om vi utgår från att jag tycker det är OK med polering och byte av delar, är det värt pengarna med omegas prislista?

Har en Seamaster från sent 50-tal som som nog inte servats på över 30 år som jag skulle vilja få fixad. Några tips? Kan tillägga att varken krona eller glas är original (vilket jag tycker borde åtgärdas).
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av Omega certifierad service i motsats till icke-certifierad? Om vi utgår från att jag tycker det är OK med polering och byte av delar, är det värt pengarna med omegas prislista?

Har en Seamaster från sent 50-tal som som nog inte servats på över 30 år som jag skulle vilja få fixad. Några tips? Kan tillägga att varken krona eller glas är original (vilket jag tycker borde åtgärdas).
Finns superduktiga forumprofiler som servar för en bråkdel. Så jag tycker inte det. Men då blir det väl ingen polering om du nu vill ha det.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av Omega certifierad service i motsats till icke-certifierad? Om vi utgår från att jag tycker det är OK med polering och byte av delar, är det värt pengarna med omegas prislista?

Har en Seamaster från sent 50-tal som som nog inte servats på över 30 år som jag skulle vilja få fixad. Några tips? Kan tillägga att varken krona eller glas är original (vilket jag tycker borde åtgärdas).
Jag skulle knappast lämna in nåt vintage till omegacertifierad servicefirma igen. Min erfarenhet är att det är bortkastade pengar. Har fått betydligt bättre service hos typ oberoende mindre antikurmakare eller "privata". Har inträffat att jag fått tillbaka från certifierad där man bevisligen knappt gjort något alls under månadslång väntan förutom att ta orimligt betalt och har fått lämna in den igen för att få gjort det jag betalade för förra gången.

Kanhända är det slumpen och inte representativt då det rör sig om enstaka gång jag anlitat såna men andra rapporterar exempelvis hårresande priser och vägran att utföra enstaka reparationer eller service utan att helserva saker som inte är relevanta i sammanhanget eller som är nyligen gjorda, som förevändning att ta ut högre priser.

Jo, jag vet att det nog inte gäller alla men många gånger tycks de rent oseriösa i de sammanhangen av egen och andras erfarenhet. Kanske är det av ovana vid vintage hos vissa om man vill hitta nåt förmildrande eller så är de bortskämda med att ingen frågar vad som gjorts eller vad som kostat det det kostat..
 

kalle71

Omega
Kan nämna att jag för några år sedan fick en Seamaster Deville servad hos en välrenommerad AD. Jag fick lämna tillbaka klockan 3 gånger innan urspungsfelet och fel orsakade av urmakaren var fixade. Totalt var klockan var inlämnad i över 6 månader. Dessutom hade man polerat en nästan felfri glasring så den numer inte når över boettkanten. Misstänker dock att AD anser sig gjort ett bra jobb med en blänkande och gnistrande klocka. Jag kommer att tänka mig för innan jag lämnar in ett vintageur hos en AD igen.
 

Dreammastr

Breitling
Finns superduktiga forumprofiler som servar för en bråkdel. Så jag tycker inte det. Men då blir det väl ingen polering om du nu vill ha det.
Tanken är att få in en original krona och glas, och misstänker att det kan vara svårt för någon icke-certifierad. I en del fall tycker jag absolut det är värt att bevara skicket och originaldelarna, men just här är funktion viktigare. Får se hur jag gör, service på urverket kunde jag få för 3500:- men sen tillkommer glas o krona. Har stort förtroende för urmakaren i övrigt, så kanske slutar med att jag testar originalservice denna gången.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tanken är att få in en original krona och glas, och misstänker att det kan vara svårt för någon icke-certifierad. I en del fall tycker jag absolut det är värt att bevara skicket och originaldelarna, men just här är funktion viktigare. Får se hur jag gör, service på urverket kunde jag få för 3500:- men sen tillkommer glas o krona. Har stort förtroende för urmakaren i övrigt, så kanske slutar med att jag testar originalservice denna gången.
Troligen inga problem att fixa rätt delar!
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Har blivit erbjuden att köpa en 2576 från 49 som saknar Seamaster märkning. Tillverkades denna ref utan märkning eller är det något fishy här? Tycker annars att det ser ut att vara ett bra ex. Vad säger experterna?
@Aurum @MOL @tdn-dk @Ariste
3789F6F5-8F7F-4A76-94A9-5A82AD52EB1E.jpeg

F228F9F4-B5B4-4022-B988-DD5617F2AD24.jpeg

EBF818A8-3B06-403C-92A8-6A28B2DA8AC3.jpeg

11771D09-A25C-48F7-93FC-EFA165848DBD.jpeg
Har sett andra utan Seamaster på tavlan som varit okej, vet dock inte vilka referenser det varit.
Tycker den ser kanonfin ut, älskar siffrorna. Är det en jumbo?
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Har sett andra utan Seamaster på tavlan som varit okej, vet dock inte vilka referenser det varit.
Tycker den ser kanonfin ut, älskar siffrorna. Är det en jumbo?
Ser fin ut, hade gärna ägt den.
Finns flera exempel på tidiga ex utan Seamaster på tavlan.
Jag VET inte men har inga problem med avsaknaden av Seamaster. Köp eller vidarebefordra till mig ;).

Edit. Råkade visst citera fel :bored:

Vad bra, då behöver jag kanske inte oroa mig för avsaknaden av Seamaster-texten på tavlan. Kul, tycker också att den ser fin ut. Det är en 34 mm.
 
Topp