• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

Lite små-segt med bildflödet i tråden. Cordovan idag, längesen
F25D3886-0E7D-472C-AA6D-3A747E402C34.jpeg
 
Bildflöde finner man i dagens tråd, specifika trådar som dessa vinner inte på att samma ur visas om och om igen. Iaf inte enligt mig.
Förvisso, samtidigt tycker jag det är lite av ett nöje att att se andras i detta fall Seamasters, då tråden ändå är dedikerad till just de modellerna. Finns så många läckra, och efter jag har plöjt tråden 1-2ggr så suktas jag en aning mer. Sen blir jag väl inspirerad till nya kombos, tror att just detta Rios är från några av dina tidigare bilder jag sett
 
Förvisso, samtidigt tycker jag det är lite av ett nöje att att se andras i detta fall Seamasters, då tråden ändå är dedikerad till just de modellerna. Finns så många läckra, och efter jag har plöjt tråden 1-2ggr så suktas jag en aning mer
Fast om de redan finns längre bak i tråden, vad är då meningen? Ser verkligen inget problem att man lägger upp flera bra bilder på sina klockor i trådar som dessa. Kanske med olika band eller bara från olika vinklar. Motsätter mig bara fenomenet man ofta ser i märkestrådar på öppna att folk vill hålla igång trådar, få dem överst på sidan samt att få så många inlägg i trådarna som möjligt. Bättre då att det är lite mer koncentrerat innehåll så man faktiskt kan bläddra igenom hela tråden om man hittar den i efterhand.
 
Fast om de redan finns längre bak i tråden, vad är då meningen? Ser verkligen inget problem att man lägger upp flera bra bilder på sina klockor i trådar som dessa. Kanske med olika band eller bara från olika vinklar. Motsätter mig bara fenomenet man ofta ser i märkestrådar på öppna att folk vill hålla igång trådar, få dem överst på sidan samt att få så många inlägg i trådarna som möjligt. Bättre då att det är lite mer koncentrerat innehåll så man faktiskt kan bläddra igenom hela tråden om man hittar den i efterhand.
Jag tror vi är överens mer eller mindre; la i efterhand till en liten snabb redigering i posten, och är som vaniljglass, skrev att det är när bl.a nya kombinationer på band & länkar läggs upp som det blir än mer intressant, trots t.ex. samma klocka.

Det denna tråd, egentligen vintage-delen, lyckas bra med tycker jag är väl just att kvalitén på inläggen är aning högre, trots ibland endast bild-upplägg. Åtminstone om man drar en snabb jämförelse med ex. andra modell specifika trådar i kanske.. Diskussionsdelen, där diskussionerna ibland syns som mindre trevliga :D
 
Hittade den här rackaren jag köpte för 5-6 år sedan i en låda men glömt av. Om min research stämmer handlar det om en ref CK 2975 från 1958 (Seamaster Special för det året). Lyckas dock inte få upp locket för att se efter.
Om refen stämmer tickar ett cal 501 i denna. Ser verket lite här och där för tidstypiska Seamasters. Någon som har koll på hur det ser ut med tillgänglighet för reservdelar osv för verket? Den tickar bra, men tror den kan behöva en översyn.

IMG_2065.jpg
 
Väljer att posta denna fråga här istället för någon mer generell tråd (exempelvis "Vad är rimligt pris"-tråden) i och med att den handlar om denna typ av klocka men inget specifikt objekt. Ursäktar i förväg om denna fråga besvarats tidigare/besvaras ofta/inte kan ges någon vettigt svar.

Vad bör man förvänta sig betala för en 50-tals Seamaster med dessa attribut:
  • Stålboett i gott skick, 34mm
  • Skruvat baklock
  • Hammarautomat
  • Ljus tavla i gott skick med jämn patinering. Jämn patina inkluderar även mönster så som leopardmönster eller dylikt.
Någonstans mellan högt fyrsiffrigt och lågt femsiffrigt är väl den generella zonen men känner att jag har för dålig koll på marknaden för att kunna göra en uppskattning själv.
 
Väljer att posta denna fråga här istället för någon mer generell tråd (exempelvis "Vad är rimligt pris"-tråden) i och med att den handlar om denna typ av klocka men inget specifikt objekt. Ursäktar i förväg om denna fråga besvarats tidigare/besvaras ofta/inte kan ges någon vettigt svar.

Vad bör man förvänta sig betala för en 50-tals Seamaster med dessa attribut:
  • Stålboett i gott skick, 34mm
  • Skruvat baklock
  • Hammarautomat
  • Ljus tavla i gott skick med jämn patinering. Jämn patina inkluderar även mönster så som leopardmönster eller dylikt.
Någonstans mellan högt fyrsiffrigt och lågt femsiffrigt är väl den generella zonen men känner att jag har för dålig koll på marknaden för att kunna göra en uppskattning själv.
5000-6000kr för en med okänd service historik men i bra skick. 6000-7500kr med service utförd samt papper som stärker detta skulle jag säga. Detta omfattar främst ”fat lug” omegorna.
 
5000-6000kr för en med okänd service historik men i bra skick. 6000-7500kr med service utförd samt papper som stärker detta skulle jag säga. Detta omfattar främst ”fat lug” omegorna.
Tycker det låter lite lågt. Ska man ha en med bra case och fin tavla, som har skruvat baklock och hammarautomat, så tror jag inte att 5-6000 räcker till. Kan dock ha fel. Brukar ofta betala lite överpris för mina klockor :) Letar själv efter en 34 mm med baklock och hammarautomat men tycker det är svårt att hitta ex med tillräckligt bra case och tavla.
 
Fast jag tror det är en mindre del intressenter på Seamaster hammarautomst som gör väsentlig skillnad på tryckboett och skruvlock värdemässigt. Merparten jämnar nog ut skillnaden många gånger på större handelsplatser då annat spelar större roll för många, kanske de flesta. Men kanske håller det på att förändras och skruvlocken får större betydelse...
 
Fast jag tror det är en mindre del intressenter på Seamaster hammarautomst som gör väsentlig skillnad på tryckboett och skruvlock värdemässigt. Merparten jämnar nog ut skillnaden många gånger på större handelsplatser då annat spelar större roll för många, kanske de flesta. Men kanske håller det på att förändras och skruvlocken får större betydelse...
Vem vet vad som händer framöver men jag har varit helt oförstående att ovan nämnda tidiga Seamaster inte varit nämnvärt dyrare än senare modeller.
 
Tillbaka
Topp