• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

MOL

Cartier
EDC6C913-8C89-4723-A801-A5C39D61FD6F.jpeg
2576 i kvällsbelysning - lite ovanligare tavla med ”knäckpatina” och de lite smalare genomborrade bandhornen på detta ex
 

70Linus

Breitling
Hej,
Jag har ärvt denna Omega Seamster av min morfar. Jag tror att det är en 50 talsmodell, men jag skulle gärna vilja veta exakt från vilket år det är. Någon som kan ge mig ett tips på hur jag ser vilken årsmodell det är? Eller är det så att jag måste skruva av baksidan och leta efter serienummer?
Tacksam för all input och hjälp.
Mvh
Linus
 

Bilagor

  • klocka.jpg
    klocka.jpg
    52.2 KB · Visningar: 8

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hej,
Jag har ärvt denna Omega Seamster av min morfar. Jag tror att det är en 50 talsmodell, men jag skulle gärna vilja veta exakt från vilket år det är. Någon som kan ge mig ett tips på hur jag ser vilken årsmodell det är? Eller är det så att jag måste skruva av baksidan och leta efter serienummer?
Tacksam för all input och hjälp.
Mvh
Linus
Fin klocka, och kul med släktklenoder! Du måste nog kika inne som du säger. @MOL eller någon med mkt erfarenhet kanske dock kan köra lite uteslutningsmetod och landa i ett smalt spann iaf?
 

Cougan

Rolex
2-Faktor
Fin klocka, och kul med släktklenoder! Du måste nog kika inne som du säger. @MOL eller någon med mkt erfarenhet kanske dock kan köra lite uteslutningsmetod och landa i ett smalt spann iaf?
Hej,
Jag har ärvt denna Omega Seamster av min morfar. Jag tror att det är en 50 talsmodell, men jag skulle gärna vilja veta exakt från vilket år det är. Någon som kan ge mig ett tips på hur jag ser vilken årsmodell det är? Eller är det så att jag måste skruva av baksidan och leta efter serienummer?
Tacksam för all input och hjälp.
Mvh
Linus
Ser ut som den kan ha ett tryckt baklock dvs ej skruvat? Isf kan den vara ngt svår att öppna utan rätt verktyg. Jag Lägger en kvalificerad gissning på 1956-57 baserat på ett antal jag ägt.
 
Senast ändrad:

PJW

Audemars
2-Faktor
Hej,
Jag har ärvt denna Omega Seamster av min morfar. Jag tror att det är en 50 talsmodell, men jag skulle gärna vilja veta exakt från vilket år det är. Någon som kan ge mig ett tips på hur jag ser vilken årsmodell det är? Eller är det så att jag måste skruva av baksidan och leta efter serienummer?
Tacksam för all input och hjälp.
Mvh
Linus
Fin! Vad kul med släktklenod. Skulle säga att det är en referens 2846 eller 2848 med ”snap-on” boettlock och fullrotors automatverk. Ta den till en urmakare så kan de öppna den åt dig och med hjälp av serienumret på verket kan du datera klockan mer exakt. Precis som @Cougan gissar jag på andra hälften av 50-talet.

Om du avser att behålla klockan, vilket jag personligen hade gjort med tanke på proveniensen, kan du begära ut ett ”Extract from the Archives” från Omega, där du får en hel del kul information om klockan på ett fint papper. Kostar en tusenlapp om jag inte missminner mig och tar ett par veckor, men kan vara en kul detalj att komplettera med.
 

MOL

Cartier
Fin! Vad kul med släktklenod. Skulle säga att det är en referens 2846 eller 2848 med ”snap-on” boettlock och fullrotors automatverk. Ta den till en urmakare så kan de öppna den åt dig och med hjälp av serienumret på verket kan du datera klockan mer exakt. Precis som @Cougan gissar jag på andra hälften av 50-talet.

Om du avser att behålla klockan, vilket jag personligen hade gjort med tanke på proveniensen, kan du begära ut ett ”Extract from the Archives” från Omega, där du får en hel del kul information om klockan på ett fint papper. Kostar en tusenlapp om jag inte missminner mig och tar ett par veckor, men kan vara en kul detalj att komplettera med.
Tror också det är en 2848 som kom 1956. Lite kul info och en originalbild finns här:
https://www.omegawatches.com/watch-omega-seamaster-omega-ck-2848
 

70Linus

Breitling
Tack för alla svar! Intressant att flera av er kommer fram till 2848 1956. Nu avslöjar jag min okunnighet och Frågar samtidigt; hur ser ni det? 2848:an på bilden ser ju inte likadan ut. Bland annat är det skillnad på sekundvisaren och min klocka har ju siffror vid 9, 12 och 3! Men samma modell kanske kan ha olika utseenden?
 

MOL

Cartier
Tack för alla svar! Intressant att flera av er kommer fram till 2848 1956. Nu avslöjar jag min okunnighet och Frågar samtidigt; hur ser ni det? 2848:an på bilden ser ju inte likadan ut. Bland annat är det skillnad på sekundvisaren och min klocka har ju siffror vid 9, 12 och 3! Men samma modell kanske kan ha olika utseenden?
Hej! Jag tror vi säger 1956 och framåt, kanske 57/58. Det är boetten och verket som är specifikt för referensen skulle man kunna säga. Den (referensen) finns sedan i otaliga tavelversioner med eller utan siffror, olika font på siffror, svart, silver, slät eller ”våfflad”, timmarkeringar kan vara i silver eller guld osv osv. Boetten kan vara i stål, guld på stål eller 14 alt 18k guld. Däremot är boettformen specifik och i detta fall också det faktum att sekunder visas av en liten visare som sitter under centrum (sub second), jmf med 2846 där boetten är samma men sekundvisaren sitter i centrum framför minut och timvisare. Hope it makes sense
 
Senast ändrad:

70Linus

Breitling
Fin! Vad kul med släktklenod. Skulle säga att det är en referens 2846 eller 2848 med ”snap-on” boettlock och fullrotors automatverk. Ta den till en urmakare så kan de öppna den åt dig och med hjälp av serienumret på verket kan du datera klockan mer exakt. Precis som @Cougan gissar jag på andra hälften av 50-talet.

Om du avser att behålla klockan, vilket jag personligen hade gjort med tanke på proveniensen, kan du begära ut ett ”Extract from the Archives” från Omega, där du får en hel del kul information om klockan på ett fint papper. Kostar en tusenlapp om jag inte missminner mig och tar ett par veckor, men kan vara en kul detalj att komplettera med.
Jag tog klockan till urmakaren igår och precis som du skriver så är det 1956 och ref 2846 5 SC /2848. Den verkar alltså ha både 2846 och 2848 som refnr. Den har kaliber 491...VAd kan det betyda?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Senaste i lådan en 2846 cal 501 från 1956. Lite udda fågel med svart tavla och de fetare ”arrow head” index.
1324A60B-14AC-4543-AF7C-C72084E87242.jpeg
0EA4E163-EFD1-49FB-B20A-6A51CA812F7A.jpeg
Vet inte om det egentligen passar klockan, blir nästa som en constellation...bra skick är den dock
Grattis till en cool modell, är den ännu mer rare (svart honeycomb, arrowheadindex) på grund av att "våfflingen" inte täcker hela tavlan?
 

MOL

Cartier
Måste bli bättre på ebay. Gillar verkligen inte ebay... Vet inte vad jag gör för fel :(
Man måste nog se igenom suddiga bilder, spruckna glas, fel kronor och ibland fel visare...mycket hellre köpa på andra sidan pölen än i syd Europa...och våga acceptera en nitlott
Grattis till en cool modell, är den ännu mer rare (svart honeycomb, arrowheadindex) på grund av att "våfflingen" inte täcker hela tavlan?
Bra fråga...har en handfull våfflor, ljusa som svarta och de andra har våffling över hela tavlan
 

ConElPueblo

Panerai
Senaste i lådan en 2846 cal 501 från 1956. Lite udda fågel med svart tavla och de fetare ”arrow head” index.
1324A60B-14AC-4543-AF7C-C72084E87242.jpeg
0EA4E163-EFD1-49FB-B20A-6A51CA812F7A.jpeg
Vet inte om det egentligen passar klockan, blir nästa som en constellation...bra skick är den dock

Meget, meget interessant! De indeks med lume plots er meget ovanlige, har kun set dem på Constellations og selv der er de sjældne, var åbenbart special order only. På en Seamaster har jeg aldrig set det før. En ægte raritet. Stort, stort tillykke.
 
Topp