• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

Jag tog klockan till urmakaren igår och precis som du skriver så är det 1956 och ref 2846 5 SC /2848. Den verkar alltså ha både 2846 och 2848 som refnr. Den har kaliber 491...VAd kan det betyda?
Det betyder såvitt jag förstått att boetterna (den batchen) tillverkades för såväl sub sekund (491 verk) som center sekund (501 verk).

Närbild på honeycomb, inte roligt att se allt bös som man inte ser med ögat. Framförallt visarna ser väldigt smutsiga ut, eller är det korrosion?
07A18E2B-487A-4B47-9D5A-62C00B04D1C6.jpeg
5D9EDBE0-9AE6-4ED9-8855-C86E22A6E115.jpeg
513D1622-5A61-41AF-91C3-9DA942418B77.jpeg

Närbild på honeycomb, inte roligt att se allt bös som man inte ser med ögat. Framförallt visarna ser väldigt smutsiga ut, eller är det korrosion?

Jag kanske har dålig syn men jag tycker både tavla, visare och index ser relativt rena ut.
Tycker också det ser rent ut. Kan dock mycket väl vara en liten blandning smuts/korrosion på visarna. På mina visare i stål har korrosionen också små svarta prickar på ”de mindre angripna delarna”
4FBF3B32-E6F2-4065-8268-6B80D4DCB8C3.jpeg

Jag kanske har dålig syn men jag tycker både tavla, visare och index ser relativt rena ut.

Tycker också det ser rent ut. Kan dock mycket väl vara en liten blandning smuts/korrosion på visarna. På mina visare i stål har korrosionen också små svarta prickar på ”de mindre angripna delarna”
4FBF3B32-E6F2-4065-8268-6B80D4DCB8C3.jpeg

Dito gör jag...de ljusa våfflade är svåra att hitta helt mikroskopiskt rena...och på de svarta kanske det bara göms av färgen
Man kanske bara är lite kräsen, inte tittat på denna tavla med Marco tidigare och skönt är väl det att det inte syns med blotta ögat :)
Det jag syftade på var de svarta prickarna på visarna:
0633C54C-DB8A-469A-9FC3-C236F3BEF3E5.jpeg

Sorry, men den här hetsen som vuxit fram senaste åren om att klockor måste vara perfekta för att duga är så tråkig...

Jättefin klocka!
Tror mig. Den är tråkigast för den som känner så... Jag håller nästan på att gå över till modernt, för det är nästan inte kul att köpa vintage längre. Det första jag ser när jag öppnar paketet är alla skönhetsmissar. En liten prick på tavlan, lite nyanskillnad i färg, etc etc och blir för det mesta besviken - "jaha då måste jag sälja den också". Har jag köpt via forum etc blir det då ofta också dålig affär rent ekonomiskt då jag såklart tvångsmässigt måste nämna pricken som ingen annan ser.

Detta är ingen snobbism, bara smak. Jag tycker det är vackert med perfekt och kan inte sluta titta på "skador" om det finns sådana. Inte alls kul, och dessutom jättedyrt...

Det är verkligen astrist så har du ngt botemedel är jag väldigt sugen :)

Jag klarar en del patina, men för mig finns en perfekt balans (som kan innehålla patina och dings etc), men denna balans faller snabbt med patina då den ofta är ojämn etc.

Senast ändrad:
Sorry, men den här hetsen som vuxit fram senaste åren om att klockor måste vara perfekta för att duga är så tråkig...

Jättefin klocka!

För egen del måste jag instämma!

Själva charmen och essens i vintage är just att klockan får visa sina ålderstecken, sina ärr genom livet - de är ju vintage av en anledning.

Men, inte därmed sagt att all patina är bra patina. Uppenbara skador, sönderpolerade case eller svårt vattenskadade tavlor är något annat än bara ålderstecken - där går min gräns.

Tror mig. Den är tråkigast för den som känner så... Jag håller nästan på att gå över till modernt, för det är nästan inte kul att köpa vintage längre. Det första jag ser när jag öppnar paketet är alla skönhetsmissar. En liten prick på tavlan, lite nyanskillnad i färg, etc etc och blir för det mesta besviken - "jaha då måste jag sälja den också". Har jag köpt via forum etc blir det då ofta också dålig affär rent ekonomiskt då jag såklart tvångsmässigt måste nämna pricken som ingen annan ser.

Detta är ingen snobbism, bara smak. Jag tycker det är vackert med perfekt och kan inte sluta titta på "skador" om det finns sådana. Inte alls kul, och dessutom jättedyrt...

Jag klarar en del patina, men för mig finns en perfekt balans (som kan innehålla patina och dings etc), men denna balans faller snabbt med patina då den ofta är ojämn etc.
Du är ju som gjord för att köpa helt nya klockor! Bara att klicka sig vidare till typ Submariner-tråden och därefter lasta upp 80k för en 114060.

Kanske den här tråden kan få dig att ändra på detta: https://klocksnack.se/threads/om-att-köpa-med-hjärtat-tudor-snowflake-7016-0.108230/
Vi snackar disharmonisk patina och rent självskadebeteende.

Du är ju som gjord för att köpa helt nya klockor! Bara att klicka sig vidare till typ Submariner-tråden och därefter lasta upp 80k för en 114060.
Ja jag vet att jag egentligen borde köpa nya klockor. Tyvärr är de flesta moderna klockor själslösa, ooriginella och dötrista enligt mig. Modern sub är bland det tråkigaste jag vet. Är sugen på en FP Journe elegante men den kostar ju tyvärr lite mer än mina gamla Tissoter... ;)

Jättefin klocka!
+1 på den och vi låter det vara en smaksak vad man gillar, här är alla välkomna! Personligen lockas jag av någon form av synbart bevis på att klockan använts och åldrats, ålderstecken is da shit även när det kommer till människor och djur. Every scar tells a story...

Jag kan erkänna att jag också (i första hand) letar efter klockor i bra/perfekt skick. Men samtidigt är det lite spännande att få "återuppliva" en klocka som ser ut att ha levt i hårt liv. Klockan jag har på mig idag hittades i en skrotlåda från en nedlagd urmakare. Den hade spräckt glas, saknade bom, krona plus svanhalsen till ruckningen och den gick inte. Varken tavla eller boett är i perfekt skick men den lever igen.
IMG_20190826_105224.jpg

Jag ser en liten prick på din crosshairs DS. Sälj. Sälj Sälj.

Löjligt bra ju!

Självklart vill väl de flesta ha vintageklockor i så bra skick som möjligt. Det finns ett argument att göra för klockor i andra skick med men det är en speciell känsla att ha någonting så pass gammalt som ser mer eller mindre nytt ut. Som många redan sagt så kan det väl spilla över i att man aldrig blir nöjd och jagar saker som inte finns i ett försök att komma över den "perfekta" klockan. Som tur är finns ju forum som detta där folk som vi kan försäkra andra att de gjort en sjuhelvetes deal, som i detta fall.

Med det sagt ställer jag mig gärna i den långa kön om den någonsin behöver lämna!

Löjligt bra ju!

Självklart vill väl de flesta ha vintageklockor i så bra skick som möjligt. Det finns ett argument att göra för klockor i andra skick med men det är en speciell känsla att ha någonting så pass gammalt som ser mer eller mindre nytt ut. Som många redan sagt så kan det väl spilla över i att man aldrig blir nöjd och jagar saker som inte finns i ett försök att komma över den "perfekta" klockan. Som tur är finns ju forum som detta där folk som vi kan försäkra andra att de gjort en sjuhelvetes deal, som i detta fall.

Med det sagt ställer jag mig gärna i den långa kön om den någonsin behöver lämna!
Ser inte att ett ur som man ”tycker om” inte ska få följa sin bärare, och få utstå lite lidande, precis som vi understundom. Annars finns ju litteratur där man kan få se originalet i sin forna glans. Årsringar är inte bara vackert....

Tillbaka
Topp