• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

Tack, solitt guld och jumbo modellen :)
C8548CC0-D6DE-49B6-84C3-FBBA3BA988F0.jpeg
Kaxigt med solitt. Hade gärna ägt en :cigar: Tycker att jumbo-varianten sitter mycket bekvämt på handleden
 
Kaxigt med solitt. Hade gärna ägt en :cigar: Tycker att jumbo-varianten sitter mycket bekvämt på handleden
Den är väldigt bra och kul med solitt guld som inte är så vanliga tror jag.
Tycker jumbon sitter lite lägre på handen och känns tunnare på något sätt, rätt stor skillnad mot 34mm. Men gillar båda på olika sätt :)
Ojoj, grattis! Ser väldigt fin ut. Får man fråga var du hitta den?
Tack, köpt här på forumet faktiskt. Drygt ett halvårsen kanske :)
 
Den är väldigt bra och kul med solitt guld som inte är så vanliga tror jag.
Tycker jumbon sitter lite lägre på handen och känns tunnare på något sätt, rätt stor skillnad mot 34mm. Men gillar båda på olika sätt :)

Tack, köpt här på forumet faktiskt. Drygt ett halvårsen kanske :)
Vilken 34a jämför du då med?
 
Vilken 34a jämför du då med?
Störst skillnad mot 34mm med fullrotorverk och snäpplock. Mindre skillnad mot 34mm med bumper och skruvat baklock.

Kanske bara är inbillning att jumbon bär tunnare dock, tycker jag känner skillnad mot min honeycomb iallafall. Kan vara att tavlan känns större på jumbon samt luggarna som inte är lika kraftiga.
 
Störst skillnad mot 34mm med fullrotorverk och snäpplock. Mindre skillnad mot 34mm med bumper och skruvat baklock.

Kanske bara är inbillning att jumbon bär tunnare dock, tycker jag känner skillnad mot min honeycomb iallafall. Kan vara att tavlan känns större på jumbon samt luggarna som inte är lika kraftiga.
Kan mäta, men tror boetterna är ungefär lika tjocka på 34 och 36 mm skruvboett. Upplever själv störst skillnad mellan skrov och tryck-boett.

Jumbo 10.6 mm
Vanlig 10,25 mm

Dålig avrundning men där de överensstämde bäst.

Edit, hade nog inte originalglas.
 
Kan mäta, men tror boetterna är ungefär lika tjocka på 34 och 36 mm skruvboett. Upplever själv störst skillnad mellan skrov och tryck-boett.

Jumbo 10.6 mm
Vanlig 10,25 mm

Dålig avrundning men där de överensstämde bäst.

Edit, hade nog inte originalglas.
Kan mäta mina också imorgon, har även en med snäpplock jag kan jämföra med.
Tror som sagt att det mest är inbillning pga större diameter samt mindre kraftiga luggar.
 
Nu är mitt vetenskapliga test klart och resultatet enligt följande:

34mm bumper med skruvat baklock:
IMG_9777.jpg

36mm jumbo med bumper och skruvat baklock:
IMG_9778.jpg
34mm med fullrotorverk och snäpplock:
IMG_9779.jpg

34mm med bumper och snäpplock:
IMG_1244.jpg

34mm och jumbo med bumper och skruvat baklock är alltså lika tjocka, 10.5mm, tillsammans med bumper och snäpplock som är snarlik på 10.4mm.
Fullrotormodellen med snäpplock är avsevärt mycket tjockare , 12.4mm och alltså hela 2mm tjockare.
Dock är det bara min honeycomb som jag vet har originalglas med omega-loggan, så glaset kan missvisa resultatet något.
IMG_9783.jpg
IMG_9787.jpg
IMG_9781.jpg


Som jag trodde verkar det alltså bara vara en upplevd skillnad i tjockleken på jumbon vilket säkerligen har att göra med den större diametern och de mindre kraftiga luggarna. Kanske även att tavlan på min jumbo är mer avskalad och också upplevs större?
IMG_9788.jpg
IMG_9798.jpg


IMG_9793.jpg
IMG_9794.jpg


IMG_9791.jpg
IMG_9797.jpg


(observera att mina mätinstrument och ringa fotograferingskunskap ej är av högsta kvalité och kan förvränga testresultatet avsevärt, vänligen se ej detta test som ren fakta).
 
Senast ändrad:
IMG_20190903_155433.jpg
Det skicket är väl till och med du grymt nöjd med? Jättefin!
Ja :)
Blev lite nojig för att det skulle vara lite för bra. Och tycker loggan är lite skev men tror verkligen den är orörd och våfflor brukar ju ha lite ojämn text. Finns ett liiitet guldfärgat märke vid centrum som jag funderade på om det kunde varit färg men måste vara skrap med tanke på placering? Lätt hänt när man tar bort visare och olågiskt att spilla färg där...

Kan egentligen inte tro annat än den är reko men så bra att man blir lite nojig :D
 
IMG_20190903_155433.jpg

Ja :)
Blev lite nojig för att det skulle vara lite för bra. Och tycker loggan är lite skev men tror verkligen den är orörd och våfflor brukar ju ha lite ojämn text. Finns ett liiitet guldfärgat märke vid centrum som jag funderade på om det kunde varit färg men måste vara skrap med tanke på placering? Lätt hänt när man tar bort visare och olågiskt att spilla färg där...

Kan egentligen inte tro annat än den är reko men så bra att man blir lite nojig :D
Den verkar väl ha tappat lite lume på några index men det kan du väl leva med :nailbiting:. Klart det finns så bra orörda även om det är väldigt ovanligt.
 
Den verkar väl ha tappat lite lume på några index men det kan du väl leva med :nailbiting:. Klart det finns så bra orörda även om det är väldigt ovanligt.
Yes det finns det såklart, och jag kan verkligen inte tro annat än att den är original. Har även frågat några vänner som tror dito.
Aldrig sett en manuell fat lug tidigare, trodde alla var automatiska bumper eller fullrotor.
Nä visste inte det heller. Tydligen väldigt ovanligt enligt MOL.
 
IMG_20190903_155433.jpg

Ja :)
Blev lite nojig för att det skulle vara lite för bra. Och tycker loggan är lite skev men tror verkligen den är orörd och våfflor brukar ju ha lite ojämn text. Finns ett liiitet guldfärgat märke vid centrum som jag funderade på om det kunde varit färg men måste vara skrap med tanke på placering? Lätt hänt när man tar bort visare och olågiskt att spilla färg där...

Kan egentligen inte tro annat än den är reko men så bra att man blir lite nojig :D
Den där var ju alldeles repig. PM:a så tar jag över den.
 
Tillbaka
Topp