Vet tyvärr inte om någon sitter på svaret, men intressant att dyka ner i länken.
Reagerade själv på enkla ends och bristen på stämplar....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vet tyvärr inte om någon sitter på svaret, men intressant att dyka ner i länken.
Var har du köpt bandet som sitter på Constellation?En ljus och en svart är såklart en bra kombination. Tycker min nya trivs ihop med min 18k Connie...
Jag personligen hade inte köpt den du länkade. Tycker inte skicket är bra nog och Tycker priset är för högt. Räknar du bort länken betalade jag inte mkt mer för beefy och den är solid.
Ngt vintageband jag köpte av @theargonaut vill jag minnasVar har du köpt bandet som sitter på Constellation?
Länken är bekräftad AM på OF. Fan det känns ju inte alls kul längre. Och klockan köpte jag mest för länken...
Reagerade själv på enkla ends och bristen på stämplar....
Hej Kraal90. Din 168.022 tror jag har en glasring i guld. - Så guld på stål kanske!
Du har såklart rätt Hejdu, guld på stål är det. Jag mixade ihop det med doubleHej Kraal90. Din 168.022 tror jag har en glasring i guld. - Så guld på stål kanske!
Vad var beskrivningen av länken när du köpte?Länken är bekräftad AM på OF. Fan det känns ju inte alls kul längre. Och klockan köpte jag mest för länken...
Vad har du för källa på detta? Tycker man känner igen de flesta länkarna och att de är Omegamärkta?Vad var beskrivningen av länken när du köpte?
De allra flesta guldlänkar från Omega från denna tid var väl länkar återförsäljaren tillverkade själva och satte Omega-spänne på. Eller företag som tillverkade länkar åt Omega.
Är väl väldigt ovanligt med guldlänkar som tillverkats av Omega själva från 50-talet.
Bara av erfarenhet när jag tittat på de som sålts och visats på forum.Vad har du för källa på detta? Tycker man känner igen de flesta länkarna och att de är Omegamärkta?
De jag har sett känns helt klart mer uppstyrda. Sedan tillverkade väl inte Omega länkar eller boetter förrän långt senare, men det är en annan fråga. Fyll gärna på med exempel, för Omegalänkar från 50-talet är inte speciellt vanliga.Bara av erfarenhet när jag tittat på de som sålts och visats på forum.
Är din erfarenhet att majoriteten av guldlänkarna från 50-talet med Omega-logga på spännet är tillverkat av Omega?
De länkar jag sett som tillverkats av Omega är nog bara flatlinks, sen har jag nog bara sett mesh/brick varianter som varit tillverkade av andra och fått Omega-logga på claspen.De jag har sett känns helt klart mer uppstyrda. Sedan tillverkade väl inte Omega länkar eller boetter förrän långt senare, men det är en annan fråga. Fyll gärna på med exempel, för Omegalänkar från 50-talet är inte speciellt vanliga.
Om du ska behålla den tror jag det är bra om du går till en guldsmed och åtminstone får en koll av guldhalten. Finns ju inga ursprungsstämplar eller någon kvalitetsstämpel. Kom över en ring förut som bara hade en stämpel med typ "18k" som var väldigt tung ungefär som guld brukar vara. Men visade sig vara långt ifrån 18k i den.Länken är bekräftad AM på OF. Fan det känns ju inte alls kul längre. Och klockan köpte jag mest för länken...
Var det inte GF som gjorde flatlinks? Tro inte Omega hade inhouse tillverkning av länkar. Lägg gärna upp lite exempel sedan när du stöter på dem, för jag är inte säker att jag håller med dig. Har ju dock ingen kunskap i ämnet mer än allmänt sunt förnuft och erfarenhet.De länkar jag sett som tillverkats av Omega är nog bara flatlinks, sen har jag nog bara sett mesh/brick varianter som varit tillverkade av andra och fått Omega-logga på claspen.
Nej jag vet inte heller, trodde Omega tillverkade dessa själva men inte efterforskat.Var det inte GF som gjorde flatlinks? Tro inte Omega hade inhouse tillverkning av länkar. Lägg gärna upp lite exempel sedan när du stöter på dem, för jag är inte säker att jag håller med dig. Har ju dock ingen kunskap i ämnet mer än allmänt sunt förnuft och erfarenhet.
Omega köpte såklart in Omegamärkta länkar från underleverantörer som alla andra under denna tid. Frågan är om Omega tillät att återförsäljare själva lät tillverka Omegalänkar.Nej jag vet inte heller, trodde Omega tillverkade dessa själva men inte efterforskat.
Så det du menar är att Omega inte tillverkade några länkar alls på 50-talet?
Isåfall borde väl alla räknas som aftermarket?
Eller pratar du bara om länkar tillverkade åt omega av andra företag?
Min enda åsikt i frågan var att det inte är så konstigt att en guldlänk från 50-talet inte är tillverkad av Omega än fast det är Omegas logga på claspen, då det av min erfarenhet är det vanligaste.
Vi menar nog samma sak då.Omega köpte såklart in Omegamärkta länkar från underleverantörer som alla andra under denna tid. Frågan är om Omega tillät att återförsäljare själva lät tillverka Omegalänkar.
Som sagt, när du har tid, länka till alla dessa länkar så jag förstår hur du tänker.
Hur Omegas länkar ser ut vet jag, det är den andra typen som du tror återförsäljare fick låta tillverka som jag är nyfiken på.Vi menar nog samma sak då.
De länkar jag hittar nu är tex dessa som bara har Omega märkning (och ingen märkning från annat företag) och då har jag iaf trott att det är Omega själva som tillverkat dessa.
Exempel på de jag tror är tillverkade av återförsäljaren själv är @ANALOGUE länk ovan och de har jag sett fler exempel av tidigare.
Ah okej, ska länka nästa gång jag stöter påHur Omegas länkar ser ut vet jag, det är den andra typen som du tror återförsäljare fick låta tillverka som jag är nyfiken på.
Tack för tips!!Om du ska behålla den tror jag det är bra om du går till en guldsmed och åtminstone får en koll av guldhalten. Finns ju !!inga ursprungsstämplar eller någon kvalitetsstämpel. Kom över en ring förut som bara hade en stämpel med typ "18k" som var väldigt tung ungefär som guld brukar vara. Men visade sig vara långt ifrån 18k i den.
Anders Fors i Hägersten renoverar ju en del länkar till t.ex. Rolex, så det kan ju vara en idé att gå dit.
Lär vara underleverantör specialbeställda och iaf delvis utformade efter Omegas ritningar. Översta länken har ju tex likadan datummärkning som GF hade.Ah okej, ska länka nästa gång jag stöter på
Menar du att dessa ovan är tillverkade av Omega själva eller av underleverantör för Omega?
Så fort ändlänkarna är raka blir man ju misstänksam, men så lätt är det tyvärr inte. Hade gärna sett vad det var för stämplar i länkarna. Sedan vet vi ju tex att det fanns höga tullar så i vissa länder lär de ha funnits udda varianter. Men helt omärkta länkar tycker jag känns lite fel. Men angående länkarna här ovan hade jag gissat att nedre ok men inte övre. Intressant ämne. Hade dock först betalat premium över guldvärdet om den var stämplad eller ovanligt fin.Typ dessa tror jag nog inte Omega tillverkat själva eller låtit tillverka utan snarare att återförsäljare själva tillverkat och satt Omega-logga på, sen om Omega tillät detta eller inte vet jag inte.
Kan man inte utläsa från Omegas referensnummersättning om klockan kom med med en orginallänk eller ej. Börjar referensnumret med en 3:a så var klockan försedd med länk från Omega som ny?
Okej, tack för svar då ska jag kolla in Kaplans. Kanske hittar jag något i min smak.Du begränsar utbudet extremt mycket om du ska köpa en retro Omega från en fysisk butik. Om du vill klämma på klockan och känna hur den känns på armen så rekommenderar jag att du bevakar Kaplans auktioner och åker dit när de har visning.
Hej! Bor i Sthlm.Hej, var bor du? Jag köper mycket av en person i Sthlm, dock ingen fysisk butik men går alltid att se på klockorna man är intresserad av.
Ahh! Magnifikt !! I den vackra blåå asken ! HÖG KLASS ! Känns lite som en julklapp att få se din fina bild.Seamaster 2577 , Bumper cal 354