• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Vet tyvärr inte om någon sitter på svaret, men intressant att dyka ner i länken.
20201219_154359.jpg
20201219_154347.jpg
20201219_154338.jpg
20201219_154335.jpg
20201219_154330.jpg

Reagerade själv på enkla ends och bristen på stämplar....
 

wg11

Cartier
En ljus och en svart är såklart en bra kombination. Tycker min nya trivs ihop med min 18k Connie... ;)
20201219_121849.jpg

Jag personligen hade inte köpt den du länkade. Tycker inte skicket är bra nog och Tycker priset är för högt. Räknar du bort länken betalade jag inte mkt mer för beefy och den är solid.
Var har du köpt bandet som sitter på Constellation? :)
 

Hejdu

Omega
2-Faktor
Tror det är 168.024. Den är hyfsat sällsynt. Det finns flera liknande referenser. Både med och utan COSC.
168.022 COSC med annat case
166.028 ej COSC samma case som ovan.

De är alla väldigt fina klockor.
Jag har en 168.022 i gulddouble
0360A32B-3248-45E9-B741-EFCFA5A45350.jpeg
Hej Kraal90. Din 168.022 tror jag har en glasring i guld. - Så guld på stål kanske!
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Länken är bekräftad AM på OF. Fan det känns ju inte alls kul längre. Och klockan köpte jag mest för länken...:(
Vad var beskrivningen av länken när du köpte?

De allra flesta guldlänkar från Omega från denna tid var väl länkar återförsäljaren tillverkade själva och satte Omega-spänne på. Eller företag som tillverkade länkar åt Omega.

Är väl väldigt ovanligt med guldlänkar som tillverkats av Omega själva från 50-talet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad var beskrivningen av länken när du köpte?

De allra flesta guldlänkar från Omega från denna tid var väl länkar återförsäljaren tillverkade själva och satte Omega-spänne på. Eller företag som tillverkade länkar åt Omega.

Är väl väldigt ovanligt med guldlänkar som tillverkats av Omega själva från 50-talet.
Vad har du för källa på detta? Tycker man känner igen de flesta länkarna och att de är Omegamärkta?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bara av erfarenhet när jag tittat på de som sålts och visats på forum.
Är din erfarenhet att majoriteten av guldlänkarna från 50-talet med Omega-logga på spännet är tillverkat av Omega?
De jag har sett känns helt klart mer uppstyrda. Sedan tillverkade väl inte Omega länkar eller boetter förrän långt senare, men det är en annan fråga. Fyll gärna på med exempel, för Omegalänkar från 50-talet är inte speciellt vanliga.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
De jag har sett känns helt klart mer uppstyrda. Sedan tillverkade väl inte Omega länkar eller boetter förrän långt senare, men det är en annan fråga. Fyll gärna på med exempel, för Omegalänkar från 50-talet är inte speciellt vanliga.
De länkar jag sett som tillverkats av Omega är nog bara flatlinks, sen har jag nog bara sett mesh/brick varianter som varit tillverkade av andra och fått Omega-logga på claspen.
 

DrKlocka

Audemars
Länken är bekräftad AM på OF. Fan det känns ju inte alls kul längre. Och klockan köpte jag mest för länken...:(
Om du ska behålla den tror jag det är bra om du går till en guldsmed och åtminstone får en koll av guldhalten. Finns ju inga ursprungsstämplar eller någon kvalitetsstämpel. Kom över en ring förut som bara hade en stämpel med typ "18k" som var väldigt tung ungefär som guld brukar vara. Men visade sig vara långt ifrån 18k i den.
Anders Fors i Hägersten renoverar ju en del länkar till t.ex. Rolex, så det kan ju vara en idé att gå dit.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
De länkar jag sett som tillverkats av Omega är nog bara flatlinks, sen har jag nog bara sett mesh/brick varianter som varit tillverkade av andra och fått Omega-logga på claspen.
Var det inte GF som gjorde flatlinks? Tro inte Omega hade inhouse tillverkning av länkar. Lägg gärna upp lite exempel sedan när du stöter på dem, för jag är inte säker att jag håller med dig. Har ju dock ingen kunskap i ämnet mer än allmänt sunt förnuft och erfarenhet.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Var det inte GF som gjorde flatlinks? Tro inte Omega hade inhouse tillverkning av länkar. Lägg gärna upp lite exempel sedan när du stöter på dem, för jag är inte säker att jag håller med dig. Har ju dock ingen kunskap i ämnet mer än allmänt sunt förnuft och erfarenhet.
Nej jag vet inte heller, trodde Omega tillverkade dessa själva men inte efterforskat.
Så det du menar är att Omega inte tillverkade några länkar alls på 50-talet?

Isåfall borde väl alla räknas som aftermarket?
Eller pratar du bara om länkar tillverkade åt omega av andra företag?

Min enda åsikt i frågan var att det inte är så konstigt att en guldlänk från 50-talet inte är tillverkad av Omega än fast det är Omegas logga på claspen, då det av min erfarenhet är det vanligaste.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej jag vet inte heller, trodde Omega tillverkade dessa själva men inte efterforskat.
Så det du menar är att Omega inte tillverkade några länkar alls på 50-talet?

Isåfall borde väl alla räknas som aftermarket?
Eller pratar du bara om länkar tillverkade åt omega av andra företag?

Min enda åsikt i frågan var att det inte är så konstigt att en guldlänk från 50-talet inte är tillverkad av Omega än fast det är Omegas logga på claspen, då det av min erfarenhet är det vanligaste.
Omega köpte såklart in Omegamärkta länkar från underleverantörer som alla andra under denna tid. Frågan är om Omega tillät att återförsäljare själva lät tillverka Omegalänkar.

Som sagt, när du har tid, länka till alla dessa länkar så jag förstår hur du tänker.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Omega köpte såklart in Omegamärkta länkar från underleverantörer som alla andra under denna tid. Frågan är om Omega tillät att återförsäljare själva lät tillverka Omegalänkar.

Som sagt, när du har tid, länka till alla dessa länkar så jag förstår hur du tänker.
Vi menar nog samma sak då.

De länkar jag hittar nu är tex dessa som bara har Omega märkning (och ingen märkning från annat företag) och då har jag iaf trott att det är Omega själva som tillverkat dessa.
Exempel på de jag tror är tillverkade av återförsäljaren själv är @ANALOGUE länk ovan och de har jag sett fler exempel av tidigare.
674145-e4252b3ac4792072e46c4b41fa2460a3.jpg
674143-d76efb8e4502772bceb18f97e3695ea9.jpg
394545-7a1cc1d9139c3a66caa9b9db8da5d026.jpg
394549-b788236dae40fb560c32c4629dcbc1fa.jpg
623899-c44b69351fce1456dad7bd66765f9b5d.jpg
623896-0db212b65310ccb945ab1b3a8fb12508.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vi menar nog samma sak då.

De länkar jag hittar nu är tex dessa som bara har Omega märkning (och ingen märkning från annat företag) och då har jag iaf trott att det är Omega själva som tillverkat dessa.
Exempel på de jag tror är tillverkade av återförsäljaren själv är @ANALOGUE länk ovan och de har jag sett fler exempel av tidigare.
674145-e4252b3ac4792072e46c4b41fa2460a3.jpg
674143-d76efb8e4502772bceb18f97e3695ea9.jpg
394545-7a1cc1d9139c3a66caa9b9db8da5d026.jpg
394549-b788236dae40fb560c32c4629dcbc1fa.jpg
623899-c44b69351fce1456dad7bd66765f9b5d.jpg
623896-0db212b65310ccb945ab1b3a8fb12508.jpg
Hur Omegas länkar ser ut vet jag, det är den andra typen som du tror återförsäljare fick låta tillverka som jag är nyfiken på.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Om du ska behålla den tror jag det är bra om du går till en guldsmed och åtminstone får en koll av guldhalten. Finns ju !!inga ursprungsstämplar eller någon kvalitetsstämpel. Kom över en ring förut som bara hade en stämpel med typ "18k" som var väldigt tung ungefär som guld brukar vara. Men visade sig vara långt ifrån 18k i den.
Anders Fors i Hägersten renoverar ju en del länkar till t.ex. Rolex, så det kan ju vara en idé att gå dit.
Tack för tips!!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Typ dessa tror jag nog inte Omega tillverkat själva eller låtit tillverka utan snarare att återförsäljare själva tillverkat och satt Omega-logga på, sen om Omega tillät detta eller inte vet jag inte.
nedladdning.png
nedladdning (1).png
Skärmavbild 2020-12-19 kl. 19.11.40.png
Skärmavbild 2020-12-19 kl. 19.11.59.png
Så fort ändlänkarna är raka blir man ju misstänksam, men så lätt är det tyvärr inte. Hade gärna sett vad det var för stämplar i länkarna. Sedan vet vi ju tex att det fanns höga tullar så i vissa länder lär de ha funnits udda varianter. Men helt omärkta länkar tycker jag känns lite fel. Men angående länkarna här ovan hade jag gissat att nedre ok men inte övre. Intressant ämne. Hade dock först betalat premium över guldvärdet om den var stämplad eller ovanligt fin.
 

Hejdu

Omega
2-Faktor
Kan man inte utläsa från Omegas referensnummersättning om klockan kom med med en orginallänk eller ej. Börjar referensnumret med en 3:a så var klockan försedd med länk från Omega som ny?
 

ConElPueblo

Panerai
Der findes vel overordnet to slags vintage guldlænker, når vi taler Omega.

1) Omega-mærkede lænker, der er produceret af underleverandører (ligesom deres boetter, tavlar, visare...) og leveret af Omega via importøren. Disse har ofte et referencenummer og har altid stempler i låsen. Oftest er disse med endeled eller tilpasset boettens runding. Kan ofte justeres i længde ved at fjerne led og/eller justere i låsen.

2) Generiske lænker som er indkøbt af urmageren/juvelleren ved en grosser og tilpasset i længde til køberen. En lås (oftest med to indstillinger) med et tilverket Omega-logo er herefter loddet på lænken. Er som regel med lige endeled og kun to indstillinger i låsen. Logoet er ofte lidt "simpelt" udført. Har kun nationale stempler.

Option 2 har været langt, langt billigere for køberen.
 

ConElPueblo

Panerai
Kan man inte utläsa från Omegas referensnummersättning om klockan kom med med en orginallänk eller ej. Börjar referensnumret med en 3:a så var klockan försedd med länk från Omega som ny?

Det system er nyere end de firecifrede referencer som denne her tilhører. I øvrigt mener jeg kun, at det gælder integrerede lænker?
 
Topp