• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Aktiva objekt (annonser på KS)

@kbw vad har hänt med bilderna i din annons?
IMG_7635.png
 
@Byrackan
Eftersom jag inte köpte denna modell förra gången den låg ute på grund av märkena på baksidan undrar jag om det är en annan klocka eller om märkena magiskt är borta?

IMG_6602.jpeg
IMG_6603.jpeg
 
@Byrackan
Eftersom jag inte köpte denna modell förra gången den låg ute på grund av märkena på baksidan undrar jag om det är en annan klocka eller om märkena magiskt är borta?

IMG_6602.jpeg
IMG_6603.jpeg
Mest troligt samma klocka då @Heartcone och @Byrackan gjorde en bytesaffär för några veckor sedan enligt nedan.

https://klocksnack.se/threads/byrackan.67468/post-4873552
 
@Byrackan
Eftersom jag inte köpte denna modell förra gången den låg ute på grund av märkena på baksidan undrar jag om det är en annan klocka eller om märkena magiskt är borta?

IMG_6602.jpeg
IMG_6603.jpeg
Nej, det stämmer att det finns spår efter bandbyte, samma som du visar på dina bilder. Vad anses vara spår efter användning undrar jag då? Jag har uppdaterat annonsen så att det framgår att det finns spår efter bandbyte.
 
@Byrackan
Eftersom jag inte köpte denna modell förra gången den låg ute på grund av märkena på baksidan undrar jag om det är en annan klocka eller om märkena magiskt är borta?
Vet att svaret redan kommit men visst är väl serienumret 390266 eller betyder det något annat?
 
@Byrackan
Eftersom jag inte köpte denna modell förra gången den låg ute på grund av märkena på baksidan undrar jag om det är en annan klocka eller om märkena magiskt är borta?

IMG_6602.jpeg
IMG_6603.jpeg
Spår från bandbyten syntes ju på sista bilden, blir ju lite hårklyverier om man ska skriva ut exakt vart det finns spår av användning på en beg klocka där man har bilder från flera vinklar.
IMG_1836.jpeg

@Byrackan
 
Nu kan jag glädja samtliga med att klockan är bortslumpad istället för att ni under lupp ska inspektera en klocka och som jag uppfattar det försöka utmåla mig som oärlig, med kommentarer likt denna: "undrar jag om det är en annan klocka eller om märkena magiskt är borta?"

Jag försöker beskriva det jag lägger ut så gott och ärligt jag kan utifrån min uppfattning av det, samt att de bilder jag laddar upp ska motsvara skicket på ett bra sätt. Jag äger ingen systemkamera eller har någon vidare kunskap inom fotografi. Men om jag någonsin säljer något som en köpare uppfattar som felaktigt så kommer jag att reklamera detta omedelbart.

Om den här tråden är till för konsumentupplysning enligt nedan regler så föreslår jag att ni lyfter er.

Trådregler
*Var trevliga och konstruktiva.
*Om ett pris anses galet, motivera varför priset är orimligt.

*Tagga säljaren.
*Allmänna kommenterar om prissättning hänvisas hit.

Med vänlig hälsning,
B
 
Nu kan jag glädja samtliga med att klockan är bortslumpad istället för att ni under lupp ska inspektera en klocka och som jag uppfattar det försöka utmåla mig som oärlig, med kommentarer likt denna: "undrar jag om det är en annan klocka eller om märkena magiskt är borta?"

Jag försöker beskriva det jag lägger ut så gott och ärligt jag kan utifrån min uppfattning av det, samt att de bilder jag laddar upp ska motsvara skicket på ett bra sätt. Jag äger ingen systemkamera eller har någon vidare kunskap inom fotografi. Men om jag någonsin säljer något som en köpare uppfattar som felaktigt så kommer jag att reklamera detta omedelbart.

Om den här tråden är till för konsumentupplysning enligt nedan regler så föreslår jag att ni lyfter er.

Trådregler
*Var trevliga och konstruktiva.
*Om ett pris anses galet, motivera varför priset är orimligt.

*Tagga säljaren.
*Allmänna kommenterar om prissättning hänvisas hit.

Med vänlig hälsning,
B
Jag förstår din irritation helt klart. Jag tycker dock tråden i sig fyller ett viktigt syfte, och det finns faktiskt lurendrejare som uppmärksammats. Just din annons tyckte jag inte det var något fel på vilket jag skrev, så jag delar väl inte bilden av att du blivit häcklad här eller dylik av samtliga.

Hoppas det gick/går bra med klockan 👍.
 
Jag förstår din irritation helt klart. Jag tycker dock tråden i sig fyller ett viktigt syfte, och det finns faktiskt lurendrejare som uppmärksammats. Just din annons tyckte jag inte det var något fel på vilket jag skrev, så jag delar väl inte bilden av att du blivit häcklad här eller dylik av samtliga.

Hoppas det gick/går bra med klockan
Jag är varken irriterad eller känner mig häcklad av samtliga. Däremot uppskattar jag inte tonen. Jag förstår fullt ut syftet med tråden och att den kan vara viktig. Men att utgå från att en säljare är en lurendrejare pga. subjektiva bedömningar eller rent av ärliga misstag, gynnar ingen.

Tack! 🙂
 
Nu kan jag glädja samtliga med att klockan är bortslumpad istället för att ni under lupp ska inspektera en klocka och som jag uppfattar det försöka utmåla mig som oärlig, med kommentarer likt denna: "undrar jag om det är en annan klocka eller om märkena magiskt är borta?"

Jag försöker beskriva det jag lägger ut så gott och ärligt jag kan utifrån min uppfattning av det, samt att de bilder jag laddar upp ska motsvara skicket på ett bra sätt. Jag äger ingen systemkamera eller har någon vidare kunskap inom fotografi. Men om jag någonsin säljer något som en köpare uppfattar som felaktigt så kommer jag att reklamera detta omedelbart.

Om den här tråden är till för konsumentupplysning enligt nedan regler så föreslår jag att ni lyfter er.

Trådregler
*Var trevliga och konstruktiva.
*Om ett pris anses galet, motivera varför priset är orimligt.

*Tagga säljaren.
*Allmänna kommenterar om prissättning hänvisas hit.

Med vänlig hälsning,
B
@Byrackan
Eftersom jag inte köpte denna modell förra gången den låg ute på grund av märkena på baksidan undrar jag om det är en annan klocka eller om märkena magiskt är borta?
Om @yonsson påpekade tidigare att han inte var intresserad pga märken på baksidan är det ju rimligt att nämna det i annonsen. 🤷🏻‍♂️
 
Om @yonsson påpekade tidigare att han inte var intresserad pga märken på baksidan är det ju rimligt att nämna det i annonsen. 🤷🏻‍♂️
Jag kände inte till att Yonsson inte var intresserad av klockan pga. märken på baksidan. Vidare så har jag inte tyckt att märkena har varit något utöver vad som uppstår med användning. Hade det varit något större, som jag själv noterat, så hade det definitivt stått med i annonsen från början.

Men absolut, det är värt att lyfta fram. Återigen så är det inte kritik om eventuella felaktigheter i annonsen jag motsätter mig. Däremot hur kritiken framförs.
 
Jag kände inte till att Yonsson inte var intresserad av klockan pga. märken på baksidan. Vidare så har jag inte tyckt att märkena har varit något utöver vad som uppstår med användning. Hade det varit något större, som jag själv noterat, så hade det definitivt stått med i annonsen från början.
Det står ju i mitt inlägg.

För mig är spår efter bandbyten en dealbreaker och jag vet att flera är av samma åsikt, speciellt när det inte är en klocka som går att polera. Blir märkligt för mig när märken nämns och syns tydligt i en annons och informationen sedan försvinner i nästa annons. Fanns ju även foton på märken på spännet i första annonsen.
 
Det står ju i mitt inlägg.

För mig är spår efter bandbyten en dealbreaker och jag vet att flera är av samma åsikt, speciellt när det inte är en klocka som går att polera. Blir märkligt för mig när märken nämns och syns tydligt i en annons och informationen sedan försvinner i nästa annons. Fanns ju även foton på märken på spännet i första annonsen.
Jag har redigerat mitt svar ovan.
 
Det står ju i mitt inlägg.

För mig är spår efter bandbyten en dealbreaker och jag vet att flera är av samma åsikt, speciellt när det inte är en klocka som går att polera. Blir märkligt för mig när märken nämns och syns tydligt i en annons och informationen sedan försvinner i nästa annons. Fanns ju även foton på märken på spännet i första annonsen.
Nu blev jag nyfiken, varför kan man inte polera klockan?
 
Nu får jag erkänna mig okunnig,men vad f-n är Diashield?
Någon form av plast(?)överdrag?
IMG_6604.jpeg

Det är en hård ytbehandling/coating. Därav finner jag det väldigt relevant var repor sitter. Spännen och länkar ”brukar” inte ha Diashield utan det är boetterna som är problemet. Sitter det exempelvis repor från bandbyte så behöver man leva med dem så det är en ”hard pass” för mig. Jag skulle inte heller kalla den typer av repor resultat av ”normalt användande” utan snarare misskötsel eller felaktig hantering.

Men vi är väl olika. Om det är forumets koncensus att man ska förvänta sig det så får jag fråga om det på alla klockor framöver.
 
IMG_6604.jpeg

Det är en hård ytbehandling/coating. Därav finner jag det väldigt relevant var repor sitter. Spännen och länkar brukar inte ha Diashield utan det är boetterna som är problemet. Sitter det exempelvis repor från bandbyte så behöver man leva med dem så det är en ”hard pass” för mig. Jag skulle inte heller kalla den typer av repor resultat av ”normalt användande” utan snarare misskötsel eller felaktig hantering.
Håller nog med om att större märken/repor efter bandbyten inte ska falla under ”normalt användande”. Och hade såklart varit särskilt petig på en modern klocka med det.
 
IMG_6604.jpeg

Det är en hård ytbehandling/coating. Därav finner jag det väldigt relevant var repor sitter. Spännen och länkar brukar inte ha Diashield utan det är boetterna som är problemet. Sitter det exempelvis repor från bandbyte så behöver man leva med dem så det är en ”hard pass” för mig. Jag skulle inte heller kalla den typer av repor resultat av ”normalt användande” utan snarare misskötsel eller felaktig hantering.
Där lärde jag mig något nytt!

Att det inte går polera ett tunt lager med ytbehandling säger sig väl självt. Då polerar man förmodligen igenom och det blir ju inte bra.
Och lägga på ny kostar väl gam om det ens görs?

Gissar det bara är att läsa på om de modeller som jag finner intressanta och se om dessa också har någon form av "överdrag" då detta förmodligen kallas olika saker beroende på tillverkare.

Men återigen har jag KS att tacka för lite mer klockrelaterad kunskap.
 
Håller nog med om att större märken/repor efter bandbyten inte ska falla under ”normalt användande”. Och hade såklart varit särskilt petig på en modern klocka med det.
Jag måste nog flika in att klockan på bilden där är inte den klocka som jag har sålt och i mitt tycke så överdrivs märkena som är på klockan efter bandbyte. Yonsson kommer nog inte hålla med mig, men för sakens skull, så har jag tagit ett par bilder och zoomat in.

Klockan är däremot lite smutsig, vilket jag ska åtgärda strax.

IMG_1208.png

IMG_1207.png
 
Jag måste nog flika in att klockan på bilden där är inte den klocka som jag har sålt och i mitt tycke så överdrivs märkena som är på klockan efter bandbyte. Yonsson kommer nog inte hålla med mig, men för sakens skull, så har jag tagit ett par bilder och zoomat in.

Klockan är däremot lite smutsig, vilket jag ska åtgärda strax.
Jag tänker ändå att det är bättre att nämna än att göra en egen bedömning som säljare av vad köparen kan vilja veta. De där bilderna säger inte mig så mycket, de i förra annonsen var skarpare och där såg det värre ut.
 
Jag tänker ändå att det är bättre att nämna än att göra en egen bedömning som säljare av vad köparen kan vilja veta. De där bilderna säger inte mig så mycket, de i förra annonsen var skarpare och där såg det värre ut.
Jag håller med dig om det första. Vilket jag tycker att jag gjorde, uppenbart så höll du inte med - vilket är helt ok! Jag är naturligtvis öppen och intresserad av att revidera en annons så att den bli så transparent som möjligt. Men min kritik ligger fortfarande i att jag tycker att du bryter mot din egen regel 1, vilket jag har sett exempel på från fler i denna tråden.

Vidare så sitter jag med klockan framför mig, och de märken du beskriver är fortfarande, i mitt subjektiva tycke, direkt överdrivna. Men med det säger jag inte att de inte är viktig att lyfta fram om det påpekas. Vilket jag gjorde.
 
Det är samma klocka, den har samma spår av användning som den hade när jag köpte den. bl.a. spår efter bandbyte som bilderna visar ovan.
Mitt svar var inte riktat till dig personligen eller skicket på din klocka. Var mest lite fundersam om varför man är osäker på om det var samma klocka i annonserna.

Jag undrar fortfarande om detta är ett serienummer eller en generisk beteckning på någon del i klockan?

Känns lite orimligt att @yonsson inte har koll på detta tänker jag. 😉
 
Mitt svar var inte riktat till dig personligen eller skicket på din klocka. Var mest lite fundersam om varför man är osäker på om det var samma klocka i annonserna.

Jag undrar fortfarande om detta är ett serienummer eller en generisk beteckning på någon del i klockan?

Känns lite orimligt att @yonsson inte har koll på detta tänker jag. 😉
Det är ett serienummer men jag kollade inte detta. Noterade dock att det kunde vara samma klocka som tidigare såldes med tydliga foton som visade skador.

Jag tycker oavsett att det är märkligt att inte skriva ut den info man faktiskt har om sitt objekt, särskilt när klockan inte går att polera. Jag föredrar öppna kort, inte en tystnadskultur. Är det otrevligt att påpeka? Tydligen. Skicka in en kräniningsanmälan.
 
Det är ett serienummer men jag kollade inte detta. Noterade dock att det kunde vara samma klocka som tidigare såldes med tydliga foton som visade skador.

Jag tycker oavsett att det är märkligt att inte skriva ut den info man faktiskt har om sitt objekt. Jag föredrar öppna kort, inte en tystnadskultur. Är det otrevligt att påpeka? Tydligen. Skicka in en kräniningsanmälan.
Ska vi ta denna diskussion ett varv till? Eller är vi nöjda med att du och jag tydligen inte delar uppfattning om en hel del ting som redan diskuterats?
Klockan är såld, till en troligtvis väldigt nöjd köpare. Är köparen mot förmodan inte det så reklamerar jag klockan.
Och både du och jag kan gå vidare i världen glada i vetskapen att jag inte sålde klockan till dig och du köpte inte klockan av mig.
 
Tillbaka
Topp