• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Aktiva objekt (annonser på KS)

joke-over-head-200-x-200-gif-nhx1br1x63gmzxdw.gif
captain-obvious-thank-you.gif

Jag har lärt mig en pinsamt dyrköpt läxa. Tack!
Det var väl inte en särskilt orimlig fundering eftersom pris i rubriken inte var okej under en period. Det vore skoj att få ta del av vilka överväganden som föregått olika regeländringar. Mitt intryck är att åtminstone en del av dem kommit till för att i efterhand anpassa regelverket efter en impulsiv moderering som redan skett.

Det var väl inte en särskilt orimlig fundering eftersom pris i rubriken inte var okej under en period. Det vore skoj att få ta del av vilka överväganden som föregått olika regeländringar. Mitt intryck är att åtminstone en del av dem kommit till för att i efterhand anpassa regelverket efter en impulsiv moderering som redan skett.
Det finns trådar för allt. Detta är inte en tråd för den diskussionen. Pinsam försökte skämta, ingen fattade, end of story. Tillbaks till topic.

//mod

Ibland kan jag inte låta bli att bli riktigt fascinerad när jag bläddrar bland annonserna på köp & sälj. Här till exempel har det gått från totala nybörjarfrågor i början av året till att titulera sig som urmakare och utfärda någon slags "servicebevis" på bara några månader. Jag trodde att en sådan utbildning tog flera år att genomföra men ibland kanske det räcker med en termin? Eller var det en tidsmaskin inblandad? Hur ser servicebeviset ut? Vilka moment består en service av? Var kommer Rolexdelarna från? Frågorna är många...

Ping Urmakare @Bernefjell

20231111_005016.jpg

Screenshot_20231111-174653_Chrome.jpg

Senast ändrad:
Ibland kan jag inte låta bli att bli riktigt fascinerad när jag bläddrar bland annonserna på köp & sälj. Här till exempel har det gått från totala nybörjarfrågor i början av året till att titulera sig som urmakare och utfärda någon slags "servicebevis" på bara några månader. Jag trodde att en sådan utbildning tog flera år att genomföra men ibland kanske det räcker med en termin? Eller var det en tidsmaskin inblandad? Hur ser servicebeviset ut? Vilka moment består en service av? Var kommer Rolexdelarna från? Frågorna är många...

Ping Urmakare @Bernefjell

20231111_005016.jpg

Screenshot_20231111-174653_Chrome.jpg

Trevligt och bli omnämd i denna tråden 😉

Ska se om jag kan svara på dina frågor här. Personligen har jag restaurerat och servat gamla klockor i ett par år, egentligen enbart för personligt bruk. För något år sedan, i samband med att jag började dokumentera mitt arbete på Instagram, fick jag förfrågningar att ta mig an andras klockor för service och har sedan dess kört på med det i liten skala.

Tråden du refererar till i bilden är från en liten facebook grupp, som då hade ca 120 medlemmar, där det samlades kunniga urisar från hela landet och gruppen användes för att dela tips och be om råd/leta reservdelar. Urverket på bilden är ett Zenith 2562PC (om jag inte missminner mig) som vid det tillfället var första gången jag arbetade med. Därav min fråga i den gruppen. Oftast är det väldigt enkelt att reparera/ersätta en trasig del men då och då får man ett urverk där det helt saknas delar, det är mycket svårare då det inte finns någon referens att jämföra med. Det är helt enkelt svårt att veta om en del saknas, fram för allt när man aldrig arbetat med modellen tidigare.

När jag säljer/servar klockor som jag själv hanterat vill jag självklart att köparen av klockan får med så mycket information som möjligt därför tog jag fram ett litet servicebevis där jag noterar ned så mycket info som möjligt. Bland annat vad för typ av arbete som har utförts, serienummer, referensnummer, vilka delar som byts ut, amplitud, tidshållning och kontaktuppgifter (om klockan skulle vandra vidare och nästa ägare vill komma i kontakt med mig) osv.. Allt för en så öppen och ärlig affär som möjligt.

Vart reservdelarna kommer ifrån är blandat. I och med att man inte får tag på delar direkt från tillverkarna hos många av de schweziska märkena så får man leta på annat håll. Oftast via auktionssajter, gamla reservdelslager, via kontakter eller liknande.

Hoppas detta svarade på ditt inlägg.

Mvh

Senast ändrad:
Här till exempel har det gått från totala nybörjarfrågor i början av året till att titulera sig som urmakare och utfärda någon slags "servicebevis" på bara några månader.
Urmakare är ingen skyddad titel, så "tyvärr" är det väl fritt fram för vem som helst att titulera sig så, med eller utan utbildning. Kan dock kanske personligen önska, som själv gått tre år på urmakarskolan och skaffat WOSTEP-cert, gesällbrev och senare mästarbrev, att man istället väljer att kalla sig "hobby-urmakare" eller liknande i så fall.

Har man servat urverk mer eller mindre frekvent som egen företagare i 8(?) år (står 2015 i bilden ovan), så är det väl inte helt orimligt att i alla fall kalla sig ”praktiserande urmakare”? Finns många yrkestitlar som inte är skyddade.

”Servat” är väl en definition som behöver redas ut i just detta fallet.
@Bernefjell - ledsen men nu får du användas som exempel 😀

Att plocka isär och skruva ihop är väl en sak. Att göra det enligt konstens alla regler och med originaldelar är ju något annat.
Och inte minst - att kunden får korrekta delar samt ett urverk som mår bättre än när det först lämnades in.

För ett år sedan var kunskapsnivån här:
IMG_5772.jpeg

Alla kan så klart göra en resa sett till färdigheter på kort tid och jag säger inte att så inte är fallet här.
Jag kan vara praktiserande kock eftersom jag kan blanda ingredienser och lägga upp det på tallriken. Det betyder ju däremot inte att jag har koll på vad jag gör eller med gott samvete ska ta betalt för det eftersom man kan tycka att kock borde borga för en viss förväntansbild.

Har man servat urverk mer eller mindre frekvent som egen företagare i 8(?) år (står 2015 i bilden ovan), så är det väl inte helt orimligt att i alla fall kalla sig ”praktiserande urmakare”? Finns många yrkestitlar som inte är skyddade.
Intressant att du kan utläsa mer information från än text än andra.
Ett registreringsdatum för ett traderakonto och en text man kan redigera när som helst säger ingenting.

Skrämmande hur man kan ha så olika självinsikt.

Intressant att du kan utläsa mer information från än text än andra.
Ett registreringsdatum för ett traderakonto och en text man kan redigera när som helst säger ingenting.

Skrämmande hur man kan ha så olika självinsikt.
Trodde det var en screenshot om hans företag, inte traderakonto. Inte lätt att veta när inte källa anges.
Har han hållit på under ett år så är det ju en annan sak.

Edit: Jag kanske läser dåligt men jag ser inga källor till att det är en person som precis börjat med att pilla klockor.

Senast ändrad:
Hoppas detta svarade på ditt uthängade och lagom trevliga inlägg.
Nja, egentligen inte. Mycket text men inte så mycket substans. Undrar fortfarande hur servicebevisen ser ut. Mer specifikt, är de också formulerade för att ge sken av att klockorna fått en fackmässig service? Och hur var det med utbildningen?

Jag kanske läser dåligt
Uppenbarligen gör du det. Men det har väl med dina problem med budbäraren att göra gissar jag. Jag vet ju att din moraliska kompass fungerar utmärkt i liknande sammanhang. Jag tänker på Marcelstråden till exempel. Jag bifogade ett exempel. Jag hade kunnat komplettera med fler om inte @Bernefjell städat upp bland Facebookinläggen efter jag gjorde inlägget.

Uppenbarligen gör du det. Men det har väl med dina problem med budbäraren att göra gissar jag. Jag vet ju att din moraliska kompass fungerar utmärkt i liknande sammanhang. Jag tänker på Marcelstråden till exempel. Jag bifogade ett exempel. Jag hade kunnat komplettera med fler om inte @Bernefjell städat upp bland Facebookinläggen efter jag gjorde inlägget.
Jag har inget personligt mot dig, utan feltolkade ditt inlägg, precis som jag skrev både här och i PM.

Min kompass har varken pekat norr eller söder i detta ”fallet”. Jag har ingen erfarenhet av @Bernefjell

Det finns fler användare här som utfärdar egna intyg/kvitton, vissa av dem kallar sig säkert urmakare utan utbildning också. Finns det negativa upplevelser om honom eller upplevelser om okunnighet så är det väl bara att framföra dem.

@oftast
Ser inte ut som att glaset sitter som det skall? Du får kolla noggrant från sidorna om det är plant. Sitter det inte ordentligt kan det bli tråkigt för din köpare.

@oftast
Ser inte ut som att glaset sitter som det skall? Du får kolla noggrant från sidorna om det är plant. Sitter det inte ordentligt kan det bli tråkigt för din köpare.

Tack för varningen!
Ska kika noggrannare när jag kommer hem.

Har burit klockan ganska mycket, så det föreligger nog ingen omedelbar fara för att det ska trilla av.
Hoppas att det bara handlar om bilderna som luras.

Tack för varningen!
Ska kika noggrannare när jag kommer hem.

Har burit klockan ganska mycket, så det föreligger nog ingen omedelbar fara för att det ska trilla av.
Hoppas att det bara handlar om bilderna som luras.
Ser ut som att det är fel storlek, eller så får man trycka lite hårdare på glaspressen.
Det är en viktig del av slutkontroll vid service av en klocka. En redig stöt så är glaset väck :)

Ser ut som att det är fel storlek, eller så får man trycka lite hårdare på glaspressen.
Det är en viktig del av slutkontroll vid service av en klocka. En redig stöt så är glaset väck :)
En insats med glaspressen senare. Kände att det sjönk ner lite, och att det behövdes lagom mycket kraft för att få dit det.

Det är jämnare nu men diffar lite lite om man tittar på bilden med kronan ytterst.
Vad tycker du, är det acceptabelt? En storlek ner i glas riskerar ju att bli för litet kanske.

Bilagor

• PXL_20231114_135623036.jpg
    PXL_20231114_135623036.jpg
    239.5 KB · Visningar: 18
  • PXL_20231114_135553392.jpg
    PXL_20231114_135553392.jpg
    233.6 KB · Visningar: 19
  • PXL_20231114_134729102.jpg
    PXL_20231114_134729102.jpg
    225.7 KB · Visningar: 21
  • PXL_20231114_134718103.jpg
    PXL_20231114_134718103.jpg
    229.1 KB · Visningar: 20
En insats med glaspressen senare. Kände att det sjönk ner lite, och att det behövdes lagom mycket kraft för att få dit det.

Det är jämnare nu men diffar lite lite om man tittar på bilden med kronan ytterst.
Vad tycker du, är det acceptabelt? En storlek ner i glas riskerar ju att bli för litet kanske.
Nu ser det bra ut! Utifrån bilderna i alla fall.

@Booo med certifikat, menar du det på bilden?
Det är inte ett original certifikat utan en garanti från gråhandlaren. Blir väldigt missvisande i annonsen ifall du inte har original certifikatet. ☺️

Tillbaka
Topp