Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Är ni ihop eller?
Det var väl inte en särskilt orimlig fundering eftersom pris i rubriken inte var okej under en period. Det vore skoj att få ta del av vilka överväganden som föregått olika regeländringar. Mitt intryck är att åtminstone en del av dem kommit till för att i efterhand anpassa regelverket efter en impulsiv moderering som redan skett.Jag har lärt mig en pinsamt dyrköpt läxa. Tack!
Det finns trådar för allt. Detta är inte en tråd för den diskussionen. Pinsam försökte skämta, ingen fattade, end of story. Tillbaks till topic.Det var väl inte en särskilt orimlig fundering eftersom pris i rubriken inte var okej under en period. Det vore skoj att få ta del av vilka överväganden som föregått olika regeländringar. Mitt intryck är att åtminstone en del av dem kommit till för att i efterhand anpassa regelverket efter en impulsiv moderering som redan skett.
Användaren är taggad.@Highvalley - Tagga säljaren.
@Highvalley - Tagga säljaren.
Lätt att missa min tagg. Har snyggat till formateringen lite nu.Användaren är taggad.
Ibland kan jag inte låta bli att bli riktigt fascinerad när jag bläddrar bland annonserna på köp & sälj. Här till exempel har det gått från totala nybörjarfrågor i början av året till att titulera sig som urmakare och utfärda någon slags "servicebevis" på bara några månader. Jag trodde att en sådan utbildning tog flera år att genomföra men ibland kanske det räcker med en termin? Eller var det en tidsmaskin inblandad? Hur ser servicebeviset ut? Vilka moment består en service av? Var kommer Rolexdelarna från? Frågorna är många...
Ping Urmakare @Bernefjell
Avslutad - PB Rolex Datejust & Rolex OP
Två klassiska Rolex modeller från den, enligt mig, bästa Rolex perioden. 1. Rolex Datejust 36mm från år 1978. Pris: 52.500kr SÅLD! Nyligen servad i egen verkstad och i gott skick. Lite mindre repor på boett men skarpa linjer. Gott skick på armbandet. Som vanligt 1 års garanti på klockan...klocksnack.se
Urmakare är ingen skyddad titel, så "tyvärr" är det väl fritt fram för vem som helst att titulera sig så, med eller utan utbildning. Kan dock kanske personligen önska, som själv gått tre år på urmakarskolan och skaffat WOSTEP-cert, gesällbrev och senare mästarbrev, att man istället väljer att kalla sig "hobby-urmakare" eller liknande i så fall.Här till exempel har det gått från totala nybörjarfrågor i början av året till att titulera sig som urmakare och utfärda någon slags "servicebevis" på bara några månader.
Har man servat urverk mer eller mindre frekvent som egen företagare i 8(?) år (står 2015 i bilden ovan), så är det väl inte helt orimligt att i alla fall kalla sig ”praktiserande urmakare”? Finns många yrkestitlar som inte är skyddade.
Intressant att du kan utläsa mer information från än text än andra.Har man servat urverk mer eller mindre frekvent som egen företagare i 8(?) år (står 2015 i bilden ovan), så är det väl inte helt orimligt att i alla fall kalla sig ”praktiserande urmakare”? Finns många yrkestitlar som inte är skyddade.
Trodde det var en screenshot om hans företag, inte traderakonto. Inte lätt att veta när inte källa anges.Intressant att du kan utläsa mer information från än text än andra.
Ett registreringsdatum för ett traderakonto och en text man kan redigera när som helst säger ingenting.
Skrämmande hur man kan ha så olika självinsikt.
Nja, egentligen inte. Mycket text men inte så mycket substans. Undrar fortfarande hur servicebevisen ser ut. Mer specifikt, är de också formulerade för att ge sken av att klockorna fått en fackmässig service? Och hur var det med utbildningen?Hoppas detta svarade på ditt uthängade och lagom trevliga inlägg.
@Highvalley - Tagga säljaren.
Uppenbarligen gör du det. Men det har väl med dina problem med budbäraren att göra gissar jag. Jag vet ju att din moraliska kompass fungerar utmärkt i liknande sammanhang. Jag tänker på Marcelstråden till exempel. Jag bifogade ett exempel. Jag hade kunnat komplettera med fler om inte @Bernefjell städat upp bland Facebookinläggen efter jag gjorde inlägget.Jag kanske läser dåligt
Jag har inget personligt mot dig, utan feltolkade ditt inlägg, precis som jag skrev både här och i PM.Uppenbarligen gör du det. Men det har väl med dina problem med budbäraren att göra gissar jag. Jag vet ju att din moraliska kompass fungerar utmärkt i liknande sammanhang. Jag tänker på Marcelstråden till exempel. Jag bifogade ett exempel. Jag hade kunnat komplettera med fler om inte @Bernefjell städat upp bland Facebookinläggen efter jag gjorde inlägget.
Tack för varningen!@oftast
Ser inte ut som att glaset sitter som det skall? Du får kolla noggrant från sidorna om det är plant. Sitter det inte ordentligt kan det bli tråkigt för din köpare.
Avslutad - Prisbump - Longines, Mido Ocean Star
IWC Ingenieur 3361 - Såld Vintage Longines i fint skick. Mekaniskt urverk, servat av duktig hobbyurmakare - går fint Longines-märkt krona Stålboett om 33 mm 18 mm mellan bandhornen Spår efter användning med perlonband på baklocket, i övrigt i fint skick Säljes head only men kan skicka med ett...klocksnack.se
Ser ut som att det är fel storlek, eller så får man trycka lite hårdare på glaspressen.Tack för varningen!
Ska kika noggrannare när jag kommer hem.
Har burit klockan ganska mycket, så det föreligger nog ingen omedelbar fara för att det ska trilla av.
Hoppas att det bara handlar om bilderna som luras.
En insats med glaspressen senare. Kände att det sjönk ner lite, och att det behövdes lagom mycket kraft för att få dit det.Ser ut som att det är fel storlek, eller så får man trycka lite hårdare på glaspressen.
Det är en viktig del av slutkontroll vid service av en klocka. En redig stöt så är glaset väck
Nu ser det bra ut! Utifrån bilderna i alla fall.En insats med glaspressen senare. Kände att det sjönk ner lite, och att det behövdes lagom mycket kraft för att få dit det.
Det är jämnare nu men diffar lite lite om man tittar på bilden med kronan ytterst.
Vad tycker du, är det acceptabelt? En storlek ner i glas riskerar ju att bli för litet kanske.
Tack för påpekandet, observant av dig!Nu ser det bra ut! Utifrån bilderna i alla fall.
Skönt att du kunde lösa det själv!Tack för påpekandet, observant av dig!
Härligt!Skönt att du kunde lösa det själv!
Stämmer - ber om ursäkt för misstaget.@Booo med certifikat, menar du det på bilden?
Det är inte ett original certifikat utan en garanti från gråhandlaren. Blir väldigt missvisande i annonsen ifall du inte har original certifikatet.
Tillbakadragen - Rolex GMT Master II Pepsi
Hej! En Pepsi 16710 som är servad 2018, och sen 2015 mycket sparsamt använd. Kommer endast med låda (Förvaras i bankfack för tillfället.)klocksnack.se
Du bör ändra i annonsen.Stämmer - ber om ursäkt för misstaget.
Försökt - men kommer inte åt denna text. (Endast priset och retur kan ändras vad jag ser.)Du bör ändra i annonsen.