• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Nice…tack som satan för länken!

Jaha…så det blir olika ET mått beroende dimensionen/storleken på fälgarna?! Trodde det alltid blev samma ET p.g.a vilken bil du hade!
ET är -på nån ledd- relationen mellan mitten av fälgens bredd och ”anliggningsytan” mot bilens nav. +/- 10 mm mot original brukar man säga funkar. Om bredd och höjd får plats då, såklart.

Nice…tack som satan för länken!

Jaha…så det blir olika ET mått beroende dimensionen/storleken på fälgarna?! Trodde det alltid blev samma ET p.g.a vilken bil du hade!
Ja typ, ET är ju ett mått som används för att veta hur långt ut från navets centrum fälgen hamnar. Byter man tex till en bredare fälg kanske man måste ha högre et så inte hjulet tar i insidan av hjulhuset. Men det där är inga roliga grejer, man ändrar även där bilens köregenskaper så det gäller att veta vad man gör om du ska byta bredd på fälgarna. 😬

Edit: Tvåa på pucken.

Det finns rensband/rensvajer som är korta och lite smalare som kan vara bra att ha för just rör under vaskar, handfat, badkar o.dyl. Finns ofta på VVS-butiker, som Bauhaus t.ex.
Nu är det stopp i golvbrunnen under vasken.
Först var det stopp 4dl "in" och då köttade jag med en 20cm lång piprensare, sen var det stopp 6dl "in" så att säga.
Uppenbarligen har jag endast skjutit stoppet framför mig, så min fråga är vilket redskap jag bör köpa för att få upp stoppet eller i alla fall spränga bort det?

Först var det stopp 4dl "in" och då köttade jag med en 20cm lång piprensare, sen var det stopp 6dl "in" så att säga.
Uppenbarligen har jag endast skjutit stoppet framför mig, så min fråga är vilket redskap jag bör köpa för att få upp stoppet eller i alla fall spränga bort det?
En sån här brukar räcka långt

Sen beror det givetvis vad du har tillgängligt i övrigt?! Finns ganska bra avloppsrensare att koppla till högtryckstvättar exempelvis. Men den ”enklare” modellen ovan från biltema brukar som sagt räcka ganska långt. Lycka till

Hade samma problem själv, både i tvättstugan och i köket. Det enda som hjälper på riktigt är att ta dit en "spolbil" som får blåsa rent skiten hela vägen ut till gatan. Brukar kosta mellan 1.000:- och 1.500:- efter rotavdrag och värt varje krona.

Jag är jävligt trög när det kommer till bilar och tillbehören!

Visst är fälgens bredd 7! Eller är jag helt ute och cyklat!

76E5DB46-4355-4531-A26C-2B715AFC5221.jpeg

En sån här brukar räcka långt

Sen beror det givetvis vad du har tillgängligt i övrigt?! Finns ganska bra avloppsrensare att koppla till högtryckstvättar exempelvis. Men den ”enklare” modellen ovan från biltema brukar som sagt räcka ganska långt. Lycka till
@RosaCasio Japp följ @Burnman råd

Kör oxo piprensare varianten då det oftast är en cocktail av hår och tandkräm som bygger upp propparna.
ECC48058-D59C-4938-AC0F-8EE943C7BDF9.jpeg
58BF9F83-319D-451E-B87E-5F4DA220A485.jpeg
BBE4A10E-E402-48D3-8512-5071F1FE3CF6.jpeg

Du kan inte sära på Biltema rensen och försöka placera fjädern i borrmaskin?

behöver få lite mer spännst på snökedjorna, något lösa.

Vet ni var man kan köpa gummit på bilden fast med öglor på båda sidorna?
2D44E8C6-2C2A-44A4-9426-49B69BCE92A8.jpeg
194BD43A-D75A-4B49-A3F4-8C2FA2F3AF84.jpeg
3B5B869D-3084-45EC-A62E-3DEA93D42AF7.jpeg

Min favorit är ”renspumpen”;

Det är nästan det enda jag använder i jobbet (är vaktmästare), men har du stopp i handdatetbadrummet är det ofta en blandning av hår och ”gegga” redan uppe vid silen, så där måste man ofta skruva isär och rensa för hand.

Men även avloppsrensaren som det länkas till i ett annat inlägg här ovan fungerar bra.

Jag brukar generellt de det en kvart eller halvtimme, har man inte löst det så kommer man aldrig lösa det, bättre att ringa spolbil.

Jag sitter och kikar på lite sommardäck och väljer alltid ett känt kvalitetsmärke med A-klassning på grepp för trafiksäkerheten men förbrukningen är inte lika noga även om det så klart är trevligt med en bättre märkning där också men gör det någon vidare skillnad i praktiken?

Om vi jämför t.ex. B och D som det är på däcken jag kikar på. Det känns som att skillnaden i förbrukning borde vara ytterst marginell och att det kanske även finns andra aspekter som spelar in, dvs. att en viss gummiblandning kanske ger sämre förbrukningsmärkning men i gengäld håller längre även om det på papper är ett oekonomiskt alternativ enligt märkningen.

Jag tror inte att det skiljer många kronor och det är nog inget jag kommer att prioritera i fortsättningen heller men det vore kul att veta lite mer om hur märkningen fungerar. 🙂

Är det någon här som har koll på hur många som mördats i "Morden i Midsummer" genom åren? 🙂

Varför luktar det så speciellt på tandläkarmottagningar? Har säkerligen med desinfektion att göra men varför skiljer sig isåfall doften helt från sjukhus?

Hur fungerar utbetalningar hos tradera? Sålt ett föremål till fast pris. Jag har aktiverat swish + bankkonto, men betalning osv framgår det ingen information kring. Varan är såld men inte överlämnad. Tack gänget!

Tack, jag hittade till den länken precis! :D

Tycker det är lustigt att annonsen visas som såld utan att köparen erlagt betalning. Som novis på tradera finns det absolut utrymme till missförstånd.
Ja, det kan vara lite missvisande. Ibland så är köpare riktigt sega med att betala också tyvärr. :(

Min morbror, fastighetsskötare i 25år, lärde mig tricket. Inte helt applicerbart på ditt problem men ändå 😬

Grejer att använda i köket:
Två avloppsrensare
Tvättmedel (tvättmaskins, gärna pulver)
Silvertape

är det i köket med två vaskar bredvid varandra så sätter du silvertejp över överrinningsskyddet. Koka upp 5-10 liter vatten. Häll i i båda vaskarna o tvättmedel samtidigt som avloppsrensarna hålls över hålen på vardera sida. Sen släpper man ut några sekunder sen hålla för igen. Sen trycker man på med ena rensades vilket kommer dra skållhett vatten runt systemet, från ena diskhon upp i andra med en jävla massa bös. Tvättmedlet löser upp fetterna bättre än diskmedlet. Kötta på ett tag till du känner dig nöjd.

Klart!

Tillbaka
Topp