• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

9FF403C5-4E19-4CBB-888A-2DCD0F2A8017.jpeg

det jag funderar på är om man skulle kunna uppnå samma effekt med något gel artat material mellan glasen, så det är samma typ av kontakt som med olja, utan att behöva slafsa med olja…

9FF403C5-4E19-4CBB-888A-2DCD0F2A8017.jpeg

det jag funderar på är om man skulle kunna uppnå samma effekt med något gel artat material mellan glasen, så det är samma typ av kontakt som med olja, utan att behöva slafsa med olja…
Känns som gelaktigt material skulle bli svårt att få jämnt fördelat och fyllt ordentligt mot olja som lätt rinner och fyller upp alla små håligheter osv. i slutänden mer slabbande med gel?

Fast nu blev jag sugen att prova med olja i en G-Shock fyrkant. Du har inga exempel på det?

Edit: Läste nu att man förlorar autolight. En funktion jag älskar. 🤔

"The functionality most lost was the Auto Light, as the viscosity of the oil prevented the tilt sensor from working properly."

Senast ändrad:
Känns som gelaktigt material skulle bli svårt att få jämnt fördelat och fyllt ordentligt mot olja som lätt rinner och fyller upp alla små håligheter osv. i slutänden mer slabbande med gel?

Fast nu blev jag sugen att prova med olja i en G-Shock fyrkant. Du har inga exempel på det?

Edit: Läste nu att man förlorar autolight. En funktion jag älskar. 🤔

"The functionality most lost was the Auto Light, as the viscosity of the oil prevented the tilt sensor from working properly."
Jag har sett några hydro-mods på G-shock, men bara på de äldre utan tough-solar. Precis som du säger kan olja påverka funktioner man först inte räknat med.
Larm dämpas/försvinner och tiltfunktionen påverkas. Skulle kunna tänka mig att eventuell Radiosynk tappas också? Vanligast förekommande är F91W som är riktigt basic, men "Royale"n jag postade har jag också sett fler av.
Jag har en dubbelhäftande tape som är till för att använda på glas. Den är ca 1,5mm tjock och har täckremsa på båda sidor. Om man skulle klippa till en ruta i samma storlek som just LCD´n, och avståndet till glaset är precis under 1,5mm, så skulle själva "fyllnadseffekten" bara vara över just LCD´n och alla andra funktioner vara opåverkade. Nu har jag inte tänkt använda just tape, men det jag undrar är om effekten alls skulle bli som med olja. Jag antar att oljan fungerar lite som en fiberoptik, frågan är om det finns något annat material man kan använda.

Jag har sett några hydro-mods på G-shock, men bara på de äldre utan tough-solar. Precis som du säger kan olja påverka funktioner man först inte räknat med.
Larm dämpas/försvinner och tiltfunktionen påverkas. Skulle kunna tänka mig att eventuell Radiosynk tappas också? Vanligast förekommande är F91W som är riktigt basic, men "Royale"n jag postade har jag också sett fler av.
Jag har en dubbelhäftande tape som är till för att använda på glas. Den är ca 1,5mm tjock och har täckremsa på båda sidor. Om man skulle klippa till en ruta i samma storlek som just LCD´n, och avståndet till glaset är precis under 1,5mm, så skulle själva "fyllnadseffekten" bara vara över just LCD´n och alla andra funktioner vara opåverkade. Nu har jag inte tänkt använda just tape, men det jag undrar är om effekten alls skulle bli som med olja. Jag antar att oljan fungerar lite som en fiberoptik, frågan är om det finns något annat material man kan använda.
Ahh, just det, ljudet blir nog minimalt.
Ja att maska av bara själva LCD'n är ju förvisso en bra ide men känns ändå svårt att få till passformen.
Tro hur det blir på en negativ LCD?

Bilhandlare och serviceverkstäder - öppettider???
Jag förstår mig inte på en sak: deras öppettider! Det är stängt så snabbt mörkret faller 😂
Är de rädda för vampyrer och varulvar, eller vad är det frågan om?
Är på jakt efter en nyare bil, 2019 -, och ska kolla runt lite i Göteborg och ser att varenda en bilhall har öppet 11-15 på lördagar, till 18 på vardagar. Söndagar får man glömma.
Folk jobbar på vardagar och har inte tid att gå runt och titta och provköra bilarna då.
Bilhallar gapar tomma hela dagarna… istället att begränsa öppettider på vardagar och ha längre öppet på helgerna när folk har tid att komma till olika anläggningar och provköra.
Samma skit med verkstäder - öppet under kontorstider så man måste gå från jobbet ena dagen för att lämna in bilen, och gå från jobbet på eftermiddagen eller nästa dagen för att hämta bilen.
Finns det någon bilsäljare som kan förklara det här för mig?

Är det någon som har bra koll på äldre Cartier prylar? Jag har ett par Cartier 135b glasögon som ska säljas. Jag är dock osäker både gällande pris och vilken kanal som är lämpligast. Jag har i stort sett bara använt mig utav Klocksnack och Tradera.

Bilhandlare och serviceverkstäder - öppettider???
Jag förstår mig inte på en sak: deras öppettider! Det är stängt så snabbt mörkret faller 😂
Är de rädda för vampyrer och varulvar, eller vad är det frågan om?
Är på jakt efter en nyare bil, 2019 -, och ska kolla runt lite i Göteborg och ser att varenda en bilhall har öppet 11-15 på lördagar, till 18 på vardagar. Söndagar får man glömma.
Folk jobbar på vardagar och har inte tid att gå runt och titta och provköra bilarna då.
Bilhallar gapar tomma hela dagarna… istället att begränsa öppettider på vardagar och ha längre öppet på helgerna när folk har tid att komma till olika anläggningar och provköra.
Samma skit med verkstäder - öppet under kontorstider så man måste gå från jobbet ena dagen för att lämna in bilen, och gå från jobbet på eftermiddagen eller nästa dagen för att hämta bilen.
Finns det någon bilsäljare som kan förklara det här för mig?
Du lämnar ju in bilen där lik förbannat, eller hur? 😉 Det är nog så enkelt som att det "alltid har varit så" och att du som kund inte har några direkta val så det finns inget riktigt incitament för dem att ha verkstadsöppet på helger osv. Det gäller i synnerhet märkeshandlare/verkstäder där du är bunden till en specifik anläggning och måste vända dig dit vare sig du vill eller inte.

Jag stör mig lika mycket på det jag också och när jag nyligen köpte bil så föll det faktiskt på att just denna handlare hade söndagsöppet till skillnad från konkurrenterna. 🙂

Senast ändrad:
Nu har jag inte mac:en tillgänglig för tillfället, men Emacs kan troligtvis göra det. (Kan testa när jag kommer hem, om jag hittar en ftp-server att testa mot.)
Emacs kan öppna filer på andra maskiner på diverse olika sätt, bl.a. med "ftp". Problemet är att det nog inte finns någon ftp på en modern MacOS X. ftp är liksom totalt ute, ingen använder det längre (av säkerhetsskäl). Man använder ssh/scp/sftp. Det går nog att få Emacs att använda sftp i stället (som däremot finns), men då måste ju serversidan har en ssh-server istf ftp-server.

Men om du skulle råka ha "ftp" på Mac:en så är syntaxen för att öppna en fil på en server: /ftp:user@host:filename eller bara /ftp:host:filename (om det är samma användarnamn i båda ändarna).

iOS: Nån som vet om man kan lösenordsskydda enskilda appar? Gäller iPad där sonen går in på vissa olämpliga appar (exv YT). ”Men ta bort appen” säger ni då. Jo det kan man ju, men jag använder den och tänkte höra med er om det går att använda lösenkod? Har googlat och även frågat andra men än så länge går jag bet.

Nu har sista Clas Ohlson tändaren gett upp hemma. Någon här som sitter inne på rekommendation kring en bra tändare för hemmabruk. Kikar på Brabantia, någon som har erfarenhet?

Hittade du något? Jag använder denna för allt möjligt.

Är det här bra skit? Eller finns det bättre lösningar för att ”få snurr” på wifit i mitt timmerhus med masa murar och grejer?
D6F0C3BE-F0F1-46E2-905E-FCC056A7A3CE.png
Kör 2 puckar i min 20-talslägenhet. Som natt och dag jämfört med en centralt placerad router.

Enda nackdelen är att det inte finns så mycket möjligheter till inställningar. Men är det inget krav så gör de jobbet

Är det här bra skit? Eller finns det bättre lösningar för att ”få snurr” på wifit i mitt timmerhus med masa murar och grejer?
Borde göra nytta. Kör med liknande hemma. Fast då Asus Lyra istället.
Hade ingen bra wifi på övervåningen , men efter en sån 2-vägs mesh bidde det MYCKET stabilare :)

Säkert en förbättring i alla fall. Själv kör jag Googles Mesh med tre puckar. En i hallen på övervåningen som är ansluten till modemet och en var i köket och vardagsrummet. Ett jättelyft mot det 4-antenners som är inbyggt i modemet:
Google Wifi 2021-02-21.jpg

IWC A 2021-02-21 (Wifi 2).jpg

IWC A 2021-02-21 (Wifi 1).jpg

Jag kör Deco p7 och är väldigt nöjd. Bra täckning och nästan inget strul på två år.

Jag har det och jag är jättenöjd. Sjukt bra täckning och jag får ut 100Mbit (max på min lina) trådlöst.
Stort lyft jämfört med min gamla Asus som var en "traditionell" router.

Hur är det med annonsering av "rolexrelaterade" saker, alltså inte en klocka. Ska de in i lifestylesäljsidan eller i den vanliga säljsidan?

disclaimer: har läst riktlinjer men ej förstått - skyller fullt ut på s.k. babydemens om det visar sig att dessa uppgifter står där.

Hur är det med annonsering av "rolexrelaterade" saker, alltså inte en klocka. Ska de in i lifestylesäljsidan eller i den vanliga säljsidan?

disclaimer: har läst riktlinjer men ej förstått - skyller fullt ut på s.k. babydemens om det visar sig att dessa uppgifter står där.
Ny säger jag inte att det här är rätt. MEN, prylar likt det du nämner brukar annonseras i tillbehörsdelen vid klocksälj

Tillbaka
Topp