• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alpina tråden - bräda, skidor el annat nedför backen

7458EC26-55C9-47FD-B2B4-363B2D638F0C.jpeg
F3F7DAC2-AD6D-4A7E-92DE-906AE67DF343.jpeg
Lite fredags kuriosa!!! Köpte min första Burton Custom 55 året 1996. Körde den i 3 år. Den va i kortaste laget och vobblade i högre hastigheter. 1998 fick jag tag på en Custom 59 på ett märkligt sätt. I Val Disaster träffade jag en bekant på fyllan.....så jag bytte en flaska Jack Daniels på afterskin mot denna Custom 59 från 1996......alla var nöjda!!

Körde på den fram till 2015.....1-2v i alperna per år......så den har fått jobba på!! Mitt i ett lössnöåk så sprack ena bindningen! Köpte nya bindningar, va då i Sestriere - Italien. En då Coronafri zon......Grabbarna i butiken hånade min bräda, bindningar och boots .....vintage Mr......vintage..... :(
Så fick köpa nya bindningar och boots då de gamla inte passade!! Året efter fick jag tag på en ny Custom 60 och den gamla 96:an kunde pensioneras med höga betyg!! Den nya hade en hybrid camber lösning som jag tror man bara körd under åren 2015/2016.
Lite speciell att köra på men efter man lärt sig att brädan inte riktigt förlåter så gick det bra! Helt onödigt att köpa nya bräda i år, men när förra årets modell sänktes från 6k till 2k var det svårt att stå emot. Så det blev en 162cm då jag gillar att åka fort. Är bara 175 cm kort så det blir att jobba med knä och tå för att tygla sattyget!! Årets alpresa har redan avverkats......men det blir Sälen med kidzen nästa vecka så några repor med nyförvärvet blir det..... och så lite bilder för arkivet......

Nedan 96:an som är rak som en fura mot 2016:s hybrid camber....
0B4BE191-FEB8-4A1B-ADBD-6FF31AC49807.jpeg
Snyggt har min custom Burton dragon kvar och skall ge mig på den innan säsongen är slut
 
Tack för svar!

Åker nog mer 80/20 pist/offpist. Vill mer ha en skida som går att åka lite utanför pisten samt funkar i bra i backarna när det blir rejält uppåkt! Förstår att det blir svårt att ge tips, ska läsa guiden!

Men ungefär 185+ bör fungera då?

edit: Level 10 skulle jag nog säga



Tack för svaret!
De här kanske kan vara något att testa.?
https://www.blocket.se/annons/goteborg/elan_wingman_82ti_allmountain_184_cm_nya/88440590

Kolla lite reviews på denna, den har fått bra kritik. Köpte själv 86cti precis (otestad). 82an är lite svängvilligare. Ti lite mjukare än cti. Fungerar nog bra i de flesta pisterna och duger till en eller annan repa utanför pisten med. Velade själv mellan 82 o 86.
Inte jättemycket rocker (ner på utsidan, dessa är assymetriska med höger o vänstersida, mer camber på insidan och mer Rocker på utsidan)

Edit: här kan man köpa cti varianten (184cm) för någon 8hundring mer. https://www.blocket.se/annons/varmland/rea_volkl_deacon_och_elan_wingman/87348084

Edit 2: ett par Völkl Deacon 84 hade väl varit ett annat alternativ, men då åker man upp någon tusenlapp i pris.
 
Senast ändrad:
Ett litet tips för er som funderar på att börja med friåkning är att XXL har superbra pris på Ortovox 3+ lavinpaket. Transceiver, spade och sond för 2000:-.

Slut på nätet men finns kvar i 2 stockholmsbutiker och Emporia Malmö. Plockade precis upp 2 st till kidsen. Om ni köper kolla att ni har programvara 2.2 eller nyare (annars så skickar man bara gratis in till ortovox för uppdatering).

https://www.xxl.se/ortovox-avalanch...5P7kwTr2ZWW29mGkIV9JlXYp2Oe6gmaBoCkMAQAvD_BwE
Jag nöp också ett paket..... :D
 
Nyss hemkommen från Cervinia. Fin skidveckan med bra snö. Några riktigt fina offpiståk. Inte de mest utmanande backarna tyvärr. Man kan inte få allt.
 
@StarMan, blev du nöjd med nya laggen?
Åkt en del på dem i veckan och jag är väldigt nöjd! Perfekt komplement till offpistskidorna.

De har ett grymt bett och svarar bra om man pressar dem. Man får en bra skjuts ur svängarna och man kan åka riktigt fort. Har kört på isigt till halvmjukt underlag och även lite utanför pist och de är rätt mångsidiga och klarar de mesta underlag även om hårt eller nypistat tar fram det bästa i dem.
 
De här kanske kan vara något att testa.?
https://www.blocket.se/annons/goteborg/elan_wingman_82ti_allmountain_184_cm_nya/88440590

Kolla lite reviews på denna, den har fått bra kritik. Köpte själv 86cti precis (otestad). 82an är lite svängvilligare. Ti lite mjukare än cti. Fungerar nog bra i de flesta pisterna och duger till en eller annan repa utanför pisten med. Velade själv mellan 82 o 86.
Inte jättemycket rocker (ner på utsidan, dessa är assymetriska med höger o vänstersida, mer camber på insidan och mer Rocker på utsidan)

Edit: här kan man köpa cti varianten (184cm) för någon 8hundring mer. https://www.blocket.se/annons/varmland/rea_volkl_deacon_och_elan_wingman/87348084

Edit 2: ett par Völkl Deacon 84 hade väl varit ett annat alternativ, men då åker man upp någon tusenlapp i pris.

Tack! Tittade och dina tips och såg ut att fått bra reviews! Ska hålla utkik efter något bra pris!
 
Åker hen från serre Chevalier idag. Aldrig varit med om så folktomma backar eller obefintliga liftköer, har varit helt magiskt. Som bonus fick man även 2 veckors hemmajobb också :)
 
Åker hen från serre Chevalier idag. Aldrig varit med om så folktomma backar eller obefintliga liftköer, har varit helt magiskt. Som bonus fick man även 2 veckors hemmajobb också :)
Serre är på min topp 5 lista!! Det verkar bli stök i Frankrike....så pallra dig hemåt....
 
När Italien stängde ner skidsystemen dagarna efter att jag kom hem stod det rätt klart att övriga länderna skulle göra likadant inom inte alltför för avlägsen tid.

Många destinationer delar flygplatser som t ex Milano, Genève, Turin, Lyon, Grenoble, München etc. Man vill inte ha resande människor nu.

En jag känner skulle åkt till Val Thorens via köpenhamn idag. Det blev inställt pg a att Danskarna stängde gränsen mot Sverige. Han ska nog vara glad att resan inte blev av med tanke på utvecklingen vi ser.

Man får vara inställd på att skidsäsongen slutade tidigt i år. Möjligt att man kan åka någonstans inom Sverige under våren. Men det känns knappast som någon prioritet i dagsläget.
 
Bumpar här!
Någon med bra förslag på skidor? Dags att inse att mina 12 år gamla Völkl Karma nog gjort sitt. Framförallt då jag inte inte lämnar backen mer än 5cm.

Fischer Ranger 102 har fått bra betyg men tveksamt om man kan lägga dom pengarna med de få åken man gör samt att jag nästan enbart håller till i pisten.
Någon bra variant runt 3k?
95% pist, gärna något som biter bra även när backarna är uppkörda samt isiga.

direkt okunnig så all hjälp är välkommen!
 
Bumpar här!
Någon med bra förslag på skidor? Dags att inse att mina 12 år gamla Völkl Karma nog gjort sitt. Framförallt då jag inte inte lämnar backen mer än 5cm.

Fischer Ranger 102 har fått bra betyg men tveksamt om man kan lägga dom pengarna med de få åken man gör samt att jag nästan enbart håller till i pisten.
Någon bra variant runt 3k?
95% pist, gärna något som biter bra även när backarna är uppkörda samt isiga.

direkt okunnig så all hjälp är välkommen!

Det beror lite på hur du åker och vad du trivs med, har du provat bredare skidor? Jag kör Völkl RTM 84 och varje gång jag provar bredare skidor 95-105 så har jag haft väldigt roligt så det blir mitt nästa val. Såg att ski star shop har ett par Völkl 100Eight till bra pris.

100EIGHT 18/19 Dark Blue/Black (skistar.com)

 
Bumpar här!
Någon med bra förslag på skidor? Dags att inse att mina 12 år gamla Völkl Karma nog gjort sitt. Framförallt då jag inte inte lämnar backen mer än 5cm.

Fischer Ranger 102 har fått bra betyg men tveksamt om man kan lägga dom pengarna med de få åken man gör samt att jag nästan enbart håller till i pisten.
Någon bra variant runt 3k?
95% pist, gärna något som biter bra även när backarna är uppkörda samt isiga.

direkt okunnig så all hjälp är välkommen!
Finns mycket bra att hitta på rea.

Första frågan är hur bra du åker. Kan du lägga riktiga carvingsvängar på skär? Eller sladdar du mest ut bakdelen mer eller mindre i en "oldschool" "sladdsväng".

Två, du kommer behöva välja mellan fett isgrepp och bra skär på manschester (race)eller en skida som även är lättåkt på eftermiddagen (all mountain) när det blir lite uppkört och småpuckligt (eller till och med riktigt puckligt efter några opistade dagar). En skida med jättebra grepp kommer vara nervös och ostyrlig och gärna skära fel i uppkörd pist.

Tre, vill och kan du åka snabbt med långa svepande svängar i alla backar (stor svängradie, typ 20 meter) eller vill du ha en skida som ger korta svängar (ner mot 12-13m)? Tänk på att en kortsvängig skida kommer vara följsam och ge grepp även i en brant pist medan en med lång svängradie kräver fart även där för att ge grepp. Nybörjarskidor har ofta kort radie av denna anledning. Finns även hybrider runt 15m vilket jag tycker är en bra kompromiss om man kan carva ordentligt.

Mitt generella tips för "average" skidåkare är nog att köpa en pistorienterad all mountain skida i någon av de smalaste midjorna. Åka på manschester kan man göra med vadsom och ha kul men åka i puckligt och halvlöst är svårare och då är det trevligt med en skida som underlättar detta. Se sedan till att ha nyslipade skidor och gärna köpa en bättringsslip så du kan putsa kanten lite extra då och då.

Köp inte för långa skidor eller för avancerade (läs styva). Med rätt längd och mjukare skida så blir det lättare att trycka fast kanten i is utan fart. För mjuk skida gör att man trycker igenom och inte kan använda allt sitt tryck till att få grepp. De känns även sladriga.

Själv har jag fallit för Elans amphibioteknik med assymetriska skidor (höger + vänster). Ytterkanterna är mjukare och mer rocker så de är mer anpassade till uppkörda förhållanden medan innerkanterna är anpassade för grepp med mer camber och mer styvhet.

Elans Amphibio 12C är en trevlig skida för en intermediate åkare och är man lite vassare och vill ha större svängar och mer fart (eller är tung) så kan man gå upp på 14 eller 16.

 
Bumpar här!
Någon med bra förslag på skidor? Dags att inse att mina 12 år gamla Völkl Karma nog gjort sitt. Framförallt då jag inte inte lämnar backen mer än 5cm.

Fischer Ranger 102 har fått bra betyg men tveksamt om man kan lägga dom pengarna med de få åken man gör samt att jag nästan enbart håller till i pisten.
Någon bra variant runt 3k?
95% pist, gärna något som biter bra även när backarna är uppkörda samt isiga.

direkt okunnig så all hjälp är välkommen!
Jag har skaffat Rossignols nya testvinnare Blackops Sender TI. Riktigt bra friåkningsskida som carvar och har hyffsat grepp i pisten. Men denna är ju främst för offpisten.
98173E94-9C52-4973-838C-39B5DBAD9080.jpeg


I pisten har jag en grym skida i Head Supershape i Magnum (som jag rekommenderat tidigare) - så bra carving, så bra isgrepp, så snabb och fartstabil, så grymt kul att minsta blåa backe blir rolig ju mer du svänger. Rekommenderas som sagt.

FA591ACF-A309-44C3-AEC0-2E719C93821E.jpeg
 
Bumpar här!
Någon med bra förslag på skidor? Dags att inse att mina 12 år gamla Völkl Karma nog gjort sitt. Framförallt då jag inte inte lämnar backen mer än 5cm.

Fischer Ranger 102 har fått bra betyg men tveksamt om man kan lägga dom pengarna med de få åken man gör samt att jag nästan enbart håller till i pisten.
Någon bra variant runt 3k?
95% pist, gärna något som biter bra även när backarna är uppkörda samt isiga.

direkt okunnig så all hjälp är välkommen!
Jag fortsätter att köra Head Super Shape iMagnum i pisten. Fått ihop 12 skiddagar hittills den här säsongen. Mycket nöjd med skidan. Men nu behöver den slipas. Bör ha kommit ner i pris nu jämfört med när jag köpte för tre eller fyra år sedan.
 
Kör också Head Supershape i Magnum som pistskidor och är ju riktigt roliga.......kör slipning minst en gång om året...då kan dom hålla i många säsonger.
 
Tillbaka
Topp