• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alpina tråden - bräda, skidor el annat nedför backen

”After ski”, när hustrun och den av döttrarna som är med hämtade andan:
341F0046-3281-4523-BFBF-E21F59E2782F.jpeg
F714C114-08C7-4CD7-98F9-7A46CD962E3B.jpeg

Lite galet egentligen: Alpin åkning till sen eftermiddag. Sedan alpin trail-löpning i ljummet väder. Det bästa av två världar, om jag får välja. Fast snöläget är knappast sådant att man tar sig utanför pisten..

Med detta sagt, så gavs det alldeles nyss utrymme för lite ”riktig” eller ”traditionell” after ski med uteplats i nedgående sol. :)

Du menar såhär.....?

962FF9BF-3CEF-402C-8D23-401A73B5D0F2.jpeg
 
Vet inte om det passar in i denna tråd men chansar!
Någon som vet om det finns någon schysst skid-rea just nu? Vill ha nya lagg men åker inte jätteofta så ett bra pris är ju alltid intressant! :D
 
Vet inte om det passar in i denna tråd men chansar!
Någon som vet om det finns någon schysst skid-rea just nu? Vill ha nya lagg men åker inte jätteofta så ett bra pris är ju alltid intressant! :D
Finns massa ute redan nu, säkert ännu mer efter sportlovsveckorna. Läs på vilka skidor och skidtyp som kan passa, läs lite reviews och leta specifikt efter de modellerna. Börja med vilken typ du ska ha, slalom, park, all mountain, freeride. Prioriterar du is grepp eller följsamhet i uppkörd pist? Off pist?
Nybörjare/erfaren/avancerad/expert. Du kan säkert få bra tips på vad du kan kolla på här i tråden.
 
Finns massa ute redan nu, säkert ännu mer efter sportlovsveckorna. Läs på vilka skidor och skidtyp som kan passa, läs lite reviews och leta specifikt efter de modellerna. Börja med vilken typ du ska ha, slalom, park, all mountain, freeride. Prioriterar du is grepp eller följsamhet i uppkörd pist? Off pist?
Nybörjare/erfaren/avancerad/expert. Du kan säkert få bra tips på vad du kan kolla på här i tråden.
Är nog rätt hemma på vilken typ av skida jag vill ha.
Funderar på soul7 eller bent chetler 100.
Både finns för bra priser just nu också!

Någon som använder någon av dessa som kan ge lite feedback?
 
Är nog rätt hemma på vilken typ av skida jag vill ha.
Funderar på soul7 eller bent chetler 100.
Både finns för bra priser just nu också!

Någon som använder någon av dessa som kan ge lite feedback?
Soul 7 går bort om du inte äger lavinutrustning(för breda och är till för de som åker mest utanför)

Bent Chetler 100 är den bästa allround om man inte söker hög-farts-carving-egenskaper. Går ju givetvis att åka skapligt, men god teknik och vassa kanter behövs, risken är att den känns för lätt(inte så tung skida) och du saknar stabilitet.
 
Dag 5. Trötta dagen...
791B5D9A-D37B-4C79-9C28-01EB286BA337.jpeg
3F80D44E-934A-426B-A8E7-9F95E949AC32.jpeg
88011D49-E961-4EBC-B2CF-5D72B27095BD.jpeg

En och annan mono-ski i backen. Plötsligt blev det köer. Suck. Vände om och fokuserade på after ski. Ping @Davvan ... inget back-pass med löparskorna efter åkningen idag... vi sitter kvar till solen går ner tror jag bestämt.
Bra.....sluta vara så jääävla pretto......tröttsamt och provocerande.......drick bärs och va som folk.....
 
Soul 7 går bort om du inte äger lavinutrustning(för breda och är till för de som åker mest utanför)

Bent Chetler 100 är den bästa allround om man inte söker hög-farts-carving-egenskaper. Går ju givetvis att åka skapligt, men god teknik och vassa kanter behövs, risken är att den känns för lätt(inte så tung skida) och du saknar stabilitet.
Aaäääh, så breda är dom ju inte! :D Men man söker ju sig från pisten när man åker? Eller? :)
 
Aaäääh, så breda är dom ju inte! :D Men man söker ju sig från pisten när man åker? Eller? :)
Nä så breda är dem ju inte, men de är bara nackdelar och mindre åkglädje med den bredden. Det ska du absolut göra men är det på nybörjar-offpist(dvs inga långa åk med 25+cm nysnö) så vinner du ytterst lite med Soul 7 jämfört med BC100. Därför tror jag(vet) att Soul 7 kommer vara ett sämre alternativ om du inte ska åka offpist som kräver lavinutrustning.
 
Aaäääh, så breda är dom ju inte! :D Men man söker ju sig från pisten när man åker? Eller? :)

Nä så breda är dem ju inte, men de är bara nackdelar och mindre åkglädje med den bredden. Det ska du absolut göra men är det på nybörjar-offpist(dvs inga långa åk med 25+cm nysnö) så vinner du ytterst lite med Soul 7 jämfört med BC100. Därför tror jag(vet) att Soul 7 kommer vara ett sämre alternativ om du inte ska åka offpist som kräver lavinutrustning.

Många stirrar sig blinda på bredden när det egentligen handlar mer om hur skidan är konstruerad. och din egna teknik/fysik. Jag skulle inte döma ut Soul 7 endast för att den är 6mm bredare, det är trots allt en allmountainskida och inte en offpistskida. Nu har jag ingen erfarenhet av BC100 och har endast kört tre, fyra åk på Soul 7 men kör själv ett par 110mm över hela berget, fungerar utmärkt. Självklart är det inte samma som ett par racerlagg.
 
Många stirrar sig blinda på bredden när det egentligen handlar mer om hur skidan är konstruerad. och din egna teknik/fysik. Jag skulle inte döma ut Soul 7 endast för att den är 6mm bredare, det är trots allt en allmountainskida och inte en offpistskida. Nu har jag ingen erfarenhet av BC100 och har endast kört tre, fyra åk på Soul 7 men kör själv ett par 110mm över hela berget, fungerar utmärkt. Självklart är det inte samma som ett par racerlagg.
Kan bara prata för mig själv. Bredd är ett enkelt och effektivt sätt att kategorisera skidor. Självklart pratar man konstruktion men steg 1 är att välja kategori. Att säga att 106mm, är en allmountain är mer fel än rätt. Det är en allmountain för en viss grupp, och i den gruppen äger man lavinutrustning.

Skillnad på att fungera och ge så mycket åkglädje som möjligt efter förutsättningar och ambition.
Det kallas av en anledning materialsport för att rätt utrustning efter typ av åkning är skidåkarens dröm.
 
Kan bara prata för mig själv. Bredd är ett enkelt och effektivt sätt att kategorisera skidor. Självklart pratar man konstruktion men steg 1 är att välja kategori. Att säga att 106mm, är en allmountain är mer fel än rätt. Det är en allmountain för en viss grupp, och i den gruppen äger man lavinutrustning.

Skillnad på att fungera och ge så mycket åkglädje som möjligt efter förutsättningar och ambition.
Det kallas av en anledning materialsport för att rätt utrustning efter typ av åkning är skidåkarens dröm.

Håller med om det du skriver, det är absolut mer en offpist än pistskida i allmountainkategorin. Tycker dock den funkar till båda, kan väl vara så att jag får mer åkglädje av att lattja runt med en bredare och lekfullare skida än att bränna ner för berget med ett par racer.

För att besvara din fråga @Norda tycker jag Sport Conrad brukar ha ganska schyssta priser, ibland kan man hitta riktigt bra priser vid någon rea. Det bästa är nog att vänta tills säsongen är slut oavsett var du vill handla för att hitta bästa pris.
 
Senast ändrad:
Är nog rätt hemma på vilken typ av skida jag vill ha.
Funderar på soul7 eller bent chetler 100.
Både finns för bra priser just nu också!

Någon som använder någon av dessa som kan ge lite feedback?
Kan Blizzard Rustler 10 vara ett alternativ. Åker själv på Rustler 9 och tycker den har många fina egenskaper. Jag är ingen erfaren offpiståkare men letar mig gärna in i skog och liknande. Funkar bra där och är rolig i pist. Lätt att variera svängarna och en bra kombination mellan lekfull/pistprestanda.
 
Nä så breda är dem ju inte, men de är bara nackdelar och mindre åkglädje med den bredden. Det ska du absolut göra men är det på nybörjar-offpist(dvs inga långa åk med 25+cm nysnö) så vinner du ytterst lite med Soul 7 jämfört med BC100. Därför tror jag(vet) att Soul 7 kommer vara ett sämre alternativ om du inte ska åka offpist som kräver lavinutrustning.
Jag tycker man ser mängder med skidåkare i pisten med friåkningsskidor, väldigt få av de man ser är duktiga.
Känns som folk ofta väljer friåkningsskidor för att det känns coolare och man har en bild av fantastiska lössnöåk (som inträffar en dag var 3e resa om man bara åker sina "sportlovsresor").

Faktum är att man kan åka lössnö med i princip vad som helst för skidor och ha kul, men man carvar inte isiga pister med lössnöskidor, och isiga pister lär gemene man hitta oftare än en halv meter puder.

Självklart är en fet offpistskida en helt annan grej när man väl har puder (och det behöver inte vara lika djupt för att man ska få flytkänslan) men frågan är om inte 90% av alla halvavancerade åkare i genomsnitt hade haft betydligt mer kul med en allmountainskida som även funkar off-pist.

Själv plockar jag på mig något i 88-90mm all mountainklassen men då vet jag också med mig att blåiscarving inte finns på bordet. Däremot funkar det helt ok den där lössnödagen och de är perfekta i allt från puckel (både carving och zip lining) till blötsnö och hårt.
 
Fortsätter med skidtipsfrågor. Vad rekommenderar ni för pistskidor för hårda och isiga pister? Letar något med medellång svängradie och jag skulle väl klassa mig som medelbra åkare. Håller mest till i familjevänliga fjäll. Kör Soul7 som allmountain/lössnöskida så vill ha något som kompletterar dessa.

Har kollat på Völkl Racetiger som finns för rätt bra pris på min lokala intersport. Är det nått att ha? Alla tips mottages tacksamt.
 
Fortsätter med skidtipsfrågor. Vad rekommenderar ni för pistskidor för hårda och isiga pister? Letar något med medellång svängradie och jag skulle väl klassa mig som medelbra åkare. Håller mest till i familjevänliga fjäll. Kör Soul7 som allmountain/lössnöskida så vill ha något som kompletterar dessa.

Har kollat på Völkl Racetiger som finns för rätt bra pris på min lokala intersport. Är det nått att ha? Alla tips mottages tacksamt.
Aldrig provat racetiger men de anses ju som väldigt bra. Tänk på att de finns i olika varianter. Både GS och slalom sedan i typ 3 olika "duktighetsklasser" där toppskidan (pro?) är en ren tävlingsskida.
 
Aldrig provat racetiger men de anses ju som väldigt bra. Tänk på att de finns i olika varianter. Både GS och slalom sedan i typ 3 olika "duktighetsklasser" där toppskidan (pro?) är en ren tävlingsskida.
Detta är varianten SC 15, något mellanting mellan slalom och storslalom. Ingen värstingklass, ligger på 4490, nedsatt från 6990. Den till vänster på bilden
20191222_152803.jpg
 
Detta är varianten SC 15, något mellanting mellan slalom och storslalom. Ingen värstingklass, ligger på 4490, nedsatt från 6990. Den till vänster på bilden
20191222_152803.jpg
SC verkar ju vara ett bra val. Säkert roligare skida på alla underlag utom "tävlingsis" än de rena raceskidorna. Den har lite frontrocker vilket gör att den inte är lika känslig för knölar, lösare snö etc.
De har nog valt dubbla radier så man kan kicka in den i korta ängar eller ligga och carva stort på framändan/mitten.
Skidan på bilden är dock ej årets 19/20 modell. Kollade lite på nätet och man beställer 19/20 billigare från Tyskland. Köp inte för lång skida bara för då tappar man snabbt det lekfulla.
 
Tillbaka
Topp