Jag väljer själv hellre lite kortare än längre. Är det en ren friåkningsskida med mycket rocker så har man så klart kortare snökontakt men även längre skidor med större tröghet att "få runt". Jag åker mycket puckel och då vill man inte ha för långt. Gillar man åka stort och fort så kan man plussa på lite. Tänk på att svängradien ökar med längre skidor.
Sedan är ju all mountain inget bra definierat begrepp, allt från pistskidor som är bra på varierande underlag till rena friåkningsskidor i de mindre bredderna.
Jag har ofta fått bra resultat med att pracka på folk lite kortare skidor än vad de själva tror, blir mycket lättare att finputsa tekniken. Lite med skidlängd som med avancerade skidor, kort=ocoolt och så köper man lite för långt jämfört med något som kanske hade varit lite roligare och utvecklat tekniken lite mer. Man ser ofta exempel på folk med för långa friåkningsskidor I backen som åker som skadeskjutna kråkor när de försöker tvinga runt långa skidor m bristande teknik.
Obs, ingen pik till
@Kamp, utan bara ett litet tips till er som känner att ni inte är extremt vassa åkare.