• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alpina tråden - bräda, skidor el annat nedför backen

SC verkar ju vara ett bra val. Säkert roligare skida på alla underlag utom "tävlingsis" än de rena raceskidorna. Den har lite frontrocker vilket gör att den inte är lika känslig för knölar, lösare snö etc.
De har nog valt dubbla radier så man kan kicka in den i korta ängar eller ligga och carva stort på framändan/mitten.
Skidan på bilden är dock ej årets 19/20 modell. Kollade lite på nätet och man beställer 19/20 billigare från Tyskland. Köp inte för lång skida bara för då tappar man snabbt det lekfulla.
Stort tack för hjälpen! Låter ju exakt som det jag är ute efter. Bra input angående längden också, då ska jag välja lite kortare än jag först tänkte.
 
Stort tack för hjälpen! Låter ju exakt som det jag är ute efter. Bra input angående längden också, då ska jag välja lite kortare än jag först tänkte.
Jag kör själv ca 170cm på mina 70kg (177cm). Passar den längden fanns dessa att hitta på internet. Ingen koll om det bara är dekoren eller mer som skiljer mellan 19/20 eller tidigare årsmodeller.
https://www.skitreff.de/de/ski-spor...lkl-racetiger-sc-limited-ski-saison-2020.html

(edit: verkar som de intersport har på rea är 18/19)
 
Senast ändrad:
Jag tycker man ser mängder med skidåkare i pisten med friåkningsskidor, väldigt få av de man ser är duktiga.
Känns som folk ofta väljer friåkningsskidor för att det känns coolare och man har en bild av fantastiska lössnöåk (som inträffar en dag var 3e resa om man bara åker sina "sportlovsresor").

Faktum är att man kan åka lössnö med i princip vad som helst för skidor och ha kul, men man carvar inte isiga pister med lössnöskidor, och isiga pister lär gemene man hitta oftare än en halv meter puder.

Självklart är en fet offpistskida en helt annan grej när man väl har puder (och det behöver inte vara lika djupt för att man ska få flytkänslan) men frågan är om inte 90% av alla halvavancerade åkare i genomsnitt hade haft betydligt mer kul med en allmountainskida som även funkar off-pist.

Själv plockar jag på mig något i 88-90mm all mountainklassen men då vet jag också med mig att blåiscarving inte finns på bordet. Däremot funkar det helt ok den där lössnödagen och de är perfekta i allt från puckel (både carving och zip lining) till blötsnö och hårt.
110%. Så onödigt att välja för komplicerade skidor när man kan välja något som faktiskt presterar bättre för sin egna nivå.
 
Kul!
Man blir lite sugen själv... Hade man haft stuga eller så hade jag nog köpt ett par racelagg, ett par all mountain och ett par breda fullrocker. Blir lite som att välja dagens klocka :)
Ja, det känns bra att ha ett par för varje typ av åkning. Har ett par all mountain twintip också fast dem har jag lånat ut för tillfället. :)
 
Lånade de här Quattro RS idag och de var riktigt grymma i pisten. Underbara carvinglagg. RTM84 som varit favoriten tidigare fick en vass konkurrent. Dessutom är Blizzard snyggare.
89FFD1CE-12AF-447E-864F-3E19D98C2788.jpeg
 
Ett besök på Swiss Lion hanns med före lunch uppe på Titlis. Hyfsat utbud av märkena på skylten. Piaget Polo stål på stål CHF10900, 18k Blancpain Tourbillion 12 Jours på läder CHF119000. Fanns säkert 200 Omegamodeller.
69AE828A-4543-4E98-BB78-26FF33CF017C.jpeg

ADB578CD-43AC-48C2-80FA-3807FD4E2F3C.jpeg
 
Senast ändrad:
Ja, det känns bra att ha ett par för varje typ av åkning. Har ett par all mountain twintip också fast dem har jag lånat ut för tillfället. :)
Fick precis tag på ett par Elan Wingman 86 cti till riktigt bra reapris (i princip slutsålda överallt)!
Almountainskida med bra carv även på hård pist tack vare assymetriska skidor och fortfarande schyssta offpist med 86mm under foten.
Har testkört Elans Amphibio pistskidor som också är assymetriska och gillade konceptet riktigt bra.
https://elanskis.com/eu/wingman-86-cti-fusion-x
elan-wingman-86-cti-fusion-x-2d-kv.png
elan-wingman-86-cti-fusion-x-3d.png
 
Fick precis tag på ett par Elan Wingman 86 cti till riktigt bra reapris (i princip slutsålda överallt)!
Almountainskida med bra carv även på hård pist tack vare assymetriska skidor och fortfarande schyssta offpist med 86mm under foten.
Har testkört Elans Amphibio pistskidor som också är assymetriska och gillade konceptet riktigt bra.
https://elanskis.com/eu/wingman-86-cti-fusion-x
elan-wingman-86-cti-fusion-x-2d-kv.png
elan-wingman-86-cti-fusion-x-3d.png
Kul! Ser riktigt giftiga ut :)

Blir premiäråkning på mina nya i helgen.
 
Jagar nya pjäxor och skidor! Har dålig koll på det mesta, men vill ha följande:
1. Pjäxor att växa in i (inget som behöver bytas ut)
2. Allmountain-skidor (gärna något på rea runt 4-6k)

Några reatips? Hur ska längden vara på skidorna, alla säger olika? Vissa går på vikt andra kroppslängd, är ca 194 och väger 93kg

Tackar för alla tips jag kan få.
 
Jagar nya pjäxor och skidor! Har dålig koll på det mesta, men vill ha följande:
1. Pjäxor att växa in i (inget som behöver bytas ut)
2. Allmountain-skidor (gärna något på rea runt 4-6k)

Några reatips? Hur ska längden vara på skidorna, alla säger olika? Vissa går på vikt andra kroppslängd, är ca 194 och väger 93kg

Tackar för alla tips jag kan få.
Kroppsvikt främst så länge man är normalbyggd. Har man "dödvikt" så är längden ett bra alternativ för att undvika för långa skidor. Sedan är det så klart tycke och smak, hur duktig man är och vilken typ av skidor och användningsområde.

Hur bra åker du? Då blir det kanske lättare att hjälpa till? Vilken typ av all mountain tänker du, mest pist eller 50/50? Är du ute efter fart eller gillar du snabba korta svängar?

Här är en rätt bra guid för att pricka in hur bra man är och kunna kommunicera det till andra. Sedan finns det ju sådana som är jätteduktiga i pist men aldrig provat off pist, så man får kanske komplettera med lite förklaring: https://www.insideoutskiing.com/level.html

Edit: du är ju ganska normalviktig, så runt 185 cm borde vara vettigt för en all mountain skida till dig kan jag tycka.
 
Senast ändrad:
Jagar nya pjäxor och skidor! Har dålig koll på det mesta, men vill ha följande:
1. Pjäxor att växa in i (inget som behöver bytas ut)
2. Allmountain-skidor (gärna något på rea runt 4-6k)

Några reatips? Hur ska längden vara på skidorna, alla säger olika? Vissa går på vikt andra kroppslängd, är ca 194 och väger 93kg

Tackar för alla tips jag kan få.

Som tillägg till ovan kan jag ge mig själv som exempel. Är 178 cm lång, väger 85 kg och köpte ett par 186 cm långa all Mountain-skidor. Relativt mycket rocker i tip/tail, kan vara bra att komma ihåg då den faktiska delen av skidan som ligger mot snön är mycket mindre. Sen köper jag nog hellre en lite för lång än lite för kort skida, men smaken är som baken :)
 
Som tillägg till ovan kan jag ge mig själv som exempel. Är 178 cm lång, väger 85 kg och köpte ett par 186 cm långa all Mountain-skidor. Relativt mycket rocker i tip/tail, kan vara bra att komma ihåg då den faktiska delen av skidan som ligger mot snön är mycket mindre. Sen köper jag nog hellre en lite för lång än lite för kort skida, men smaken är som baken :)
Jag väljer själv hellre lite kortare än längre. Är det en ren friåkningsskida med mycket rocker så har man så klart kortare snökontakt men även längre skidor med större tröghet att "få runt". Jag åker mycket puckel och då vill man inte ha för långt. Gillar man åka stort och fort så kan man plussa på lite. Tänk på att svängradien ökar med längre skidor.
Sedan är ju all mountain inget bra definierat begrepp, allt från pistskidor som är bra på varierande underlag till rena friåkningsskidor i de mindre bredderna.
Jag har ofta fått bra resultat med att pracka på folk lite kortare skidor än vad de själva tror, blir mycket lättare att finputsa tekniken. Lite med skidlängd som med avancerade skidor, kort=ocoolt och så köper man lite för långt jämfört med något som kanske hade varit lite roligare och utvecklat tekniken lite mer. Man ser ofta exempel på folk med för långa friåkningsskidor I backen som åker som skadeskjutna kråkor när de försöker tvinga runt långa skidor m bristande teknik.

Obs, ingen pik till @Kamp, utan bara ett litet tips till er som känner att ni inte är extremt vassa åkare.
 
7458EC26-55C9-47FD-B2B4-363B2D638F0C.jpeg
F3F7DAC2-AD6D-4A7E-92DE-906AE67DF343.jpeg
Lite fredags kuriosa!!! Köpte min första Burton Custom 55 året 1996. Körde den i 3 år. Den va i kortaste laget och vobblade i högre hastigheter. 1998 fick jag tag på en Custom 59 på ett märkligt sätt. I Val Disaster träffade jag en bekant på fyllan.....så jag bytte en flaska Jack Daniels på afterskin mot denna Custom 59 från 1996......alla var nöjda!!

Körde på den fram till 2015.....1-2v i alperna per år......så den har fått jobba på!! Mitt i ett lössnöåk så sprack ena bindningen! Köpte nya bindningar, va då i Sestriere - Italien. En då Coronafri zon......Grabbarna i butiken hånade min bräda, bindningar och boots .....vintage Mr......vintage..... :(
Så fick köpa nya bindningar och boots då de gamla inte passade!! Året efter fick jag tag på en ny Custom 60 och den gamla 96:an kunde pensioneras med höga betyg!! Den nya hade en hybrid camber lösning som jag tror man bara körd under åren 2015/2016.
Lite speciell att köra på men efter man lärt sig att brädan inte riktigt förlåter så gick det bra! Helt onödigt att köpa nya bräda i år, men när förra årets modell sänktes från 6k till 2k var det svårt att stå emot. Så det blev en 162cm då jag gillar att åka fort. Är bara 175 cm kort så det blir att jobba med knä och tå för att tygla sattyget!! Årets alpresa har redan avverkats......men det blir Sälen med kidzen nästa vecka så några repor med nyförvärvet blir det..... och så lite bilder för arkivet......

Nedan 96:an som är rak som en fura mot 2016:s hybrid camber....
0B4BE191-FEB8-4A1B-ADBD-6FF31AC49807.jpeg
 
Senast ändrad:
Jag väljer själv hellre lite kortare än längre. Är det en ren friåkningsskida med mycket rocker så har man så klart kortare snökontakt men även längre skidor med större tröghet att "få runt". Jag åker mycket puckel och då vill man inte ha för långt. Gillar man åka stort och fort så kan man plussa på lite. Tänk på att svängradien ökar med längre skidor.
Sedan är ju all mountain inget bra definierat begrepp, allt från pistskidor som är bra på varierande underlag till rena friåkningsskidor i de mindre bredderna.
Jag har ofta fått bra resultat med att pracka på folk lite kortare skidor än vad de själva tror, blir mycket lättare att finputsa tekniken. Lite med skidlängd som med avancerade skidor, kort=ocoolt och så köper man lite för långt jämfört med något som kanske hade varit lite roligare och utvecklat tekniken lite mer. Man ser ofta exempel på folk med för långa friåkningsskidor I backen som åker som skadeskjutna kråkor när de försöker tvinga runt långa skidor m bristande teknik.

Obs, ingen pik till @Kamp, utan bara ett litet tips till er som känner att ni inte är extremt vassa åkare.

Bra tips! Tar det definitivt inte som kritik, precis som att vissa köper för långa skidor kan vissa köpa för korta. Ville bara poängtera detta :)
 
Ett litet tips för er som funderar på att börja med friåkning är att XXL har superbra pris på Ortovox 3+ lavinpaket. Transceiver, spade och sond för 2000:-.

Slut på nätet men finns kvar i 2 stockholmsbutiker och Emporia Malmö. Plockade precis upp 2 st till kidsen. Om ni köper kolla att ni har programvara 2.2 eller nyare (annars så skickar man bara gratis in till ortovox för uppdatering).

https://www.xxl.se/ortovox-avalanch...5P7kwTr2ZWW29mGkIV9JlXYp2Oe6gmaBoCkMAQAvD_BwE
 
Senast ändrad:
Kroppsvikt främst så länge man är normalbyggd. Har man "dödvikt" så är längden ett bra alternativ för att undvika för långa skidor. Sedan är det så klart tycke och smak, hur duktig man är och vilken typ av skidor och användningsområde.

Hur bra åker du? Då blir det kanske lättare att hjälpa till? Vilken typ av all mountain tänker du, mest pist eller 50/50? Är du ute efter fart eller gillar du snabba korta svängar?

Här är en rätt bra guid för att pricka in hur bra man är och kunna kommunicera det till andra. Sedan finns det ju sådana som är jätteduktiga i pist men aldrig provat off pist, så man får kanske komplettera med lite förklaring: https://www.insideoutskiing.com/level.html

Edit: du är ju ganska normalviktig, så runt 185 cm borde vara vettigt för en all mountain skida till dig kan jag tycka.

Tack för svar!

Åker nog mer 80/20 pist/offpist. Vill mer ha en skida som går att åka lite utanför pisten samt funkar i bra i backarna när det blir rejält uppåkt! Förstår att det blir svårt att ge tips, ska läsa guiden!

Men ungefär 185+ bör fungera då?

edit: Level 10 skulle jag nog säga

Som tillägg till ovan kan jag ge mig själv som exempel. Är 178 cm lång, väger 85 kg och köpte ett par 186 cm långa all Mountain-skidor. Relativt mycket rocker i tip/tail, kan vara bra att komma ihåg då den faktiska delen av skidan som ligger mot snön är mycket mindre. Sen köper jag nog hellre en lite för lång än lite för kort skida, men smaken är som baken :)

Tack för svaret!
 
Tillbaka
Topp