Laddar...
Erikson Urhandel

Anmälning- och paketöppningstråd till Passaround Sinn 240 st gz

Diskussion i 'Diskussion' startad av Moorflax, 30 maj 2017.

1. demondave

demondave AT-ST driver

Det är kul att följa tråden, men ser verkligen fram emot min tur. Stort tack för att ni tillsammans med @Moorflax gör det här möjligt! Era insatser för att få loss klockan så snabbt uppskattas verkligen, förhoppningsvis väcker det Sinnhjärtat hos någon mer här.

AdrianO, Wydestream, leiden och 5 andra gillar detta.
  2. UncleBear

UncleBear Y-Wing pilot

240:n är bara 11,5 mm på höjden och som en fläskfilé på handleden.

Avvakta frukten på bara!

Bra uppstyrt och ser fram emot att känna på klockan!

Senast ändrad: 5 juni 2017
    dalle och Skanes gillar detta.
  3. Moorflax
    Trådstartare

Moorflax Tie Fighter pilot

Från:
    Norberg
    Nu så kör vi en liten recension.
    Jag tänker inte vara jätteseriös i min recension utan mer skriva vad som faller mig in.

Vi börjar med det uppenbara: Klockan har till skillnad från vanliga 240 st, en blå markering man kan använda för att mäta när nästa ebb eller flod kommer.
    Markeringen som inte är helt rund gör att klockan ser lite "skev" ut ibland. Fenomenet uppenbarar sig särskilt när man har vridit på den övre kronan så att blåmarkeringen hamnar på sniskan.
    Titta på de båda bilderna här nedan för jämförelse.
    240.jpg

WP_20170607_09_18_46_Pro.jpg

Den blåa färgen är förövrigt väldigt somrig och trevlig tillsamman med den blästrade ytan på boett och länk.
    Jag kan inte riktigt avgöra om tavlan är svart eller mörkblå men jag lutar åt det senare.

Index och visare har någon form av fejk-patina som funkar på håll. Kommer man närmre så ser det lite sådär ut...
    Sekundvisaren har en härligt röd färg som verkligen passar in och poppar ut samtidigt! Sekundvisaren gör hela looken på klockan. Utan den skulle taveldesignen i mina ögon vara misslyckad!
    De arabiska siffrorna sitter väldigt nära index och det ser litegrann ut som de krockar. Titta särskilt på 35 på bilden ovan. Det ser lite skumt ut.

Boetten har den här tunn-formen som Sinn har använt sig utav i andra modeller.
    t54s2b_zpskprjjsni.jpg

Klockan bygger väldigt lite på höjden, 11,5 mm och de kraftiga fasningarna som går utmed sidorna gör att klockan får ett lågt utseende.
    Sitter som en ostekt fläskfilé på handleden!

WP_20170607_09_28_55_Pro.jpg

WP_20170607_09_29_11_Pro.jpg

Klockan kan se lite klumpig ut med sin tunn-form men tittar man närmre så uppskattar med de fina fasningarna.
    WP_20170607_09_30_27_Pro.jpg

WP_20170607_09_18_17_Pro.jpg

Bandhornen är som ni ser ytterst små, men passar bra in i boettformen. Lugholes finns inte alls. Vill man byta band så får man vackert in och gröta på baksidan med de risker det innebär i form av repor och annat.

Boettformen gör också att den länk som sitter närmast klockan inte faller ner som på vanliga klockor.
    Se bild nedan:
    WP_20170607_09_31_10_Pro.jpg
    Detta är ingenting som stör när klockan sitter på handleden. (se tidigare WS)

Länken är lite speciell. Vid en första anblick så ser man den vanliga H-länken.
    Enligt Sinn.de så är länken 22 mm. När jag mäter så är den 24 mm på bredaste stället och 18 mm vid låset.

WP_20170607_09_30_40_Pro.jpg
    link.jpg
    Bilden ovan är från den lilla manualen som följer med klockan.
    Manualen finns även som pdf:

Så var det där med funktionen då.
    Att mäta tidvatten är inget vi pysslar med på mina breddgrader. Inte heller stockholmarna var jätteimponerade av detta.
    Någon annan kan säkert förklara hur den fungerar på ett bra och pedagogiskt sätt.
    Jag använde min till att koka ägg i morse.
    WP_20170607_06_07_26_Pro.jpg

Ni har redan sett flera ws på klockan men jag vill ändå visa hur den smyger in fint under kavajärmen.

WP_20170607_07_39_13_Pro.jpg

WP_20170607_07_39_20_Pro.jpg

WP_20170607_07_39_33_Pro.jpg

Vad tycker jag om klockan då?
    Jodå... Den är skön att bära, man märker knappt att man har den på sig.
    Nackdelen är att den blir lite anonym. Jag gillar när det poppar ut och märks! U1:an har en större närvaro och en tuffare framtoning.
    Å andra sidan så är det en väldigt stilig klocka!
    Passar perfekt till sommaren!
    Om jag vinner den så kommer det bli en keeper!
    Varför? Jag gillar det faktum att det är den allra första klockan ut från fabrik. Richard på @ERIKSON URHANDEL lovade att skriva ett litet intyg om detta. Intyget skickas hem till mig och skickas sedan vidare tillsammans med limtub och kvitto till vinnaren.

WP_20170607_09_21_45_Pro.jpg

WP_20170607_09_26_37_Pro.jpg

Bifogade filer:

meijlinder, andrkavr, Ernesto och 33 andra gillar detta.
  4. Sistakvarten

Sistakvarten Stormtrooper

Nu blir man ju riktigt sugen, bara några veckor kvar tills man får testa själv:) ser fram emot fler uppdateringar:)

5. jabla

jabla Sarlacc

Från:
    Helsingborg
    Tack för en rejäl presentation @Moorflax.

Sistakvarten och Moorflax gillar detta.
  6. Moorflax
    Trådstartare

Från:
    Norberg
    Nu har jag packa ned 240:n för vidare färd till @leiden imorgon. Några dagar tidigare än beräknat men jag fick den lite tidigare också. Ska jag skicka med lädret och limmet eller ska jag hålla dem så att vinnaren får ett helt nytt läder till klockan?
    Fick intyget idag förresten! :)
    Stort tack till @ERIKSON URHANDEL för det fina intyget!

IMG_0002.JPG

Jokkmokkswe, Triumf, Anatta och 15 andra gillar detta.
  7. UncleBear

UncleBear Y-Wing pilot

My 50 cents: Håll i läder och lim.
    Tack för bra jobb!

seikoswede, jabla, dalle och 3 andra gillar detta.
  8. MAIN

MAIN Rebel soldier

Trevlig och informativ recension :)

9. Moorflax
    Trådstartare

Från:
    Norberg
    En sista bild på skönheten. Kommer nog sakna den. Jag behåller lädret, limmet, intyget och kvittot till den som vinner.
    Ta hand om den nu @leiden :)

IMG_0010.JPG

Triumf, seikoswede, Equilibrium och 10 andra gillar detta.
  10. demondave

demondave AT-ST driver

Pratade med syrran tidigare ikväll. Hon bor på segelbåt, och märker faktiskt av tidvattnet vid västkusten. Blir ett jäkla kliv vissa tider på dygnet. Tror mig ha ett uppslag till min vecka här.

Skulle man bara lyckas lära deras katt använda Sinnen skulle mycket vara vunnet, han kommer bara upp från bryggan till båten vid lågvatten nu när dom ligger med fören in. Stackars katt! :D

jabla, yonsson, ironcastle och 2 andra gillar detta.
  11. Moorflax
    Trådstartare

Från:
    Norberg
    Det är ett riktigt hundliv att vara katt alltså ;)
    Ja det finns ju faktiskt användningsområden även om de är en smula begränsade. :)

demondave gillar detta.
  12. leiden

leiden AT-ST driver

Tusen tack! Det blir väldigt kul att få testa den och samtidigt trevligt att få träffa hjärnan bakom den här passarounden :)

13. Kejsaren

Kejsaren Tie Fighter pilot

Från:
    Malmö/Lund. Typ
    Hur funkar/används den?

14. Moorflax
    Trådstartare

Från:
    Norberg
    Ber om ursäkt att jag är lite lat och bara klipper och klistrar från Watchbuys.com

The key to measuring tides and water levels is the rotating blue bezel just under the sapphire crystal. The rotating tide bezel can be used to read the relative water level of a location in terms of current tide, i.e. the time until the next high tide.

All you need to know is the time of the last high tide and correlate this with the triangular mark HW 1 on the rotating bezel. This information may be found from a tide table or tide calendar.

The hour hand is then used to read the current water level on the rotating tide bezel.

You can also read the expected relative water levels for any given time until the time of the next high tide, which is then shown at the position HW 2.

Kejsaren och MAIN gillar detta.
  15. Kejsaren

Kejsaren Tie Fighter pilot

Från:
    Malmö/Lund. Typ
    Tack! Oumbärligt!

16. Moorflax
    Trådstartare

Från:
    Norberg
    Det går ju också att använda som en vanlig vridring. Man behöver inte köpa Sub för att koka ägg längre. :)

Sistakvarten, Krillan och Kejsaren gillar detta.
  17. Moorflax
    Trådstartare

Från:
    Norberg
    Hur har det gått @leiden? Sitter den fint på handleden eller är det total disaster?!

18. wox

wox Rebel soldier

jag är inte så väldans inne på länk, men i just det här fallet så känns det ju givet, nästan svårt att föreställa sig hur den skulle se ut annars.

19. leiden

leiden AT-ST driver

Tackar som frågar, jag har haft den ett par timmar på kvällen och det här är mina spontana tankar.
    Det första som slår mig är vikten, den har en tydlig närvaro på armen. Jag är van vid mindre (38mm) och lättare klockor så i det avseendet känns det lite ovant.
    När det kommer till hur den sitter på armen så kan jag nog konstatera redan nu, för min del, att den förmodligen skulle sitta avsevärt bättre på läder. Som du var inne på i din recension så är inte ändlänkarna så följsamma och på min handled som mäter ca 17,5 gör det att den ser (för) stor ut då ändlänkarna bygger på måttet lug till lug.
    Försöker med några bilder illustrera vad jag menar :)
    DSC_1876.JPG DSC_1878.JPG DSC_1879.JPG
    Jag tycker dock inte att själva klockan är för stor så med ett följsamt läder tror jag att jag skulle trivas bättre med den. Får helt enkelt hoppas på att vinna den så jag kan prova den kombinationen också :)
    Det var några första intryck :)

Anatta, ERIKSON URHANDEL, jabla och 6 andra gillar detta.
  20. yonsson

yonsson Kikuchiyo Moderator

Från:
    Jymden
    Det märker man absolut. Jag är uppväxt med segelbåt och det var alltid någon klant i hamnen som hade dragit åt tamparna så mycket att båten hängde i luften när det var som brutalast lågvatten. :D

Knugen, dalle, jabla och 2 andra gillar detta.
  21. leiden

leiden AT-ST driver

God förmiddag :)
    DSC_1897.JPG

22. Moorflax
    Trådstartare

Från:
    Norberg
    Är du helt hundra på att din handled är 17,5 cm?
    Jag har samma storlek och jag tycker den satt nättare på mig.
    Glömde kolla lug till storleken rakt över lug till lug. Har du lust att kolla?

23. leiden

leiden AT-ST driver

Typ, 17-17,5 beroende på hur varm jag är för tillfället :)
    Den såg ut att sitta väldigt bra på dig, men även om måtten är samma så kanske kroppskonstitutionen ändå skiljer lite?
    Jag får måttet lug till lug till ca 45,7 mm. Lägger man till ändlänkarna som står lite rakt ut så blir måttet ca 57,1 mm.

Moorflax gillar detta.
  24. alfin

alfin Rebel soldier

Ouch! Får sluta med löpträningen och köra fyra underarmspass i gymmet per vecka fram till hösten låter det som ;)

dalle gillar detta.
  25. leiden

leiden AT-ST driver

H
    Haha, ja, att bära upp den på länk kräver sin arm verkar det som :) Själv tar jag nog genvägen via ett följsamt läderband ;)

@Moorflax
    Tror jag har missat vilket band som följde med? Kan du posta en bild vid tillfälle?

26. Moorflax
    Trådstartare

Från:
    Norberg
    Detta band följde med och lämnas oanvänt till vinnaren.

IMG_0370.JPG

jabla, nissehult, Anatta och 5 andra gillar detta.
  27. leiden

leiden AT-ST driver

Riktigt snyggt :)

28. demondave

demondave AT-ST driver

Verkar det gå att pilla i ett nato på vettig sätt med dom luggarna? Tror det skulle kunna funka bra utseendemässigt.

dalle, Sistakvarten och jabla gillar detta.
  29. jabla

jabla Sarlacc

Från:
    Helsingborg
    Nu är jag ju nästan sist men kommer försöka med både Nato och gummi.

dalle, Bruset, leiden och 1 annan gillar detta.
  30. leiden

leiden AT-ST driver

Den tanken har slagit mig också, kan undersöka det imorgon :)
    Det verkar ju finnas plats för läderbandet enligt bilden ovan i alla fall.

dalle, demondave och jabla gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield