• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Anonimo Epurato Passaround

Vilken modellserie?

  • Epturato

    Röster: 22 42.3%
  • Epturato Bronze

    Röster: 7 13.5%
  • Epturato DLC

    Röster: 2 3.8%
  • Militare

    Röster: 2 3.8%
  • Militare Classic

    Röster: 1 1.9%
  • Militare Classic Bronze

    Röster: 3 5.8%
  • Militare Classic DLC

    Röster: 0 0.0%
  • Nautilo

    Röster: 3 5.8%
  • Nautilo Bronze

    Röster: 12 23.1%
  • Nautilo DLC

    Röster: 0 0.0%

  • Totala väljare
    52
  • Enkät stängd .

Emil4

Cartier
image.jpg
Gick igenom ett gäng band igår och det blir nog detta jag anser passar bäst för min del.
Gav ett lite mer tooligt intryck. Återkommer med en full recension om en vecka.
 

ERIKSON URHANDEL

Richard Dahlgren
Bästa Anonimoklocksnackare,
Roligt att läsa era resensioner, merparten positiva och någon sisådär.
Nu inför våren så skall jag locka er med ett erbjudande på Anonimos kollektion och det är att ni erhåller en rabatt om 20% på valfri modell.
Bor ni inte i Stockholm eller inte har möjlighet att komma till oss så skickar vi självklart fraktfritt.
 

PANI

Cartier
Ska försöka mig på en sammanfattning över min vecka med klockan.
Då jag börjat snegla mot Panerai, men inte vågat ta steget fullt ute så kändes denna passaround som ett steg i rätt riktning.
Caset upplever jag snarlikt mot 1950-casen på Panerai.
Dock är detta vad jag är van vid så kontrasten blir väldigt stor:
IMG_20190303_121539.jpg

När jag först fick klockan så kände jag ingenting, skulle där och då gissa på att klockan mest skulle bli liggandes men av veckans 7 dagar fick klockan ändå 5 dagars användning, vilket får ses som helt klart godkänt!

Positivt med klockan:
- Relativt platt, så går utan problem in under skjortan.
- Lätt att skifta band (vet inte vad det kallas men originialbandet hade monterade springbars som gjorde bandbytet väldigt enkelt).
- Tavlan. Första klockan jag haft med blå urtavla, vilket absolut skapat ett ha-begär!

Negativt:
- Bortsett från de integrerade springbars så måste detta vara det tråkigaste bandet jag känt på. Klockan kostar ändå över 20k och då skulle jag ha förväntat mig något helt annat.
- "Knapparna" brevid kronan. Hade säkert inte tänkt på det om ingen påpekat de innan men superkonstig design.

Summa summarum:
Nästa klockköp kommer inte bli en Anonimo men den hade definitivt hjälpt mig vidga vyerna och tagit mig ett steg närmare att våga investera i en Panerai.

PS. Farsan förälskade sig helt i klockan. Har de senaste 3 åren försökt få honom att investera i en riktig klocka men haft svårt att hitta en design som tilltalar honom. Han går i pension i år, och vem vet det kanske blir en Anonimo till honom!

Riktigt fint uppstyrt @TobiasD

Bjuder på en sista WS på bandet som används mest:
IMG_20190304_082229.jpg
 

JPSwe

Omega
2-Faktor
Så, nu fick jag den levererad tisd 19/3 från @Emil4. Första spontana intrycket var att tavlan var blekare blå än jag hade förväntat mig. Sedan tyckte jag inte att bandet var en fröjd för ögat, så den byttes omgående ut. En skön lirare som @oddface hade inkluderat en hel hög med jättefina band i en påse. Även jag tyckte att det bruna med vit sömn bars bäst. Bara över natten har jag förlikat mig med färgen på tavlan. Vi får se under veckan hur den här vänskapen utveckas.
IMG_20190319_202549.jpg
IMG_20190320_121508.jpg
IMG_20190320_121602.jpg
IMG_20190320_092534567.jpg
 

Emil4

Cartier
Då var det dags för min utvärdering.
Lovade mig själv att köra alla 7 dagar oavsett vad första känslan gav.
Då jag backat helt på storlek och främst bär 36mm så var första intrycket ”för stor”
Men måste endå säga att efter nån dag på handleden endå kom till sin rätt.

Som flera redan påpekat så är tavlan bra mycket snyggare live än på någon bild jag lyckats knäppa.
Även om den upplevdes lite stor i början, så är den endå så pass tunn att den smet in under de flesta plagg. Orginalbandet var i mitt tycke en stolpträff, främst färgmässigt. Men efter ett par bandbyten första dagen så fick den åka på ett läder zulu från zuludiver, vilket jag tyckte gav lite mer toolkänsla.
Sen kommer vi till kronskydden, eller ”knapparna” som jag tycker känns lite omotiverat designade.
Även helt platta applicerade index och 5atm gav ett lite billigt intryck, hade väntat mig mer då den endå kostar 20k.
Hade gärna haft visare utan lume eller index med lume...
Överlag så var det en trevlig vecka, klockan höll tiden +10sek på 24h enligt toolwatch.

Min chef var däremot väldigt förtjust i den, så kanske bollar in honom i hobbyn med en epurator.

En trevlig klocka överlag, hade gärna kännt på bronsmodellen, så får nog bli en tur till Sundbyberg snart.

Grymt styrt av @TobiasD och tack @ERIKSON URHANDEL

(Mesh funkade inte alls)
 

Bilagor

  • 31752E10-97A3-4122-86BB-C29AF7A0005B.jpeg
    31752E10-97A3-4122-86BB-C29AF7A0005B.jpeg
    133.4 KB · Visningar: 2
  • C5823A55-99F5-452C-9A4F-EF3974EFCA2A.png
    C5823A55-99F5-452C-9A4F-EF3974EFCA2A.png
    567.8 KB · Visningar: 1
  • AC766685-18ED-48CD-9058-7B84A8E6F283.png
    AC766685-18ED-48CD-9058-7B84A8E6F283.png
    462.2 KB · Visningar: 2

JPSwe

Omega
2-Faktor
Tillbaka från en liten promenad.
IMG_20190324_152219.jpg

Jag gillar den! Första intrycket var inte häftigt men den har växt mycket på mig under veckan. Jag kanske har undanträngda begär efter Anonimo eller Panerai?
Ska packa ihop klockan och skicka den vidare snart och efter det ska jag skriva ner mer av mina intryck under veckan.
 

dalle

Panerai
2-Faktor
Då har den anlänt till mig! Det medföljande bandet var tyvärr lite för stort. Väldigt synd då det verkade skönt samt var riktigt snyggt! Var lite rädd att den skulle kännas stor på mina smala handleder. 48 mm lugg till lugg brukar vara smärtgränsen. På bild ser det såklart lite stort ut men tycker det ser bra ut irl. :) Första intrycket är positivt! Den blåa tavlan är helt i min smak! Återkommer under veckan!
1DB76B8C-E03B-4A6B-9B8F-CC4FCDB4ED8C.jpeg
 

Barricello

Audemars
Då har den anlänt till mig! Det medföljande bandet var tyvärr lite för stort. Väldigt synd då det verkade skönt samt var riktigt snyggt! Var lite rädd att den skulle kännas stor på mina smala handleder. 48 mm lugg till lugg brukar vara smärtgränsen. På bild ser det såklart lite stort ut men tycker det ser bra ut irl. :) Första intrycket är positivt! Den blåa tavlan är helt i min smak! Återkommer under veckan!
1DB76B8C-E03B-4A6B-9B8F-CC4FCDB4ED8C.jpeg
Ni som har testat denna nu.. hur ställer ni er till Index 08 & 04? ..känns dessa bättre "Live" än på bild?
 

dalle

Panerai
2-Faktor
Några reflektioner efter min vecka med klockan:
Var lite orolig för storleken innan. Tycker ändå storleken är helt ok även om den skulle tjäna på lite kortare bandhorn. Det ska väl dock nämnas att bandhornen är böjda nedåt, vilket är väldigt tur! Hade varit intressant med en 40 mm variant.
Den är i mina riktigt trevlig att titta på. Älskar den blå tavlan. Gillar även placeringen på index 04 och 08. Det gör den mer unik och egen. Saknade dock lume på index. Trist att det medföljande bandet var för långt. Tyckte det var riktigt snyggt och verkade skönt! Plus även för Quick-release bars!

Väldigt roligt att gå testa. Tack @TobiasD och @ERIKSON URHANDEL för chansen!

Snygga bilder har så många andra redan fixar så jag bidrar med en jämförelsebild tillsammans en annan 42mm klocka. Min handled är ca 16mm.
026DD01F-F83C-4F2A-89B3-2C981A3FF1E3.jpeg
 

zzaphod

Cartier
Anonimoveckan har nu kommit till sin ända och jag skall försöka mig på en liten recension.

Som sagts tidigare så är det en svår klocka att ta bra bilder av så jag låter era tidigare vackra foton tala :)
Epuraton användes varje dag under tiden jag hade den, vågade inte byta band av rädsla att repa vår snygging så jag körde med det som satt på, tyckte detta funkade helt ok även om jag mer och mer inser att jag är en länkkille.
Klockan hänger skönt på armen, jag gillar storleken och känslan, dock så är det mest bestående intrycket att jag tycker om färgen och indexet, kom på mig själv flera gånger när jag körde bil att jag kastade en blick på den och log :)
Är man dessutom lite lätt rallynörd och gillar WRC så blir ju Anonimo lite extra då de är den officiella leverantören dit.
Ett extra plus för 12-4-8 lösningen på indexet som knyter ihop säcken mot loggan!

Kort sagt, en klocka jag gärna skulle äga och jag hoppas på att den slutliga utlottningen går i min favör så den får fortsätta lysa upp dagen på min handled framgent!

Mvh, Peder

Edit: Glömde ju tacka @TobiasD och @ERIKSON URHANDEL för denna trevliga upplevelse!! Tack :)
 
Senast ändrad:

Jonaz

Rolex
230D5A5C-7A81-4FE9-9612-ADF8A36A7F64.jpeg

Nu är klockan i Göteborg!
Kul att så här 89veckor efter start är det våran tur! :D
Första intrycket är ganska gott, fattar invändningarna på bandet men jag gillar det!
Kommer att bära den kvällstid i veckan och komma med en sammanfattning i helgen!
Önska oss lycka till!
 

Jonaz

Rolex
image.jpg

Ok dag två.
Nyss hemkommen. Jobb-beatern har fått lämna plats till anonimon. Funkar förvånansvärt bra till mjukbralla. Och kronan stör inte alls, något jag kan vara lite känslig med när det gäller klocka till mjukbyxa. ( det känns som en ny kategori vi kan lägga till: beater, dress, dykare, soff )
En notering jag gjorde igår kväll, varför lume på visare men ej index? Det hade bara behövts en liten dutt för att jag skulle vara nöjd.
Tidigare intryck har talat om kronskydden i negativ bemärkelse. För mig tvärtom! Snygga, diskreta.

Jaja, fler tankar kommer.
 

Jonaz

Rolex
728B48E9-B31A-4BDE-AA97-2C314FE68F23.jpeg

Hustrun tycker:
Alltså, den var fin. Men jag gillar inte det där ( siffrorna vid 04-08 ) vad den kostar? Tjugotusen? ( djäkligt nära! ) Jag gillar din senaste bättre ( ingy )
Hon har förövrigt Sveriges smalaste handleder och trivs bäst i sin 34mm datejust
 

Jonaz

Rolex
434CD735-276B-44A8-B41F-B2542908A751.jpeg

Min vecka har gått väldigt fort. Har inte riktigt hunnit med att verkligen bekanta mig, eller är det känslan av att inte vara färdig?
Jag får erkänna att jag trivs väldigt bra med Anonimo, superbekväm och ligger platt och skönt med handleden. Mina ideér om en radiomirkompis till min luminor har fått ett nytt alternativ. Dock får jag erkänna att jag inte är 100% kompis med färgen på tavlan, det är något visst med mörka tavlor...

Jag börjar surfa på en egen Anonimo!
 

Defiant

Omega
2-Faktor
768467EC-1F51-46A4-B841-FA256A4B8E5C.jpeg
Anonimom gör entré! Mitt första intryck är att den är mycket smidigare än förväntat, särskilt höjden. Siffrorna 12, 4, 8 kombinerat med datum vid 6 får designen, för mig, att kännas något bottentung. Ska bli spännande att se hur tankarna utvecklas under veckan!
 

Defiant

Omega
2-Faktor
Efter första heldagen, en dag då Epuraton fick följa med till både jobb och nöje, har jag fått några nya tankar. För det första är jag imponerad av datumfönstret. Fasningen ner från tavlan till datumskivan tycker jag är elegant, inga vassa kanter utan en mjuk övergång. Det tycker jag passar mycket väl med boettens avrundade former. Det passar även bra med dagens andra favorit, kronan! Till en början inget jag lade märke till, men idag har jag uppskattat dess utformning, någonstans mellan platt och onion. Känns som att Anonimo kan komma att växa på en under veckan

3BF391A1-58F2-4C2C-982C-009FB605D3D4.jpeg
 
Topp