För 5 år sedan när jag var 49 gjorde jag samma resa, fast jag vägde ännu mera än vad du gjorde när du startade, är även 3 cm kortare än dig, så det var dags att börja tänka på hälsan så man inte drabbas av typ-2 diabetes/åldersdiabetes. Även min läkare beordrade mig att banta, han till och med sa, fyll en ryggsäck tills den väger 15kg och gå sedan runt med den, så förstår du vad du bär omkring på, helt i onödan.
Vet inte vad du har för mat och dryckesvanor, men jag åt alldeles för stora portioner mat för att inte vara aktiv. Jag hade i princip tränat 5 dagar i veckan året runt i många år, hade även varit aktiv inom en eller flera lagsporter sedan 6 års ålder. Spelade, golf, tennis, löpte, ja gjorde allt tills jag fick problem med mina knän och fotleder och då var jag tvungen att sluta helt, fast jag fortsatte att äta, dricka läsk, trycka i mig godis, bullar, kakor, alkohol osv.
Men det är enkel mattematik, du ska inte äta mer kalorier än vad du gör av med, låter klyschigt men är relativt sant! I mitt fall innebar det att jag inte åt upp Los Tantos halva pizza om hon inte orkade. Jag slutade även att nyttja, läsk, godis, kakor och bullar mitt i veckorna. Jag slutade även att dricka alkohol, jag är fortfarande nykterist och det är inget jag mår ont av.
Är svårt i början innan man kommer in i det, att tokbanta är en dålig idé, se istället till att skära ner på portionerna, ät mera frukt och grönt som ökar förbränningen i kroppen, men framför allt skippa all socker och sötsaker.
Jag unnar mig själv en dag i veckan då jag svullar i mig onyttigheter, i mitt fall så har jag valt lördagarna, detta gör att det är lättare att hålla en bra kost mitt i veckorna.
Vill du tappa vikt snabbare så ska du såklart börja träna, det behöver inte vara jätte avancerat, bara så att du får igång förbränningen i kroppen! Jag valde att cykla motionscykel, oftast räcker det med 1 timme, se bara till att få upp pulsen rejält. Men det funkar att gå, styrketräna, spela padel etc.
Lycka till
@magyarrobert !
Jag tappade ca 16kg på 6 månader, här har du min resa.
https://klocksnack.se/threads/jag-har-bestämt-mig-nu-skall-skiten-bort.34290/