• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Apple 🍏 trĂ„den , för den som Ă€r fast i 🍎 trĂ€sket

Jag gick frĂ„n en XS till 12 mini och Ă€ven jag tycker att 5G Ă€r ett stort +. Även bĂ€ttre kamera. Dock kan jag Ă„ngra att jag inte tog en vanlig 12:a och inte minin. Tycker att skĂ€rmen Ă€r pĂ„ grĂ€nsen till för liten.
Det Àr skÀrmen som kanske oroar mig mest. Kanske enklast att bara gÄ och prova den, alternativt sÄ Àr det bara en vanesak som mycket annat.
Tack för input! :)

Jag gick frĂ„n en XS till 12 mini och Ă€ven jag tycker att 5G Ă€r ett stort +. Även bĂ€ttre kamera. Dock kan jag Ă„ngra att jag inte tog en vanlig 12:a och inte minin. Tycker att skĂ€rmen Ă€r pĂ„ grĂ€nsen till för liten.
Gick frÄn X till 12 mini, sen 12 "vanlig" och tillbaka till mini. Blivit för bortskÀmd med smidigheten sÄ blev inte vÀn med den större 12:an.

Har ett par airpods pro dĂ€r basen har börjat spöka. I vissa lĂ€gen (de flesta) lever basen i lurarna sitt egna liv och ”durrar” som om det inte fanns nĂ„gon morgondag. Även om inget ljud spelas upp. NĂ„gon som upplevt motsvarande eller vet vad det beror pĂ„? Minns inte hur gamla de Ă€r, skulle tro 1,5 Ă„r.
Sprakar det om dem, och Àr brusreduceringen inte vad den borde vara?
Kolla hÀr - de kan vara drabbade och rymmas i Apples garantiprogram för Airpods tillverkade innan ett visst datum. Jag har precis fÄtt mina utbytta mot ett par nya.

Blev inbjuden till ett "lÀr Siri bÀttre svenska" projekt. FÄr en Apple TV och en Homepodmini för att stÀlla typ 20 frÄgor om dagen och svara pÄ ett frÄgeformulÀr.
Efter första 2 veckorna sjunker kravet pÄ aktivitet, men projektet hÄller pÄ 8-10 veckor.

De söker 100 hushÄll med minst 2 personer över 18 och har platser kvar. Om nÄgon vill ansöka fÄr ni skicka ett pm för lÀnk osv
Plingade till i telefonen nu, paket pÄ vÀg med DHL express. Nu börjar "jobbet", dvs prata med Siri typ 10 minuter/dag
Gissar att det fortfarande finns platser kvar om det Àr nÄgon annan som Àr sugen pÄ att fÄ lite prylar i utbyte mot minimal mÀngd arbetsinsats.

Plingade till i telefonen nu, paket pÄ vÀg med DHL express. Nu börjar "jobbet", dvs prata med Siri typ 10 minuter/dag
Gissar att det fortfarande finns platser kvar om det Àr nÄgon annan som Àr sugen pÄ att fÄ lite prylar i utbyte mot minimal mÀngd arbetsinsats.
Skickade in formulĂ€ret i morse. HĂ„ller tummarna att man kommer med. 😁

• Like
Reactions: Jox
NÄgon mer som har problem med tÀckning pÄ 13 Pro? Fick min i förra veckan och det Àr riktigt risig tÀckning jÀmfört med tidigare Androidtelefonen för under 4k som jag hade innan. Surfning pÄ 4G gÄr vÀldigt lÄngsamt och har behövt starta om telefonen ett par gÄnger. Uppdaterade till senaste IOS idag men tycker inte det blev sÄ stor skillnad.

Sprakar det om dem, och Àr brusreduceringen inte vad den borde vara?
Kolla hÀr - de kan vara drabbade och rymmas i Apples garantiprogram för Airpods tillverkade innan ett visst datum. Jag har precis fÄtt mina utbytta mot ett par nya.

Spontant nej, anvĂ€nder bara en i taget sĂ„ inte tĂ€nkt pĂ„ brusreduceringen.. ska undersöka. Kan man utröna pĂ„ förpackningen nĂ€r de Ă€r tillverkade? Airpodsen kĂ€nns sĂ„ sjĂ€lvklara sĂ„ vet inte nĂ€r jag köpte dom, kan vara 6 mĂ„nader eller 1,5 Ă„r 😅

NÄgon mer som har problem med tÀckning pÄ 13 Pro? Fick min i förra veckan och det Àr riktigt risig tÀckning jÀmfört med tidigare Androidtelefonen för under 4k som jag hade innan. Surfning pÄ 4G gÄr vÀldigt lÄngsamt och har behövt starta om telefonen ett par gÄnger. Uppdaterade till senaste IOS idag men tycker inte det blev sÄ stor skillnad.
Det lÄter helt orimligt om du inte Àr inlÄst i en bunker el gömmer dig bakom hörnet i riksgrÀnsen. NÄt Àr galet..

TÀnkte köpa en iPad för att ha pÄ resor och i soffan, surfa och kolla film. Inget avancerat. Om jag ska försöka köpa en iPad begagnat för ett par tusen typ, vilken ska jag satsa pÄ?

Har ett bekymmer med mitt tangentbord pĂ„ iPhone 12 ios 15.1.1. NĂ€r jag trycker in ”1” och ”0” med avsikt att skriva ”10” blir det per automatik 1.0. Har inget inlagt i textersĂ€ttning eller liknande. NĂ„gon som kan hjĂ€lpa mig styra undan detta lilla men ack sĂ„ irriterande problem?

FÄtt hem homepoden nu och mÄste erkÀnna att den Àr över förvÀntningarna bra! Vill ha fler nu :)
Nu ska jag bara lista ut hur den kan lĂ€ra sig svenska.......đŸ€”
Tack @Jox !

• Like
FÄtt hem homepoden nu och mÄste erkÀnna att den Àr över förvÀntningarna bra! Vill ha fler nu :)
Nu ska jag bara lista ut hur den kan lĂ€ra sig svenska.......đŸ€”
Ja, den Àr över förvÀntan. Hade rÀknat med kasst ljud, men den lÄter förvÄnansvÀrt bra!
Du kommer bli kontaktad av din handledare och bli inbjuden till en videokonferens dÀr du fÄr mer info samt hjÀlp att ominstallera sÄ den kan svenska.
Tror de skrev att de tog ledigt runt Jul men att de skulle Äterkomma runt 3e Januari för nÀsta steg

Om nÄgon annan vill ha en gratis HomePod Mini och vara med i projektet finns det platser kvar. De behöver ett gÀng hushÄll till.
Pma för inbjudan.

Har ett bekymmer med mitt tangentbord pĂ„ iPhone 12 ios 15.1.1. NĂ€r jag trycker in ”1” och ”0” med avsikt att skriva ”10” blir det per automatik 1.0. Har inget inlagt i textersĂ€ttning eller liknande. NĂ„gon som kan hjĂ€lpa mig styra undan detta lilla men ack sĂ„ irriterande problem?
Har precis samma pÄ min, sjukt störande

Har precis samma pÄ min, sjukt störande
Testa uppdatera iOS till 15.2 och se om det hjĂ€lper 👍. Har sjĂ€lv inga problem pĂ„ min 13 Pro.

Lade tidigare in textersÀttning enligt nedan:

2E5512C1-C104-4782-9964-6FF6A216955F.jpeg

Tog bort detta och uppdaterade till 15.2

Test 1.0 1.0 1.0 1.0 1.0 đŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€Ł

Ja, den Àr över förvÀntan. Hade rÀknat med kasst ljud, men den lÄter förvÄnansvÀrt bra!
Du kommer bli kontaktad av din handledare och bli inbjuden till en videokonferens dÀr du fÄr mer info samt hjÀlp att ominstallera sÄ den kan svenska.
Tror de skrev att de tog ledigt runt Jul men att de skulle Äterkomma runt 3e Januari för nÀsta steg
Fick hem min igÄr ocksÄ. Satan i gatan vilket ljud sett till dess storlek. Ska bli spÀnnande att se hur den uppför sig pÄ svenska, för den Àr ju vÀldigt lyhörd för engelska, men det kÀnns lite drygt att prata utrikiska med den hela tiden.

• Like
Fick hem min igÄr ocksÄ. Satan i gatan vilket ljud sett till dess storlek. Ska bli spÀnnande att se hur den uppför sig pÄ svenska, för den Àr ju vÀldigt lyhörd för engelska, men det kÀnns lite drygt att prata utrikiska med den hela tiden.
Gillar den skarpt och sugen pÄ att bestÀlla en till för att fÄ lite stereo kÀnsla (finns pÄ fnack.fr som levererar till sverige).
Har dÀremot haft lite problem med att den sÀger sig inte komma Ät nÀtverket som telefonen befinner sig pÄ (vilket behövs för reminders etc. ). Men det löste sig genom en reset.

• Like
Är det nĂ„gon hĂ€r intrĂ„den som fĂ„tt geolocation based reminders att fungera? Vill lĂ€gga in att telefonen pĂ„minner om te x köp av mjölk nĂ€r jag kommer till min lokala ICA etc. Samma sĂ€tt att den ska sĂ€tta pĂ„ vissa lampor etc. nĂ€r jag lĂ€mnar.
Mina instĂ€llningar ser ut att vara korrekt och jag har kollat sĂ„ den inte överlappar med ipaden eller min fru’s devices.

Är det nĂ„gon hĂ€r intrĂ„den som fĂ„tt geolocation based reminders att fungera? Vill lĂ€gga in att telefonen pĂ„minner om te x köp av mjölk nĂ€r jag kommer till min lokala ICA etc. Samma sĂ€tt att den ska sĂ€tta pĂ„ vissa lampor etc. nĂ€r jag lĂ€mnar.
Mina instĂ€llningar ser ut att vara korrekt och jag har kollat sĂ„ den inte överlappar med ipaden eller min fru’s devices.
Inte testat sÄ mycket, men jag har en pÄminnelse som dyker upp nÀr jag kommer till jobbets adress att jag ska komma ihÄg och betala parkeringen. Funkar i nio av tio. Men kommer knappt ihÄg hur jag gjorde dÄ det var ganska lÀnge sedan.

4e Apple Watch jag Àger denna gÄng 7an.
FÄr se hur lÀnge jag pallar denna gÄng.
Satte pÄ en bumper och ett band frÄn UAG.
CC9F17CA-25E7-4952-8570-2191169FF4FD.jpeg
D4BB708A-F7FE-4F28-97D3-7EDEDD96E5F4.jpeg
65E5E3C0-B853-4C7C-97D6-055DFC24156C.jpeg

Har en Apple Watch 7.a sjÀlv med bÄde cel och lte som jag funderar pÄ att avyttra, inte ens testat den. MÀngder med tillbehör. SÄ hint om nÄgon Àr sugen pÄ PM ;)

Jag mÄste erkÀnna att sedan jag fick mina diabetesappar att funka med min klocka sÄ har jag inte anvÀnt en mekanisk klocka...
TrÄkigt men jag kan inte vara utan den... FÄr hoppas att mina mekaniska ökar i vÀrde under tiden de inte blir anvÀnda :)

IMG_1917.jpeg

Jag mÄste erkÀnna att sedan jag fick mina diabetesappar att funka med min klocka sÄ har jag inte anvÀnt en mekanisk klocka...
TrÄkigt men jag kan inte vara utan den... FÄr hoppas att mina mekaniska ökar i vÀrde under tiden de inte blir anvÀnda :)

IMG_1917.jpeg
Du har ju tvÄ handleder.
Och om det kĂ€nns fĂ„nigt med tvĂ„ ”klockor” pĂ„ ett sĂ€tt att det tar ut kĂ€rleken för riktiga klockor Ă€r det bara att beklaga.

/En som alltid klockor pÄ bÀgge handlederna

Du har ju tvÄ handleder.
Och om det kĂ€nns fĂ„nigt med tvĂ„ ”klockor” pĂ„ ett sĂ€tt att det tar ut kĂ€rleken för riktiga klockor Ă€r det bara att beklaga.

/En som alltid klockor pÄ bÀgge handlederna
Haha, nej tvÄ klockor Àr inget för mig :)
Och den har inte Àndrat hur jag gillar klockor, bara hur mycket jag anvÀnder dom.

IMG_1917.jpeg
Bild 1 vÀnster handled. Bild tvÄ höger. Inga problem.
29611385-F0A9-4BD8-B579-49D43D508E67.jpeg
700BF943-FE5F-4F73-A9E4-02465F20AA03.jpeg
700BF943-FE5F-4F73-A9E4-02465F20AA03.jpeg

Tillbaka
Topp