• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Apple 🍏 trĂ„den , för den som Ă€r fast i 🍎 trĂ€sket

Drog ett glas vatten i min MacBook Pro 13" 2020. 16gb ram och 512gb SSD..

17k kostar reparationen sÄ min frÄga Àr om man ska lÄta laga eller om man helt enkelt ska strida med försÀkringsbolaget om att försöka fÄ sÄ mycket stÄlar som möjligt och byta ut mot en ny M1.

Noterar att en ny med 512gb kostar 18,5k men har dÄ endast 8gb i Ram.

Help me out here :)
BÀttre eller inte sÄ fÄr du en M1 för typ 10k begagnad

Behöver hjÀlp med följande pÄ barnets Iphone:
Inringade fĂ€ltet fĂ„r jag ingen tillgĂ„ng till, hela fĂ€ltet Ă€r nedtonat/dimmat och det gĂ„r inte att klicka pĂ„ nĂ„got. Antar de har nĂ„t att göra med förĂ€ldrakontroll eller liknande? đŸ€”

985143B4-F2C8-4EB3-A8FA-E86A67E4CA2A.jpeg

Edit: Admin fĂ„r gĂ€rna pixla mitt apple id pĂ„ bilden 😆

Laddaren till min Macbook Pro Retina 2014 har gett upp ( kabeln har skavts av i fÀstet till klumpen).
Original kostar 950kr hos Apple och AM laddare typ 300kr, Àr det nÄgon praktiskt skillnad förutom Apple mÀrket eller Àr de andra bara skrÀp?

Laddaren till min Macbook Pro Retina 2014 har gett upp ( kabeln har skavts av i fÀstet till klumpen).
Original kostar 950kr hos Apple och AM laddare typ 300kr, Àr det nÄgon praktiskt skillnad förutom Apple mÀrket eller Àr de andra bara skrÀp?
Beror sÄklart pÄ vilken AM du köper men nÄgon skillnad skulle jag inte direkt pÄstÄ att det Àr :)

Originalet görs pĂ„ dagskiftet. De andra pĂ„ nattskiftet med ny mĂ€rkning. 😎

Beror sÄklart pÄ vilken AM du köper men nÄgon skillnad skulle jag inte direkt pÄstÄ att det Àr :)

Originalet görs pĂ„ dagskiftet. De andra pĂ„ nattskiftet med ny mĂ€rkning. 😎
Najs, dÄ ser jag absolut ingen poÀng att lÀgga de pengarna pÄ en original laddare för en 8Är gammal dator.

Jag kollade pÄ nÄgon pÄ cdon för 299kr

Köpte en ny Mac idag som hade alla senaste versioner.
Men jag blir galen för de verkar ha tagit bort snabbkommandot cmd+L i Safari för att markera adressfÀltet?
Ingenting hÀnder nÀr jag tex trycket cmd+T och sedan cmd+L för att skriva i sökfÀltet.

HjÀlp mig före jag blir tokig. o_O:)

Har sökt runt lite pÄ google med fortfarande osÀker sÄ stÀller min frÄga hÀr istÀllet och hoppas pÄ svar.

Jag har installerat Windows bootcamp pĂ„ min mac och har lite kort om minne pĂ„ den dĂ„ jag bara har 128gb. Det jag undrar Ă€r om jag behöver ha kvar .iso filen, som ligger pĂ„ 5,7gb. Är orolig för att nĂ„got ska försvinna eller krĂ„ngla om jag tar bort den. Dock tror jag bara detta Ă€r en installationsfil? Som dĂ„ inte behövs dĂ„ allt redan Ă€r installerat. StĂ€mmer min teori, eller Ă€r jag helt ute och cyklar?

Bilagor

• SkĂ€rmavbild 2022-08-10 kl. 13.29.39.png
    SkÀrmavbild 2022-08-10 kl. 13.29.39.png
    49.8 KB · Visningar: 3
Har sökt runt lite pÄ google med fortfarande osÀker sÄ stÀller min frÄga hÀr istÀllet och hoppas pÄ svar.

Jag har installerat Windows bootcamp pĂ„ min mac och har lite kort om minne pĂ„ den dĂ„ jag bara har 128gb. Det jag undrar Ă€r om jag behöver ha kvar .iso filen, som ligger pĂ„ 5,7gb. Är orolig för att nĂ„got ska försvinna eller krĂ„ngla om jag tar bort den. Dock tror jag bara detta Ă€r en installationsfil? Som dĂ„ inte behövs dĂ„ allt redan Ă€r installerat. StĂ€mmer min teori, eller Ă€r jag helt ute och cyklar?
Ja, .isofilen Àr bara en skivavbild eller en "digital skiva" om man vill kalla det för det sÄ den behövs inte om du har installerat operativsystemet (om du inte vill lagra den i backupsyfte sÄ klart).

Nu Àr det nÀra, enligt utsago ska dom presentera iPhone 14 imorgon 7 sep, release runt 13-14 sep! SjÀlv sitter jag pÄ en 11Pro, sÄ jag kommer definitivt byta upp mig till en 14 Pro sÄ fort den slÀps hÀr i Sverige.

I.O.M att jag sitter pÄ en 11, sÄ kommer det bli mycket större skillnad för mig, Àn ni som sitter pÄ 13 Pro. Snackas om att priset kommer gÄ upp med 15-20 %, dom hade höjt priset i Japan, men dÄ hade dom vÀldigt lÄga priser innan prishöjningen. Nu ligger dom nÀstan i samma prisklass som hÀr i Sverige, sÄ förhoppningsvis sÄ klarar vi oss.

Senast Àndrad:
Nu Àr det nÀra, enligt utsago ska dom presentera iPhone 14 imorgon 7 sep, release runt 13-14 sep! SjÀlv sitter jag pÄ en 11Pro, sÄ jag kommer definitivt byta upp mig till en 14 Pro sÄ fort den slÀps hÀr i Sverige.

I.O.M att jag sitter pÄ en 11, sÄ kommer det bli mycket större skillnad för mig, Àn ni som sitter pÄ 13 Pro. Snackas om att priset kommer gÄ upp med 15-20 %, dom hade höjt priset i Japan, men dÄ hade dom vÀldigt lÄga priser innan prishöjningen. Nu ligger dom nÀstan i samma prisklass som hÀr i Sverige, sÄ förhoppningsvis sÄ klarar vi oss.

Sitter sjĂ€lv med en iPhone 13 Pro men blir givetvis en 14 Pro hĂ€r. Blir inte sĂ„ stor mellanskillnad för min del nĂ€r jag sĂ€ljer gamla luren đŸ˜ŠđŸ‘đŸŒ.

Det ryktades om lÀgre pris för basmodellen och högre pris för pro/max i USA men vi fÄr vÀl se hur det pÄverkar oss hÀr i Sverige. Alla lÀnder Àr ju drabbade av hög inflation sÄ det blir lite mÀrkligt om man valde att inte höja priset pÄ vissa marknader, samtidigt kan det finnas incitament till det dÀr marknadsandelen Àr lÄg men jag tror inte att Apple har nÄgra problem pÄ den fronten i Europa.

Det ska bli intressant att se vad de presenterar Àven om mycket info och bilder redan har lÀckt. Lanseringen har rymdtema och det pratas en del om att den eventuellt har stöd för satellitnÀt/Starlink. SjÀlv invÀntar jag dock USB-C som förmodligen inte dyker upp förrÀn nÀsta Är (lagkravet trÀder i kraft hösten 2024 om jag inte minns fel) och förhoppningsvis har de fÄtt ordning pÄ de fula sensorerna pÄ framsidan till dess.

förhoppningsvis har de fÄtt ordning pÄ de fula sensorerna pÄ framsidan till dess.

HĂ„ller med dig om framsidan, men det har ryktas om att dom kanske försvinner redan pĂ„ denna modellen. Men det vore vĂ€l för bra att vara sant 🙏

1662479866403.png

Senast Àndrad:
Ingen plats för fysiskt SIM-kort pÄ iPhone 14. DÀr rök möjligheten att kombinera företags- och privatabonnemang i samma lur.. :(

Edit: dubbla esim kanske funkar?

Senast Àndrad:
Har en iPhone 13 pro idag sĂ„ det Ă€r helt onödigt att uppgradera. TĂ€nkte köpa 14 pro i silver 😅

Och nya airpods pro 2! Bra uppgradering frÄn mina airpods pro 1.

Endast Esim Àr ju bara pÄ USA-modeller.

Typiskt Apple att pÄvisa den nya svarta flÀcken pÄ skÀrmen som nÄgot positivt. Men ganska fin lösning mÄste jag sÀga.

Men vilket pris i Sverige jÀmfört med USA!
Och 13 mini Ă€r 500 spĂ€nn dyrare nu en för 10 minuter sedan😅

Endast Esim Àr ju bara pÄ USA-modeller.

Typiskt Apple att pÄvisa den nya svarta flÀcken pÄ skÀrmen som nÄgot positivt. Men ganska fin lösning mÄste jag sÀga.

Men vilket pris i Sverige jÀmfört med USA!
Och 13 mini Ă€r 500 spĂ€nn dyrare nu en för 10 minuter sedan😅
De som vill ha en 13 bör köpa en precis nu. Mediamarkt tar Àn sÄ lÀnge 8500 för standard, vilket Àr 2000 billigare Àn Apple efter prishöjningen.

Tillbaka
Topp