• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Apple 🍏 trĂ„den , för den som Ă€r fast i 🍎 trĂ€sket

Har du kikat i batterimenyn? Ibland kan man se att det Àr nÄgon app som drar mer Àn vanligt. En omstart av telefonen kan hjÀlpa
Jo absolut det har jag kollat men inget i mitt anvĂ€ndarmönster har förĂ€ndrats mot tidigare. Gjort bĂ„de vanlig omstart och hard reset. Jag hoppas framtida uppdateringar ska stabilisera batteritiden 😊.

NÄgon mer som har mÀrkt av en försÀmring i batteritid med ios16?
Jag mÀrker det framförallt pÄ jobbluren som Àr en 12 mini, men Àven pÄ min 13pro.
Japp, stor skillnad
..till det sÀmre pÄ min 13 mini :(

. Hoppas det korrigeras i 16.1

Hoppas det korrigeras i 16.1
Ha inte för höga förvÀntningar... Jag kör ios16.1 pÄ 12 mini:

SkÀrmavbild 2022-09-22 kl. 10.05.06.jpg

LÀgger ut en Aw 7 GPS 45mm pÄ k&s om intresse finns..
Vet att endel annonser blir bannade direkt och andra fÄr va kvar lÀÀÀnge.. sÄ chansar hÀr

Bilagor

• 75E2E467-6C3E-4C7F-BADB-2C0F4FF4915E.jpeg
    75E2E467-6C3E-4C7F-BADB-2C0F4FF4915E.jpeg
    626.3 KB · Visningar: 5
Nu har det snart gÄtt 11 timmar. iPhone 14 Pro.

Surfat KS. Kollat sociala medier. Spelat lite. Fotat lite. Svarat pÄ Teams meddelanden. Browsat Reddit.

Tycker att det Ă€r helt ok 😌

6518E07C-C62D-4C6D-8351-B3A4B54C8F36.jpeg

En lite udda frÄga till experterna

Jag kör Homekit i huset och har en ATV 4K som “hemmahub”, denna har fungerar klockrent 1+ Ă„r men senaste veckan fĂ„r jag meddelanden “Hemhubben svarar ej” och 10isch minuter senare fĂ„r den kontakt.

ATV Àr kopplad med ethernet och instÀlld pÄ att automatiskt uppdatera, vÄrt nÀtverk/internet i sig funkar fortfarande nÀr detta hÀnder.

FrĂ„ga: Kan jag, pĂ„ nĂ„got sĂ€tt via telefon/iMac, se vad för Firmware den har och/eller ev. Felmeddelanden? Mitt problem Ă€r att ATV Ă€r monterade med packband i “teknikrummet” bakom en massa bröt sĂ„ jag vill helst undvika att ta ner den för att koppla in HDMI.

Snyggt! Funderar pÄ att ge AW Ultra som present. Alltid lite svÄrt med storlekar och presenter men ser ju onekligen ut som att den kommer funka storleksmÀssigt om en 44mm funkat tidigare?
Ja verkligen , ja va rÀdd för att den skulle va för stor pÄ mig. Har smÄ handleder. Men det Àr inga problem alls, sitter som ett smÀck =)

Köpte AirPods Pro gen 2 idag och givetvis Àr det en del placebo men jag upplever ljudet som klart bÀttre. Att kunna justera volymen med en gest pÄ hörluren Àr riktigt smutt. LikasÄ att ladda fodralet med magsafe och aw laddaren.

Nöjd med uppgraderingen överlag :)

Köpte AirPods Pro gen 2 idag och givetvis Àr det en del placebo men jag upplever ljudet som klart bÀttre. Att kunna justera volymen med en gest pÄ hörluren Àr riktigt smutt. LikasÄ att ladda fodralet med magsafe och aw laddaren.

Nöjd med uppgraderingen överlag :)

Testade precis mina. Tyckte med att ljudet va bĂ€ttre , men vet inte om jag tycker ANC Ă€r dubbelt sĂ„ bra pĂ„ Gen 2 Ă€n Gen 1 đŸ€·â€â™‚ïž
Vad tycker du ?
Jag fÄr prova mer hardcore nÀr jag kommer till jobbet pÄ mÄndag

Bytt frÄn android till iPhone som huvudtelefon för första gÄngen pÄ 12 Är (iPhone 13 Pro). Saknar redan youtube vanced och bubbleupnp, men detta var jag beredd pÄ.

DÀremot har jag nÄgra frÄgor/problem som jag hoppas ni kan hjÀlpa mig med:

- Kan man fÄ tangentbordet att rÀtta pÄ tvÄ sprÄk? PÄ min pixel kunde jag börja skriva pÄ bÄde engelska och svenska och tangentbordet förstod vilket sprÄk jag skrev pÄ automatiskt och rÀttade dÀrefter.

- Hur aktiverar man notiser pÄ lÄsskÀrmen utan att skÀrmen lyser upp för varenda notis? Sjukt jobbigt nÀr skÀrmen lyser upp hela tiden

- Vilken Reddit app Àr bÀst? Kör Reddit is fun pÄ Android och inte hittat nÄgot bra alternativ Ànnu. BÀst har vÀl Apollo varit, men tycker grÀnssnittet Àr rörigt.

- Kan man fĂ„ till sĂ„ swipe frĂ„n höger till vĂ€nster blir ”go back” ? Eftersom jag Ă€r högerhĂ€nt blir det vĂ€ldigt oergonomiskt att dra frĂ„n vĂ€nster till höger hela tiden.

- Kan man inte ha igÄng notiser hÀr pÄ Klocksnack i Safari eller Chrome? Funkar inte att aktivera i instÀllningar för mig

FÄr se om jag kommer pÄ nÄgot mer..

Har ocksÄ svÄrt att avgöra skillnaden med ANC. Men definitivt lite bÀttre tryck i basen. Glöm inte att dra pÄ Headphone Accomodations i Accessibility
Settings -> Audio Visual -> Headphone Accomodations
För mig gjorde det hela skillnaden

Bytt frÄn android till iPhone som huvudtelefon för första gÄngen pÄ 12 Är (iPhone 13 Pro). Saknar redan youtube vanced och bubbleupnp, men detta var jag beredd pÄ.

- Kan man fÄ tangentbordet att rÀtta pÄ tvÄ sprÄk? PÄ min pixel kunde jag börja skriva pÄ bÄde engelska och svenska och tangentbordet förstod vilket sprÄk jag skrev pÄ automatiskt och rÀttade dÀrefter.

- Hur aktiverar man notiser pÄ lÄsskÀrmen utan att skÀrmen lyser upp för varenda notis? Sjukt jobbigt nÀr skÀrmen lyser upp hela tiden

- Vilken Reddit app Àr bÀst? Kör Reddit is fun pÄ Android och inte hittat nÄgot bra alternativ Ànnu. BÀst har vÀl Apollo varit, men tycker grÀnssnittet Àr rörigt.

- Kan man fĂ„ till sĂ„ swipe frĂ„n höger till vĂ€nster blir ”go back” ? Eftersom jag Ă€r högerhĂ€nt blir det vĂ€ldigt oergonomiskt att dra frĂ„n vĂ€nster till höger hela tiden.

- Kan man inte ha igÄng notiser hÀr pÄ Klocksnack i Safari eller Chrome? Funkar inte att aktivera i instÀllningar för mig

AnvÀnder browser appen "Brave" för att kolla Youtube och Apollo för Reddit

SwiftKey tangentbordet klarar av att skifta sprÄk

I menyn "Fokus" kan du skrÀddarsy hur och nÀr notiser visas

Inte sÀker pÄ hur du menar att rÀtta pÄ tvÄ sprÄk? Man kan ju ha flera tangentbord att vÀlja mellan. Men den rÀttar bara pÄ det sprÄket som Àr valt.
SÄhÀr har jag stÀllt in det:

IMG_4600.jpg IMG_4601.jpg

GÀllande att "gÄ bak" sÄ tror jag att du kan stÀlla in det, men du kan ocksÄ tex vÀlja att ett knack pÄ telefonen gör den funktionen.
Det kanske kan funka? Sök pÄ "tryck", ligger under hjÀlpmedel sÄ hittar du det.

Inte sÀker pÄ hur du menar att rÀtta pÄ tvÄ sprÄk? Man kan ju ha flera tangentbord att vÀlja mellan. Men den rÀttar bara pÄ det sprÄket som Àr valt.
SÄhÀr har jag stÀllt in det:

IMG_4600.jpg IMG_4601.jpg

GÀllande att "gÄ bak" sÄ tror jag att du kan stÀlla in det, men du kan ocksÄ tex vÀlja att ett knack pÄ telefonen gör den funktionen.
Det kanske kan funka? Sök pÄ "tryck", ligger under hjÀlpmedel sÄ hittar du det.
AlltsÄ t.ex. med GBoard pÄ android kan du stÀlla in vilka sprÄk du vill ha pÄ ditt tangentbord, precis som pÄ IOS.

SÄ sÀg att du aktiverar engelskt, tyskt och svenskt tangentbord. Om du har svenskt tangentbord aktivt och börjar skriva pÄ tyska behöver du inte byta till tyskt tangentbord, utan det rÀcker att du börjar skriva första ordet pÄ tyska sÄ kÀnner telefonen av detta och stÀller om autocorrect automatiskt till tyska. Det underlÀttar bÄde genom att du slipper byta tangentbord hela tiden mellan sprÄken och slipper lÀra dig olika tangentbordlayouts.

Tillbaka
Topp