• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Apple 🍏 trĂ„den , för den som Ă€r fast i 🍎 trĂ€sket

AnvÀnder browser appen "Brave" för att kolla Youtube och Apollo för Reddit

SwiftKey tangentbordet klarar av att skifta sprÄk

I menyn "Fokus" kan du skrÀddarsy hur och nÀr notiser visas
Har faktiskt redan dragit ner Brave, men ska se om jag kan installera uYouPlus. Altstore kraschar hela tiden nĂ€r jag ska installera det đŸ€Ł

Ska kolla in alternativen under fokus och swiftkey, tack!

Vet inte om fler har samma problem, men hĂ€r kommer lösningen. 😉
Hade problem med att telefonen inte kunde koppla ihop snÀckorna eller fodralet pÄ mina Airpod gen 2. Verkar vara ett problem för en del.
Men google is your friend sÄ hÀr Àr lösningen om ni rÄkat ut för samma sak.

Hi all, I had the same issue, AirPods Pro 2 was not showing in Find My app no matter what I did, but I think found a fix. At least it worked for me.
  1. Remove AirPods Pro 2 from your device. Settings -> Bluetooth -> Forget this device.
  2. Disable and then enable Find My on your iPhone. Settings -> Apple ID -> Find My -> Find My iPhone.
  3. Reset your AirPods Pro 2 to factory settings. With the lid open, press and hold the setup button on the back of the case for about 30 seconds, until the status light on the front of the case flashes amber, then white.*
  4. Connect to your AirPods Pro 2 from Bluetooth settings.
  5. Your AirPods Pro 2 should now be visible in Find My app.

NÄgon mer som har mÀrkt av en försÀmring i batteritid med ios16?
Jag mÀrker det framförallt pÄ jobbluren som Àr en 12 mini, men Àven pÄ min 13pro.
Har förvisso bara en vanlig 13 Ă€n sĂ„ lĂ€nge, men inte mĂ€rkt av nĂ„gon försĂ€mring. Snarare att det kĂ€nns som de hĂ„ller en evighet 😂

AlltsÄ t.ex. med GBoard pÄ android kan du stÀlla in vilka sprÄk du vill ha pÄ ditt tangentbord, precis som pÄ IOS.

SÄ sÀg att du aktiverar engelskt, tyskt och svenskt tangentbord. Om du har svenskt tangentbord aktivt och börjar skriva pÄ tyska behöver du inte byta till tyskt tangentbord, utan det rÀcker att du börjar skriva första ordet pÄ tyska sÄ kÀnner telefonen av detta och stÀller om autocorrect automatiskt till tyska. Det underlÀttar bÄde genom att du slipper byta tangentbord hela tiden mellan sprÄken och slipper lÀra dig olika tangentbordlayouts.
Ok, dÄ fattar jag.
Jag anvÀnder svep nÀr jag skriver och dÄ tror jag inte det funkar sÄ.
DÀremot sÄ kan du ju installera gboard pÄ telefonen sÄ funkar det antagligen likadant. Jag har installerat gboard pÄ min iPad för jag tycker det funkar bra pÄ ipaden men har inte testat just den funktionen.

Kan nÄgon förklara strecket som finns lÀngst ned pÄ iOS i bl.a. webblÀsare? :bag: Har aldrig förstÄtt mig pÄ den eller varför den inte verkar gÄ att ta bort.

Kan nÄgon förklara strecket som finns lÀngst ned pÄ iOS i bl.a. webblÀsare? :bag: Har aldrig förstÄtt mig pÄ den eller varför den inte verkar gÄ att ta bort.
Visar vÀl vilket lÀge du har telefonen i, liggande eller stÄende.
GÄr att stÀnga av via accessibility i Settings.

• Like
Reactions: HSK
Om du drar över strecket till vĂ€nster och höger sĂ„ hoppar du mellan senast anvĂ€nda appar med. SĂ„ den har en funktion utöver att visa vad som Ă€r ”nerĂ„t”

Kan man fĂ„ till sĂ„ att Klocksnack blir en ”home screen app” utan att URL-fĂ€lt etc syns?

Funkar nÀr jag gör det pÄ exempelvis swedroids forum, men verkar inte gÄ hÀr.

TÀnker om jag gör nÄgot fel

Är det nĂ„gon som testat nya klockan som har tatueringar under klockan?
Det funkade pÄ första modellen men efter det sÄ har det inte funkat. RÀtt segt att behöva ha all sÀkerhet avstÀngd och inte kunna anvÀnda sensorer osv...
Jag har svart blÀck precis under klockan.
Hoppas att den nya funkar denna gÄng...

Kan man fĂ„ till sĂ„ att Klocksnack blir en ”home screen app” utan att URL-fĂ€lt etc syns?

Funkar nÀr jag gör det pÄ exempelvis swedroids forum, men verkar inte gÄ hÀr.

TÀnker om jag gör nÄgot fel
Öppna Safari och surfa in pĂ„ Klocksnack.se>tryck pĂ„ ikonen för "dela" nere i mitten>lĂ€gg till pĂ„ hemskĂ€rmen>Döp den till Klocksnack/KS eller vad du nu vill :)

Kostade pÄ mig ett Apple Originalskal till min iPhone 14 Pro hÀrom veckan, funkar klockrent nÀr man kör MagSafe, gillar Àven att den matchar telefonen. Men dom tar duktigt betalt för det, och jag tycker vÀl inte riktigt att det inte Àr vÀrt pengarna. 695Kr Àr lite i saftigaste laget, hÀlften hade kÀnns OK, men smakar det, sÄ kostar det

C51AD630-1A61-4EEB-B1FB-4FCABD85235B.jpeg

DSC_1302.JPG
DSC_1293.JPG

Senast Àndrad:
Kostade pÄ mig ett Apple Originalskal till min iPhone 14 Pro hÀrom veckan, funkar klockrent nÀr man kör MagSafe, gillar Àven att den matchar telefonen. Men dom tar duktigt betalt för det, och jag tycker vÀl inte att det inte Àr vÀrt pengarna. 695Kr Àr lite i saftigaste laget, hÀlften hade kÀnns OK, men smakar det, sÄ kostar det

DSC_1302.JPG
DSC_1293.JPG
Löjligt dyrt har det blivit. Men jag köpte blÄtt silikonskal, brunt lÀder och genomskinliga skalet till min 14 Pro Max. Riktigt bra kvalitet och snygga skal med bra kÀnsla. 2200kr landade notan pÄ :D

Kostade pÄ mig ett Apple Originalskal till min iPhone 14 Pro hÀrom veckan, funkar klockrent nÀr man kör MagSafe, gillar Àven att den matchar telefonen. Men dom tar duktigt betalt för det, och jag tycker vÀl inte riktigt att det inte Àr vÀrt pengarna. 695Kr Àr lite i saftigaste laget, hÀlften hade kÀnns OK, men smakar det, sÄ kostar det

DSC_1302.JPG
DSC_1293.JPG
Har ett blÄtt till min 14 Pro. Absolut, kvalitet. Men priset Àr rÀtt off för vad det egentligen Àr. Stötte pÄ MagSafe nÀr jag gick frÄn Samsung till iPhone 13. Klarar mig inte utan det. MagSafe Àr det bÀsta sedan bredbart smör!

Jag slog till pĂ„ ett ”Nudient” skal med magsafe. Fick dĂ„ Ă€ven halva priset pĂ„ skĂ€rmskydd. I Ă€rlighetens namn ger Apple original skal bĂ€ttre kvalitetskĂ€nsla, men sett till pris var Nudient ok.

Jag slog till pĂ„ ett ”Nudient” skal med magsafe. Fick dĂ„ Ă€ven halva priset pĂ„ skĂ€rmskydd. I Ă€rlighetens namn ger Apple original skal bĂ€ttre kvalitetskĂ€nsla, men sett till pris var Nudient ok.
Och framförallt sÄ Àr de mycket tunnare och har bÀttre glid i fickan.
Apples kÀnns onödigt tjocka.

Nudient Àr bra grejer. Har haft samma skal i 1,5 Är nu och det kÀnns fortfarande bra. Inte alls slitet Àr skabbigt.

Är det nĂ„gon som uppdaterat sin Iphone 12 (mini) till senaste IOS?
Finns nÄgra nya funktioner jag gillar men vÄgar inte uppdatera i rÀdsla av att den kommer bli lÄngsammare och sÀmre batteritid. Men kanske inte Àr sÄ lÀngre nÀr man uppdaterar gamla iphone modeller?

Finns nÄgra nya funktioner jag gillar men vÄgar inte uppdatera i rÀdsla av att den kommer bli lÄngsammare och sÀmre batteritid. Men kanske inte Àr sÄ lÀngre nÀr man uppdaterar gamla iphone modeller?
Gör ej. Markant sÀmre batteritid. Hade jag kunnat gÄ tillbaka hade jag gjort det.

Det jag var rÀdd för, attans!
Jag har gjort det, och ja batteritiden Àr sÀmre. Men det var lite vÀntat?
Nu laddar jag ÀndÄ mobilen under natten (har sleep cycle som drar rÀtt mycket batteri) och anvÀnder inte mobilen sÄ vÀrst mycket under dagarna.

Hoppas kunna ha kvar min 12 mini iallafall 2 Ă„r till(?)

Nu laddar jag ÀndÄ mobilen under natten (har sleep cycle som drar rÀtt mycket batteri) och anvÀnder inte mobilen sÄ vÀrst mycket under dagarna.

För min del upplever jag redan nu att min mobil har pÄ grÀnsen till för dÄlig batteritid, laddar vanligtvis ocksÄ bara pÄ natten men dagar jag anvÀnder den mycket behövs en extra laddning. Blir det dÄ Ànnu sÀmre med uppdateringen kanske varje dag snarare blir extra laddning vilket kÀnns som en nedgradering.

För min del upplever jag redan nu att min mobil har pÄ grÀnsen till för dÄlig batteritid, laddar vanligtvis ocksÄ bara pÄ natten men dagar jag anvÀnder den mycket behövs en extra laddning. Blir det dÄ Ànnu sÀmre med uppdateringen kanske varje dag snarare blir extra laddning vilket kÀnns som en nedgradering.
Rimligt att avstÄ helt klart!

Om man ska försöka se det positiva i sÀmre batteritid sÄ Àr det vÀl mindre skÀrmtid.

Jag har vanliga iPhone 12 och senaste iOS. Inte mÀrkt av nÄgon försÀmring Àrligt talat.

Att ladda telefonen fullt pĂ„ natten sliter ganska hĂ„rt pĂ„ batteriet. Även om den ofta ligger lĂ€ngre tid med 100%.
Ett litium-ion-batteri mÄr bÀst av att pendla mellan 40-80% och antalet laddningar har ingen pÄverkan. Sen jag började tÀnka pÄ att inte dra ur/ladda upp batteriet hemma i onödan har batterihÀlsan pÄ de tvÄ senaste ifÄnarna varit hÀlsosam mycket lÀngre. Med det sagt vill jag inte ingjuta batterinojja, det Àr ju förbrukningsmaterial som enkelt kan bytas efter nÄgra Är. PÄ min 13 mini har jag inte mÀrkt försÀmrad batteritid med iOS 16. Just 12 mini Àr ju ocksÄ kÀnda för undermÄlig batteritid.

Senast Àndrad:
Köpte min 13 mini 27/4-22
.förvĂ„nad att batterihĂ€lsan Ă€r 100% fortfarande dĂ„ jag nattladdar vilket inte ska vara optimalt

.iom ios 16 sĂ„ tickar batteri % pĂ„ i snabbare takt Ă€n innan. Har nu stĂ€ngt av allt onödigt som bakgrundsuppdateringar, diagnoser, platstjĂ€nster, haptik mm

.kanske nĂ„got bĂ€ttre efter det

..vid lĂ€ggdags Ă€r jag Ă€ndĂ„ nere pĂ„ 10%
..sĂ„ det funkar men Ă€r lite irriterande
..

CEE5025D-5B3C-4102-8B8B-0D1007718880.png

Tillbaka
Topp