• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Apple 🍏 trĂ„den , för den som Ă€r fast i 🍎 trĂ€sket

Apple chockar ju inte pĂ„ sina event i vart fall 😅
Bra sömnpiller, och ”CO2 neutralt” har jag nog aldrig hört sĂ„ mĂ„nga gĂ„nger pĂ„ sĂ„ kort tid 🙃
Men visst de gör ju en del bra grejer, o fast i deras ekosystem Ă€r man, sĂ„ fĂ„r vĂ€l bli en ny lur 😌
Ja detta mÄste vara en av de sÀmre eventen frÄn Apple tycker jag

Jag skulle nog vÀnta nÄgra dagar till 16 i sÄdana fall. Vanliga 15 brukar samma chip som 14 Pro(och PM) medans 16 har helt nytt.

Sen var det ocksÄ en ny dedikerad kameraknapp med swipegester för zoom osv som kan vara intressant. NÀr man ÀndÄ tÀnkt uppgradera tÀnker jag.
Japp tÀnkte vÀnta tills 16 gÄr att bestÀlla oavsett för att se vad prisskillnaden blir först, tack!

Japp tÀnkte vÀnta tills 16 gÄr att bestÀlla oavsett för att se vad prisskillnaden blir först, tack!
IMG_2224.jpeg

Lite frÄnpriser i alla fall.

Vilket mÀrke brukar ni vÀnda er till för klassiska lÀderband passande Apple Watch? Delugs Àr ett alternativ som jag kÀnner till, men utöver det? :)

NÄgon med iPone16 eller iOS18 som löst blÄtands-problemet.

God lust att returnera min 16 och behÄlla men 13 mini ett Är till.

Inte lĂ€st om eller upplevt detta. Är det konstant problem?

Apple supporten föreslÄr sÀkert att rensa hela telefonen och installera om pÄ nytt via dator.

Ok, ska försöka med det. Hade hoppats kunna reklamera och behÄlla den smidigare telefonen :)

Jag har svÄrt för större tvÄhandstelefoner pga gamla skador pÄ tummarna.

13 mini, dÀr gÄr min grÀns i storlek. Vill ju ha en mobil telefon som fÄr plats i fickan.
HÄller med gick frÄn 12mini till vanliga 16, men dÄ mini slutade tillverkas efter 13 fanns det inte sÄ mycket alternativ att vÀlja pÄ nÀr jag skulle köpa ny.
Fortfarande inte vant mig med storleken efter 2 mÄnader :D

Herregud vilken besvikelse ipad mini 7 var. Köpte en mini 6 istÀllet. Bara tre Är att vÀnta till nÀsta dÄ ...

NÄgon som har lite tankar om ny IPhone till min mor? Idag anvÀnds en 8, Inga upplevda hinder utom nÄgot dÄlig tÀckning och batteri som Àr slut.

Hur ska man tÀnka med ny? Begagnade tycker jag hÄller vÀldigt dÄlig standard, dÀr mÄnga verkar sÀlja för att telefonen upplevs slut - ofta sett till batteriet. Ny 16 Àr ju egentligen orimligt dyr sett till vad telefonen kommer anvÀndas till - sms, telefon, kamera, lite internet. O andra sidan kÀnns det onödigt om man istÀllet behöver köpa ny för 4000 varje Är pga batteri och Äldersproblem, man vill ju Àven undvika att telefonen dör ute i kylan. Android Àr tyvÀrr inte ett alternativ, frÀmst pga Apples giriga iMessage-strategi, som hela slÀkten Àr fast i.

Hade ju varit smutt om telefonen hade vÀntat med att gÄ sönder till mars nÀr nÀsta SE förvÀntas slÀppas.

NÄgon som har nÄn tanke?

Senast Àndrad:
NÄgon som har lite tankar om ny IPhone till min mor? Idag anvÀnds en 8, Inga upplevda hinder utom nÄgot dÄlig tÀckning och batteri som Àr slut.

Hur ska man tÀnka med ny? Begagnade tycker jag hÄller vÀldigt dÄlig standard, dÀr mÄnga verkar sÀlja för att telefonen upplevs slut - ofta sett till batteriet. Ny 16 Àr ju egentligen orimligt dyr sett till vad telefonen kommer anvÀndas till - sms, telefon, kamera, lite internet. O andra sidan kÀnns det onödigt om man istÀllet behöver köpa ny för 4000 varje Är pga batteri och Äldersproblem, man vill ju Àven undvika att telefonen dör ute i kylan. Android Àr tyvÀrr inte ett alternativ, frÀmst pga Apples giriga iMessage-strategi, som hela slÀkten Àr fast i.

Hade ju varit smutt om telefonen hade vÀntat med att gÄ sönder till mars nÀr nÀsta SE förvÀntas slÀppas.

NÄgon som har nÄn tanke?

Fanns iPhone 12 som var billiga för en stund sedan. Finns kanske nÄgon nyare modell ocksÄ.
Annars kan man alltid byta batteri

NÄgon som har nÄn tanke?
Mresell har begagande telefoner dÀr batteriets kapacitet Àr testat https://mresell.se/webshop/iphone/

Tack för tips! Den dÀr 15 pÄ hemsidan verkar ju vettig, men det var tydligen en 16 som önskades iallafall sÄ jag fÄr lÀgga mig :)

NÄgon som har nÄn tanke?
Vad anvÀnder du sjÀlv? Du kanske kan uppgradera till en ny och att mamma tar över din? DÄ har ni koll pÄ dess historia vilket kan vara lite meckigt med en beggad som dessutom kostar premium.

Vi vuxna i fam anvĂ€nder vĂ„ra iPhones 2-4Ă„r och lĂ€mnar över dessa till kidsen för ”slutanvĂ€ndning” dĂ„ vi köper ny.

Vad anvÀnder du sjÀlv? Du kanske kan uppgradera till en ny och att mamma tar över din? DÄ har ni koll pÄ dess historia vilket kan vara lite meckigt med en beggad som dessutom kostar premium.

Vi vuxna i fam anvĂ€nder vĂ„ra iPhones 2-4Ă„r och lĂ€mnar över dessa till kidsen för ”slutanvĂ€ndning” dĂ„ vi köper ny.
Jo det Àr smart, men nu blev en 16 bestÀlld, kan ju inte slÄ fel annat Àn att det kanske Àr lite overkill. SjÀlv anvÀnder jag en lagom formad 13 mini som jag Àngslas över att behöva förnya.

Hej Bullen, jag menar Hej Klocksnack!

Har en liten frÄga!

Los Tantos har börjat jobba hemifrÄn, hennes jobbdator Àr en Mac Studio M1. Hennes privata Àr Àven det en Mac Studio M1.

SÄ min frÄga Àr, kan man köra 2 datorer pÄ en skÀrm?! Har provat, men fÄr det inte att funka helt klockrent. SkÀrmen har 2 st HDMI ingÄngar.

Tacksam för all hjÀlp!

Har en liten frÄga!

Los Tantos har börjat jobba hemifrÄn, hennes jobbdator Àr en Mac Studio M1. Hennes privata Àr Àven det en Mac Studio M1.

SÄ min frÄga Àr, kan man köra 2 datorer pÄ en skÀrm?! Har provat, men fÄr det inte att funka helt klockrent. SkÀrmen har 2 st HDMI ingÄngar.

Tacksam för all hjÀlp!

Beror nog pÄ skÀrmen.
PiP kan fungera, men vet inte riktigt hur det Àr tÀnkt att anvÀndas.
Annars sÄ kan teamviewer eller Remote Desktop anvÀndas

Jag kom pÄ att jag ju kan frÄga hÀr.
Dottern har en ipad 9, och jag köpte en ny pencil Ät henne. En gen 1, som enligt mitt googlande och internet ska vara kompatibel.
Dock funkar det inte. Parkopplings-förfrÄgan dyker upp, och den dyker upp under en millignutts tid som tillbehör, men försvinner sedan.
Har kört pÄ apples egna tips och trix, och googlat lotet utan framgÄng.

NĂ„gra ideer?

Har en liten frÄga!

Tacksam för all hjÀlp!
SĂ„ körde jag under pandemin, Ă€ndrade bara ”source” pĂ„ skĂ€rmen. Funkade klockrent.

Mina appleprodukter har helt plötsligt blivit senila. Ingen kommer ihÄg lösenordet till vÄrt wifi. GÀller bÄde telefon och apple-TV. NÄgon som varit med om detsamma sista mÄnaden?

Har kört alla ÄterstÀllningstips jag hittat men inget funkar. Kan det bero pÄ gammal router?

Har en liten frÄga!

Tacksam för all hjÀlp!

Ska hon ha bild samtidigt eller bara vÀxla mellan de tvÄ?
Jag kör sÄ hemma men vÀxlar mellan de tvÄ, laptopen inkopplad med en USB-C docka och den stationÀra, vÀxlar ingÄng pÄ skÀrmen och Logitech musen och tangentbordet kommer ihÄg upp till tre enheter sÄ.

Tillbaka
Topp