• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

C8088EE8-A9B2-449D-A544-64CF0FD3F92F.png

Läcker-t...
Bild från @filippocirulli på IG.

Jag tycker den blir oproportionelig. Känns som de tagit 15400 och krympt bara tavlan men inte resten. Jag tycker royal oak ska vara tunn och nätt men 15450 är snarare biffigt byggd. Var själv lite småsugen på 15450 men det dog helt efter att ha testat den. Har inte haft en gammal 36mm på armen men inbillar mig att den faller mig mer i smaken.

Nu kanske detta låter lite neggo om 15450 men jag ville bara framföra att du bör testa den. Kvalité och detaljer osv är naturligtvis top notch.

Att 15450 är 37 mm istället för 41 mm är bevis på att det inte är bara tavlan som är krymt det är inte tavlans diameter som anges. Jag har en 15450 och mina handleder är ca 17.5 -18.

misstänkte att det kunde vara så, tack för förtydligandet
Är en underlögsen teknik där man lägger på ett lager färg/lack ist för att anodisera metallen. Man förlorar mycket detaljer och struktur. Tydligast är detta på äldre modeller som fått matt färg.
Att AP valde wet dial till just 15703 var ju ett medvetet val då de ville skapa en "glans", eller våt look på tavlan som passade en dykare särskilt väl, utöver att varje tavla blev i viss mån unik. Dessutom var tillverkningen av tapisserie-mönstret mer avancerat på 15703 och andra tidigare modeller än det är nu då mönstret mer eller mindre "stämplas" dit. Jag själv är således mer än nöjd med tavlan..

Sen kan man ju välja att anta Aurums sedvanliga optimistiska syn på saker och strunta i bakomliggande orsaker och bara konstatera att processen bakom wet look i sig är skit ;)

Att AP valde wet dial till just 15703 var ju ett medvetet val då de ville skapa en "glans", eller våt look på tavlan som passade en dykare särskilt väl, utöver att varje tavla blev i viss mån unik. Dessutom var tillverkningen av tapisserie-mönstret mer avancerat på 15703 och andra tidigare modeller än det är nu då mönstret mer eller mindre "stämplas" dit. Jag själv är således mer än nöjd med tavlan..

Sen kan man ju välja att anta Aurums sedvanliga optimistiska syn på saker och strunta i bakomliggande orsaker och bara konstatera att processen bakom wet look i sig är skit ;)
Jasså dom pressar dit mönstret nu? Då är det inte lika mycket ytfinish som försvinner iom att den inte finns där från början. Tråkigt.

Tyckte snarare jag förklarade viktiga detaljer som försvinner i processen?

"The black dial has a striking “mega tapisserie” pattern… the tapisserie pattern has become synonymous to Audemars Piguet. Unlike most ROOs, this dial has a very glossy appearance (wet look) that ties in nicely with the “diver” theme."
http://www.lifeofawis.com/blog/2015...emars-piguet-royal-oak-offshore-diver-15703st
Jag har kikat på AP Divern ett bra tag och har provat både 15703st("wet" tapisserie dial) och 15710st(matt stamped dial)... 15703st är förmodligen min favorit-AP och skulle jag köpa en AP diver idag skulle det bli denna. Jag tycker de nya framstår som väldigt platta och karaktärslösa vid jämförelse. Har provat 15710 vid flera tillfällen och tycker inte den har i närheten av samma "x-factor" som 15703.

Hoppas jag inte trampar någon på tårna nu, detta är ju bara min högst personliga åsikt :)

Mm, tyvärr. Du känner säkerligen till den härliga tillverkningsprocessen AP tidigare använde. Ökad grad av automatisering nu..
Såg att jag blandade ihop tavlorna eller inte hade koll. Tog för givet att de hade dessa centriska spår även idag men det har de inte? eller finns det Tavlor som har dessa stämplade?
CollageAPTapisserie.jpg

Såg att jag blandade ihop tavlorna eller inte hade koll. Tog för givet att de hade dessa centriska spår även idag men det har de inte? eller finns det Tavlor som har dessa stämplade?
CollageAPTapisserie.jpg
Ingen ROO har tapisserie dial idag om jag förstått det rätt.

Vanliga RO typ 15202, 15450, 15400 osv har det fortfarande..

Tillbaka
Topp