• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Tillbaka i AP-klubben igen... Hade en 14790 förut, och adopterade en 15300 idag

image.jpeg

När slutade Diver 15703 tillverkas? Hur kan man ta reda på när en klocka tillverkats?.. går det att läsa ut av serienummer?
Tips på ett bra ex, så nytt och fint som möjligt, mottages gärna! :)

När slutade Diver 15703 tillverkas? Hur kan man ta reda på när en klocka tillverkats?.. går det att läsa ut av serienummer?

15710 ersatte väl 15703 i början på 2015 om jag minns rätt.
Det går inte att utröna årsmodell av serienummret, de kör med en bokstav, tex. "I" (i) så länge det finns nummer sedan ersätts bokstaven av "J" "K" osv.
Så en bokstav hänger med i flera år. AP själva borde så klart ha register men hur lätt det är att ta del av dem vet jag inte.
Dessutom borde de flesta nyare AP's ha blivit registrerade hos AP av sina ägare för att få den kostnadsfria 3:e års garantin och där framgår inköpsdatum.
Tycker dock att en så ny modell borde ha papper kvar där det framgår försäljningsdatum men det kanske är tillverkningsdatum du är ute efter?

15710 ersatte väl 15703 i början på 2015 om jag minns rätt.
Det går inte att utröna årsmodell av serienummret, de kör med en bokstav, tex. "I" (i) så länge det finns nummer sedan ersätts bokstaven av "J" "K" osv.
Så en bokstav hänger med i flera år. AP själva borde så klart ha register men hur lätt det är att ta del av dem vet jag inte.
Dessutom borde de flesta nyare AP's ha blivit registrerade hos AP av sina ägare för att få den kostnadsfria 3:e års garantin och där framgår inköpsdatum.
Tycker dock att en så ny modell borde ha papper kvar där det framgår försäljningsdatum men det kanske är tillverkningsdatum du är ute efter?
Tack! Yes tillverkningsår känns väsentligast med avseende på tid till service; samt känsla.
Har du, eller någon annan, koll på vilka bokstäver som gäller nu samt de senaste åren?

Kommer inte att ta gift på detta men uppskattningsvis:
G = 2006-2010
H = 2011-2014 (?)
I = Aktuell serie.
Det görs 100.000 klockor i varje bokstavsserie innan man går på nästa bokstav.

Utöver @Niklas utmärkta svar så diskuterade vi precis 15703 ett par inlägg upp. Den största skillnaden mot nya 15710 är hur tavlan tillverkas (se video) :)

Finns en ganska billig 15703 från 2010 på C24 men den är inte ny som det står, det är ett visnings ex.

Helvete alltså! Stort jävla grattis. Är lagom avundsjuk kan jag säga. :)

Snyggt! Stort grattis! :)

Stort grattis! Fråga; passar liknande läderband till 15300?

Tackar! Mycket nöjd!

Gällande band till 15300ST så är jag osäker, kan vara möjligt att det går att köpa till "plots" och sen montera liknande band.
Vet att @Niklas gjorde ett projekt med sin 15400 men vet inte om samma plots passar till 15300.

Tjena AP-ägare!

Jag fick precis tillbaka min 15300st från service hos Nymans. Från början tyckte jag den lät lite väl mycket i uppdraget så ville få det tittat på, men passade på att köra en helservice när jag fick det rekommenderat och den ändå var inne. Nu när den är tillbaka tycker jag dock att den fortfarande låter en del, min fråga till er andra ägare av AP med 3120-verket är alltså, inte helt oväntat, hur låter/känns era i uppdraget? Vet att inhouse-verken inte är smörlena som JLC-varianterna, men är det naturligt med lite ljud/motstånd, eller bör jag be Nymans ta en andra titt på klockan?

Och såklart en kvällsbild på godingen som äntligen hittat tillbaka hem idag:

IMG_3612.JPG

Tillbaka
Topp