• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Som när jag testade en Corum 48 mm och de tyckte den passade fint. Kunde inte ens böja in gummibandet mot handleden. Var bara boettlocket och spännet som låg mot handleden. Jag skrattade och sade att det såg förjävligt ut.
Hade det varit en trendig klocka med bra andrahandsvärde så hade du varit ägare av en 48mm Corum nu alltså

Den är ENORM. Mkt större än vad man kan tro på måtten. Men å andra sidan har jag 16,5 cm handleder... men helsicke vad stor den är. Framförallt lug to lug-storleken. Du kan säkert hitta en på LW så att du kan testa. Om du nu befinner dig i sthlm.
Inte bosatt i Sthlm :) men aha, surt att de tagit bort "vanliga" 39:an alltså.. får pröva 41:an när samtalet kommer och se hur de känns.

Inte bosatt i Sthlm :) men aha, surt att de tagit bort "vanliga" 39:an alltså.. får pröva 41:an när samtalet kommer och se hur de känns.
Såhär satt min 15400 på mig med 17,5cm handleder. Jag gillade storleken skarpt.

20181013_141124.jpg

Jag har också 18.5cm. testat allt från 33-42mm. Allt är bra på sitt eget sätt. 33 är lite för litet för min smak om hur en ro ska bäras. 36 tycker jag är bäst all-around men tog lite tid att vänja sig. 37 är helt okej, lite konstiga proportioner. 39 är väldigt bra och lagom sportigt som en ro ska vara men håller 15202 väldigt högt över 15300. 41 fungerar men upplevs lite klumpigt i mitt tycke från hur en ro ska bäras. 42 är bara för stort.

Kontentan av det hela. Testa ordentligt innan du köper. Tror du vänjer dig vid 37 och kommer tycka storleken är bra även om proportionerna inte fungerar för mig. Annars hade jag sparat lite till och kört på 15202 eller gått ner på 36
Jag stod i samma funderingar och efter testat de olika versionerna köpte jag en näst intill ny 15202 på forumet! Passform och proportioner är outstanding anser jag.

Jag är sugen på en sån här, Audemars Piguet Edward Piguet "Canapè". Är det någon som vet något om den? Den verkar finnas i flera storlekar, lite olika tavelmodeller och i gult eller vitt guld. Jag har aldrig hört talas om den så det vore kul att få veta lite mer. Den verkar inte finns på AP:s hemsida så, har den slutat tillverkas?

I vitguld
Skärmavbild 2020-10-15 kl. 23.09.52.png
Skärmavbild 2020-10-15 kl. 23.10.13.png

Här ett wristshoot på en i gulguld med en annan tavla. Inte lika kul som ovanstående, tycker jag.
ge1914-b6srv-4.jpg

Jag är sugen på en sån här, Audemars Piguet Edward Piguet "Canapè". Är det någon som vet något om den? Den verkar finnas i flera storlekar, lite olika tavelmodeller och i gult eller vitt guld. Jag har aldrig hört talas om den så det vore kul att få veta lite mer. Den verkar inte finns på AP:s hemsida så, har den slutat tillverkas?

I vitguld
Skärmavbild 2020-10-15 kl. 23.09.52.png
Skärmavbild 2020-10-15 kl. 23.10.13.png

Här ett wristshoot på en i gulguld med en annan tavla. Inte lika kul som ovanstående, tycker jag.
ge1914-b6srv-4.jpg
Vitguldaren du gillar har ref 15091BC och var i produktion ~2005-2008.
Var aldrig någon storsäljare och fanns ett par fortfarande tillgängliga hos AP för ett par år sen.
Du borde kunna hitta ett ex från 7,000$ och uppåt beroende på skick och tillbehör.

Vitguldaren du gillar har ref 15091BC och var i produktion ~2005-2008.
Var aldrig någon storsäljare och fanns ett par fortfarande tillgängliga hos AP för ett par år sen.
Du borde kunna hitta ett ex från 7,000$ och uppåt beroende på skick och tillbehör.
Stort tack! Då får jag söka någon annanstans än på Chrono24 för där ligger den norr om hundra tusen. Ja, jag gillade den verkligen. Den är lite Art Deco, speciellt med den här tavlan. Liiiite påminner den om min fd svarta JLC tribut 1931. Det är ett dressur jag är ute efter som är fint utan att dra till sig uppmärksamhet.

Stort tack! Då får jag söka någon annanstans än på Chrono24 för där ligger den norr om hundra tusen. Ja, jag gillade den verkligen. Den är lite Art Deco, speciellt med den här tavlan. Liiiite påminner den om min fd svarta JLC tribut 1931. Det är ett dressur jag är ute efter som är fint utan att dra till sig uppmärksamhet.
Dom för 100k+ NOS?
Vart erbjuden en 14934BC NOS för ett tag sen kan kolla om den finns kvar om du vill?

Automat känns som ett dumt val för den klocktypen. Tycker den du gillar ser ut att vara designad som ett damur.
Den finns i olika storlekar. Den här är den största, med 48 mm lug to lug, vilket kan vara för stort? Det vore kul att prova den. Det kanske blir som du säger, att den känns damig när den kommer på, men tavlan tycker jag är maskulin. Har du något annat förslag på en i ädelmetall som inte är så mainstream? Gillar också den som jag vet du provat, Breguet Tradition som är öppen, men tror den blir mindre dressing för att den blir för hög. Manuella ur föredrar jag, men klockval blir ofta kompromisser någonstans.

Senast ändrad:
Den finns i olika storlekar. Den här är den största, med 48 mm lugg till lugg, vilket kan vara för stort? Det vore kul att prova den. Det kanske blir som du säger, att den känns damig när den kommer på, men tavlan tycker jag är maskulin. Har du något annat förslag på en i ädelmetall som inte är så mainstream? Gillar också den som jag vet du provat, Breguet Tradition som är öppen, men tror den blir mindre dressing för att den blir för hög. Manuella ur föredrar jag, men klockval blir ofta kompromisser någonstans.
Det är ju personligt om man tycker något ser ut som damur eller ej. Den manuella bör ha en tunnare och smidigare boett. Tror inte heller att den är liten. Vad det mer finns? Oj, finns väldigt mycket udda och exotiska ädelmetallsur. Beror helt på vilken stil man är ute efter. Tradition är inte så uppklädd då den är lite större och saknar vanlig urtavla. Finns ju dock andra väldigt trevliga lite mer uppklädda Breguet tex.

Den är mindre än så, 24 x 38 mm
Några jag tittat på har måtten 24 x 38, men den jag söker, om den finns en en mer rejäl storlek. Så här har de angivit måtten på en som verkar intressant. Det måste vara med bandhorn, annars är det ett monster. Den kan förändras i andra proportioner. Kanske till att bli mer maskulin och samtidigt med ett lite udda formspråk. Synd bara att den inte är manuell.

Skärmavbild 2020-10-16 kl. 09.39.56.png

Tänkte kolla här, vad kan det tänkas kosta att renovera länken (fylla på med guld eftersom det är endel stretch i länken) samt byta ringen eftersom den anses vara för nedslipad (kanske inte så konstigt på en 79a) på en 4100SA 36mm? Den är min som jag undrar över :)

Bilagor

• IMG_7640.jpg
    IMG_7640.jpg
    651.2 KB · Visningar: 39
Tillbaka
Topp