• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Jag tror du tänker rätt när du betraktar andrahandsvärdet som en faktor, för du kommer kanske innan du vet vilja byta.
Bägge klockor du nämner är väldigt stora. Såvida man inte har handleder likt styrkelyftande broilern på bild strax innan i tråden, så är bägge klockor för stora för de flesta. Det är ett vanligt nybörjarfel att när man skall köpa en första dyr klocka, att man då vill ha så mycket klocka som möjligt. Att stor, mycket, skall synas väger över smakfull, sitter skönt, praktisk etc. Med få undantag anser de flesta att Royal Oaken gamla 39mm var mycket bättre än nya 41mm. 39:an är stor i sig (5402 fick ju smeknamnet Jumbo och var då en "oversize"-klocka när den kom).
Men det är ju klart att ens egna stil är avgörande. Är man en gymkille, dörrvaktstyp så gillar man kanske stora klockor medan om stilen är mer dressat skulle jag rekommendera mindre klockor än dessa.
Jag är mer den dressade personen och skulle inte vilja ha en större Royal Oak än min 5402.
Jag tycker tex Divern är enorm och inget jag skulle överväga. Min handled är 18cm.
IMG_3352.JPG

IMG_3353.JPG

Divern är stor men sitter ändå rätt skönt. Kanske inte är riktigt samma användningsområde som 5402 eller 15202 :) Tycker fortfarande att 15202 är den snyggaste klocka jag ägt.

För semester, bad och fritid så fungerar den fint
Snapseed.jpg

Till jobbet får det bli den här :)
IMG_8882.JPG
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor

Chrisse

Patek
2-Faktor
Men för helvete grabbar, jag skojade lite! :p

@Rozzy svarade att 15400 och Rolex Sky-Dweller var stora och det är ju väldigt relativt. 41 och 42 mm är INTE stort på en normal handled.
Blir bara så trött på alla inlägg om att allt över 40 mm är GIGANTISKT och bara passar på BODY BUILDERS! :dead:

Royal Oak bär stort, min 15202 bär likvärdigt med min 42mm Overseas. Tycker RO's har rätt knasiga boetter egentligen.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Men för helvete grabbar, jag skojade lite! :p

@Rozzy svarade att 15400 och Rolex Sky-Dweller var stora och det är ju väldigt relativt. 41 och 42 mm är INTE stort på en normal handled.
Blir bara så trött på alla inlägg om att allt över 40 mm är GIGANTISKT och bara passar på BODY BUILDERS! :dead:

Ett problem med 15400 enligt mig är att proportionerna känns lite konstiga. Datumet sitter för långt till vänster också.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Blir bara så trött på alla inlägg om att allt över 40 mm är GIGANTISKT och bara passar på BODY BUILDERS! :dead:
Dom inläggen är jag missat. Eller så är det någon som bara ägt en klocka och inte fattar att boettformen är viktigare än diametern.
Men jag håller med om att 15400 är sjukt stor och väldigt få kan bära upp den.
Plopp600 är en väldigt intressant klocka till formen. Kollar man till diametern slår den de flesta klockor. Men kan bäras av väldigt många pga den är kort.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Dom inläggen är jag missat. Eller så är det någon som bara ägt en klocka och inte fattar att boettformen är viktigare än diametern.
Men jag håller med om att 15400 är sjukt stor och väldigt få kan bära upp den.
Plopp600 är en väldigt intressant klocka till formen. Kollar man till diametern slår den de flesta klockor. Men kan bäras av väldigt många pga den är kort.

Jmfr 15202 39mm och Plopp 1200
Ploprof'n är avsevärt kortare lugg till lugg vilket gör stor inverkan på bärbarhet

Innebär att en gigantisk klocka på pappret (ploppen) tycker jag bär mkt bättre än tex 15400 som "bara" är 41.

dsc06651.jpg

dsc06121.jpg

dsc06691.jpg

dsc05132.jpg
 
Senast ändrad:
Topp