• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

maartyn

Omega
Läggs poängen ihop då? Dvs. för hushållet?
Ex. jag får ihop 30.000 poäng på mitt kort och hon får ihop 20.000 på sitt kort. Vi får en 2-4-1 voucher. Kan vi då boka en resa med den vouchern som kostar 50.000 poäng?
Nej, hennes poäng hamnar på hennes Eurobonuskonto, och dina på ditt. Däremot kan ni koppla ihop era Eurobonuskonton och familjepoola era poäng, då kan ni göra som du beskriver!
 

JB_XII

Rolex
Nej, hennes poäng hamnar på hennes Eurobonuskonto, och dina på ditt. Däremot kan ni koppla ihop era Eurobonuskonton och familjepoola era poäng, då kan ni göra som du beskriver!

Tack för svar.
Är det något man väljer vid inbjudan/ansökan eller löser man det efteråt?

För om jag förstått det rätt så kan jag få poäng genom att låta någon bjuda in mig. Sen får jag och min sambo poäng när jag bjuder in henne?
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Läggs poängen ihop då? Dvs. för hushållet?
Ex. jag får ihop 30.000 poäng på mitt kort och hon får ihop 20.000 på sitt kort. Vi får en 2-4-1 voucher. Kan vi då boka en resa med den vouchern som kostar 50.000 poäng?

Tack för svar.
Är det något man väljer vid inbjudan/ansökan eller löser man det efteråt?

För om jag förstått det rätt så kan jag få poäng genom att låta någon bjuda in mig. Sen får jag och min sambo poäng när jag bjuder in henne?

Ja, om ni kör med pointsharing på EB
Precis, ni startar en point sharing-grupp på SAS.se och sen är det klart :)
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Har genom jobbet fått ett erbjudande att de betalar hela/en del av årsavgiften för ett kreditkort. Jag har sedan tidigare inget kreditkort men tänker att om man inte måste stå för avgiften kanske det låter som en smart idé.
Är måttligt intresserad av resor och kommer nog inte riktigt nå upp i 150k spend per år (i dagsläget i alla fall) så är nog mer intresserad av cashback än poäng, även om ett eurobonus för resor lockar. Vad finns det för alternativ idag, utöver amex eurobonus?
 

joca

Patek
2-Faktor
Har genom jobbet fått ett erbjudande att de betalar hela/en del av årsavgiften för ett kreditkort. Jag har sedan tidigare inget kreditkort men tänker att om man inte måste stå för avgiften kanske det låter som en smart idé.
Är måttligt intresserad av resor och kommer nog inte riktigt nå upp i 150k spend per år (i dagsläget i alla fall) så är nog mer intresserad av cashback än poäng, även om ett eurobonus för resor lockar. Vad finns det för alternativ idag, utöver amex eurobonus?
Kan det inte vara ett alternativ med t.ex. Sas Eurobonus AMEX Elite just för att samla på sig poäng under några år för att sedan något enstaka år spendera 150k, få en 2-4-1 och använda poängen till någon schysst resa? :)
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Har genom jobbet fått ett erbjudande att de betalar hela/en del av årsavgiften för ett kreditkort. Jag har sedan tidigare inget kreditkort men tänker att om man inte måste stå för avgiften kanske det låter som en smart idé.
Är måttligt intresserad av resor och kommer nog inte riktigt nå upp i 150k spend per år (i dagsläget i alla fall) så är nog mer intresserad av cashback än poäng, även om ett eurobonus för resor lockar. Vad finns det för alternativ idag, utöver amex eurobonus?
Du får alltså välja ett kort? Jag fick ett betalat av jobbet (de betalar hela årsavgiften) men det var med ”First Card”. Verkar helt värdelöst
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Kan det inte vara ett alternativ med t.ex. Sas Eurobonus AMEX Elite just för att samla på sig poäng under några år för att sedan något enstaka år spendera 150k, få en 2-4-1 och använda poängen till någon schysst resa? :)

Helt rätt.
när man ser att poängshögen börjar bli tillräckligt hög, så kan man gärna upptäcka att klocksamlingen behöver förstärkas med....valfri klocka som triggar en 2-4-1.
 
Senast ändrad:

demondave

Rolex
Nej, hennes poäng hamnar på hennes Eurobonuskonto, och dina på ditt. Däremot kan ni koppla ihop era Eurobonuskonton och familjepoola era poäng, då kan ni göra som du beskriver!

Måste man vara familj? :D Jag har 2-4-1, både jag och polaren som tänkt resa har poäng. Vore ju ett sjukt smidigt sätt att lösa vårat problem på :)
 

Veratio

Cartier
Visste inte riktigt var jag skulle posta det här, men de flesta som läser den här tråden gillar ju tips och tricks. Har man inte tid, ork eller möjlighet att lägga sin telefon på autospinn när man är på jobb eller hemma på kvällen, så är det inte mycket att heja för.

Är i Las Vegas då och då, älskar staden. Finns så mycket att göra, god mat och bra hotell. Förutom då att jag använder SAS-poäng och voucher för att ta mig dit, så finns två mobilspel som man kan tjäna in lite saker. Sist vi var där var en del av en större resa, det var nu i september.

Den bästa är Wynn. Du spelar slots gratis via appen och tjänar ihop credits som senare kan användas till hotellnätter i Las Vegas. Wynn är i normalfallet ett rätt dyrt hotell, walk in rate är runt 350 usd för ett dubbelrum (men billigare online och off-season - under vintern på vardagar kan man få dubbbelrum för 129 usd inkl två bufféer om man har ett Red Card - gratis att ordna på nätet). Man måste spela ganska mycket för att få ihop nätter, men är man två så kan man kombinera nätterna, sist hade vi fem gratisnätter på Wynn. Du har även möjlighet att slippa betala resort fee, vilket är en irriterande del i USAs nöjesdistrikt. Då får du inte tillgång till gym eller till wifi, men de flesta har väl gratis surf i USA nuförtiden ändå. Du kommer även att kunna köpa bufféer på Wynn för credits inom kort, normalpris för en sån på helgen är nog runt 70 usd och den har fått bra kritik på nätet.

Den bästa för några år sedan var myVegas-apparna. Mycket sämre nuförtiden men fortfarande okej. Finns fyra stycken där du kan tjäna ihop credits, samt via Facebook (det har inte jag). myVegas, Pop! Slots (sämst), myKONAMI och myVegas slots. Här kan man få hotellnätter (dock med resort fee), bufféer, shower och liknande. Sist vi var där hade vi två kvällsbufféer per person, två gratisbiljetter till Love (Beatles) med Cirque du Soleil, gratis inträde till någon grej som vi inte hann med och några halva-priset på bufféer som vi inte heller hann med. Jag gillar bufféer. :)

Det tar lite tid och det tar lite energi, men om man planerar en resa lite längre fram och tycker att det är kul att spela lite då och då så kan det vara värt det.

Jag tycker speciellt Wynn-appen är rolig. Vi får se om vi tar en vända dit enbart för att köra Vegas - har möjlighet med rätt många nätter nu, men sambon är mer sugen på sommarstuga så kanske pengarna ska användas till annat....
 

Veratio

Cartier
Nu kom SAS med sin REA! 50% på inrikes, 20% till USA. Kanon! Tyvärr bara till sista mars, men en plus-resa för två upp till Luleå från Malmö för 10 000 poäng är kanon!
 

Number 6

Omega
Okej, jag har vanliga SAS mastercard. Är sas guld varje år, främst via få men långa resor. Kommer sällan upp till Diamond. Spend ytterligare 240,000:- per år. Alltså går jag över gränsen för poängintjäning. Använder poängen primärt till bonusresor. Insåg så sent som igår att jag kanske borde byta till SAS AMEX. Vet att detta diskuterats i oändlighet här men baserat på ovan så borde det vara bättre? Visst, lite dyrare avgift per år men 2 för 1 är ju värt rätt mycket. Jag kan komplettera med ett gratis MC från jobbet. Nåt annat att beakta? MC premium känns ju tvek jmfrt med amexen?
 

Oew

Rolex
Okej, jag har vanliga SAS mastercard. Är sas guld varje år, främst via få men långa resor. Kommer sällan upp till Diamond. Spend ytterligare 240,000:- per år. Alltså går jag över gränsen för poängintjäning. Använder poängen primärt till bonusresor. Insåg så sent som igår att jag kanske borde byta till SAS AMEX. Vet att detta diskuterats i oändlighet här men baserat på ovan så borde det vara bättre? Visst, lite dyrare avgift per år men 2 för 1 är ju värt rätt mycket. Jag kan komplettera med ett gratis MC från jobbet. Nåt annat att beakta? MC premium känns ju tvek jmfrt med amexen?
Jag tycker definitivt att det är värt det, speciellt om du ändå gör några långa resor per år. Visst några tusenlappar i avgift, men räknar man in värdet av långflyg för två i business/first så tycker jag helt klart att det är värt det, plus att du har chansen att nå diamant lättare. Bjuder gärna in om du är intresserad :)
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Okej, jag har vanliga SAS mastercard. Är sas guld varje år, främst via få men långa resor. Kommer sällan upp till Diamond. Spend ytterligare 240,000:- per år. Alltså går jag över gränsen för poängintjäning. Använder poängen primärt till bonusresor. Insåg så sent som igår att jag kanske borde byta till SAS AMEX. Vet att detta diskuterats i oändlighet här men baserat på ovan så borde det vara bättre? Visst, lite dyrare avgift per år men 2 för 1 är ju värt rätt mycket. Jag kan komplettera med ett gratis MC från jobbet. Nåt annat att beakta? MC premium känns ju tvek jmfrt med amexen?

Det borde definitivt vara värt att gå på ett SAS AMEX, 2 för 1 vouchern är ju perfekt för dig som ändå verkar dra in ganska mycket poäng.
 

Bally

Cartier
Okej, jag har vanliga SAS mastercard. Är sas guld varje år, främst via få men långa resor. Kommer sällan upp till Diamond. Spend ytterligare 240,000:- per år. Alltså går jag över gränsen för poängintjäning. Använder poängen primärt till bonusresor. Insåg så sent som igår att jag kanske borde byta till SAS AMEX. Vet att detta diskuterats i oändlighet här men baserat på ovan så borde det vara bättre? Visst, lite dyrare avgift per år men 2 för 1 är ju värt rätt mycket. Jag kan komplettera med ett gratis MC från jobbet. Nåt annat att beakta? MC premium känns ju tvek jmfrt med amexen?
Låter väl som du tänkt igenom det redan och kommit fram till en bra slutsats. Det sista är väl att bli inbjuden så du och inbjudaren får lite extra poäng, skriver du här i tråden kommer många vara villiga att bjuda in, så om du gör det, ta någon som skänker till BCF så vi får inte lite mer pengar till dem också! (tror till och med det är regel på att om man får skicka en inbjudan ska man donera lite).
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Okej, jag har vanliga SAS mastercard. Är sas guld varje år, främst via få men långa resor. Kommer sällan upp till Diamond. Spend ytterligare 240,000:- per år. Alltså går jag över gränsen för poängintjäning. Använder poängen primärt till bonusresor. Insåg så sent som igår att jag kanske borde byta till SAS AMEX. Vet att detta diskuterats i oändlighet här men baserat på ovan så borde det vara bättre? Visst, lite dyrare avgift per år men 2 för 1 är ju värt rätt mycket. Jag kan komplettera med ett gratis MC från jobbet. Nåt annat att beakta? MC premium känns ju tvek jmfrt med amexen?
Med den spenderingen och guld varje år på resandet så är det ju värt med ett kort som ger fler poäng per hundralapp samt 2-4-1.

Tror du att du kan komma upp i 300k per år? Hur stort värde sätter du på de extra 12k poäng du drar in på ett SAS Amex Elite vs SAS Amex Premium?

Håller f.ö med om det där med att ta någon som lägger pengar till BCF bjuda in dig till Amex. Låt folk buda för det i PM ;)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Med den spenderingen och guld varje år på resandet så är det ju värt med ett kort som ger fler poäng per hundralapp samt 2-4-1.

Tror du att du kan komma upp i 300k per år? Hur stort värde sätter du på de extra 12k poäng du drar in på ett SAS Amex Elite vs SAS Amex Premium?

Ja, det är en del som spelar in på avvägningen.
Önskar man Diamond status (eller att polare/respektive ska ha guld) så kan det vara bra med Elite om det triggar Diamond.
Med Diamond så får man ju dessutom livstid på sina poäng, så länge man innehar statusen.

Har man nog med poäng för att använda bägge vouchers på elite?

Det är något som man bör tänka på innan man tar ett beslut. Hur många är i resesällskapet till den resa man har tänkt sig? Fler än 2? Ja, då kan det vara bra med elite. Är man 2st eller flyger ensam så håller nog ett premium...beroende på hur många poäng man har.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ja, det är en del som spelar in på avvägningen.
Önskar man Diamond status (eller att polare/respektive ska ha guld) så kan det vara bra med Elite om det triggar Diamond.
Med Diamond så får man ju dessutom livstid på sina poäng, så länge man innehar statusen.

Har man nog med poäng för att använda bägge vouchers på elite?

Det är något som man bör tänka på innan man tar ett beslut. Hur många är i resesällskapet till den resa man har tänkt sig? Fler än 2? Ja, då kan det vara bra med elite. Är man 2st eller flyger ensam så håller nog ett premium...beroende på hur många poäng man har.
Har ännu inte riktigt kopplat vad storheten med Diamond är. Mitt resemönster är visserligen ojämnt som fan, men tror jag skulle kunna lösa det - är dock hittills helt ointresserad.
 

Hutti

Cartier
Har på 1,5 år samlat på mig strax under 130k poäng och en 2-4-1 voucher, är fortfarande sas silver :(

Flyger för lite med SAS helt enkelt..
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Har ännu inte riktigt kopplat vad storheten med Diamond är. Mitt resemönster är visserligen ojämnt som fan, men tror jag skulle kunna lösa det - är dock hittills helt ointresserad.

Ja, det är väl lite beroende på vilka behov man har. För en som reser med mycket bagage så kan det vara bra att kunna ge bort ett kort till en familjemedlem, soft landning till guld, gratis dryck och poäng som får fem nya år eller som aldrig går ut så länge man behåller diamondstatus. Goodie bag är väl inte det bästa, men lite Georg Jensen prylar kan man alltid skaffa sig.
Vad är poängen med guldkort?

Sedan har man lite andra fördelar vid uppgraderingar om det behövs och även vid bokning av poäng+pengar.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ja, det är väl lite beroende på vilka behov man har. För en som reser med mycket bagage så kan det vara bra att kunna ge bort ett kort till en familjemedlem, soft landning till guld, gratis dryck och poäng som får fem nya år eller som aldrig går ut så länge man behåller diamondstatus. Goodie bag är väl inte det bästa, men lite Georg Jensen prylar kan man alltid skaffa sig.
Vad är poängen med guldkort?

Sedan har man lite andra fördelar vid uppgraderingar om det behövs och även vid bokning av poäng+pengar.
Iom att jag typ bara reser Eco så är fast track & lounger sjukt värt.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Med Diamond får du gratis dryck och softlanding om du under ett år inte skulle lyckas med guld. En eventuell fru får dessutom ett guldkort om du väljer att skänka det till henne och....inga poäng brinner inne.
Min "take" på detta. Förstår att andra uppskattar sakerna, men för mig är det följande.
- flyger nästan bara bolag där gratis dryck ingår
- softlanding nice, men om jag inte når guld så kommer jag inte heller behöva guld
- flickvännen behöver inte guldkort, och ingen runt mig heller
- Poäng är inga problem att bränna ;)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Min "take" på detta. Förstår att andra uppskattar sakerna, men för mig är det följande.
- flyger nästan bara bolag där gratis dryck ingår
- softlanding nice, men om jag inte når guld så kommer jag inte heller behöva guld
- flickvännen behöver inte guldkort, och ingen runt mig heller
- Poäng är inga problem att bränna ;)

Då du flyger med bolag som bara har gratis dryck i eco, så har du fel kort. SAS har en hel del flygningar som inte har gratis dryck.
Flyger du med Lufthansa så bör du ha Miles & More då det är mest fördelaktigt. Problemet är väl då att man inte får någon 2-4-1....eller kanske dom har något samarbete med någon kortleverantör.
Som sagt, det beror på ens egna situation. Har man poäng för att utnyttja en dubbel 2-4-1 så kan man lika gärna köra på med Elite för att uppnå Diamond, saknar man några få legs, så kan man dessutom ta något okynnesflyg.

Som sagt, allt beror på den sitsen man sitter i. Dumt för övrigt av SAS att ha ett kort som du inte behöver...typ.
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Till er som har koll på SAS Amex Eurobonus:
Kanske en dum fråga.. men kom upp i 150k spend förra veckan och undrar således hur och när jag får 2-4-1 vouchern? Någon som kan upplysa mig?
 
Topp