• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Är det någon som har räknat på, och vågar erkänna, hur mycket ”gratis” resorna faktiskt har kostat med kortavgifter, handlat i dyrare butik för att få poäng, hyrt bil som mer eller mindre inte använts, bytt till dyrare elbolag etc. etc.? Utan att skattefuska (tjäna poäng på företagsbetalningar, inte förenligt med KS regler att diskutera det).

Givetvis finns det några som har gjort 100 invites etc men om det bortses från och tänker rent generellt för genomsnittsanvändaren?

Det är en bra fråga!

det går förmodligen att hitta billigare bredband, mobilabonnemang, billigare kreditkort, köpa diskmaskinen billigare än via poäng osv. Olika sätt att jaga rabatter. EB-poäng är ett sätt att pruta på saker/tjänster.

om man inte har inbjudan, inte byter elbolag, väljer billigaste priset på en vara vi ex prisjakt. Inte köper mat på Coop naturligt i sitt inköpsmönster. Då är det inget värde imo. Att skramla ihop 30000/år ger samma resepris i ekonomi (du får betala en mindre summa ändå utöver points) som att skita i poängjagande o ta en ryanairbiljett till samma destination.

Jag testar 2 år. Utvärderar. Gå vidare med samma el byta tillbaka. För egen del är det bra värde första året iaf. Sen möjligt att det är helt ok andra året med en voucher och samtidigt komma upp i bra summa points för att lämna Europa.

jag har inte i mitt liv betalat privat för business class och kommer förmodligen aldrig göra det i framtiden. Bonusresorna möjliggör dock denna lilla lyx.
 
Är det någon som har räknat på, och vågar erkänna, hur mycket ”gratis” resorna faktiskt har kostat med kortavgifter, handlat i dyrare butik för att få poäng, hyrt bil som mer eller mindre inte använts, bytt till dyrare elbolag etc. etc.? Utan att skattefuska (tjäna poäng på företagsbetalningar, inte förenligt med KS regler att diskutera det).

Givetvis finns det några som har gjort 100 invites etc men om det bortses från och tänker rent generellt för genomsnittsanvändaren?

Gjorde en uträkning och våras (frugan, jag och sonen) åkte till business med SQ till Bali. Det kostade oss cirka 12000, räknade med kortavgift, kostnad för betalo osv.

Håller på antecknar lite nu när jag börjat handla på Coop för samla poäng, de är så in i helvete dyra på precis allt. Ska ge det 3 månader men det är ett rejält påslag på precis allt.
 
Senast ändrad:
Är det någon som har räknat på, och vågar erkänna, hur mycket ”gratis” resorna faktiskt har kostat med kortavgifter, handlat i dyrare butik för att få poäng, hyrt bil som mer eller mindre inte använts, bytt till dyrare elbolag etc. etc.? Utan att skattefuska (tjäna poäng på företagsbetalningar, inte förenligt med KS regler att diskutera det).

Givetvis finns det några som har gjort 100 invites etc men om det bortses från och tänker rent generellt för genomsnittsanvändaren?
För mig är det inga kostnader bortsett från årsavgiften som är 4500. Ligger på runt 40k/mån spend så brukar bli runt 100k/år så jag kan åka en långresa i business. Får ju en extra 2:4:1 men får oftast inte ihop tillräckligt med poäng för att nyttja båda, dock skönt att alltid ha en extra så man kan boka när man vill.
 
Är det någon som har räknat på, och vågar erkänna, hur mycket ”gratis” resorna faktiskt har kostat med kortavgifter, handlat i dyrare butik för att få poäng, hyrt bil som mer eller mindre inte använts, bytt till dyrare elbolag etc. etc.? Utan att skattefuska (tjäna poäng på företagsbetalningar, inte förenligt med KS regler att diskutera det).

Givetvis finns det några som har gjort 100 invites etc men om det bortses från och tänker rent generellt för genomsnittsanvändaren?
Riktigt bra fråga. Min princip är att inte "betala" för att tjäna EB, vilket innebär att jag generellt inte väljer dyrare alternativ bara för att tjäna EB på det. Men spännande frågeställning.
 
Är det någon som har räknat på, och vågar erkänna, hur mycket ”gratis” resorna faktiskt har kostat med kortavgifter, handlat i dyrare butik för att få poäng, hyrt bil som mer eller mindre inte använts, bytt till dyrare elbolag etc. etc.? Utan att skattefuska (tjäna poäng på företagsbetalningar, inte förenligt med KS regler att diskutera det).

Givetvis finns det några som har gjort 100 invites etc men om det bortses från och tänker rent generellt för genomsnittsanvändaren?

Är det verkligen oförenligt att diskutera företagsbetalningar om de sker i form av utlägg? Har bekanta som saknar företagskort och således tvingas lägga ut tusentals kronor varje vecka för hotell och tåg/flyg osv. Eller skall EB-poängen förmånsbeskattas menar du?
 
Mycket möjligt att jag missat någon tydlig info men jag finns det någon tydlig anledning till att jag inte kan boka poängresa till Thailand som destination men USA och andra långresor?
 
Svarar mig själv om någon annan stöter på samma problem - ska man boka till locations SAS inte flyger själva så måste man specifikt välja att boka med star alliance
Mycket möjligt att jag missat någon tydlig info men jag finns det någon tydlig anledning till att jag inte kan boka poängresa till Thailand som destination men USA och andra långresor?
 
Svarar mig själv om någon annan stöter på samma problem - ska man boka till locations SAS inte flyger själva så måste man specifikt välja att boka med star alliance

Precis!
Men där får man serverat det dom tror att man vill ha.
Då är det bättre att se på t.ex United.com eller awardfares om man inte vill åka med kinesiskt bolag eller turkiskt.

Det bästa är att leta utanför SAS och ringa in en beställning
 
Bolaget blev SAS och Air Canada både rutterna.

Ursprungligen:

SAS-LDN: Airbus320neo
LDN-YYZ: Boeing dreamliner
Toronto - Cancun - Boeing dreamliner

Nu blev det:

SAS-AMS: Airbus 320neo
AMS-YYZ: Boeing 767-300ER
Toronto-Cancun: 767-300ER

Såg en film från Air Canadas business för 767-300ER - den såg helt ok ut.
Till saken hör att min flygrädsla blivit värre och värre genom åren och fick för mig att 763 var en "farligare" kärra. (Äldre). Men jag kanske bara får släppa det.

Jag och min sambo tänkte också boka en resa till Cancun alternativt Mexico City januari/februari 2021. Var bokade du din resa genom?
Har hittat att man kan boka 2-4-1 genom SAS egna hemsida (https://www.sas.se/eurobonus/star-alliance-award-trips/) och har även hittat denna sidan https://flights.staralliance.com/en/ men vet inte om man kan boka med EB poäng.
 
Jag och min sambo tänkte också boka en resa till Cancun alternativt Mexico City januari/februari 2021. Var bokade du din resa genom?
Har hittat att man kan boka 2-4-1 genom SAS egna hemsida (https://www.sas.se/eurobonus/star-alliance-award-trips/) och har även hittat denna sidan https://flights.staralliance.com/en/ men vet inte om man kan boka med EB poäng.

Som Ante skriver - ringde tallin!
De löste mitt ”dilemma”. Flyger Istanbul- cancun ist!
 
Mexico har rätt dyra hotell om man vill bo bra. Dubbelkolla om det är värt att spendera poängen på resan, kan bli vettigt att boka via ett bolag inklusive bra boende och käk.
 
Tittar lite på en resa i Aug, Havanna, två pers.

30k för ekonomi med bagage på flygresor.se eller 165k EB Business på Turkish vid användande av 2-4-1. Vouchern riskerar att brinna inne annars, men räknar med att dra ihop till en i år också. Poängen har rätt lång hållbarhet än.

Några tankar?
 
Tittar lite på en resa i Aug, Havanna, två pers.

30k för ekonomi med bagage på flygresor.se eller 165k EB Business på Turkish vid användande av 2-4-1. Vouchern riskerar att brinna inne annars, men räknar med att dra ihop till en i år också. Poängen har rätt lång hållbarhet än.

Några tankar?
Kör på. Du kan ju alltid boka om eller av. Om det släpps andra biljetter senare.
Business före ekonomi alla dagar i veckan.
 
Tittar lite på en resa i Aug, Havanna, två pers.

30k för ekonomi med bagage på flygresor.se eller 165k EB Business på Turkish vid användande av 2-4-1. Vouchern riskerar att brinna inne annars, men räknar med att dra ihop till en i år också. Poängen har rätt lång hållbarhet än.

Några tankar?
Kör på. Du kan ju alltid boka om eller av. Om det släpps andra biljetter senare.
Business före ekonomi alla dagar i veckan.
Såg även att det fanns Air China, men Turkish lär vara att föredra.
Verkar även vara deras nya 787 med nya kabinen. Kör på!
 
Såg även att det fanns Air China, men Turkish lär vara att föredra.
Verkar även vara deras nya 787 med nya kabinen. Kör på!

Sweet! Kollade faktiskt inte ens vilket plan, iom att datumena inte är helt givna än. Tack!

Ja, Air China är kanske inte så coronasmart, och det är väl längsta möjliga rutten till Kuba :)
 
Sweet! Kollade faktiskt inte ens vilket plan, iom att datumena inte är helt givna än. Tack!

Ja, Air China är kanske inte så coronasmart, och det är väl längsta möjliga rutten till Kuba :)
Det är väl inte en giltig routing enligt Tallinn? Var väl ett par år sedan de godkände galna routings som t.ex. Havanna via Kina..
 
Tillbaka
Topp