Videon finns inte kvar. Men visst var det den här?
Ser ut att vara den
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Videon finns inte kvar. Men visst var det den här?
Har en Mercury EFI 115 som börjat strula vid start, händer ingenting när man vrider nyckeln. Efter ca 10 försök startar den, brukar starta på första försöket när den är varm men inte alltid.
Trodde det va batteriet som va dåligt så bytte det men det hjälpte inte.
Någon här som har någon ide om vad det skulle kunna vara?
Glapp eller ärg i kontakten mellan nyckel/kabel?Har en Mercury EFI 115 som börjat strula vid start, händer ingenting när man vrider nyckeln. Efter ca 10 försök startar den, brukar starta på första försöket när den är varm men inte alltid.
Trodde det va batteriet som va dåligt så bytte det men det hjälpte inte.
Någon här som har någon ide om vad det skulle kunna vara?
Är det så att startmotorn går runt? Skulle kunna vara "glapp" i den.Har en Mercury EFI 115 som börjat strula vid start, händer ingenting när man vrider nyckeln. Efter ca 10 försök startar den, brukar starta på första försöket när den är varm men inte alltid.
Trodde det va batteriet som va dåligt så bytte det men det hjälpte inte.
Någon här som har någon ide om vad det skulle kunna vara?
Ja det tror jag, när den väl startar så går den. Funderade över tändstift precis när jag postade, gjorde ”stor service” på varvet vid vinterförvaringen men lite osäker på vad som ingår.Får den bränsle? När bytte du tändstift? Är det "alltid" efter 10 försök eller är det ibland på andra och ibland på 20e?
Det ska jag kolla! Om jag kan se något.Glapp eller ärg i kontakten mellan nyckel/kabel?
Nej det tror inte att den gör. Kommer inget ljud från motorn när man vrider nyckeln, ev ett svagt surrande.Är det så att startmotorn går runt? Skulle kunna vara "glapp" i den.
Solenoiden?Ja det tror jag, när den väl startar så går den. Funderade över tändstift precis när jag postade, gjorde ”stor service” på varvet vid vinterförvaringen men lite osäker på vad som ingår.
Ska absolut kolla stiften.
Har inte räknat, men upplever inte att det alltid är lika många.
Det ska jag kolla! Om jag kan se något.
Nej det tror inte att den gör. Kommer inget ljud från motorn när man vrider nyckeln, ev ett svagt surrande.
När du vrider på nyckeln så ska startmotorn gå igång och snurra. Om det inte sker så är det där problemet ligger (då du redan bytt batteriet).Ja det tror jag, när den väl startar så går den. Funderade över tändstift precis när jag postade, gjorde ”stor service” på varvet vid vinterförvaringen men lite osäker på vad som ingår.
Ska absolut kolla stiften.
Har inte räknat, men upplever inte att det alltid är lika många.
Det ska jag kolla! Om jag kan se något.
Nej det tror inte att den gör. Kommer inget ljud från motorn när man vrider nyckeln, ev ett svagt surrande.
Nej det tror inte att den gör. Kommer inget ljud från motorn när man vrider nyckeln, ev ett svagt surrande.
Ah, okej. Då låter det som ett elfel någonstans på vägen till startmotorn.
Solonojden?
När du vrider på nyckeln så ska startmotorn gå igång och snurra. Om det inte sker så är det där problemet ligger (då du redan bytt batteriet).
Det skulle kunna vara solenoiden i startmotorn precis som Scipio skriver.
När det gäller det surrande ljudet så är det bränslepumpen som låter, eller så är det iaf på bilar. Jag är osäker på om en båtmotor har en bränslepump i samma form som en bil har.
Ah, okej. Då låter det som ett elfel någonstans på vägen till startmotorn.
Klassiskt trix - ta av kåpan och samtidigt som du vrider om nyckeln smäller du till startmotorn med en gummiklubba. Det kan få solenoiden att lossna och börja göra sitt jobb. Det är ingen beständig lösning, du måste byta den ändå, men då vet du i alla fall vart felet ligger.
Nej det går inte. Ett annat test du kan göra är också att helt enkelt vrida på, vrida av, vrida på, vrida av ett par gånger i snabb följd. Den KAN hoppa igång av det också.Tack för eran hjälp! Ska testa @alfgren tips med gummiklubban. För det går inte att se på den att den är trasig eller?
Är det alltså solenoiden som klickar när man vrider på tändningen?Nej det går inte. Ett annat test du kan göra är också att helt enkelt vrida på, vrida av, vrida på, vrida av ett par gånger i snabb följd. Den KAN hoppa igång av det också.
Nu förutsätter jag att det faktiskt "klickar" när du vrider på tändningen. Är det HELT tyst, så kommer inget av det jag säger hjälpa.
Klicket tror jag är startrelät egentligen. Men banka till startmotorn (om man kommer åt) samtidigt som du har nyckeln vriden till Start. Det är åtminstone världens billigaste felsökning och funkade på min gamla Volvo Penta V8. Dock var den förstås tvungen att bytas ändå men man kunde utesluta att det var fel på nåt annat.Är det alltså solenoiden som klickar när man vrider på tändningen?
Ganska stadigt ekipage vid bryggan idag.
Marell? Tvärfet.
Köp minHar ni några tips?
Är sugen på att skaffa ny båt. Har fru och två barn 8 och 12 år. Egentligen så skulle jag vilja ha en Bowrider för dagsturer. Barnen och framförallt min fru vill ha en båt som det går att sova i. Jag kan tänka mig en båt som är så liten som möjligt, men ändå rymmer två vuxna och två barn för övernattning några dagar. Barnen vill ha en båt som det går att åka båtring bakom. Frun fyller på kravspecen med pentry, diskho och toalett. Ja ni förstår vart det är på väg. Jag vill hålla nere de fasta kostnaderna.
Att köpa båt är ett evigt kompromissande. Jag tycker att små DC kan vara klaustrofobiska och att HT kan vara bättre när vi talar små båtar runt 6 meter.
Vad tycker ni om dessa båttyper?
Sportig HT (Flipper 666)
HT med taklucka som nästan är som en hyttbåt (Aquadore HT 22)
DC på ca 7 meter (T ex Flipper 705, Ryds 23 DC)
Sen har vi det där med motorer. Hur mycket dyrare är en inombordare, typ Mercruiser i service? Kan ju vara skönt att undvika de mest stöldbegärliga utombordarna. Är en diesel dyrare i underhåll än en bensinare?
En HT typ Flipper 666 bör jag kunna dra upp själv och vinterförvara. De andra kommer jag behöva lämna till ett varv/marina.
Vad är den bästa kompromissen? Vi snackar en prisspread från 200 till max max 450.
Har ni några tips?
Köp min
Skickade i den idag. Har inte tid och sinnesfrid riktigt för tillfället för båtägande
Aquador 22DC Diesel. Låter och luktar som glassbilen. Drar noll och intet till skillnad från bensinarna. Årlig service gör man själv hur lätt som helst. Försäkring 2200kr/år...
Är sugen på att skaffa ny båt. Har fru och två barn 8 och 12 år. Egentligen så skulle jag vilja ha en Bowrider för dagsturer. Barnen och framförallt min fru vill ha en båt som det går att sova i. Jag kan tänka mig en båt som är så liten som möjligt, men ändå rymmer två vuxna och två barn för övernattning några dagar. Barnen vill ha en båt som det går att åka båtring bakom. Frun fyller på kravspecen med pentry, diskho och toalett. Ja ni förstår vart det är på väg. Jag vill hålla nere de fasta kostnaderna.
Att köpa båt är ett evigt kompromissande. Jag tycker att små DC kan vara klaustrofobiska och att HT kan vara bättre när vi talar små båtar runt 6 meter.
Vad tycker ni om dessa båttyper?
Sportig HT (Flipper 666)
HT med taklucka som nästan är som en hyttbåt (Aquadore HT 22)
DC på ca 7 meter (T ex Flipper 705, Ryds 23 DC)
Sen har vi det där med motorer. Hur mycket dyrare är en inombordare, typ Mercruiser i service? Kan ju vara skönt att undvika de mest stöldbegärliga utombordarna. Är en diesel dyrare i underhåll än en bensinare?
En HT typ Flipper 666 bör jag kunna dra upp själv och vinterförvara. De andra kommer jag behöva lämna till ett varv/marina.
Vad är den bästa kompromissen? Vi snackar en prisspread från 200 till max max 450.
Har ni några tips?
Grand Boats.Jäkligt cool båt. Vad är det för fabrikat?