• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

RobinW

Cartier
2-Faktor
Blandad segling idag men bra helg iaf!

F0435830-001F-4614-B184-291E5598F09A.jpeg
19ABDE49-EFD4-41F9-A158-BF8436F31B9E.jpeg
0D1C5C01-D98B-456F-9704-21042393A89B.jpeg
 

snajgel

Panerai
Har en Mercury EFI 115 som börjat strula vid start, händer ingenting när man vrider nyckeln. Efter ca 10 försök startar den, brukar starta på första försöket när den är varm men inte alltid.
Trodde det va batteriet som va dåligt så bytte det men det hjälpte inte.

Någon här som har någon ide om vad det skulle kunna vara?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Har en Mercury EFI 115 som börjat strula vid start, händer ingenting när man vrider nyckeln. Efter ca 10 försök startar den, brukar starta på första försöket när den är varm men inte alltid.
Trodde det va batteriet som va dåligt så bytte det men det hjälpte inte.

Någon här som har någon ide om vad det skulle kunna vara?

Får den bränsle? När bytte du tändstift? Är det "alltid" efter 10 försök eller är det ibland på andra och ibland på 20e?
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har en Mercury EFI 115 som börjat strula vid start, händer ingenting när man vrider nyckeln. Efter ca 10 försök startar den, brukar starta på första försöket när den är varm men inte alltid.
Trodde det va batteriet som va dåligt så bytte det men det hjälpte inte.

Någon här som har någon ide om vad det skulle kunna vara?
Glapp eller ärg i kontakten mellan nyckel/kabel?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Har en Mercury EFI 115 som börjat strula vid start, händer ingenting när man vrider nyckeln. Efter ca 10 försök startar den, brukar starta på första försöket när den är varm men inte alltid.
Trodde det va batteriet som va dåligt så bytte det men det hjälpte inte.

Någon här som har någon ide om vad det skulle kunna vara?
Är det så att startmotorn går runt? Skulle kunna vara "glapp" i den.
 

snajgel

Panerai
Får den bränsle? När bytte du tändstift? Är det "alltid" efter 10 försök eller är det ibland på andra och ibland på 20e?
Ja det tror jag, när den väl startar så går den. Funderade över tändstift precis när jag postade, gjorde ”stor service” på varvet vid vinterförvaringen men lite osäker på vad som ingår.
Ska absolut kolla stiften.
Har inte räknat, men upplever inte att det alltid är lika många.
Glapp eller ärg i kontakten mellan nyckel/kabel?
Det ska jag kolla! Om jag kan se något.

Är det så att startmotorn går runt? Skulle kunna vara "glapp" i den.
Nej det tror inte att den gör. Kommer inget ljud från motorn när man vrider nyckeln, ev ett svagt surrande.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ja det tror jag, när den väl startar så går den. Funderade över tändstift precis när jag postade, gjorde ”stor service” på varvet vid vinterförvaringen men lite osäker på vad som ingår.
Ska absolut kolla stiften.
Har inte räknat, men upplever inte att det alltid är lika många.

Det ska jag kolla! Om jag kan se något.


Nej det tror inte att den gör. Kommer inget ljud från motorn när man vrider nyckeln, ev ett svagt surrande.
Solenoiden?
 
Senast ändrad:

Owaysis

Cartier
Ja det tror jag, när den väl startar så går den. Funderade över tändstift precis när jag postade, gjorde ”stor service” på varvet vid vinterförvaringen men lite osäker på vad som ingår.
Ska absolut kolla stiften.
Har inte räknat, men upplever inte att det alltid är lika många.

Det ska jag kolla! Om jag kan se något.


Nej det tror inte att den gör. Kommer inget ljud från motorn när man vrider nyckeln, ev ett svagt surrande.
När du vrider på nyckeln så ska startmotorn gå igång och snurra. Om det inte sker så är det där problemet ligger (då du redan bytt batteriet).
Det skulle kunna vara solenoiden i startmotorn precis som Scipio skriver.

När det gäller det surrande ljudet så är det bränslepumpen som låter, eller så är det iaf på bilar. Jag är osäker på om en båtmotor har en bränslepump i samma form som en bil har.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Klassiskt trix - ta av kåpan och samtidigt som du vrider om nyckeln smäller du till startmotorn med en gummiklubba. Det kan få solenoiden att lossna och börja göra sitt jobb. Det är ingen beständig lösning, du måste byta den ändå, men då vet du i alla fall vart felet ligger.

Ah, okej. Då låter det som ett elfel någonstans på vägen till startmotorn.
 

snajgel

Panerai

När du vrider på nyckeln så ska startmotorn gå igång och snurra. Om det inte sker så är det där problemet ligger (då du redan bytt batteriet).
Det skulle kunna vara solenoiden i startmotorn precis som Scipio skriver.

När det gäller det surrande ljudet så är det bränslepumpen som låter, eller så är det iaf på bilar. Jag är osäker på om en båtmotor har en bränslepump i samma form som en bil har.

Ah, okej. Då låter det som ett elfel någonstans på vägen till startmotorn.

Klassiskt trix - ta av kåpan och samtidigt som du vrider om nyckeln smäller du till startmotorn med en gummiklubba. Det kan få solenoiden att lossna och börja göra sitt jobb. Det är ingen beständig lösning, du måste byta den ändå, men då vet du i alla fall vart felet ligger.

Tack för eran hjälp! Ska testa @alfgren tips med gummiklubban. För det går inte att se på den att den är trasig eller?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tack för eran hjälp! Ska testa @alfgren tips med gummiklubban. För det går inte att se på den att den är trasig eller?
Nej det går inte. Ett annat test du kan göra är också att helt enkelt vrida på, vrida av, vrida på, vrida av ett par gånger i snabb följd. Den KAN hoppa igång av det också.

Nu förutsätter jag att det faktiskt "klickar" när du vrider på tändningen. Är det HELT tyst, så kommer inget av det jag säger hjälpa.
 

snajgel

Panerai
Nej det går inte. Ett annat test du kan göra är också att helt enkelt vrida på, vrida av, vrida på, vrida av ett par gånger i snabb följd. Den KAN hoppa igång av det också.

Nu förutsätter jag att det faktiskt "klickar" när du vrider på tändningen. Är det HELT tyst, så kommer inget av det jag säger hjälpa.
Är det alltså solenoiden som klickar när man vrider på tändningen?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Är det alltså solenoiden som klickar när man vrider på tändningen?
Klicket tror jag är startrelät egentligen. Men banka till startmotorn (om man kommer åt) samtidigt som du har nyckeln vriden till Start. Det är åtminstone världens billigaste felsökning och funkade på min gamla Volvo Penta V8. Dock var den förstås tvungen att bytas ändå men man kunde utesluta att det var fel på nåt annat.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Är sugen på att skaffa ny båt. Har fru och två barn 8 och 12 år. Egentligen så skulle jag vilja ha en Bowrider för dagsturer. Barnen och framförallt min fru vill ha en båt som det går att sova i. Jag kan tänka mig en båt som är så liten som möjligt, men ändå rymmer två vuxna och två barn för övernattning några dagar. Barnen vill ha en båt som det går att åka båtring bakom. Frun fyller på kravspecen med pentry, diskho och toalett. Ja ni förstår vart det är på väg. Jag vill hålla nere de fasta kostnaderna.

Att köpa båt är ett evigt kompromissande. Jag tycker att små DC kan vara klaustrofobiska och att HT kan vara bättre när vi talar små båtar runt 6 meter.

Vad tycker ni om dessa båttyper?

Sportig HT (Flipper 666)
656CE4AB-576A-433F-86D5-6E6FF5C06B25.jpeg
FA56CB7F-0AC0-4959-8868-C9C2F87B6ACA.jpeg

HT med taklucka som nästan är som en hyttbåt (Aquadore HT 22)
223DF109-05FA-4EBF-8A0C-30B9489C4AE0.jpeg

B77F951D-B6A9-42AF-9673-BDE908B94E0C.jpeg

DC på ca 7 meter (T ex Flipper 705, Ryds 23 DC)
393670BC-0CDB-452C-9086-155146CA0062.jpeg
0836B1E6-DAB6-48A1-BAD8-7049319C83F9.jpeg



Sen har vi det där med motorer. Hur mycket dyrare är en inombordare, typ Mercruiser i service? Kan ju vara skönt att undvika de mest stöldbegärliga utombordarna. Är en diesel dyrare i underhåll än en bensinare?
En HT typ Flipper 666 bör jag kunna dra upp själv och vinterförvara. De andra kommer jag behöva lämna till ett varv/marina.

Vad är den bästa kompromissen? Vi snackar en prisspread från 200 till max max 450.

Har ni några tips?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Är sugen på att skaffa ny båt. Har fru och två barn 8 och 12 år. Egentligen så skulle jag vilja ha en Bowrider för dagsturer. Barnen och framförallt min fru vill ha en båt som det går att sova i. Jag kan tänka mig en båt som är så liten som möjligt, men ändå rymmer två vuxna och två barn för övernattning några dagar. Barnen vill ha en båt som det går att åka båtring bakom. Frun fyller på kravspecen med pentry, diskho och toalett. Ja ni förstår vart det är på väg. Jag vill hålla nere de fasta kostnaderna.

Att köpa båt är ett evigt kompromissande. Jag tycker att små DC kan vara klaustrofobiska och att HT kan vara bättre när vi talar små båtar runt 6 meter.

Vad tycker ni om dessa båttyper?

Sportig HT (Flipper 666)
656CE4AB-576A-433F-86D5-6E6FF5C06B25.jpeg
FA56CB7F-0AC0-4959-8868-C9C2F87B6ACA.jpeg

HT med taklucka som nästan är som en hyttbåt (Aquadore HT 22)
223DF109-05FA-4EBF-8A0C-30B9489C4AE0.jpeg

B77F951D-B6A9-42AF-9673-BDE908B94E0C.jpeg

DC på ca 7 meter (T ex Flipper 705, Ryds 23 DC)
393670BC-0CDB-452C-9086-155146CA0062.jpeg
0836B1E6-DAB6-48A1-BAD8-7049319C83F9.jpeg



Sen har vi det där med motorer. Hur mycket dyrare är en inombordare, typ Mercruiser i service? Kan ju vara skönt att undvika de mest stöldbegärliga utombordarna. Är en diesel dyrare i underhåll än en bensinare?
En HT typ Flipper 666 bör jag kunna dra upp själv och vinterförvara. De andra kommer jag behöva lämna till ett varv/marina.

Vad är den bästa kompromissen? Vi snackar en prisspread från 200 till max max 450.

Har ni några tips?

Skulle jag välja mellan dom där så skulle det nog bli Aquadoren. Den känns också mest lämpad för de aktiviteter du beskriver.
Som du också skriver, ett evigt kompromissande. De är få saker som blir så långt ifrån vad man har tänkt sig som att försöka göra en 6 meters DC till en bobåt. :)
Det största problemet tycker jag blir allt roddande med att flytta runt allt i båten hela tiden för att få plats.

Man ska komma ihåg att det är båtar med "möjlighet" till övernattning.

Har man en bit till havet och det är lite omständligt att ta sig iväg så skulle jag välja någon typ av HT/hytt. Har man möjlighet att nyttja fina dagar med kort varsel skulle jag gå bowrider.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Köp min
Skickade i den idag. Har inte tid och sinnesfrid riktigt för tillfället för båtägande ;)
68528BBA-6717-4D89-9DA2-8435ED178084.jpeg

Aquador 22DC Diesel. Låter och luktar som glassbilen. Drar noll och intet till skillnad från bensinarna. Årlig service gör man själv hur lätt som helst. Försäkring 2200kr/år...

Dom där är riktigt fina tycker jag. Kan omöjligt vara svårsåld i dessa tider.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Är sugen på att skaffa ny båt. Har fru och två barn 8 och 12 år. Egentligen så skulle jag vilja ha en Bowrider för dagsturer. Barnen och framförallt min fru vill ha en båt som det går att sova i. Jag kan tänka mig en båt som är så liten som möjligt, men ändå rymmer två vuxna och två barn för övernattning några dagar. Barnen vill ha en båt som det går att åka båtring bakom. Frun fyller på kravspecen med pentry, diskho och toalett. Ja ni förstår vart det är på väg. Jag vill hålla nere de fasta kostnaderna.

Att köpa båt är ett evigt kompromissande. Jag tycker att små DC kan vara klaustrofobiska och att HT kan vara bättre när vi talar små båtar runt 6 meter.

Vad tycker ni om dessa båttyper?

Sportig HT (Flipper 666)
656CE4AB-576A-433F-86D5-6E6FF5C06B25.jpeg
FA56CB7F-0AC0-4959-8868-C9C2F87B6ACA.jpeg

HT med taklucka som nästan är som en hyttbåt (Aquadore HT 22)
223DF109-05FA-4EBF-8A0C-30B9489C4AE0.jpeg

B77F951D-B6A9-42AF-9673-BDE908B94E0C.jpeg

DC på ca 7 meter (T ex Flipper 705, Ryds 23 DC)
393670BC-0CDB-452C-9086-155146CA0062.jpeg
0836B1E6-DAB6-48A1-BAD8-7049319C83F9.jpeg



Sen har vi det där med motorer. Hur mycket dyrare är en inombordare, typ Mercruiser i service? Kan ju vara skönt att undvika de mest stöldbegärliga utombordarna. Är en diesel dyrare i underhåll än en bensinare?
En HT typ Flipper 666 bör jag kunna dra upp själv och vinterförvara. De andra kommer jag behöva lämna till ett varv/marina.

Vad är den bästa kompromissen? Vi snackar en prisspread från 200 till max max 450.

Har ni några tips?

Ryds 23:an har jag kikat på flera gånger och den är fin. Inte toppkvalitet men good enough och därför också rimligt prissatt.
Men av de där hade jag tagit Aquadoren.
Servicen är inte så galet mycket dyrare. Det är bara lite enklare NÄR något skiter sig.
Sedan bor jag på västkusten och vårt saltvatten och inombordare alltid gjort mig nervös.

Problemet är ju som du säger stölderna med utombordare. Än så länge har jag fått ha min ifred men jag vet att det kommer en morgon när väskorna är packade, solen skiner och familjen står på bryggan och vi möts av hur något rivit loss akterspegeln för att ta min fyrtaktare.


Jag gjorde ett nytt försök med DC i somras och kollade in allt från begagnade Uttern, Yamarin, Flipper, Ryds och Bella.
Vi har aldrig kommit vidare i träsket av samma anledningar som er. Min fru och dotter resonerar som så att om vi ska kunna övernatt vill man också ha tillgång till toa (vilket är en poäng). Men då har båtklasserna gått upp och det har inte varit rimligt ägande för mig längre.
Så vi agerade nyktert och backade tillbaka till syftet.
Var behovet verkligen att övernatta och isf vad var ”ett måste” kontra ”skönt att ha”.
Det som var ”skönt att ha” var möjligheten att sova över. Men det i sin tur skapade så många andra krav att det blev orimligt.
Det har gjort att vi är kvar i ”badbåts-stadiet”. Vi behöver något som kräver lite underhåll, är funktionellt, snabbt tar oss ut till en ö, funkar bra inomskärs, kan stuva bra. Allt det är andra blev sekundärt. Dottern börjar bli så stor att hon ”behöver” knoppa själv.
Utan kylskåp och toa när vi är tre så blir det allmänt omständigt etc etc.

Min herrar, ni får ursäkta men nu ska kylväskan packas med grekisk sallad & dryck och om en dryg timme startas motorn på min RIB för att i skaplig hastighet ta oss tio distans till ön som är målet för dagen.
 
Topp