• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

alfgren

Rolex
2-Faktor
Rätt mycket pollen i vattnet nu. Det, eller faktumet att det var 16 grader i vattnet, stoppade inte barnen nämnvärt...

EE3BDAF2-F2E1-441B-9C6C-E540A5BDBE54_1_105_c.jpeg
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Har ett lyxproblem, dilemma eller vad man vill kalla det.

Inne på att skaffa mig en leksak för vattensport. Föredrar ståjet före skoter men vill samtidigt få möjligheten att kunna åka ut i skärgården. Har då börjat snegla mot en seadoo spark trixx.
Är det någon här som har erfarenhet av dem och tycker att dem är värda att ha?

Vad för kit borde man i så fall ha och är det mer värt att köpa en ny före en lättare begagnad? Verkar inte skilja sig så mycket i pris.

Sen finns det också anledningar som får mig att tveka på att slå till.
1. Den kommer vara i Stockholm och kommer flytta från Stockholm inom 1-2 år och inte ha tiden att bruka den när jag flyttar.

2. Kommer ändå tidigast kunna slå till i mitten av juli så mycket av den här säsongen som går förlorad så kommer förmodligen bara hinna använda den och en halv säsong som mest.

3. Sambons päron har en skoter man kan använda när man vill. Dock en instegsmodell från Kawasaki. Mina päron har flera skotrar och stå-jets. Nackdelen med dem är att jag endast kan/får använda dem när jag är där vilket givetvis gör en låst. Sen är det alltid skönt att ha en egen istället för att snylta.

Vill höra era åsikter. :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Har ett lyxproblem, dilemma eller vad man vill kalla det.

Inne på att skaffa mig en leksak för vattensport. Föredrar ståjet före skoter men vill samtidigt få möjligheten att kunna åka ut i skärgården. Har då börjat snegla mot en seadoo spark trixx.
Är det någon här som har erfarenhet av dem och tycker att dem är värda att ha?

Vad för kit borde man i så fall ha och är det mer värt att köpa en ny före en lättare begagnad? Verkar inte skilja sig så mycket i pris.

Sen finns det också anledningar som får mig att tveka på att slå till.
1. Den kommer vara i Stockholm och kommer flytta från Stockholm inom 1-2 år och inte ha tiden att bruka den när jag flyttar.

2. Kommer ändå tidigast kunna slå till i mitten av juli så mycket av den här säsongen som går förlorad så kommer förmodligen bara hinna använda den och en halv säsong som mest.

3. Sambons päron har en skoter man kan använda när man vill. Dock en instegsmodell från Kawasaki. Mina päron har flera skotrar och stå-jets. Nackdelen med dem är att jag endast kan/får använda dem när jag är där vilket givetvis gör en låst. Sen är det alltid skönt att ha en egen istället för att snylta.

Vill höra era åsikter. :)

Jag tycker att Trixxen har sin roll. Personligen vill jag inte ha en stor kompressormatad skoter utan en liten och smidig. Trixxen har en bra rotaxmotor på 90hk, den är i sammanhanget bränslesnål, click on vagnen är supersmidig och den går att leka med. Gå på 3 up varianten om ni ska åka 2 vuxna. Trixxen är ju en enduro och de "vanliga" skotrarna är en som en landsvägshoj.
Så man bör jämföra äpplen och äpplen. De står sig bra i kurs som du ser på begagnatmarknaden.

De säljer som smör, marinan här hos mig (i en småstad) har över 40st på lager och räknar med att sälja 135st innan midsommar. Med andra ord är de sjukt populära och det måste finnas en anledning till det.
 

EssexX

Panerai
2-Faktor
Whoa - vilken grej! Vart är det någonstans? Något man hyr eller ?

Värmdö, Stockholm. Just nu iaf. Den kan flyttas runt med bogserbåt. Nästa anhalt blir nog Sandhamn för Gotland Runt. Ja den går att hyra, men tror det handlar främst om kontakter i nuläget. Dock inte alldeles säker.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Jag tycker att Trixxen har sin roll. Personligen vill jag inte ha en stor kompressormatad skoter utan en liten och smidig. Trixxen har en bra rotaxmotor på 90hk, den är i sammanhanget bränslesnål, click on vagnen är supersmidig och den går att leka med. Gå på 3 up varianten om ni ska åka 2 vuxna. Trixxen är ju en enduro och de "vanliga" skotrarna är en som en landsvägshoj.
Så man bör jämföra äpplen och äpplen. De står sig bra i kurs som du ser på begagnatmarknaden.

De säljer som smör, marinan här hos mig (i en småstad) har över 40st på lager och räknar med att sälja 135st innan midsommar. Med andra ord är de sjukt populära och det måste finnas en anledning till det.
Kollar man jämförelse videos på 2 Up och 3 Up så verkar 2 Up dra ifrån rätt rejält i hastighet men kanske inget man behöver. Blir det skillnad i storlek på bränsletank på dem två?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Kollar man jämförelse videos på 2 Up och 3 Up så verkar 2 Up dra ifrån rätt rejält i hastighet men kanske inget man behöver. Blir det skillnad i storlek på bränsletank på dem två?

Är ganska säker på att det är samma tank. 3:an är väl ca 30cm längre. Den borde bli lite stabilare, framförallt om man åker 2st.
Med det sagt så skulle jag ha gått på 2:an i alla fall. :)
 
Eftersom WA-marknaden är helt absurd för tillfället har jag återigen börjat snegla mot segelbåt. Jag har seglat mycket tidigare, framförallt i min pappas Hanse 40 fot, och är på jakt efter något som passar familjen (fru och 2 barn) på kortare turer, max 1 vecka ute skulle jag säga. Har ni några stalltips att ge? Inget allt för mögligt och budget 400-500k.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
C878FC30-D11A-46A3-BA36-11ACC4B62A75.jpeg
44C61639-0E17-4810-AD29-B53954127EE9.jpeg
AD53823A-968F-47F5-94B7-684ED28AE693.jpeg
44C827B8-5A3B-41F8-B17A-34E0FB8DCF01.png


Sitter och drömmer här lite utifrån att frugan såg en sådan här (givetvis svart) och blev kär. Finns med högt kapell eller lågt. Med 50hk inbyggd utombordare maxar den strax under 20 knop. Cirka 360 papp ny.

Ska i så fall användas till dagsturer till närliggande öar. Ingen kommer sova på båten. Vad tror ni? Överprisad eller en OK familjebåt

Undrar även lite över generella driftkostnader. Hamnplats blir typ 1000kr/mån inkl ställplats utomhus under vintern. Vad kan man vänta sig för underhållskostnader utöver det? Hur ofta behöver en utombordare servas? Behöver man måla om skrov varje år osv?

Vad finns det för roliga liknande alternativ?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ska du lämna bort servicen på utombordaren är det mellan 3-5 tusen och enstaka servicar som är dyrare än så (kamrem osv). Bottenmålning på västkusten bör man göra varje år.

Båten ser ut att vara en sån som är avsedd för att puttra runt i kanaler med. Jag skulle vara tveksam att ta den till havs. Låga fribord och tveksamt väderskydd och mot översköljande sjö.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
C878FC30-D11A-46A3-BA36-11ACC4B62A75.jpeg
44C61639-0E17-4810-AD29-B53954127EE9.jpeg
AD53823A-968F-47F5-94B7-684ED28AE693.jpeg
44C827B8-5A3B-41F8-B17A-34E0FB8DCF01.png


Sitter och drömmer här lite utifrån att frugan såg en sådan här (givetvis svart) och blev kär. Finns med högt kapell eller lågt. Med 50hk inbyggd utombordare maxar den strax under 20 knop. Cirka 360 papp ny.

Ska i så fall användas till dagsturer till närliggande öar. Ingen kommer sova på båten. Vad tror ni? Överprisad eller en OK familjebåt

Undrar även lite över generella driftkostnader. Hamnplats blir typ 1000kr/mån inkl ställplats utomhus under vintern. Vad kan man vänta sig för underhållskostnader utöver det? Hur ofta behöver en utombordare servas? Behöver man måla om skrov varje år osv?

Vad finns det för roliga liknande alternativ?

Bottenmåla behöver du göra varje år här på västkusten. Det är lite pill men ganska mysigt om du du ser det som terapi och inte ett måste.
Utombordaren ska servas varje år (det gör du i samband med att den ligger i vinterförvaring). Räkna med att det och vinterkonserveringen kostar dig 6000kr. Sedan ska den ju som sagt förvaras också. Gör du det kommunalt så räkna med en insats på 10 000 samt årlig avgift på ca 7000.
Det som inte ingår i båten du visade där är plotter så lägg på ytterligare 15 papp också och så behöver du förtöjningspaket med tampar, fendrar och drag för ytterligare 5000kr.

Om ni inte har någon vana av havet ska någon av er också skaffa ett förarintyg men det kan ju vara kul att göra gemensamt till hösten.
Har noll koll på båten i fråga men den ser ypperlig ut för just dagsturer (inomskärs) om det finns bra förvaringsmöjligheter i den.

Tips är att redan nu kontakta Grefab och börja köa till de mest populära hamnarna.
Björkanda kile har lediga platser för ca 7000 kr/år (och du får köa till tre olika). Ta den du först får och fortsätt köa till annan roligare.

Till våren kollar du Blocket och kollar privata hamnar också.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bottenmåla behöver du göra varje år här på västkusten. Det är lite pill men ganska mysigt om du du ser det som terapi och inte ett måste.
Utombordaren ska servas varje år (det gör du i samband med att den ligger i vinterförvaring). Räkna med att det och vinterkonserveringen kostar dig 6000kr. Sedan ska den ju som sagt förvaras också. Gör du det kommunalt så räkna med en insats på 10 000 samt årlig avgift på ca 7000.
Det som inte ingår i båten du visade där är plotter så lägg på ytterligare 15 papp också och så behöver du förtöjningspaket med tampar, fendrar och drag för ytterligare 5000kr.

Om ni inte har någon vana av havet ska någon av er också skaffa ett förarintyg men det kan ju vara kul att göra gemensamt till hösten.
Har noll koll på båten i fråga men den ser ypperlig ut för just dagsturer (inomskärs) om det finns bra förvaringsmöjligheter i den.

Tips är att redan nu kontakta Grefab och börja köa till de mest populära hamnarna.
Björkanda kile har lediga platser för ca 7000 kr/år (och du får köa till tre olika). Ta den du först får och fortsätt köa till annan roligare.

Till våren kollar du Blocket och kollar privata hamnar också.
Kajplats har jag kollat upp, verkar ju inte omöjligt.

Tack för bra svar båda två! Ja, det är väl ingen båt man tar ut i storm direkt. Har parallellt kikat lite på alubåtar, men de flesta kommer med megamotor och då blir det jäkligt dyrt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tack för bra svar båda två! Ja, det är väl ingen båt man tar ut i storm direkt. Har parallellt kikat lite på alubåtar, men de flesta kommer med megamotor och då blir det jäkligt dyrt.
Beror ju lite på hur du definierar dyrt. Du kan få ett alldeles utmärkt exemplar för samma pengar men det är ju lite mer underhållsbehov på en äldre båt (dock väldigt lite på alu) och sen kanske försäkringspremien är lite värre beroende på lokala förhållanden. När en utombordare blir äldre (10+ år) sjunker dock försäkringspremien drastiskt.

Väldigt olika typ av båt, inget man myser omkring långsamt med direkt. Ville bara peka på pengarna.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
C878FC30-D11A-46A3-BA36-11ACC4B62A75.jpeg
44C61639-0E17-4810-AD29-B53954127EE9.jpeg
AD53823A-968F-47F5-94B7-684ED28AE693.jpeg
44C827B8-5A3B-41F8-B17A-34E0FB8DCF01.png


Sitter och drömmer här lite utifrån att frugan såg en sådan här (givetvis svart) och blev kär. Finns med högt kapell eller lågt. Med 50hk inbyggd utombordare maxar den strax under 20 knop. Cirka 360 papp ny.

Ska i så fall användas till dagsturer till närliggande öar. Ingen kommer sova på båten. Vad tror ni? Överprisad eller en OK familjebåt

Undrar även lite över generella driftkostnader. Hamnplats blir typ 1000kr/mån inkl ställplats utomhus under vintern. Vad kan man vänta sig för underhållskostnader utöver det? Hur ofta behöver en utombordare servas? Behöver man måla om skrov varje år osv?

Vad finns det för roliga liknande alternativ?

Det där känns som en båt som man måste provköra. Gärna i samma förhållanden som man har tänkt använda den och inte bara en vända i en skyddad hamn. Räkna med uselt andrahandsvärde pga av riktigt nischad båttyp. Försäkring är nog rätt billig på en sån där, men ändå något du behöver kolla upp och ha med i kalkylen såklart.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Kajplats har jag kollat upp, verkar ju inte omöjligt.

Tack för bra svar båda två! Ja, det är väl ingen båt man tar ut i storm direkt. Har parallellt kikat lite på alubåtar, men de flesta kommer med megamotor och då blir det jäkligt dyrt.
Äsch, det är inga båtar som är ett nöje att ta ut i storm. Man går ju ut när det är gott väder annars är det ju inget nöje.

Man hittar den båt som passar ens behov bäst. För min del är det att snabbt ta mig ut till närliggande öar för bad och käk. Jag har inget behov av övernattningar utan behöver något som är praktiskt för just mig och min familj och som inte kräver en massa underhåll.

Gör en checklista över vad ni vill kunna göra med båten.
  • Ska ni ta er långt
  • Ska ni gå utomskärs
  • vill ni kunna övernatta
  • vill ni kunna laga mat
  • vill ni kunna gå på muggen
  • vattensporter
  • hur många kommer ni vara
  • vad är budget
  • hur mycket tid vill du lägga på underhåll
  • etc.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
  • Ska ni ta er långt -
  • Ska ni gå utomskärs - Det blir nog typ Hönö eller Vrångö som längst. Kanske vore bra att kunna köra till Marstrand. Räknas väl inte direkt som utomskärs?
  • vill ni kunna övernatta. - Nej
  • vill ni kunna laga mat - Nej
  • vill ni kunna gå på muggen - Nej, kanske.
  • vattensporter - Nej
  • hur många kommer ni vara - Max 5st, oftast 3st
  • vad är budget - 300-400
  • hur mycket tid vill du lägga på underhåll - Helst noll timmar

    Leker ju mest med tanken än så länge. En runda får inte kosta 1000kr i soppa. Vill kunna bada från båten men viktigare att kunna lägga till någorlunda enkelt.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
  • Ska ni ta er långt -
  • Ska ni gå utomskärs - Det blir nog typ Hönö eller Vrångö som längst. Kanske vore bra att kunna köra till Marstrand. Räknas väl inte direkt som utomskärs?
  • vill ni kunna övernatta. - Nej
  • vill ni kunna laga mat - Nej
  • vill ni kunna gå på muggen - Nej, kanske.
  • vattensporter - Nej
  • hur många kommer ni vara - Max 5st, oftast 3st
  • vad är budget - 300-400
  • hur mycket tid vill du lägga på underhåll - Helst noll timmar

    Leker ju mest med tanken än så länge. En runda får inte kosta 1000kr i soppa. Vill kunna bada från båten men viktigare att kunna lägga till någorlunda enkelt.
Då är väl det där en vettig båt.
Den kommer säkert sätta i sig 0,7-0,8 liter/sjömil i marschfart. Köper ni nästa säsong så kommer det nog finnas ett grymt utbud på begagnatmarknaden. Sista två åren har andrahandspriserna skjutit i höjden då alla tvingats semestra hemma.

Får jag gissa så kommer du hitta många bra daycruisers från Flipper, Uttern, Aquador, Yamarin mfl i ditt prisspann där första ägaren tagit den stora smällen men där de nu måste sälja då utlandsresor lockar mer.
 
Topp