• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
B883BC64-BF86-4AA6-9183-2DA1871A1757.jpeg

Jag tänker att något sånt här vore mer logiskt och praktiskt, gärna i alu.
Fattar bara inte varför de flesta sådana båtar säljs med typ 100hk-motorer.
 
Senast ändrad:

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
B883BC64-BF86-4AA6-9183-2DA1871A1757.jpeg

Jag tänker att något sånt här vore mer logiskt och praktiskt, gärna i alu.
Fattar bara inte varför de flesta sådana båtar säljs med typ 100hk-motorer.
Just det där är en kanonbåt!
Det har ju blivit väldigt mycket större motorer de senaste 10-15 åren men det är samtidigt väldigt bekvämt att komma upp i planing utan att maskinen får slita livet ur sig även om det är 6-7 pers ombord.
Alternativ till Nordkapp (ovan) är att kolla på systermärket Sting som istället byggs i Polen och kostar hälften för motsvarande storlek:
Jag har själv en Sting 530s som vi kör för tredje året nu. Kanonbåt och framförallt otroligt prisvärd.
Här har du en 610 DC:
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
B883BC64-BF86-4AA6-9183-2DA1871A1757.jpeg

Jag tänker att något sånt här vore mer logiskt och praktiskt, gärna i alu.
Fattar bara inte varför de flesta sådana båtar säljs med typ 100hk-motorer.
Det krävs lite motor för att få upp dem i planing. Har du för liten motor kommer den dricka bensin som ett as. Nordkapp är toppenbåtar!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Just det där är en kanonbåt!
Det har ju blivit väldigt mycket större motorer de senaste 10-15 åren men det är samtidigt väldigt bekvämt att komma upp i planing utan att maskinen får slita livet ur sig även om det är 6-7 pers ombord.
Alternativ till Nordkapp (ovan) är att kolla på systermärket Sting som istället byggs i Polen och kostar hälften för motsvarande storlek:
Jag har själv en Sting 530s som vi kör för tredje året nu. Kanonbåt och framförallt otroligt prisvärd.
Här har du en 610 DC:
Både 530S och 610S ser riktigt schyssta ut!
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Både 530S och 610S ser riktigt schyssta ut!
Båda tickar dina boxar väldigt bra.
Vår 530 kostar ca 15k/år i upptag, förvaring, service, allt fix inför sjösättning och sjösättning. Jag kör den till marinan när jag tycker att det är för mycket höst, sen hämtar jag den sjösatt och klar när jag känner att det börjar bli vår. Otroligt bekvämt.
Vi bor på Smögen och tar oss både till Väderöarna i norr eller Gullhomen i söder på en dagstur utan problem vid fint väder.
Som @Alarik skrev så är man ändå inte på sjön med denna typen av båt i dåligt väder.
Toa behöver du inte på en båt för dagsturer, så den punkten är lika bra att stryka.
Problemet just nu är väl att det inte direkt är köparens marknad, men om du inte tänkt dig ut på sjön förrän sommaren 2022 så kan det mycket väl ha ändrats.
Fråga på om du vill veta mer.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Båda tickar dina boxar väldigt bra.
Vår 530 kostar ca 15k/år i upptag, förvaring, service, allt fix inför sjösättning och sjösättning. Jag kör den till marinan när jag tycker att det är för mycket höst, sen hämtar jag den sjösatt och klar när jag känner att det börjar bli vår. Otroligt bekvämt.
Vi bor på Smögen och tar oss både till Väderöarna i norr eller Gullhomen i söder på en dagstur utan problem vid fint väder.
Som @Alarik skrev så är man ändå inte på sjön med denna typen av båt i dåligt väder.
Toa behöver du inte på en båt för dagsturer, så den punkten är lika bra att stryka.
Problemet just nu är väl att det inte direkt är köparens marknad, men om du inte tänkt dig ut på sjön förrän sommaren 2022 så kan det mycket väl ha ändrats.
Fråga på om du vill veta mer.
Låter ju kanon! 530 hade räckt storleksmässigt för vår lilla 3 personers-familj (med 2 gäster någon gång/år)?

Det där soldäcket man kan köpa till, kan man ligga raklång där om man är typ 180cm?

Edit: Vilken storlek har ni på motorn?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej!
Absolut. Det är en otroligt prisvärd båt till att börja med. Jag gav 200' för en helt ny för ett år sen. Den listar väl ca 250' med en 75hk Evinrude Etec och det är också svårsalget i klassen. Även oaktat pris så är det inte många i samma klass som har samma välplanerade utförande på sittplatser och styrpulpet. Bara en sån sak som att det finns en hel soffa i aktern, två platser bakom pulpeten och ytterligare sittplats i fören är riktigt bra. Inte optimalt om du ska ut och fiska med burar osv, för då vill du nog ha mer fri durkyta kanske.
Sen är det även gott om förvaringsutrymmen. Soffan i aktern, soffan bakom pulpeten och även själva pulpeten som går att fälla framåt för smart stuvfack under den.
I somras hade vi besök av två familjer (fyra vuxna, tre barn) och dessa tillsammans med oss fyra i vår familj var inga som helst problem att packa ombord hela gänget ihop med uppblåsbar SUP, lunchpackning, badkläder och you name it. Inga problem att komma upp i planing heller.
På minuskontot har jag hittills konstaterat att dynorna inte är av världens högsta kvalitet. Knapparna vill gärna lossna från undersidan av dynan även om man är försiktig när man tar loss dem. Om pulpeten gått hela vägen ut till styrbordsidan så hade man fått lite bättre skydd på förarplatsen, men det hade ju varit på bekostnad av möjligheten att gå förbi på den sidan. Den är trögstyrd utan hydraulstyrning, så ungarna orkar inte riktigt med den. För lite högre farter hade jag nog velat gå upp till en 90 H.O. eller en 115hk men lite drygt 30 knop räcker gott för vår del, så jag klarar mig fint med en 75hk.
Om jag inte brytt mig om vad saker och ting kostar så hade jag tittat på en Nordkapp 550 eller 605, mest för att jag tycker de är snyggast på marknaden men annars har jag inte sett nåt jag hellre skulle vilja ha än just 530S.

Nåt mer du vill veta så fråga på, så ska jag svara efter bästa förmåga!
Hittade ett bra svar från dig. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

martaSM30

Audemars
Snart semester, då blir det en lite längre tur med segelbåten. Vi utgår från Limhamn och tanken är att segla västkusten uppåt en vecka eller två. Då det blir första turen för oss norr om Limhamn tänkte jag höra om tips på trevliga hamnar längs vägen. Segla i all ära men hamnhäng är viktigt: vart finns färskaste croissanten, kallaste GTn och bästa beatsen?
E212F45D-3CEE-4CF7-8412-001F33F3FCDE.jpeg

Roligare med bild, här är en från i midsomras😊
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Snart semester, då blir det en lite längre tur med segelbåten. Vi utgår från Limhamn och tanken är att segla västkusten uppåt en vecka eller två. Då det blir första turen för oss norr om Limhamn tänkte jag höra om tips på trevliga hamnar längs vägen. Segla i all ära men hamnhäng är viktigt: vart finns färskaste croissanten, kallaste GTn och bästa beatsen?
E212F45D-3CEE-4CF7-8412-001F33F3FCDE.jpeg

Roligare med bild, här är en från i midsomras😊

Knallhård båt. Många tummar upp.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Snart semester, då blir det en lite längre tur med segelbåten. Vi utgår från Limhamn och tanken är att segla västkusten uppåt en vecka eller två. Då det blir första turen för oss norr om Limhamn tänkte jag höra om tips på trevliga hamnar längs vägen. Segla i all ära men hamnhäng är viktigt: vart finns färskaste croissanten, kallaste GTn och bästa beatsen?
E212F45D-3CEE-4CF7-8412-001F33F3FCDE.jpeg

Roligare med bild, här är en från i midsomras😊
Kul! Har inga direkta tips mer än att vi transportseglade den sträckan nyligen och tycker helt klart det är charmigast uppe i Bohusläns skärgård där vi har hemmahamn. Sedan sticker vår båt så djupt så kunde inte gå in i de flesta hamnarna i söder.

Kastar ut imorgon sedan glider vi runt i Bohuslän, ska hålla ögonen öppna efter en tuff Biscotti!

/Aqua Vitae
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Snart semester, då blir det en lite längre tur med segelbåten. Vi utgår från Limhamn och tanken är att segla västkusten uppåt en vecka eller två. Då det blir första turen för oss norr om Limhamn tänkte jag höra om tips på trevliga hamnar längs vägen. Segla i all ära men hamnhäng är viktigt: vart finns färskaste croissanten, kallaste GTn och bästa beatsen?
E212F45D-3CEE-4CF7-8412-001F33F3FCDE.jpeg

Roligare med bild, här är en från i midsomras😊
Fint båt! Vad är det för typ? Smögen behövs knappt nämnas med dina preferenser. Åstol, Marstrand, Kärringön är fina platser. Hunnebostrand och Lysekil gillar ni nog. Väderöarna är väl ingen party-ö, men det kan bli minnesvärt ändå. Go tur!
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Mina hemmavatten sedan jag var 1 år.... Jag utgår från GBG men tycker precis som Aurum att det generellt blir finare ju längre upp du kommer. Kusten är kortare än man tror. Jag körde Midsummer solo Challenge för ett par veckor sedan. Gjorde Marstrand- Ramskär - Marstrand på ett bräde. Med de andra kringelikrokarna är det ungefär Göteborg till Norska gränsen och tillbaka. Tog drygt 28 timmar med en 26 fots båt och en obehandlad bruten fot.

Hursomhelst:
För "beats": Lilla Bommen (GBG) Marstrand, Åstol (Rökeriet har spelningar), Lysekil, Smögen, Hunnebo

GT är nog samma som ovan möjligen med tillägget Fjällbacka och Mollösund. Mina GT-dagar har passerats sedan länge.

Färskaste croissanten får du på Bergs konditori på Marstrand, Gullans på Åstol (det är korgar utanför Gullans hus på kajkanten, har aldrig sett croissanter men frallorna och bullarna är bra) eller Setterlinds bageri i Fjällbacka (testa marängerna)


Wall of mera text med andra ställen:

Några andra bra ställen
  • Vrångö (göteborgs södra skärgård) bra skaldjur och genrellt fin ö om man envisas med att hänga i södra skärgården
  • Vinga fyrön som Taube bodde på
  • Källö Knippla (utanför Björkö), bra trygg hamn (gå längst in, det finns nästan alltid plats för den som kan manövrera sin båt), affär och restaurant
  • Rörö (NV Knippla/Öckerö), naturreservat och klapperstensfält. Kellys bar öppnar imorgon (googla). Fantastisk natur
  • Är vädret stökigt så smit in öster om Tjörn och gå insidan upp till Ellös. Dyrön är helt ok som startpunkt. Vacker, trång segling inte olik Stockholms skärgård. Finns gott om ställen att stanna, Ostronbaren i Ljungskile och Bassholmen tex.
  • Hälleviksstrand, orust. Fint ställe och "bonnigheten" hos Erwings är aldrig fel som kontrast till endel annat
  • Käringön, fina bad och Pettersons krog kan inte bli fel.
  • Gullholmen, västra delen av ön är vacker
  • Bohus Malmön (södraste "riktiga" röda bohusgraniten)
  • Pinan (eller hasselösund, NV om kungshamn, inte en hamn utan ett genvägs-sund att åka igenom. Trångt som få men man kommer igenom även med djupa båtar. Googla hasselösund på youtube. Ser inte så smalt ut på videon.
  • Sotenkanalen, seglingsförbud, men vackert. I vår P28 stekte pappa pannkakor till barnen här varje år. Sedan fick han ryggskott och gick till doktorn i fjällbacka
  • Koster, både nord och syd är fint.


Naturhamnar:
  • Kungsö öster om vrångö
  • Klåverön söder om marstrand
  • Altarholmarna väster om Härön (läs på inseglingen ordentligt)
  • Brandskär väster om St/Li kornö
  • Hållö V smögen
  • Fjällbackaskärgården, kanske det vackraste på hela västkusten. Gott om naturhamnar där man kan knyta longside
  • Väderöarna
  • Ursholmen SV Strömstad

Bunkring:
  • Göteborg
  • Skärhamn
  • Mollösund (en bit att gå)
  • Lysekil
  • Kungshamn
  • Fjällbacka
  • Strömstad


Som en startpunkt iaf...

Edit:
Såg nu att Aurum har hemmahamn i Bohuslän så säkert bara skåpmat för honom

Edit 2:
Såg nu att de skulle vara norrut från Limhamn så kanske är ovan helt ointressant.
Limhamn och norrut:
Ålabodarna
Mölle
Torekov
Halmstad
Tänk vad kort det blev nu...
 
Senast ändrad:

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Snart semester, då blir det en lite längre tur med segelbåten. Vi utgår från Limhamn och tanken är att segla västkusten uppåt en vecka eller två. Då det blir första turen för oss norr om Limhamn tänkte jag höra om tips på trevliga hamnar längs vägen. Segla i all ära men hamnhäng är viktigt: vart finns färskaste croissanten, kallaste GTn och bästa beatsen?
E212F45D-3CEE-4CF7-8412-001F33F3FCDE.jpeg

Roligare med bild, här är en från i midsomras😊

Ägarna till dessa driver Malmöns Brygga. Trevligt!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hade inte du en Buster magnum version 2 förra sommaren?

Jag siktar på att kasta i båten i helgen lagom till semestern.. Sist i först upp! :banghead:
Jo det stämmer. Den bytte jag förra sommaren. Åkte sensommaren och de tidiga varma veckorna med Aquadoren. Märkte rätt snabbt att det var fel båt. Man har försökt klämma in för mycket i för liten båt, det var trångt överallt, jag slog konstant i huvudet i taket. Sen hade den lite mer underhållsbehov än jag har tid och lust att lägga.

Men som sagt, det gick åt helvete snabbt. Det är ju inte kul att vara utan båt. Nu tittar jag på både äldre och större båtar vilket garanterat kommer sätta mig i en massa problem framöver :facepalm:
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Stämmer bra. Nimbusen längst ner till höger och en Yamarin 76 DC ☺️ Nimbusen är dock inte coupe, HT med akerruff
HT är bra. Jag gillar också större WA, men man måste ju upp på 30 fot för att få med utrymmen som en 23 - 24 DC har.

Hur var Yamarin 76 an? Den är lite av en drömbåt för mig. Kan tänka mig att den kan bli lite väderkänslig och att det är skönt med tak?
 
Topp