Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Just det där är en kanonbåt!
Jag tänker att något sånt här vore mer logiskt och praktiskt, gärna i alu.
Fattar bara inte varför de flesta sådana båtar säljs med typ 100hk-motorer.
Det krävs lite motor för att få upp dem i planing. Har du för liten motor kommer den dricka bensin som ett as. Nordkapp är toppenbåtar!
Jag tänker att något sånt här vore mer logiskt och praktiskt, gärna i alu.
Fattar bara inte varför de flesta sådana båtar säljs med typ 100hk-motorer.
Både 530S och 610S ser riktigt schyssta ut!Just det där är en kanonbåt!
Det har ju blivit väldigt mycket större motorer de senaste 10-15 åren men det är samtidigt väldigt bekvämt att komma upp i planing utan att maskinen får slita livet ur sig även om det är 6-7 pers ombord.
Alternativ till Nordkapp (ovan) är att kolla på systermärket Sting som istället byggs i Polen och kostar hälften för motsvarande storlek:
Jag har själv en Sting 530s som vi kör för tredje året nu. Kanonbåt och framförallt otroligt prisvärd.
Här har du en 610 DC:
Båda tickar dina boxar väldigt bra.Både 530S och 610S ser riktigt schyssta ut!
Låter ju kanon! 530 hade räckt storleksmässigt för vår lilla 3 personers-familj (med 2 gäster någon gång/år)?Båda tickar dina boxar väldigt bra.
Vår 530 kostar ca 15k/år i upptag, förvaring, service, allt fix inför sjösättning och sjösättning. Jag kör den till marinan när jag tycker att det är för mycket höst, sen hämtar jag den sjösatt och klar när jag känner att det börjar bli vår. Otroligt bekvämt.
Vi bor på Smögen och tar oss både till Väderöarna i norr eller Gullhomen i söder på en dagstur utan problem vid fint väder.
Som @Alarik skrev så är man ändå inte på sjön med denna typen av båt i dåligt väder.
Toa behöver du inte på en båt för dagsturer, så den punkten är lika bra att stryka.
Problemet just nu är väl att det inte direkt är köparens marknad, men om du inte tänkt dig ut på sjön förrän sommaren 2022 så kan det mycket väl ha ändrats.
Fråga på om du vill veta mer.
Hittade ett bra svar från dig.Hej!
Absolut. Det är en otroligt prisvärd båt till att börja med. Jag gav 200' för en helt ny för ett år sen. Den listar väl ca 250' med en 75hk Evinrude Etec och det är också svårsalget i klassen. Även oaktat pris så är det inte många i samma klass som har samma välplanerade utförande på sittplatser och styrpulpet. Bara en sån sak som att det finns en hel soffa i aktern, två platser bakom pulpeten och ytterligare sittplats i fören är riktigt bra. Inte optimalt om du ska ut och fiska med burar osv, för då vill du nog ha mer fri durkyta kanske.
Sen är det även gott om förvaringsutrymmen. Soffan i aktern, soffan bakom pulpeten och även själva pulpeten som går att fälla framåt för smart stuvfack under den.
I somras hade vi besök av två familjer (fyra vuxna, tre barn) och dessa tillsammans med oss fyra i vår familj var inga som helst problem att packa ombord hela gänget ihop med uppblåsbar SUP, lunchpackning, badkläder och you name it. Inga problem att komma upp i planing heller.
På minuskontot har jag hittills konstaterat att dynorna inte är av världens högsta kvalitet. Knapparna vill gärna lossna från undersidan av dynan även om man är försiktig när man tar loss dem. Om pulpeten gått hela vägen ut till styrbordsidan så hade man fått lite bättre skydd på förarplatsen, men det hade ju varit på bekostnad av möjligheten att gå förbi på den sidan. Den är trögstyrd utan hydraulstyrning, så ungarna orkar inte riktigt med den. För lite högre farter hade jag nog velat gå upp till en 90 H.O. eller en 115hk men lite drygt 30 knop räcker gott för vår del, så jag klarar mig fint med en 75hk.
Om jag inte brytt mig om vad saker och ting kostar så hade jag tittat på en Nordkapp 550 eller 605, mest för att jag tycker de är snyggast på marknaden men annars har jag inte sett nåt jag hellre skulle vilja ha än just 530S.
Nåt mer du vill veta så fråga på, så ska jag svara efter bästa förmåga!
Detta var sjukt satisfying att titta på.
Haulover.
Klassiker. Verkar inte helt lätt att hantera.
Finns ett ökänt inlopp i Florida Biscayne bay där du kan följa haulovers. Sök upp den på insta.Detta var sjukt satisfying att titta på.
Samma snubbe ju för bövelenFinns ett ökänt inlopp i Florida Biscayne bay där du kan följa haulovers. Sök upp den på insta.
Vet inte varför man sitter klistrad som en mupp framför det men det är beroendeframkallande att titta på förare med rutin kontra de med för stor motor och förkrympt penis.
Edit: här https://www.instagram.com/p/CQ_mnN_Lk7V/?utm_medium=copy_link
Det var ett test. Bra gjort!Samma snubbe ju för bövelen
Är det den längst ner till höger? Typ 32 fots coupe? Är det en Yamarin 76 DC på mittraden?6 båtar på 12 år, rätt bra facit ändå. Nu har jag dock insett att jag faktiskt är gubbe och skaffat en gubbig Nimbus, så den får bli kvar några år.
Snart semester, då blir det en lite längre tur med segelbåten. Vi utgår från Limhamn och tanken är att segla västkusten uppåt en vecka eller två. Då det blir första turen för oss norr om Limhamn tänkte jag höra om tips på trevliga hamnar längs vägen. Segla i all ära men hamnhäng är viktigt: vart finns färskaste croissanten, kallaste GTn och bästa beatsen?
Roligare med bild, här är en från i midsomras
Kul! Har inga direkta tips mer än att vi transportseglade den sträckan nyligen och tycker helt klart det är charmigast uppe i Bohusläns skärgård där vi har hemmahamn. Sedan sticker vår båt så djupt så kunde inte gå in i de flesta hamnarna i söder.Snart semester, då blir det en lite längre tur med segelbåten. Vi utgår från Limhamn och tanken är att segla västkusten uppåt en vecka eller två. Då det blir första turen för oss norr om Limhamn tänkte jag höra om tips på trevliga hamnar längs vägen. Segla i all ära men hamnhäng är viktigt: vart finns färskaste croissanten, kallaste GTn och bästa beatsen?
Roligare med bild, här är en från i midsomras
Fint båt! Vad är det för typ? Smögen behövs knappt nämnas med dina preferenser. Åstol, Marstrand, Kärringön är fina platser. Hunnebostrand och Lysekil gillar ni nog. Väderöarna är väl ingen party-ö, men det kan bli minnesvärt ändå. Go tur!Snart semester, då blir det en lite längre tur med segelbåten. Vi utgår från Limhamn och tanken är att segla västkusten uppåt en vecka eller två. Då det blir första turen för oss norr om Limhamn tänkte jag höra om tips på trevliga hamnar längs vägen. Segla i all ära men hamnhäng är viktigt: vart finns färskaste croissanten, kallaste GTn och bästa beatsen?
Roligare med bild, här är en från i midsomras
Snart semester, då blir det en lite längre tur med segelbåten. Vi utgår från Limhamn och tanken är att segla västkusten uppåt en vecka eller två. Då det blir första turen för oss norr om Limhamn tänkte jag höra om tips på trevliga hamnar längs vägen. Segla i all ära men hamnhäng är viktigt: vart finns färskaste croissanten, kallaste GTn och bästa beatsen?
Roligare med bild, här är en från i midsomras
Sålt Aquadoren nu. Båtsuget kom tillbaka efter exakt 10 dagar. Fan.
Jo det stämmer. Den bytte jag förra sommaren. Åkte sensommaren och de tidiga varma veckorna med Aquadoren. Märkte rätt snabbt att det var fel båt. Man har försökt klämma in för mycket i för liten båt, det var trångt överallt, jag slog konstant i huvudet i taket. Sen hade den lite mer underhållsbehov än jag har tid och lust att lägga.Hade inte du en Buster magnum version 2 förra sommaren?
Jag siktar på att kasta i båten i helgen lagom till semestern.. Sist i först upp!
Stämmer bra. Nimbusen längst ner till höger och en Yamarin 76 DC Nimbusen är dock inte coupe, HT med akerruffÄr det den längst ner till höger? Typ 32 fots coupe? Är det en Yamarin 76 DC på mittraden?
HT är bra. Jag gillar också större WA, men man måste ju upp på 30 fot för att få med utrymmen som en 23 - 24 DC har.Stämmer bra. Nimbusen längst ner till höger och en Yamarin 76 DC Nimbusen är dock inte coupe, HT med akerruff