• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

-JL-

Rolex
2-Faktor
HT är bra. Jag gillar också större WA, men man måste ju upp på 30 fot för att få med utrymmen som en 23 - 24 DC har.

Hur var Yamarin 76 an? Den är lite av en drömbåt för mig. Kan tänka mig att den kan bli lite väderkänslig och att det är skönt med tak?
Tyckte Yamarin 76’an var kanon. Vi insåg dock ganska snabbt att vi ville vara ute längre perioder och då blir den för liten. Men för några dagar/nån vecka funkar den jättebra. Tycker de fått till en bra balans med utrymmen. Det finns ju förutom v-kojen en stick koj utan att ta plats från cokpit. Allt är väldigt välbyggt på Yamarin generellt. Kapellgaraget på nåde 64’an och 76’an är helt suveränt. På 76’an fäller ensam person lätt undan kapellet så det göms helt i kapellgaraget och är ur vägen. Full ståhöjd under kapellet när det är uppfällt. Om det ör den typen av båt och storlek du funderar på så kan jag varmt rekommendera den. Vi hade 250hk motorn på, hade såklart gårt bättre med 300 men kände egentligen aldrig att vi saknade effekt. Toppade ca 43 knop. Tycker den tar sjön bra och går att köra även i hårt väder. Ganska tung i förhållande till storleken vilket gör gott i hårdare sjö. Dock så tycker jag det är svårt med sikten med kapellet uppe och körde den alltid nercabbat vilket kan bli ganska blött vid hårt väder
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
En Norrlands i Norrland.
20210708_212220.jpg
 

M021

Rolex
2-Faktor
Livsfarlig tråd, strosat runt i sommarhuset en vecka och undrat varför man har en klocka i bankfacket istället för en vettig båt nere i småbåtshamnen här i stugan.
Gått och spejat ner båtarna på Käringön, Mollösund osv tills hamnvakterna tror man rekar. Såg lite inlägg från dina tankar @yonsson och bra råd från bl a @Öbo .
Vad säger ni om Ryds 528? Likvärdig Sting som rekommenderades ovan?

någon som har vinterförvaring i Orusttrakten alt Skåne/Malmö området?

0EADCC3E-746C-4A74-A950-791BDE20EF2A.jpeg
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Livsfarlig tråd, strosat runt i sommarhuset en vecka och undrat varför man har en klocka i bankfacket istället för en vettig båt nere i småbåtshamnen här i stugan.
Gått och spejat ner båtarna på Käringön, Mollösund osv tills hamnvakterna tror man rekar. Såg lite inlägg från dina tankar @yonsson och bra råd från bl a @Öbo .
Vad säger ni om Ryds 528? Likvärdig Sting som rekommenderades ovan?

någon som har vinterförvaring i Orusttrakten alt Skåne/Malmö området?

0EADCC3E-746C-4A74-A950-791BDE20EF2A.jpeg
Ryds kollade jag litegrann på när jag köpte stingen (iofs lite större än just 528), men den föll bort av någon anledning. Visst har 528 och de andra pulpeten monterad längre bak så att man sitter i aktersoffan och kör? Det gillar jag bättre på Stingen - att det finns en soffa bakom cockpit. Sen var nog Ryds även lite dyrare om jag minns rätt. Säkert en fin båt dock!
 

M021

Rolex
2-Faktor
Ryds kollade jag litegrann på när jag köpte stingen (iofs lite större än just 528), men den föll bort av någon anledning. Visst har 528 och de andra pulpeten monterad längre bak så att man sitter i aktersoffan och kör? Det gillar jag bättre på Stingen - att det finns en soffa bakom cockpit. Sen var nog Ryds även lite dyrare om jag minns rätt. Säkert en fin båt dock!
Verkar även vara lite knepigare att hitta, säkert kommit någon efterträdare sedan introduktionen. Den hade lite olika alternativ men alla med separata stolar, t ex Duo utförande samt ”Walk around”.

Kopplat till fråga , trailer. Den roliga utgiften. Vad rekommenderas där?
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Verkar även vara lite knepigare att hitta, säkert kommit någon efterträdare sedan introduktionen. Den hade lite olika alternativ men alla med separata stolar, t ex Duo utförande samt ”Walk around”.

Kopplat till fråga , trailer. Den roliga utgiften. Vad rekommenderas där?
Angående trailer så är det framförallt viktigt att inte köpa en för liten/klen. Se till att den är dimensionerad för rätt storlek på båt.
Sen är det ju som med allt annat kopplat till dina behov/tänkt användning. Om du inte ska köra land och rike runt - skaffa en obromsad variant så du slipper en massa meck i onödan. Konstigare än så är det nog inte.
 

E.Z.

Cartier
Snabb fråga: kollar på en Yamarin 59DC till familjen. Någon som har en erfarenhet om den båten?

Bak sitter en Yamaha-motor och det är ju inga konstigheter.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Snabb fråga: kollar på en Yamarin 59DC till familjen. Någon som har en erfarenhet om den båten?

Bak sitter en Yamaha-motor och det är ju inga konstigheter.
Yamarin är bra grejer. Fundera på vad ruffen ska användas till. Tycker personligen att HT är lämpligare vid den storleken. Ruffen blir mer som ett stuvutrymme medan du faktiskt kan ha passagerare under HTn, t ex barn. På en DC blir man ganska utsatt för sol och regn.
Kolla t ex Yamarin 59 HT som jämförelse,
 

E.Z.

Cartier
Yamarin är bra grejer. Fundera på vad ruffen ska användas till. Tycker personligen att HT är lämpligare vid den storleken. Ruffen blir mer som ett stuvutrymme medan du faktiskt kan ha passagerare under HTn, t ex barn. På en DC blir man ganska utsatt för sol och regn.
Kolla t ex Yamarin 59 HT som jämförelse,
Ruffen/vindskydd är för barnen. Hade det varit upp till mig hade jag köpt en styrpulpet. Bra tips ang HT!
 

Rearden

Cartier
Chansar - jag och min sambo ska gifta oss på Hållö utanför smögen den 7e augusti, vi två och fotografen behöver en båt ut vid 12. Tillbaka åker vi med Svea af bohuslän med gästerna. Någon som vet någon som kan tänka sig köra ut oss mot en Swish eller el flaska whiskey?
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Chansar - jag och min sambo ska gifta oss på Hållö utanför smögen den 7e augusti, vi två och fotografen behöver en båt ut vid 12. Tillbaka åker vi med Svea af bohuslän med gästerna. Någon som vet någon som kan tänka sig köra ut oss mot en Swish eller el flaska whiskey?
Det borde jag kunna lösa. Så trevligt!
Behöver ni en större båt med hytt för att hålla klänningar och sånt i schack? Isf får jag ringa runt lite men duger det med en styrpulpetare så löser jag det själv tror jag. Ska bara kolla kalendern.
 

Rearden

Cartier
Det borde jag kunna lösa. Så trevligt!
Behöver ni en större båt med hytt för att hålla klänningar och sånt i schack? Isf får jag ringa runt lite men duger det med en styrpulpetare så löser jag det själv tror jag. Ska bara kolla kalendern.
Fick ett fantastiskt fint erbjudande från Öbo som erbjöd sig köra oss eller ringa runt för att hitta någon. Visade sig att fästmön också gjort samma ansats och hittat en båt som föll henne på läppen men vill ge öbo en rejäl about out för sitt erbjudande!
 
Topp