• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Har funderat på att skaffa båt till nästa säsong att ha vid sommarstället. Har aldrig haft eller kört båt och funderar på att det kan vara vettigt att börja med något relativt billigt och enkelt, dels för att risken att köra sönder är stor men även se hur mycket den faktiskt används innan man går på något finare/dyrare.

Några tankar om typ en sådan här som start och vad ska man tänka på vid köp generellt?

Insjö eller öppet vatten? På öppet vatten hade jag velat ha en större båt. Inte kul med 480 cm om det går lite sjö, annars är väl båttypen vettig att lära sig med.

Insjö eller öppet vatten? På öppet vatten hade jag velat ha en större båt. Inte kul med 480 cm om det går lite sjö, annars är väl båttypen vettig att lära sig med.
Det är öppet vatten men främst inskärs skulle jag säga. Östkusten men inte så att jag kommer sikta på att ta mig över till Öland. Vad gäller längden förstår jag dig men som sagt kommer nog hålla mig nära land med denna och bara ut i fint väder ☺️

Har funderat på att skaffa båt till nästa säsong att ha vid sommarstället. Har aldrig haft eller kört båt och funderar på att det kan vara vettigt att börja med något relativt billigt och enkelt, dels för att risken att köra sönder är stor men även se hur mycket den faktiskt används innan man går på något finare/dyrare.

Några tankar om typ en sådan här som start och vad ska man tänka på vid köp generellt?

Bra tänkt att köpa en liten billig båt för att lära sig köra med. Men en utombordare från 92 är en chansning. Den kan både funka fint och vara redo för skroten. Miljövänlig är den i alla fall inte, om man bryr sig om sånt. :)
En ny motor höjer nog värdet på båten en hel del, så om båten är fräsch behöver det inte vara någon katastrof om motorn är skrot.

Det är väl skicket på motorn som är känsligt. Så länge det funkar så funkar det men kan vara svårt att laga gamla grejer. Framförallt risk för att växelhuset är dåligt. Att det tar in vatten. Men det är mycket nöje för lite pengar.

Det är väl skicket på motorn som är känsligt. Så länge det funkar så funkar det men kan vara svårt att laga gamla grejer. Framförallt risk för att växelhuset är dåligt. Att det tar in vatten. Men det är mycket nöje för lite pengar.
Förstår, problemet är ju bara att ska man ha nyare motor kostar det genast minst dubbelt så mycket om det ens finns på enklare båtar.

Svajankring i favoritviken
20240729_165739.jpg

Är det "Garfield" 1937?

Jag hade under några år den svenska varianten. Ritad av Plym och byggd på Plyms båtvarv i Saltsjöbaden 1939. Chrysler Crown rak sidsexa. Dubbelmantlat kopparrör som avgas...

plymen b.jpg
Trevliga båtar och ja, det är Garfield! 🙏🏻

Vi saknar vår Essbåt från 1937 med det mysiga originalnamnet KURRE midskepps i kromade bokstäver!
Jag restaurerade under 4 års tid och satte tillbaka original Ford Flathead V8, något uppdaterad så den lämnade typ 160 hk! 🇸🇪
Båten idag såld till den första ägarens familj.

IMG_6328.jpeg
IMG_3614.jpeg
IMG_3624.jpeg
IMG_3611.jpeg

Väldigt kluven till båt nu. Fick inte i båten förrän mitten av juli på grund av först problem med drevet och sedan visade sig att en "mekaniker" klantat till monteringen av servopumpen som krånglat tidigare så multiremmen åkte av. Så nu är semestern slut och vi har lyckats åka 3 gånger. Varje åktur kostar en förmögenhet när man fördelar de fasta kostnaderna. Men sen så får man uppleva sådana här kvällar...
IMG_4636.jpeg

Väldigt kluven till båt nu. Fick inte i båten förrän mitten av juli på grund av först problem med drevet och sedan visade sig att en "mekaniker" klantat till monteringen av servopumpen som krånglat tidigare så multiremmen åkte av. Så nu är semestern slut och vi har lyckats åka 3 gånger. Varje åktur kostar en förmögenhet när man fördelar de fasta kostnaderna. Men sen så får man uppleva sådana här kvällar...
IMG_4636.jpeg
Du har ju ändå kommit i vattnet!

Jag står fortfarande på land, utan durk, motorn i svärfars garage. I morgon ska jag ringa om svetshjälp för de små hål jag hittade…

IMG_4636.jpeg
Båtägande är att stå i duschen och riva sönder tusenlappar.
Frustration, jobb och dåligt väder.
Men inte sällan krävs det en eller ett fåtal kvällar/dagar för magi skapas och så kan man inte tänka sig ett liv utan båten.

Båtägande är att stå i duschen och riva sönder tusenlappar.
Frustration, jobb och dåligt väder.
Men inte sällan krävs det en eller ett fåtal kvällar/dagar för magi skapas och så kan man inte tänka sig ett liv utan båten.

Jag ser det som så att om den inte kommer i vattnet i år så kommer jag vara preppad redan i höst för 2025. Då är det ny durk, ny blästrat skrov (under vattenlinjen) nymålad botten (epoxy), nylackad inredning (den som är lackad) servad motor, och ny el.

Så säsongen 2024 går nog till historien som den dyraste båtsäsongen ever och då har man inte tankat en enda gång..

IMG_4636.jpeg
Det kostar att ligga på topp☺️.
De är kvällarna som hamnar i minnesbanken som vi i slutändan kommer att minnas.
Tror alla båtägare kan relatera till detta!

Suger bara att man från förra året har båten 5 min hemifrån. Kunde bli många sjyssta kvällar på sjön nu i slutet av sommaren. Men men, får stå inne i huset och snickra kök och lägga fiskbensparkett i stället så kanske är tur i oturen. :banghead:

Tillbaka
Topp