• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Grym dag på havet igår.
Helt platt hav, dörjade makrill som röktes i röklåda och spenderade natten i en nästan tom naturhamn…
IMG_4216.jpeg

IMG_4219.jpeg

IMG_4224.jpeg
 
Sanitychecka mitt resonemang - min dc med Mercruiser V6 och alphadrev har en 3 bladig rf prop idag, funderar på att byta mot en 4 bladig dito med bättre grepp och noslyft. Mindre slip och större bladyta men samma stigning borde betyda lägre rpm vid konstant hastighet = något lägre förbrukning, eller?
 
Idag var det spännande. Har en gammal Bayliner BR185 från 2003, inköpt av mig 2022. Funkar finfint i vår sjö på landstället. 2 saker har dock stört mig lite. Trim/tilt mätaren och vattentemp mätaren har varit döda. Trim/tilt funkar fint så det är förmodligen bara att byta sensorerna på drevet så löser det sig. Ett projekt när båten är upptagen för vintern.

Lite störigare att inte vattentempmätaren funkar. Den är ju rimligt viktig. Köpte ny tempgivare förra veckan och bytte den, tänkte det var en enkel fix. Dock ingen skillnad tyvärr efter bytet. Så nästa tanke var att kanske tempsensorn på andra sidan vattenhuset lagt ner. Så åkte till Marinshoppen för att köpa ny. När jag väl var där så såg jag ett termostat servicekit till min Mercruiser 4,3L. Lika bra att byta den med när man ändå är ingång. Så krånglade av alla 4 kylslangar och skruvade bort vattenhuset precis som Youtubenissarna gjorde. Inser då att det saknas termostat i mitt vattenhus, wtf. En tidigare ägare måste tagit bort den/glömt? Så installerade den nya med korrekta packningar……voila. Tempmätaren hoppade igång och båten håller fint temp!!

Nya tempgivare och tempsensor👍

IMG_2645.jpeg



IMG_2644.jpeg

Glatt tempinstrument!

IMG_0327.jpeg


Badbåten 🙌
 
Idag var det spännande. Har en gammal Bayliner BR185 från 2003, inköpt av mig 2022. Funkar finfint i vår sjö på landstället. 2 saker har dock stört mig lite. Trim/tilt mätaren och vattentemp mätaren har varit döda. Trim/tilt funkar fint så det är förmodligen bara att byta sensorerna på drevet så löser det sig. Ett projekt när båten är upptagen för vintern.

Lite störigare att inte vattentempmätaren funkar. Den är ju rimligt viktig. Köpte ny tempgivare förra veckan och bytte den, tänkte det var en enkel fix. Dock ingen skillnad tyvärr efter bytet. Så nästa tanke var att kanske tempsensorn på andra sidan vattenhuset lagt ner. Så åkte till Marinshoppen för att köpa ny. När jag väl var där så såg jag ett termostat servicekit till min Mercruiser 4,3L. Lika bra att byta den med när man ändå är ingång. Så krånglade av alla 4 kylslangar och skruvade bort vattenhuset precis som Youtubenissarna gjorde. Inser då att det saknas termostat i mitt vattenhus, wtf. En tidigare ägare måste tagit bort den/glömt? Så installerade den nya med korrekta packningar……voila. Tempmätaren hoppade igång och båten håller fint temp!!

Nya tempgivare och tempsensor👍

IMG_2645.jpeg



IMG_2644.jpeg

Glatt tempinstrument!

IMG_0327.jpeg


Badbåten 🙌
Hade samma symptom på min csb, saknade termostat. Då börjar man ana ugglor i mossen… Tendenser att nypa osv. Men det har fungerat kanon sen jag monterade en 61gr termostat för 5 år sen och har numera en normal arbetstemperatur.
 
Idag var det spännande. Har en gammal Bayliner BR185 från 2003, inköpt av mig 2022. Funkar finfint i vår sjö på landstället. 2 saker har dock stört mig lite. Trim/tilt mätaren och vattentemp mätaren har varit döda. Trim/tilt funkar fint så det är förmodligen bara att byta sensorerna på drevet så löser det sig. Ett projekt när båten är upptagen för vintern.

Lite störigare att inte vattentempmätaren funkar. Den är ju rimligt viktig. Köpte ny tempgivare förra veckan och bytte den, tänkte det var en enkel fix. Dock ingen skillnad tyvärr efter bytet. Så nästa tanke var att kanske tempsensorn på andra sidan vattenhuset lagt ner. Så åkte till Marinshoppen för att köpa ny. När jag väl var där så såg jag ett termostat servicekit till min Mercruiser 4,3L. Lika bra att byta den med när man ändå är ingång. Så krånglade av alla 4 kylslangar och skruvade bort vattenhuset precis som Youtubenissarna gjorde. Inser då att det saknas termostat i mitt vattenhus, wtf. En tidigare ägare måste tagit bort den/glömt? Så installerade den nya med korrekta packningar……voila. Tempmätaren hoppade igång och båten håller fint temp!!

Nya tempgivare och tempsensor👍

IMG_2645.jpeg



IMG_2644.jpeg

Glatt tempinstrument!

IMG_0327.jpeg


Badbåten 🙌
Man brukar plocka ur termostaten när man vinterkonservar, mkt möjligt att det kanske inte sattes tillbaka efter en sån operation.
 
Kan jag tänka mig.. Har ni någon form av åsk(av)ledare i masten?
Nej, masten i sig räcker bra… Brukar nypa på en startkabel på vanten på var sida och droppa ned i vattnet för att lugna kidsen.
Antar krasst att det är av marginell betydelse om olyckan väl är framme.
Annars gäller det mest att försöka se till att inte befinna sig ute på öppet vatten och att hoppas på att inte ha högst mast i viken…
 
Nej, masten i sig räcker bra… Brukar nypa på en startkabel på vanten på var sida och droppa ned i vattnet för att lugna kidsen.
Antar krasst att det är av marginell betydelse om olyckan väl är framme.
Annars gäller det mest att försöka se till att inte befinna sig ute på öppet vatten och att hoppas på att inte ha högst mast i viken…
Hörde också att blixten faktiskt inte slår ner i vatten alls särskilt ofta. Det beror på att blixten jordar mellan moln och mark, och det går inte alls lika bra i vatten. Så man är tämligen "safe" ändå så länge man är någorlunda nära land. För då är det mycket större chans att blixten väljer närmaste träd istället för masten. Man kan ju alltid hoppas det stämmer...
 
Senast ändrad:
Dags att vintra min trailerbåt (snart i alla fall).
En fråga till proffsen, plastbåt som bara bor på trailern i garaget. Åks bara med i insjöar.

Nog borde jag kunna skippa bottenfärg helt?
 
Dags att vintra min trailerbåt (snart i alla fall).
En fråga till proffsen, plastbåt som bara bor på trailern i garaget. Åks bara med i insjöar.

Nog borde jag kunna skippa bottenfärg helt?
Några lager epoxifärg om du absolut vill måla med något.

Jag kör utan bottenfärg på östkusten också, blir att ta upp och skubba när tulpanvarningen kommer annars lugnt.
 
Lämnat in båten för upptagning, förvaring och service nu. Verkar bli en rätt saftig historia.. Hur brukar ni göra med båten under vintern? Är novis inom området så iår gör jag inte mycket själv men vill lära mig att iaf kunna byta impeller och bränslefilter m.m. själv till nästa år.

IMG_8646.jpg
 
. Hur brukar ni göra med båten under vintern? Är novis inom området så iår gör jag inte mycket själv men vill lära mig att iaf kunna byta impeller och bränslefilter m.m. själv till nästa år.
Har hittils gjort allt själv men börjat lämna bort mer och mer. Det är så satans obekvämt att ligga upp och ner i ett motorrum.

Jag kunde dock inte heller så mycket innan jag började men det är väldigt lättmekade motorer. Det är smallblock V8or som har sitt ursprung i 60-talet, allt kan fixas med handverktyg. Det finns instruktionsvideos för allt på Youtube.
 
Lämnat in båten för upptagning, förvaring och service nu. Verkar bli en rätt saftig historia.. Hur brukar ni göra med båten under vintern? Är novis inom området så iår gör jag inte mycket själv men vill lära mig att iaf kunna byta impeller och bränslefilter m.m. själv till nästa år.

IMG_8646.jpg

Lejer bort allt, inkl vinterförvaring inomhus. Landade på norr om 60k med service förra året. Ingen rolig utgift, men har verkligen inte tid och ork för att göra det själv. Hoppas kunna göra mer när barnen blir större.
 
Tillbaka
Topp