• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Lämnat in båten för upptagning, förvaring och service nu. Verkar bli en rätt saftig historia.. Hur brukar ni göra med båten under vintern? Är novis inom området så iår gör jag inte mycket själv men vill lära mig att iaf kunna byta impeller och bränslefilter m.m. själv till nästa år.

IMG_8646.jpg
Inga konstigheter att fixa själv. Varmkör och byt olja/filter innan du tar upp den. Du behöver en oljepump. När båten är på land kör du igenom kylsystemet med glykol. Har du volvo penta motor är det superenkelt. Du behöver en 2-3m lång slang och en stor hink för glykolblandningen. Det sitter en slang med slangklämma mellan motor och drevet där kylvattnet tas in. Koppla loss den och koppla på din lösa slang som du doppar ner i hinken där du hällt din glykolblandning. Starta motorn så suger den in glykolen. Det är dom två viktigaste sakerna att fixa innan vintern.
Mercruiser har oftast ett extra kylvattenintag från botten och då är det lite bökigare.
 
Inga konstigheter att fixa själv. Varmkör och byt olja/filter innan du tar upp den. Du behöver en oljepump. När båten är på land kör du igenom kylsystemet med glykol. Har du volvo penta motor är det superenkelt. Du behöver en 2-3m lång slang och en stor hink för glykolblandningen. Det sitter en slang med slangklämma mellan motor och drevet där kylvattnet tas in. Koppla loss den och koppla på din lösa slang som du doppar ner i hinken där du hällt din glykolblandning. Starta motorn så suger den in glykolen. Det är dom två viktigaste sakerna att fixa innan vintern.
Mercruiser har oftast ett extra kylvattenintag från botten och då är det lite bökigare.
Okej, tackar! Då får jag köra på det nästa år! :)
 
Inga konstigheter att fixa själv. Varmkör och byt olja/filter innan du tar upp den. Du behöver en oljepump. När båten är på land kör du igenom kylsystemet med glykol. Har du volvo penta motor är det superenkelt. Du behöver en 2-3m lång slang och en stor hink för glykolblandningen. Det sitter en slang med slangklämma mellan motor och drevet där kylvattnet tas in. Koppla loss den och koppla på din lösa slang som du doppar ner i hinken där du hällt din glykolblandning. Starta motorn så suger den in glykolen. Det är dom två viktigaste sakerna att fixa innan vintern.
Mercruiser har oftast ett extra kylvattenintag från botten och då är det lite bökigare.
Sparkar säkert in en öppen dörr men använd inte glykol, kör med VAKE som är helt organiskt och ej behöver samlas upp till våren.

Jag gör jobbet själv, det är en del av hobbyn med båt för mig och väldigt enkelt.
 
Tog av masten igår och idag åkte jag och tankade fullt inför vintern. Hade dock problem med tankningen då det bubblade tillbaka en del om jag släppte på för mycket. Det var som om avluftningen inte funkade? Kunde dock inte hitta några fel. Tanken ligger mkt lågt nere i kölen och det kanske ställer till det? Haft båten i 20 år och inte upplevt detta tidigare.
20241003_175105.jpg
 
Någon med erfarenhet av den högblanka giftfria bottenfärgen hempaspeed från Hempel?

Skulle behöva börja om, ta bort all gammal färg och på med ny primer + färg. Lurar på om det är Hempaspeed som är grejen? Vinner fart och bränsleekonomi men kommer förmodligen att kräva upptag + tvätt mitt i säsongen - erfarenheter?
 
Har inte lagt någon större tid åt forskning i ämnet men jag blästrade botten på vår båt i juni och kommer enbart köra epoxyfärg. Dock är det en Buster magnum så aluminium och kanske inte lika relevant för dig. Kör oavsett båttvätt minst en gång under säsongen då vi har en i hemma hamnen.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp