• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Lämnat in båten för upptagning, förvaring och service nu. Verkar bli en rätt saftig historia.. Hur brukar ni göra med båten under vintern? Är novis inom området så iår gör jag inte mycket själv men vill lära mig att iaf kunna byta impeller och bränslefilter m.m. själv till nästa år.

IMG_8646.jpg
Inga konstigheter att fixa själv. Varmkör och byt olja/filter innan du tar upp den. Du behöver en oljepump. När båten är på land kör du igenom kylsystemet med glykol. Har du volvo penta motor är det superenkelt. Du behöver en 2-3m lång slang och en stor hink för glykolblandningen. Det sitter en slang med slangklämma mellan motor och drevet där kylvattnet tas in. Koppla loss den och koppla på din lösa slang som du doppar ner i hinken där du hällt din glykolblandning. Starta motorn så suger den in glykolen. Det är dom två viktigaste sakerna att fixa innan vintern.
Mercruiser har oftast ett extra kylvattenintag från botten och då är det lite bökigare.
 
Inga konstigheter att fixa själv. Varmkör och byt olja/filter innan du tar upp den. Du behöver en oljepump. När båten är på land kör du igenom kylsystemet med glykol. Har du volvo penta motor är det superenkelt. Du behöver en 2-3m lång slang och en stor hink för glykolblandningen. Det sitter en slang med slangklämma mellan motor och drevet där kylvattnet tas in. Koppla loss den och koppla på din lösa slang som du doppar ner i hinken där du hällt din glykolblandning. Starta motorn så suger den in glykolen. Det är dom två viktigaste sakerna att fixa innan vintern.
Mercruiser har oftast ett extra kylvattenintag från botten och då är det lite bökigare.
Okej, tackar! Då får jag köra på det nästa år! :)
 
Inga konstigheter att fixa själv. Varmkör och byt olja/filter innan du tar upp den. Du behöver en oljepump. När båten är på land kör du igenom kylsystemet med glykol. Har du volvo penta motor är det superenkelt. Du behöver en 2-3m lång slang och en stor hink för glykolblandningen. Det sitter en slang med slangklämma mellan motor och drevet där kylvattnet tas in. Koppla loss den och koppla på din lösa slang som du doppar ner i hinken där du hällt din glykolblandning. Starta motorn så suger den in glykolen. Det är dom två viktigaste sakerna att fixa innan vintern.
Mercruiser har oftast ett extra kylvattenintag från botten och då är det lite bökigare.
Sparkar säkert in en öppen dörr men använd inte glykol, kör med VAKE som är helt organiskt och ej behöver samlas upp till våren.

Jag gör jobbet själv, det är en del av hobbyn med båt för mig och väldigt enkelt.
 
Tog av masten igår och idag åkte jag och tankade fullt inför vintern. Hade dock problem med tankningen då det bubblade tillbaka en del om jag släppte på för mycket. Det var som om avluftningen inte funkade? Kunde dock inte hitta några fel. Tanken ligger mkt lågt nere i kölen och det kanske ställer till det? Haft båten i 20 år och inte upplevt detta tidigare.
20241003_175105.jpg
 
Någon med erfarenhet av den högblanka giftfria bottenfärgen hempaspeed från Hempel?

Skulle behöva börja om, ta bort all gammal färg och på med ny primer + färg. Lurar på om det är Hempaspeed som är grejen? Vinner fart och bränsleekonomi men kommer förmodligen att kräva upptag + tvätt mitt i säsongen - erfarenheter?
 
Har inte lagt någon större tid åt forskning i ämnet men jag blästrade botten på vår båt i juni och kommer enbart köra epoxyfärg. Dock är det en Buster magnum så aluminium och kanske inte lika relevant för dig. Kör oavsett båttvätt minst en gång under säsongen då vi har en i hemma hamnen.
 
Senast ändrad:
Någon med erfarenhet av den högblanka giftfria bottenfärgen hempaspeed från Hempel?

Skulle behöva börja om, ta bort all gammal färg och på med ny primer + färg. Lurar på om det är Hempaspeed som är grejen? Vinner fart och bränsleekonomi men kommer förmodligen att kräva upptag + tvätt mitt i säsongen - erfarenheter?
5 liter hempaspeed inhandlad på moory’s black november rea (515:- / 2,5 liter, tramsbilligt). Recension kommer till våren!
 
Hej, vid upptagning av båt köpte jag gps (Maxi+) som dessutom kostar 49kr/mån som man kan spåra den i realtid bland annat. Testade den i min bil och den funkar perfekt! Den har inbyggd batteri annars som håller väldigt länge. Deras app funkar utmärkt hittills, tummen upp!
 
Fick även från Erlandssons Brygga att de har kampanj på Garmin Navionics fram till 27 december.
Jag funderar på att köpa ny plotter och Garmin är en av de jag tittat på, så jag funderar på om jag skulle köpa ett kort nu. Fast tänk om jag vill ha en annan plotter sen...
 
Fick även från Erlandssons Brygga att de har kampanj på Garmin Navionics fram till 27 december.
Jag funderar på att köpa ny plotter och Garmin är en av de jag tittat på, så jag funderar på om jag skulle köpa ett kort nu. Fast tänk om jag vill ha en annan plotter sen...
Jag köpte dragonfly iom fäste och allt annat fanns till i båten förutom själva enheten, den blev stulen i förra ägarens tid så till sommaren blir det bara att skruva den nya på plats
 
Jag förmodar att dragonfly är något fäste för kunna demontera instrument? Tack för tipset, men jag ska ha en infälld montering. Den Navman Trackfish 6600 som jag monterade i båten 2005 har fått vara i fred, så jag hoppas det går bra även med ett nytt instrument. Hamnen är bevakad och på vintern står båten inlåst.

Ska nog titta mer på plottrar under mässorna i vinter, brukar vara en del bra erbjudanden då.
 
Jag förmodar att dragonfly är något fäste för kunna demontera instrument? Tack för tipset, men jag ska ha en infälld montering. Den Navman Trackfish 6600 som jag monterade i båten 2005 har fått vara i fred, så jag hoppas det går bra även med ett nytt instrument. Hamnen är bevakad och på vintern står båten inlåst.

Ska nog titta mer på plottrar under mässorna i vinter, brukar vara en del bra erbjudanden då.
Det är denna: Raymarine Dragonfly 7 Pro
 
OK, jag har tänkt mig en lite större sak. Jag var in på Hjertmans i Karlstad och tittade i våras, tror det var den här jag fastnade för då:
Den skulle precis passa att fälla in i min instrumentpanel, om jag flyttar några instrument för motorn. Den sitter då rätt långt fram, i synnerhet när man sitter och kör, men det finns en liten panel med knappar som man kan sätta längre bak som tillval.

Har inte bestämt mig än, men det är en bra kandidat eftersom den passar bra i storlek för min båt och verkar ha bra funktioner. Blev inget köp i våras eftersom jag insåg att jag inte hade tid med jobbet att göra om för monteringen av den. Ska göra ett nytt försök nästa år.
 
Senast ändrad:
Dött i tråden så här års. Var ner och kollade presseningen häromdagen efter stormbyarna på natten till måndag. Allt helt! (ännu). Har gummistroppar eller någon form av tyngd på alla linor. Det brukar funka men i år hamnade jag ytterst i lovart så jag har inga andra båtar som kan ge lä.
20241217_121817.jpg
 
Tillbaka
Topp