AmatörerHoppsan, det var ju ett synnerligt bra sätt att sabba en Buster på :-(
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
AmatörerHoppsan, det var ju ett synnerligt bra sätt att sabba en Buster på :-(
Undra om den inte klarar sig med lite repor bara. Kanske är annat med motorn dockHoppsan, det var ju ett synnerligt bra sätt att sabba en Buster på :-(
Behöver ni ha så stor båt tro? Annars en Yamarin 63 DC eller HT kanske kan vara nåt: https://www.blocket.se/annons/stockholm/yamarin_63_dc_yamaha_150/1002611210Försäkring hos Antlantica ligger på ca 6700:-, polaren har sin båt i en lada på landet, det kostar honom 2500:- per år.
Men som vanligt är det ju värdeminskningen som kostar mest pengar, även om båtar förefaller hålla sina värden relativt bra?!
Instämmer absolut i det något våghalsiga i att lägga 650k innan man vet om man gillar att åka båt.Behöver ni ha så stor båt tro? Annars en Yamarin 63 DC eller HT kanske kan vara nåt: https://www.blocket.se/annons/stockholm/yamarin_63_dc_yamaha_150/1002611210
Finns i BR också om kapell räcker som tak.
Hur dyrt det blir beror helt på vilka krav man har. Jag har numera en Crescent 465 med Yamaha 30 hk fyrtakt, en liten styrpulpet alltså. Den får ta sju personer och lufsar på i 20 knop utan problem (kanske strax under med 7 feta gubbar). Skulle funka som badbåt i Ekoln för en familj med småbarn. Servicedelar kostar ca 1500kr om man lyxar till det och byter bränslefilter, tändstift och anonder. Byter man bara olja i motor och växelhus blir det lite billigare. Jag tar upp/täcker och servar själv. Den står över vintern på syrrans tomt gratis (nåja, jag kanske passar deras ungar ibland). Försäkring ca 1000 kr/år. Den drar i princip ingenting så att köra upp 50L soppa blir en utmaning en sommar med dåligt väder.Instämmer absolut i det något våghalsiga i att lägga 650k innan man vet om man gillar att åka båt.
Min första båt var en Nimbus 22DC för 135k. Men jag kanske, som vanligt, bara är för fattig för att förstå
Har ägt 4st båtar, Nimbusen, Buster Magnum, Aquador 22HT och nuvarande Bayliner 245. Av det har jag lärt mig att
1) det kostar fan per timme att köra båt, så bäst att inte räkna efter
2) trots allt kostar det fasta underhållet ännu mer så att använda båten minskar kostnaden per timme. Åk när det är väder!
3) ska man bo över måste båten vara stor, annars spelar det inte så stor roll. Att sova 4st i en Aquador 22 var en pina. Man trampar på varandra hela tiden.
4) toalett är extremt skönt även om man bara ska vara ute över dagen, det vill jag inte vara utan
5) en äldre båt riskerar framförallt att förstöra säsongen när något går sönder. Att få tag i en båtmeck sommartid är inte alltid lätt.
Tack! Hör vad du säger. Men så fruktansvärt beige båt….Behöver ni ha så stor båt tro? Annars en Yamarin 63 DC eller HT kanske kan vara nåt: https://www.blocket.se/annons/stockholm/yamarin_63_dc_yamaha_150/1002611210
Finns i BR också om kapell räcker som tak.
Det bästa är nog att hitta en fin båt med trasig motor där ägaren ledsnat, pruta järnet och sätta i en ny motor. Då har du förhoppningsvis en motor som inte behöver något annat än service i 10 år. Det är antagligen ingen bra affär om du tänkt ha båten en kort tid. Tyvärr tar folk som du säger bra betalt så länge sakerna är i funktionsdugligt men tveksamt skick.Bra inlägg med många tänkvärda ord. Jag har letat segelbåt i ett antal år nu det är inte helt lätt om man inte vill köpa nytt. Gamla 70-talsbåtar med eftersatt underhåll med originalmotorer och segel vill folk ha betalt för. De är ju rena slukhålen för plånboken. Det syns att många i grunden fina båtar ligger kvar osålda. Det är lätt att köpa stora problem när solen skiner och det är varmt i vattnet. De som är bra underhållna går i stället snabbt att man inte hinner med. Hur ska man tänka för att hålla för att kostnaderna inte ska dra iväg alldeles? Båtmotorer går upp så det kommer att kosta multum att köpa en gammal diesel som "går som en klocka".
Bra inlägg med många tänkvärda ord. Jag har letat segelbåt i ett antal år nu det är inte helt lätt om man inte vill köpa nytt. Gamla 70-talsbåtar med eftersatt underhåll med originalmotorer och segel vill folk ha betalt för. De är ju rena slukhålen för plånboken. Det syns att många i grunden fina båtar ligger kvar osålda. Det är lätt att köpa stora problem när solen skiner och det är varmt i vattnet. De som är bra underhållna går i stället snabbt att man inte hinner med. Hur ska man tänka för att hålla för att kostnaderna inte ska dra iväg alldeles? Båtmotorer går upp så det kommer att kosta multum att köpa en gammal diesel som "går som en