• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Försäkring hos Antlantica ligger på ca 6700:-, polaren har sin båt i en lada på landet, det kostar honom 2500:- per år.

Men som vanligt är det ju värdeminskningen som kostar mest pengar, även om båtar förefaller hålla sina värden relativt bra?!
Behöver ni ha så stor båt tro? Annars en Yamarin 63 DC eller HT kanske kan vara nåt: https://www.blocket.se/annons/stockholm/yamarin_63_dc_yamaha_150/1002611210

Finns i BR också om kapell räcker som tak.
 
Behöver ni ha så stor båt tro? Annars en Yamarin 63 DC eller HT kanske kan vara nåt: https://www.blocket.se/annons/stockholm/yamarin_63_dc_yamaha_150/1002611210

Finns i BR också om kapell räcker som tak.
Instämmer absolut i det något våghalsiga i att lägga 650k innan man vet om man gillar att åka båt.
Min första båt var en Nimbus 22DC för 135k. Men jag kanske, som vanligt, bara är för fattig för att förstå ;)

Har ägt 4st båtar, Nimbusen, Buster Magnum, Aquador 22HT och nuvarande Bayliner 245. Av det har jag lärt mig att
1) det kostar fan per timme att köra båt, så bäst att inte räkna efter
2) trots allt kostar det fasta underhållet ännu mer så att använda båten minskar kostnaden per timme. Åk när det är väder!
3) ska man bo över måste båten vara stor, annars spelar det inte så stor roll. Att sova 4st i en Aquador 22 var en pina. Man trampar på varandra hela tiden.
4) toalett är extremt skönt även om man bara ska vara ute över dagen, det vill jag inte vara utan
5) en äldre båt riskerar framförallt att förstöra säsongen när något går sönder. Att få tag i en båtmeck sommartid är inte alltid lätt.
 
Senast ändrad:
Instämmer absolut i det något våghalsiga i att lägga 650k innan man vet om man gillar att åka båt.
Min första båt var en Nimbus 22DC för 135k. Men jag kanske, som vanligt, bara är för fattig för att förstå ;)

Har ägt 4st båtar, Nimbusen, Buster Magnum, Aquador 22HT och nuvarande Bayliner 245. Av det har jag lärt mig att
1) det kostar fan per timme att köra båt, så bäst att inte räkna efter
2) trots allt kostar det fasta underhållet ännu mer så att använda båten minskar kostnaden per timme. Åk när det är väder!
3) ska man bo över måste båten vara stor, annars spelar det inte så stor roll. Att sova 4st i en Aquador 22 var en pina. Man trampar på varandra hela tiden.
4) toalett är extremt skönt även om man bara ska vara ute över dagen, det vill jag inte vara utan
5) en äldre båt riskerar framförallt att förstöra säsongen när något går sönder. Att få tag i en båtmeck sommartid är inte alltid lätt.
Hur dyrt det blir beror helt på vilka krav man har. Jag har numera en Crescent 465 med Yamaha 30 hk fyrtakt, en liten styrpulpet alltså. Den får ta sju personer och lufsar på i 20 knop utan problem (kanske strax under med 7 feta gubbar). Skulle funka som badbåt i Ekoln för en familj med småbarn. Servicedelar kostar ca 1500kr om man lyxar till det och byter bränslefilter, tändstift och anonder. Byter man bara olja i motor och växelhus blir det lite billigare. Jag tar upp/täcker och servar själv. Den står över vintern på syrrans tomt gratis (nåja, jag kanske passar deras ungar ibland). Försäkring ca 1000 kr/år. Den drar i princip ingenting så att köra upp 50L soppa blir en utmaning en sommar med dåligt väder.

Jag har många fina minnen från när jag var barn och vi båtsemestrade i en Solvigg 21 två vuxna och två barn, en vecka funkade bra. Jag var kanske inte jättesugen på den plasthinksliknande med sittring till toalett, men vi varvade hamnar med att lägga till vid nån ö. Båten hade ju spritkök, vattentank och liten diskho och kylvaror låg i medhavd box driven av 12V ciggutag. Dagens föräldrar kanske är för bekväma för sånt dock :)
 
Allt handlar ju om vad man vill ha och vad men vill lägga. Jag skulle dock även säga att det handlar om hur kunnig och villig du är att fixa/mecka. Köper du en äldre båt (spelar ingen roll vilken) så kommer du få laga och fixa saker. Köper du en ny/nyare slipper du en hel del av detta (förhoppningsvis). Det är i mångt och mycket precis som med bilar. Köper du en ny slipper du dyra reparationer, köper du en gammal måste du räkna med det och då är frågan om du gör det själv eller betalar någon annan för att göra det. Eller väljer man då helt enkelt en ny/nyare båt och betalar för lån istället..

En sak är dock säker, det är mycket dyrare att mecka/laga båt än bil!

Jag ligger efter med sjösättningen. Sen 2024....
Buster.jpg
 
Bra inlägg med många tänkvärda ord. Jag har letat segelbåt i ett antal år nu det är inte helt lätt om man inte vill köpa nytt. Gamla 70-talsbåtar med eftersatt underhåll med originalmotorer och segel vill folk ha betalt för. De är ju rena slukhålen för plånboken. Det syns att många i grunden fina båtar ligger kvar osålda. Det är lätt att köpa stora problem när solen skiner och det är varmt i vattnet. De som är bra underhållna går i stället snabbt att man inte hinner med. Hur ska man tänka för att hålla för att kostnaderna inte ska dra iväg alldeles? Båtmotorer går upp så det kommer att kosta multum att köpa en gammal diesel som "går som en klocka".
 
Bra inlägg med många tänkvärda ord. Jag har letat segelbåt i ett antal år nu det är inte helt lätt om man inte vill köpa nytt. Gamla 70-talsbåtar med eftersatt underhåll med originalmotorer och segel vill folk ha betalt för. De är ju rena slukhålen för plånboken. Det syns att många i grunden fina båtar ligger kvar osålda. Det är lätt att köpa stora problem när solen skiner och det är varmt i vattnet. De som är bra underhållna går i stället snabbt att man inte hinner med. Hur ska man tänka för att hålla för att kostnaderna inte ska dra iväg alldeles? Båtmotorer går upp så det kommer att kosta multum att köpa en gammal diesel som "går som en klocka".
Det bästa är nog att hitta en fin båt med trasig motor där ägaren ledsnat, pruta järnet och sätta i en ny motor. Då har du förhoppningsvis en motor som inte behöver något annat än service i 10 år. Det är antagligen ingen bra affär om du tänkt ha båten en kort tid. Tyvärr tar folk som du säger bra betalt så länge sakerna är i funktionsdugligt men tveksamt skick.
 
Bra inlägg med många tänkvärda ord. Jag har letat segelbåt i ett antal år nu det är inte helt lätt om man inte vill köpa nytt. Gamla 70-talsbåtar med eftersatt underhåll med originalmotorer och segel vill folk ha betalt för. De är ju rena slukhålen för plånboken. Det syns att många i grunden fina båtar ligger kvar osålda. Det är lätt att köpa stora problem när solen skiner och det är varmt i vattnet. De som är bra underhållna går i stället snabbt att man inte hinner med. Hur ska man tänka för att hålla för att kostnaderna inte ska dra iväg alldeles? Båtmotorer går upp så det kommer att kosta multum att köpa en gammal diesel som "går som en

Gamla Penta dieslar i 2000 serien, 2001,2,3 för 1-3 cyl håller å andra sidan i princip hur länge som helst om de sköts. Och ingen elektronik som kan stöka till det.

Baserade på jordbruksmotorer som står och går på låga varv för att driva bevattningspumpar o dyl timme ut och timme in.

Hade en 2003 som gått 8-900 timmar, knappt inkörd ;-) men visst de bullrar och vibrerar en del jämfört med en nyare D1 el. D2.
 
Tillbaka
Topp