• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Ha ha...pls kvadda inte min lyriska beskrivning av minnen :) men hon var faktiskt ruskigt snabb och otroligt lättdriven. Storsegel + fock 28m2 på en båt som man ensam kunde paddla i värsta fall. Har du prövat det med din galosch? ;)
Hehe, lättvind och platta vatten är läckrast i fina kölbåtar. Vår lutar max på kryssen vid typ 5 ms, när mördarsiglarna funderar på att stänga av motorn. När de väl gör så parkerar de bara. Men man saknar jolle och planing... Tar stopp vid knappa 8 knop på vår 35 fotare. Planar tyvärr inte.

De är planande båtar? Förstår inte vad du menar.
Kanske blev lite kryptisk text. En båt kan ju inte segla fortare än sin vattenlängd i meter. För att komma förbi det måste båten plana och de enda segelbåtar jag vet som klarar det är jollar, katamaraner eller Volvo Ocean Race typ. Så jag tror inte nån har seglat sin kölbåt i 10 knop liksom.

Kanske blir lite kryptisk text. En båt kan ju inte segla fortare än sin vattenlängd i meter. För att komma förbi det måste båten plana och de enda segelbåtar jag vet som klarar det är jollar, katamaraner eller Volvo Ocean Race typ. Så jag tror inte nån har seglat sin kölbåt i 10 knop liksom.
Moderna breda kölbåtar med asymmetriska undanvindssegel kan plana idag, men är ju inget som hör till vanligheterna. Få som skulle våga hissa så mycket tyg i blåsten som krävs.

Hehe, lättvind och platta vatten är läckrast i fina kölbåtar. Vår lutar max på kryssen vid typ 5 ms, när mördarsiglarna funderar på att stänga av motorn. När de väl gör så parkerar de bara. Men man saknar jolle och planing... Tar stopp vid knappa 8 knop på vår 35 fotare. Planar tyvärr inte.

Mal på lite till här.. båten som jag hade innan, då tillsammans med en vän, var även den helkölad; en klinkbyggd koster i ek fr runt 1890, l ö a 8,90 x 3,60 ; en gaffelriggad fat lady. som masade sig fram i 2-3 knop, hade verkat som lotsbåt på västkusten och legat förlist utanför Kullaberg och sedan bärgats runt 1900. När vi tog över så var det vid sista versen, men vi sjösatte och höll henne i sjön en sommar i a f. Vi var i princip helt medellösa.. Ett makalöst äventyr!

En nära 50 år gammal bild från när vi fixade inför sjösättning. 😄
Bild 8.jpeg

Edit: en till bild...
DSC00109.jpeg

Senast ändrad:
Den här tråden vill man ju vara en del av. Jag har åkt båt enda sen barnsben och älskar frihetskänslan när man är ute till sjöss. För ett par veckor sen sålde jag min Ryds 568 gt till förmån för en mindre och lättare Buster M2 då läget vi bor på är ganska utsatt när det blåser på. Skaffade en båtslip så båten är ur sjön när den inte används.
IMG_0606.jpeg

Någon här som har koll på det här med maxvarv på motor? Klantig som jag va gick jag på ett grund i full fart(dock relativt lätt grundstötning) på väg hem efter att jag köpte båten för några veckor sen, vilket resulterade i att ett av bladen blev lite skadat. Vet iofs inte om det redan var lite skadat eftersom jag köpte den liggandes i sjön. Hur som helst så fick jag inte upp båten i mer än 4800 varv och runt 21-22 knop och misstänkte påväxt, så tog upp båten och tvättade av den. Det gav ca knappt någonting alls, ett par hundra varv så jag kom upp i runt 4900-5000 varv. Max ska ligga på 6000 varv. Gick då ner 2” i stigning på propellern vilket resulterade i att den nu när jag testade den(tom båt och ensam i båten) varvar 6100 varv och dessutom kom upp i ca 26 knop. Jag har dock tolkat båtforum jag läst på som att maxvarv skall nås med den normala lasten i båten, dvs två vuxna och eventuellt ett par barn, kanske någon ring som dras. Är det skadligt för motorn att den övervarvar 100 varv när den är lätt lastad? Skulle kanske bara gått ner en tum.

Någon här som har koll på det här med maxvarv på motor? Klantig som jag va gick jag på ett grund i full fart(dock relativt lätt grundstötning) på väg hem efter att jag köpte båten för några veckor sen, vilket resulterade i att ett av bladen blev lite skadat. Vet iofs inte om det redan var lite skadat eftersom jag köpte den liggandes i sjön. Hur som helst så fick jag inte upp båten i mer än 4800 varv och runt 21-22 knop och misstänkte påväxt, så tog upp båten och tvättade av den. Det gav ca knappt någonting alls, ett par hundra varv så jag kom upp i runt 4900-5000 varv. Max ska ligga på 6000 varv. Gick då ner 2” i stigning på propellern vilket resulterade i att den nu när jag testade den(tom båt och ensam i båten) varvar 6100 varv och dessutom kom upp i ca 26 knop. Jag har dock tolkat båtforum jag läst på som att maxvarv skall nås med den normala lasten i båten, dvs två vuxna och eventuellt ett par barn, kanske någon ring som dras. Är det skadligt för motorn att den övervarvar 100 varv när den är lätt lastad? Skulle kanske bara gått ner en tum.

Nu verkar du ha bytt propp sedan grundstötningen, men kolla även axeln så den inte fick en smäll…..då kan det leda vidare till andra problem. Men mindre propp ger väl högre varv? Eller är det samma size men mindre stigning bara?

Har du krämat ur full gas, rätt trim med tom båt/ensam och ligger 100 rpm över angivet maxvarv hade jag inte ändrat något, om du inte brukar båten så i normalfallet.

1 tum ger ca 200rpm, grovhugget.

Nu verkar du ha bytt propp sedan grundstötningen, men kolla även axeln så den inte fick en smäll…..då kan det leda vidare till andra problem. Men mindre propp ger väl högre varv? Eller är det samma size men mindre stigning bara?
Jo ska göra det, hade lite bråttom och ville bara se om bytet gav önskad effekt eftersom tvätten till min förvåning inte gav speciellt mycket trots rätt mycket påväxt. Bytte från en 11 1/8 x 13 till en 11 5/6 x 11, så lite större men med lägre stigning.

Har du krämat ur full gas, rätt trim med tom båt/ensam och ligger 100 rpm över angivet maxvarv hade jag inte ändrat något, om du inte brukar båten så i normalfallet.

1 tum ger ca 200rpm, grovhugget.
Okej, så tänkte jag också. Att den går att övervarva behöver ju inte betyda att man gör det, men så har jag ju en 16-åring som lånar båten titt som tätt och är ute och fiskar, så tänkte bara om det är skadligt att köra på ”övervarv”. Jag hade också läst att 1” skulle ge 200 varv, men i mitt fall gav 2” runt 1000 varv. Kan ju förvisso varit att den gamla va skadad som påverkade också.

Yamahas körfakta för Buster M med Yamaha F40 så har de valt 12" på nya modellen och 13" på gamla (testresultat med två personer).

Tillbaka
Topp