• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Du får gärna hänvisa till denna "vetenskapen" för inte en chans att det där stämmer. Den tabellen du länken tidigare är uppenbarligen inte vetenskaplig förövrigt.
Men här har du en vetenskaplig artikel som tyder på att skillnad upplevs: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-07857-1_64.
Sen har du även denna: https://www.koreascience.or.kr/article/JAKO201028042309684.page , tyvärr lite svårtolkad men med en översättare får man fram att på alla testade distanser (även längre) upplevs skillnad.
Hej! Tänk, jag anade att detta skulle bubbla upp igen förr eller senare :)
Jag är absolut inte någon vetenskapsman, inte ens naturvetare. Jag har däremot jobbat med filmproduktion från tiden då man var tvungen att filma på film för att få ett ok resultat, via den förfärliga DV-eran och nu när det finns en uppsjö av högupplösta digitala cinema-kameror att använda. Jag omger mig med många renodlade tekniker som inte gör annat än skärskådar pixlar, färgrymder och codecs dagarna i ända (och definitivt hade kunnat förklara detta bättre) och de delar definitivt min uppfattning.
Nej - tabellen jag bifogade tidigare är inte så vetenskapligt utformad. Här är en länk till en artikel som förklarar det hela på ett lite djupare plan och med snyggare grafik:
https://www.rgb.com/display-size-resolution-and-ideal-viewing-distance
Och vill man läsa mer om hur det mänskliga ögat fungerar vad gäller upplösning osv så tycker jag i det här fallet att wikipedia är väldigt uttömmande (och det är denna vetenskap ovanstående tabeller bygger på:
https://en.wikipedia.org/wiki/Visual_acuity

Nå - varför upplever man då att det blir bättre när man switchar mellan HD och 4K på Youtube? I detta fallet så är det helt enkelt ett resultat av att man laddar ned en betydligt större mängd data - en 4K-stream över nätet har helt enkelt väldigt mycket högre bitrate än en HD-stream och blir därför skarpare. Men - det hade den blivit på en HD-TV också.
Det finns tester (hittar dock inte länken nu) där man jämfört en okomprimerad HD signal med en okomprimerad 4K signal och det är inte möjligt att se någon skillnad. Adderar man dock en liten aning midtone detail till HD signalen så upplevs den som skarpare av samtliga.
I inspelningssammanhang är det dock naturligtvis toppen att kunna att filma med högre upplösning så att man i efterproduktionen har fler pixlar att jobba med när man tex. skall tracka, keya etc - och såklart möjligheten att croppa bilden utan någon större kvalitetsförlust.
Såklart är det i filmvärlden precis som i stillbildsvärlden INTE så att det alltid är den kameran med högst upplösning som är bäst.

Hur som helst så tycker jag absolut att alla skall göra det som funkar bäst för dem, vill man vara en early adopter och köpa en 8K TV så skall man göra det och vill man köra sin TV med inställningar som förstör filmupplevelsen (som fejkad HDR, "motion smoothing" osv) så skall man göra det. Det skadar dock inte att veta varför man gör det man gör och att jämföra äpplen med äpplen istället för päron :)

Med detta önskar jag alla en fortsatt fin midsommarhelg!

Hej! Tänk, jag anade att detta skulle bubbla upp igen förr eller senare :)
Jag är absolut inte någon vetenskapsman, inte ens naturvetare. Jag har däremot jobbat med filmproduktion från tiden då man var tvungen att filma på film för att få ett ok resultat, via den förfärliga DV-eran och nu när det finns en uppsjö av högupplösta digitala cinema-kameror att använda. Jag omger mig med många renodlade tekniker som inte gör annat än skärskådar pixlar, färgrymder och codecs dagarna i ända (och definitivt hade kunnat förklara detta bättre) och de delar definitivt min uppfattning.
Nej - tabellen jag bifogade tidigare är inte så vetenskapligt utformad. Här är en länk till en artikel som förklarar det hela på ett lite djupare plan och med snyggare grafik:
https://www.rgb.com/display-size-resolution-and-ideal-viewing-distance
Och vill man läsa mer om hur det mänskliga ögat fungerar vad gäller upplösning osv så tycker jag i det här fallet att wikipedia är väldigt uttömmande (och det är denna vetenskap ovanstående tabeller bygger på:
https://en.wikipedia.org/wiki/Visual_acuity

Nå - varför upplever man då att det blir bättre när man switchar mellan HD och 4K på Youtube? I detta fallet så är det helt enkelt ett resultat av att man laddar ned en betydligt större mängd data - en 4K-stream över nätet har helt enkelt väldigt mycket högre bitrate än en HD-stream och blir därför skarpare. Men - det hade den blivit på en HD-TV också.
Det finns tester (hittar dock inte länken nu) där man jämfört en okomprimerad HD signal med en okomprimerad 4K signal och det är inte möjligt att se någon skillnad. Adderar man dock en liten aning midtone detail till HD signalen så upplevs den som skarpare av samtliga.
I inspelningssammanhang är det dock naturligtvis toppen att kunna att filma med högre upplösning så att man i efterproduktionen har fler pixlar att jobba med när man tex. skall tracka, keya etc - och såklart möjligheten att croppa bilden utan någon större kvalitetsförlust.
Såklart är det i filmvärlden precis som i stillbildsvärlden INTE så att det alltid är den kameran med högst upplösning som är bäst.

Hur som helst så tycker jag absolut att alla skall göra det som funkar bäst för dem, vill man vara en early adopter och köpa en 8K TV så skall man göra det och vill man köra sin TV med inställningar som förstör filmupplevelsen (som fejkad HDR, "motion smoothing" osv) så skall man göra det. Det skadar dock inte att veta varför man gör det man gör och att jämföra äpplen med äpplen istället för päron :)

Med detta önskar jag alla en fortsatt fin midsommarhelg!
De där med motionflow vill jag tyvärr inte vara utan nu när jag har det. Sony har möjlighet att justera i 5 steg eller Av. Jag har min på 3.

Ställer man den på max blir de lite väl skumt. Men nu när jag vant mig vid en lagom förskönad bild kan jag knappt kolla utan det. Känns som allt man kollar på laggar annars nu.

Så jag är helt enkelt förstörd :p

Efter att ha kört B&W i många år (senast CM7 som bara står och funderar på att kränga iväg för några tusen..) så bytte vi ut allt till B&O. Och i vardagsrummet så har vi ett par Beolab 8000 kopplade till en chromecast audio. Men vill gärna kunna spela vinyl så behöver hitta en bättre lösning. Är det någon som har tips? Vill helst ha något så litet som möjligt som går att höja/sänka volym + som sagt koppla in vinylspelare till.

Efter att ha kört B&W i många år (senast CM7 som bara står och funderar på att kränga iväg för några tusen..) så bytte vi ut allt till B&O. Och i vardagsrummet så har vi ett par Beolab 8000 kopplade till en chromecast audio. Men vill gärna kunna spela vinyl så behöver hitta en bättre lösning. Är det någon som har tips? Vill helst ha något så litet som möjligt som går att höja/sänka volym + som sagt koppla in vinylspelare till.

Hmm. Jag har skalat ner väldigt mycket på allt. Jag kör Naim Unitiqute och Neat Iota. En helt galet bra kombo.
Gissar dock att man skulle behöva Riaa steg till något sådant och att du säkert vill köra med dina B&O

Men det låter intressant. Hoppas någon kommer med vettigt svar, då det verkar intressant.

Hmm. Jag har skalat ner väldigt mycket på allt. Jag kör Naim Unitiqute och Neat Iota. En helt galet bra kombo.
Gissar dock att man skulle behöva Riaa steg till något sådant och att du säkert vill köra med dina B&O

Men det låter intressant. Hoppas någon kommer med vettigt svar, då det verkar intressant.
Hoppas också! Det trevliga med Beolab 8000 är att dom är aktiva (som de flesta b&o -högtalarna) så det borde ju inte behövas stora prylar för att få till det.

Beolab 8000 lär vara enklast att koppla via ett litet RIIA steg som kopplas in till phonoutgången på dina högtalare. Såvida du inte har en skivspelare som har inbyggt steg för då kan du koppla in dem direkt, ljudet styr du via dina aktiva högtalare och steget bara förstärker signalen.

Hoppas också! Det trevliga med Beolab 8000 är att dom är aktiva (som de flesta b&o -högtalarna) så det borde ju inte behövas stora prylar för att få till det.
Du kan ju skaffa en skivspelare med inbyggd RIAA, typ Rega Planar 1 plus:
https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/stereo/vinyl-2/vinylspelare/rega-planar-1-plus
Men du behöver nog en preamp för att kunna reglera volymen till dina Beolab 8000 och dessutom ha din chromecast audio inkopplad samtidigt.
Ett alternativ är en Pro-Ject Pre Box S som har två ingångar:
https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/stereo/stereoforsteg-2/stereoforsteg/pro-ject-pre-box-s

Kanske inte den optimala lösningen, men du kommer undan ganska billigt med något sådant.

Beolab 8000 lär vara enklast att koppla via ett litet RIIA steg som kopplas in till phonoutgången på dina högtalare. Såvida du inte har en skivspelare som har inbyggt steg för då kan du koppla in dem direkt, ljudet styr du via dina aktiva högtalare och steget bara förstärker signalen.

Valfritt försteg med phono-ingång (RIAA) gör ju det jobbet. En låda. Finns mängder, nytt eller begagnat.

Det är bara en phono in per Beolab 8000 så vill man kunna koppla in mer än en ljudkälla och reglera volymen så behöver man nog en preamp emellan. Vill man minimera antalet stora boxar så är nog en liten preamp samt en skivspelare med integrerat RIAA en bra idé.

Tack för alla svar! Ska kika på preamp och vad som har RIAA. Tänkt att det är tokigt med ett steg till aktiva högtalare.

Gillar Reference audio, bra erfarenheter därifrån. Dock så har jag hifi-klubben närmare så går nog in och kollar vad de har.

Dåligt drag i tråden nu.

Kör lite låttips från Muse jag kommit att gilla skarp senaste dagarna. Alla bastunga.

Propaganda (acoustic)
Dig down
The handler
Panic station

Sen en bonuslåt från en bortgången legend.
Chris Cornell - patience

Dåligt drag i tråden nu.

Kör lite låttips från Muse jag kommit att gilla skarp senaste dagarna. Alla bastunga.

Propaganda (acoustic)
Dig down
The handler
Panic station

Sen en bonuslåt från en bortgången legend.
Chris Cornell - patience
Jo. Jag har själv hamnat i stiltje - mycket för att jag inte haft någon tid själv att lyssna eller tänka på anläggningen så mycket.

Funderar dock på att komplettera med en streamer burk och/eller en bättre vinylsvarv med eller utan inbyggt RIAA. Dock mest drömmar pga småbarn och ont om tid.

Känner annars att min anläggning duger fint som den är, men skulle vilja ha bra ljud på nedervåningen utan alltför stor investering eller fotavtryck så det är väl kanske det som kommer härnäst.

Min cd-spelare har börjat strula lite. Någon som kan tipsa om någon vettig spelare för en rimlig (liten) peng? Är inte mycket cd som spelas men kul att kunna lyssna på de som finns i samlingen när andan faller på :)

Jo. Jag har själv hamnat i stiltje - mycket för att jag inte haft någon tid själv att lyssna eller tänka på anläggningen så mycket.

Funderar dock på att komplettera med en streamer burk och/eller en bättre vinylsvarv med eller utan inbyggt RIAA. Dock mest drömmar pga småbarn och ont om tid.

Känner annars att min anläggning duger fint som den är, men skulle vilja ha bra ljud på nedervåningen utan alltför stor investering eller fotavtryck så det är väl kanske det som kommer härnäst.
Klart begränsat med egentid och lyssning för mig också av samma anledning. Däremot kör jag ju kombinerat med hemmabion så får ju nytta av de fina ljudet dagligen även om man inte kör allting till sin fulla potential när dottern väl sover.

Har också släppt de här med uppgraderingar för tillfället och bara njuter av det som de är.

Mest lyssnas det i mina hörlurar på jobbtid, Sony WH1000XM3.

Ny uppdaterad modell på WH1000XM4:
406fdd3cc9e49e28002ad8baef9185c8

https://www.sony.se/electronics/hor...00xm4?cpint=HOMEPAGE_TOPBANNER_WH1000XM4_0554

Skärmavbild 2020-08-07 kl. 15.01.37.png

Inte jätteskillnad vad jag kunde läsa mig till men en ny funktion tror jag de vinner på. Att man kan ha två enheter kopplade samtidigt.

Idag kör jag mina via jobburken mest då det känns smidigast. Dock får jag inte Ldac då tyvärr.

Då måste jag köra via telefon men det blir ju inte lika smidigt när man sitter med tangentbordet framför sig.

Kunde jag koppla telefon och datorn samtidigt hade man kanske kunnat få till detta.

Inte jätteskillnad vad jag kunde läsa mig till men en ny funktion tror jag de vinner på. Att man kan ha två enheter kopplade samtidigt.

Idag kör jag mina via jobburken mest då det känns smidigast. Dock får jag inte Ldac då tyvärr.

Då måste jag köra via telefon men det blir ju inte lika smidigt när man sitter med tangentbordet framför sig.

Kunde jag koppla telefon och datorn samtidigt hade man kanske kunnat få till detta.
De där är säkert mer välljudande än mina QC35-II men på den kan man redan ha 2-3 enheter kopplade samtidigt så det känns inte som nån revolutionerande nyhet direkt.

De där är säkert mer välljudande än mina QC35-II men på den kan man redan ha 2-3 enheter kopplade samtidigt så det känns inte som nån revolutionerande nyhet direkt.
För Sony verkar det vara de :D
Har provat kollegan QC35-II men tyckte ljudet var väl tamt/neutralt.

Visserligen kan mina sony WH1000XM3 upplevas aningen bastunga om man lyssnar mycket bastunga länge.

Men någonting jag uppskattar är att ljudet på mina sonylurar lirar ganska likt min setup hemma med Sonos faber venere 2.5 och marantz sr5013.

Behöver hjälp att välja lp-spelare för 3 - 4000kr. Är ej så värst insatt, så vet inte vilka tillverkare, funktioner etc. som är värda att titta på. Behöver inte ha någon uber-audiofil setup, vill bara kunna lyssna på lite skivor ibland.

Behöver hjälp att välja lp-spelare för 3 - 4000kr. Är ej så värst insatt, så vet inte vilka tillverkare, funktioner etc. som är värda att titta på. Behöver inte ha någon uber-audiofil setup, vill bara kunna lyssna på lite skivor ibland.
Det första jag kommer på är väl Pro-Ject, finns från strax över 2000:- till ganska högt, beror ju också lite på vad den ska kopplas in till, om snurran ska ha RIAA-förstärkare lr inte, är väl inte riktigt rätt person att svara eftersom jag är en vintage-HiFi person.

Köp en begagnad Rega på hifitorget.
Samma sak gäller riia om du behöver det.
Vinyl går verkligen att fynda begagnat.
Köp så dyr du kan inom dom budgets blir du nöjd.

Tillbaka
Topp