Jag har snubblat in i hifi-träsket igen när jag letade efter nya lurar till kontoret.
De var tvungna att vara slutna för att inte störa kollegorna och de skulle låta bra. Var lite sugen på Audeze:s LCD-serie men kom fram till att de är alldeles för stora och att jag skulle se ut som en idiot på jobbet....
Så jag letade vidare. Hittade då ett par Audeze Sine på Blocket, de är en avslutad modell, de är on-ear planar magnetiska, slutna och ganska små:
Just den modell som jag köpte innehåller även en extra kabel med en dac/förstärkare med en lightning-kontakt:
Till denna kabel finns även en app där du kan justera med en EQ.
Jag började med att lyssna på lurarna med denna kabel och oj vad förvånad jag blev av hur det lät så otroligt bra rakt ur telefonen, filerna var högupplösta offline-filer från Tidal. Det slutade med att jag satt hela kvällen och halva natten och lyssnade på musik vilket jag inte har gjort på många år pga barn m.m.
Jag fortsatte grotta ner mig på head-fi och insåg att jag kan få ännu bättre ljud och kan lika väl köpa en dac/hörlursförstärkare eftersom jag vill köra ljudet via datorn. Så jag tänkte köpa en Ifi då de har flera roliga modeller. Men jag kunde inte hålla mig och lade till lite extra pengar och köpte en Chord Mojo olyssnad eftersom jag har läst otroligt mycket bra recensioner där alla i princip ger den full pott:
Jag fick den häromdagen och började använda den idag på jobbet och jäklar vad bra den låter! Helt otroligt vilken kraft och vilka detaljer den får fram.
Helt klart värd sina 5000 som den kostar. Jag köpte 2st och kan sälja den ena om någon är sugen för jag behöver bara en kom jag på...
Jag spelar upp all musik via Roon och det låter helt fantastiskt. Ett lyft mot Tidal helt klart.
Nu väntar jag bara på lite kablar för ström och usb-överföring av ljudet till dacen. Sen får vi se vad nästa tweak blir.
Enda nackdelarna jag har hittat hittills är att ingången till usb i dacen är lite klen, men det beror ju på val av kontakt, jag misstänker att det kommer en version 2 framöver med usb-c-kontakt vilket löser det.
Sen så uppfattar jag nu flac-filer som mycket sämre än Masters-filer.. Men det är väl ett lyxproblem.
Så om ni är sugna att testa något nytt så är denna kombo ett tips. Lurarna går att köpa för halva priset begagnat på Blocket och går att använda som de är med lightning-kabel, många blir nog nöjda med det.